Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2133
Har ligget ett år og to med youtube filmer fra PBS, ESA og NOVA der jeg har sett på alt av astrologi/fysikk og det fikk meg til og tenke hvor Mye har Norge bidratt med på dette faget? Hva og hvor er det størstre observatoriummet vu har her til lands? Google var særdeles sparsommlige med info og prøvde heller å gi meg verdens største, fremfor Norges største. Burde jeg ta det som ett hint til spørsmålet mitt?
Sist endret av Mokkasinen; 18. september 2018 kl. 23:40.
Du vil finne bedre resultater hvis du søker på astronomi fremfor astrologi.
Sist endret av meitemark; 18. september 2018 kl. 23:43.
Nå om dagen er feltet såpass internasjonalt at de fleste eksperimenter består av samarbeid mellom forskere fra mange forskjellige land.
Så selv om vi ikke skulle ha noe særlig til eksperimenter basert i Norge så har vi likevel forskere som jobber med f.eks dataanalyse, utvikling av hardware og beregninger ved norske universiteter. Du kan for eksempel ta en titt på UiO sin gruppe. Der vil du for eksempel se at UiO er med på å analysere data fra Planck-satteliten

Forøvrig så har de nordiske landene bygd et observatorium på Kanariøyene: https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_Optical_Telescope.
Sikkert populært å ta jobbtur dit
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Solobservatoriet på Harestua "Solobservatoriet er Norges største astronomiske anlegg, og regnes som et av landets viktigste tekniske/vitenskapelige kulturminner".

Det egner seg forsåvidt ganske dårlig med tanke på forurensning fra skyer mange plasser i norge, men forholdene kan ligge til rette noen vinter dager.
Vi har rakettoppskytningsfelt på Andøya.
Kongsberg satellittservice.