Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3484
Har prøvd å finne oppbevaringsbokser av plast som det kan borres i uten at det sprekker men det er ganske vanskelig virker det som.
Er det noen som vet om det funker å dekke en hel la oss si gjennomsiktig plastboks med gaffatape for å hindre at lyset kommer igjennom? Kanskje det blir lettere å unngå at boksen sprekker også når man borrer om man har litt tape overalt for å holde det mere sammen?
Er tenkt til DWC, da 20l bøtter blir for små.
Myke bokser sprekker ikke, det gjør harde bokser. Legg borrestedet på en trekloss slik at du får anslag. Kan også være lurt å begynne med et lite bor og øke størrelsen underveis.

Hvorfor ikke kjøpe bokser som er lystette i utgangspunktet?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Myke bokser sprekker ikke, det gjør harde bokser. Legg borrestedet på en trekloss slik at du får anslag. Kan også være lurt å begynne med et lite bor og øke størrelsen underveis.

Hvorfor ikke kjøpe bokser som er lystette i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Joda har gjort det men de har blitt ødelagt så har jeg sett noen som har litt mykere plast men de er gjennomsiktig. Men kanskje jeg skal prøve trikset med treklosse, det hørtes ikke så dumt ut.
Kan det være en ide å smelte området som skal borres før du borrer? Da tror jeg ikke resten sprekker og du får den størrelsen på hullet du vil ha.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Kan det være en ide å smelte området som skal borres før du borrer? Da tror jeg ikke resten sprekker og du får den størrelsen på hullet du vil ha.
Vis hele sitatet...
ja, tenkte å prøve å ha lokket i ovnen først på ca 100 grader og deretter borre.

Glemte og nevne at jeg skal borre ca 50-120mm i diameter.
Sist endret av NokErNok; 28. oktober 2021 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
ja, tenkte å prøve å ha lokket i ovnen først på ca 100 grader og deretter borre.

Glemte og nevne at jeg skal borre ca 50-120mm i diameter.
Vis hele sitatet...
Når hullet skal være så stort er det ikke bedre å skjære til da?
Sitat av celtseus Vis innlegg
Når hullet skal være så stort er det ikke bedre å skjære til da?
Vis hele sitatet...
Med hva da? vanskelig å få det helt rundt, da jeg har bare et par mm å gå på før det kan bli glippe og lyset kommer igjennom.
Prøvde det forsåvidt på en av mine første (har ødelagt 2-3 oppbevaringsbokser) men da sprakk det tvært.

Er det uproblematisk og bruke galvanisert eller f. eks syrefast til dyrking?
Sist endret av NokErNok; 28. oktober 2021 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenkte med en pappkniv.

Nei stål bør du unngå å bruke. Gå for plast.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Tenkte med en pappkniv.

Nei stål bør du unngå å bruke. Gå for plast.
Vis hele sitatet...
Pappkniv, sånn tapetkniv? Det var det jeg prøvde med første gangen iallfall :P
Hei!
Går for å smelte det. Få fatt i en gammel loddebolt og smelt en sirkel. Det har jeg gjort med stort hell på slike oppbevaringsbokser. Bare vær forberedt på å ikke bruke loddebolten på andre ting etterpå.
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Hei!
Går for å smelte det. Få fatt i en gammel loddebolt og smelt en sirkel. Det har jeg gjort med stort hell på slike oppbevaringsbokser. Bare vær forberedt på å ikke bruke loddebolten på andre ting etterpå.
Vis hele sitatet...
Men om du tenker at denne skal nedi og samtidig være relativt lystett, hvor presis klarer man å være?
https://www.mikrogartneriet.no/products/nettpotte-77mm
Det beror på hvilken grad av tremorer du sliter med.
Mulig du må ettergå med silikon, kanskje finne et pvc-rør du får limt rundt hullet du kan sette nettpotta oppi. Her må du nok bare være kreativ.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker disse. Kan fint borres i.
https://www.clasohlson.com/no/SmartS.../p/Pr341515015
Du må huske å bore raskt men ikke legge mye press. Legger du press ryker de med en gang, men bor raskt og forsiktig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bruker disse. Kan fint borres i.
https://www.clasohlson.com/no/SmartS.../p/Pr341515015
Vis hele sitatet...
Ser at lokket ikke er helt flatt? Hvordan løser du det med å få det tett rundt når du setter nedi krukka? Om du bruker det til dyrking såklart.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ser at lokket ikke er helt flatt? Hvordan løser du det med å få det tett rundt når du setter nedi krukka? Om du bruker det til dyrking såklart.
Vis hele sitatet...
Legge tunge bøker oppå kanskje?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Legge tunge bøker oppå kanskje?
Vis hele sitatet...
Tenkte mere på at det er bittelitt "groper/riller" på toppen av lokket som gjør at når du setter krokka neppå så tar ikke kanten på krukka og tetter like bra som om lokket hadde vært flatt.
Vet det ikke er hva du spurte om men jeg har i flere år kjørt dwc/aero med denne fra felleskjøpet
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-...sort-50217678/

Og brukt vannfast kryssfiner plate på topp, sånn som er bunnplate på tilhengere og det har funka helt gull, borrer så hull med hullborr i samme strl som nettingpotta
Sist endret av gekko4u; 28. oktober 2021 kl. 23:49. Grunn: Kom på mer
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Vet det ikke er hva du spurte om men jeg har i flere år kjørt dwc/aero med denne fra felleskjøpet
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-...sort-50217678/

Og brukt vannfast kryssfiner plate på topp, sånn som er bunnplate på tilhengere og det har funka helt gull, borrer så hull med hullborr i samme strl som nettingpotta
Vis hele sitatet...
Det hørtes ikke dumt ut, men har du noe lyslekkasjer mellom plata og baljen?
Siden hullet skal så stor som 50-120mm er det ikke like enkelt gå for et hullbor/hullsag?

Noe sånn.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Siden hullet skal så stor som 50-120mm er det ikke like enkelt gå for et hullbor/hullsag?

Noe sånn.
Vis hele sitatet...
Jo, det har jeg tilgjengelig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fant en boks på staples som var mjuk og null stress å borre i.




Prøvde og laste opp et klipp av boblene fra luftstein også siden jeg er usikker på om det er nok. Men fikk ikke lasta opp video på imma.
Sist endret av NokErNok; 13. november 2021 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.