Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3963
Hei

Håper her er freaker med peiling på luft til vann varmepumpe og vannbåren varme system. Jeg tror jeg har lekkasje.

For snart 5 mnd siden kjøpte jeg nytt hus, et hus som er bygd i 2012. I dette huset er det vannbåren varme i alle gulv, og vannet blir varmet opp ved hjelp av luft til vann varmepumpe.

På innedelen av varmepumpa, er det eit manometer som viser trykk på anlegget, vil jeg tro. Dette skal normalt ligge på rundt 0,15 MPa, men i romjulen oppdaget jeg at dette viste 0MPa. Jeg åpnet 2 ventiler/kraner og fylte på med mer vann til manometeret viste ca. 0,15 MPa. Etter en dag, sank dette til ca 0,1 og fra 0.1 reduseres trykket jamt. Nå ligger det rundt 0.05MPa. Finner ingen lekasje inne i huset, ikke noe fukt, ingen ting. Jeg ser at det drypper en del vann fra utedelen, noe jeg vil tro er normalt pga kondens.

Men er det noen som har peiling på hva som kan være årsaken her?

Må legge til jeg er usikker om jeg har "luft til vann" eller "vann til vann" varmepumpe.
Sist endret av Psyko_nauten; 15. februar 2019 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som det er en lekkasje et sted ja, jeg har selv vannbåren varme og trenger ikke å etterfylle ofte, maks 1 gang i året.
Jeg tipper du har luft til vann varmepumpe, da vann til vann krever at det er boret 2 hull ganske langt ned i bakken.
Jeg har selv vurdert varmepumpe og ble da av rørlegger anbefalt luft til vann, da dette har en mye lavere kostnad.

Sikkert ikke mye hjelp i det jeg skrev, men om jeg var deg, ville jeg ringt en rørlegger som kunne komme å se på anlegget.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2019 kl. 16:53.
Ja, tror selv det er luft til vann.

Noen sa jeg burde sjekke ekspansjonstanken, om det er vann i den, er den defekt. OK, men vil det føre til trykkreduksjon på anlegget?
Hvor er varmepumpa plassert (ute, inne på teknisk rom eller i vegg?
Det er begrenset hvor mye vann en ekspansjonstank rommer, og med tanke på at det er en stund siden problemet oppsto, vil jeg tro at ekspansjonstanken vil være mer enn full på nåværende tidspunkt, dersom det er der problemet ligger, og vil tro du ville sett at det kommer vann fra ekspansjonstanken.
Varmepumpa er plassert ute. Står på en støpt plate på bakkenivå, denne er alltid våt, pga. kondens (tror jeg) fra utedelen.

Jeg tenker også i den retning. Om denne er full i vann, vil det komme vann ut av den. Med mindre vann går tilbake til systemet, vvbereder?
Om vannet gikk tilbake til systemet ville du nok ikke hatt trykkfall, så jeg holder en knapp på at problemet heller ligger ved utedelen eller et annet sted.
I og med at varmepumpa er plassert ute er jeg rimelig sikker på at det er luft til vann da vann til vann varmepumper gjerne (om ikke alltid) plasseres inne.
Finn ut om ekspansjonstank er defekt, er den full med vann må du bytte.
Hadde samme problem, da var det en lekkasje i en ventil, så rørlegger byttet bare pakning, så ble den bra.. Når du ikke har trykk, mister du sirkulasjon.
Be en rørlegger se på det, så håper jeg det ordner seg.
Hei. Jobber med varmepumper og varmeanlegg til dagen. Grunnen til at d drypper vann fra utedelen din er fordi den avrimer is som bygger seg opp på utedelen etterhvert som den går. Det er bare kjølemedie gass i rørene som går fra utedel til innedel. Som da går videre til en varmeveksler i innedelen. Der blir varmen fra gassrorene overfort til vannet ditt uten at de to mediene er i direkte berøring. Sjekk expansjonskaret ditt. Om du banker på d skal det vere hult. Og ikkkjr kjennes tungt/fult med vann. Det skal også vere forladet med trykk. Har vert borti at det har vert hull i varmeveksler. Men da vil nok pumpa slutte å fungere etter en stund.. Kan eg spørre hvilken varmepumpe du har?
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Hei. Jobber med varmepumper og varmeanlegg til dagen. Grunnen til at d drypper vann fra utedelen din er fordi den avrimer is som bygger seg opp på utedelen etterhvert som den går. Det er bare kjølemedie gass i rørene som går fra utedel til innedel. Som da går videre til en varmeveksler i innedelen. Der blir varmen fra gassrorene overfort til vannet ditt uten at de to mediene er i direkte berøring. Sjekk expansjonskaret ditt. Om du banker på d skal det vere hult. Og ikkkjr kjennes tungt/fult med vann. Det skal også vere forladet med trykk. Har vert borti at det har vert hull i varmeveksler. Men da vil nok pumpa slutte å fungere etter en stund.. Kan eg spørre hvilken varmepumpe du har?
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar norwegianhobo! Det setter jeg pris på.

Jeg var klar over at det var gass i rørene fra inne del til ute del i luft til luft pumpe, men ikke klar over at det samme gjaldt vann til luft. Av en eller annen grunn trodde jeg vannet gikk ut..

Jeg har en Panasonic pumpe.
Ingen problem. Det fungerer i grunn på samme måte som en luft luft. Forskjellen er at på luft luft går varmen direkte inn til innedelen sitt varmeregister for å avgi varmen fra gass rørene.
Men tilbake til problemet ditt. Har ikkje noen direkte erfaring med panasonic men prinsippet er likt på alle. Du har vel ikkje en luftepotte som står åpen? Disse kan begynne å leke med tiden. Har du bare golvarme rør? Er disse nedstøpt eller ligger de i trebjelkelag? Skal noe til at disse rørene leker da de tåler veldig mye. Går utifra at det er lakt pex rør. Hvor gammelt er dette systemet?
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Ingen problem. Det fungerer i grunn på samme måte som en luft luft. Forskjellen er at på luft luft går varmen direkte inn til innedelen sitt varmeregister for å avgi varmen fra gass rørene.
Men tilbake til problemet ditt. Har ikkje noen direkte erfaring med panasonic men prinsippet er likt på alle. Du har vel ikkje en luftepotte som står åpen? Disse kan begynne å leke med tiden. Har du bare golvarme rør? Er disse nedstøpt eller ligger de i trebjelkelag? Skal noe til at disse rørene leker da de tåler veldig mye. Går utifra at det er lakt pex rør. Hvor gammelt er dette systemet?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg har noen luftepotte. Jeg kan sjekke litt og ta noen bilder kanskje.
Ja, jeg har kun gulvvarme rør, usikker på hva slags type. Men de er nedstøpt i underetasjen.
Systemet er ca 6 år gammelt.