Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6204
Hei.

Vet ikke om dette har blitt diskutert før her inne, men føler for å opprette en tråd hvor folk kan komme med sine synspunkter på høyere utdanning etter VGS (studiespes. Regner ikke yrkesfag) VS det å jobbe seg opp en bedrift. Dette er en evig diskusjon her jeg bor nå. Noen mener at høyere utdanning er bortkasta tid, at man ender opp med studielån som blir vanskelig å nedbetale, og at man kommer lenger ved å jobbe seg opp i en bedrift. På den andre siden mener folk at man får høyere ansiennitet i jobber man har utdanning for, og at man får lettere fast jobb så man kan søke lån.

Hva mener freaks?
Tja. Med høy utdanning får du større valgfrihet og gjerne bedre lønn. Etter 3- 5 år studier eller mer så starter du i arbeidslivet. Med studielån.

Går du yrkesfag går du rett ut i jobb som oftest. Uten studielån og med anstendig lønn. Går du yrkesveien kan du ha bolig og slikt mer på stell enn som fattig student.

Det er også andre faktorer å vurdere. Hvor interessert er du? Hvor lett er det å få jobb. Er det mange om beinet? (F.eks. økonomi og administrasjon har visst for mange studenter mtp jobbmarked)


De som sier man kan jobbe seg opp i en bedrift, dette er folk 45+ ja ?

Tror ikke det er så mange muligheter som før for å jobbe seg opp i firma. Det fins fortsatt steder der det er mulig men det er vel heller normen at man utdanner seg til jobben man tar først.
Sist endret av Jerna; 28. oktober 2021 kl. 09:20.
De som tar yrkesfag veien kommer seg fort ut i jobb og kan tjene gode penger tidlig, som gjør at de fort kommer seg ut på boligmarkedet osv. Jeg tar nå høyere utdanning et par år etter yrkesfag, fordi jeg ønsker å jobbe med et profesjonsyrke som jeg er nødt til å ha høyere utdanning for å jobbe som. Så vil si det er veldig individuelt, og hvilken bransje og hva du ønsker spiller inn
Jobbe seg opp ja, det er få steder dette er mulig i min erfaring, men ingen regel uten unntak.

Kjenner noen som har gått automasjon på vgs og jobber i dag som i stillinger som tilsvarer siv ing. Eller en kompis som aldri fullførte høyere utdanning fordi han er helt magisk på å kode.

Så ja det er mulig men det krever knallhardt arbeid og at du er i en bedrift som ser potensiale i deg. For alle oss andre så er det lettere og studere ett par år og hoppe rett inn i karrierestigen.

De fleste som gikk yrkesfag, jobber fremdeles som mekaniker, elektriker, snekker, de fleste som tok høyere utdanning jobber med det de utdanna seg som.

Studielån er jo det beste lånet noensinne, trøbbel med å betale logg deg inn, arbeidsledig ring og forklar. Utsett betaling og til og med avkortning på nånet er jo noe av det enkleste som finnes, så lenge du tar kontakt.

Men skulle jeg selv valgt på nytt ville jeg gått yrkesfaglig, fagbrev, påbygg, studier. Klarer man det så er man ofte ettertraktet, så lenge fagbrev og studier hører sammen, unntak her og. Murer og filosof, jobbe med hr i ett av landets største bedrifter...
Sist endret av tearz83; 28. oktober 2021 kl. 09:45.
Det er vanskelig å vite på forhånd hva man går til. Byggebransjen har blitt mer og mer dritt å være i. Folk snakker ikke norsk på byggeplasser, sosial dumping og ikke minst holdninger og oppførsel generelt. Ingen av rørleggerne jeg har snakket med som er 50 pluss ønsker å fortsette med den jobben men føler seg stuck og for gammel til å få seg jobb andre steder.

Så det kan være greit å tenke på om du vil trives med jobben lenger frem i tid selv om det er vanligere å skifte jobb flere ganger nå enn før.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Fordelen med yrkesfag er at du får jobb mye lettere, enn ved å studere. Du sitter heller ikke igjen med studielån.
Det er alt for mange akademikere i Norge og mye konkurranse om å få seg jobb.
Har venner som har studert og sliter fortsatt med å få seg jobb 3-5 år etter utdanning innen sitt fagområde.

Du kan bygge deg opp fra lærling til gruppeleder / arbeidsleder / avdelingsleder / til slutt daglig leder med millionlønn i mange bedrifter eller konsern.
Her kjenner jeg til flere tilfeller hvor jeg jobber og blant venner. Det er mulighet til dette mange steder etter min erfaring.
Det tar jo selvfølgelig en del år og pågangsmot, samtidig må du være karismatisk og ha sosiale egenskaper.

En annen ting som mange ikke tenker på med yrkesfag, det kan være en kort vei til rikdom.
Si du er elektriker, rørlegger, håndverker, etc.
Du jobber i et firma noen år og får gode erfaringer, kanskje blir du prosjektleder også.
Så starter du eget firma, og ballen ruller. Her kan du blir rik, men det er hardt arbeid på veien.
Også er det viktig at du liker det du driver med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Fordelen med yrkesfag er at du får jobb mye lettere, enn ved å studere. Du sitter heller ikke igjen med studielån.
Det er alt for mange akademikere i Norge og mye konkurranse om å få seg jobb.
Har venner som har studert og sliter fortsatt med å få seg jobb 3-5 år etter utdanning innen sitt fagområde.
Vis hele sitatet...
Her samanliknar du epler og pærer. Klart, det er lettare å få jobb som tømrer enn som filolog i keltisk, men det er heller ikkje ei rettferdig samanlikning. Er kriteriet at det skal vere lett å få jobb, er det mange høgare utdanninger der det er veldig enkelt å få jobb, t.d. mange slags ingeniører og realfagsfolk. Du kan fort rekne med bortimot doble lønna og.

Så om målet er jobb, og ikkje følgje interesse, så er det klart enkelte fagfelt som er meir relevante enn andre, men det skiljet er sjeldan mellom høgare utdanning og ikkje.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Du kan bygge deg opp fra lærling til gruppeleder / arbeidsleder / avdelingsleder / til slutt daglig leder med millionlønn i mange bedrifter eller konsern.
Vis hele sitatet...
Meh. Dei fleste vert aldri det. Det er enkel matematikk; det er langt fleire tømrarar enn daglege leiarar i landet. Million som ingeniør er derimot totalt overkommeleg. Eg har vel bortimot det, etter ti år i faget, utan meir ansvar enn det eg har som normal arbeidstakar.
Man må ikke ta studielån. Stipendet er på 50 000 kr i året så lenge du ikke bor hjemme og består fagene dine (+ fullført grad).

Det er ca. 4500 kr i mnd (aug-juni). Jobber du deltid på siden et par dager i uka blir det totalt ca. 12 500 i mnd. Avhengig av studie er det fullt mulig å jobbe MYE mer enn det også. Bare husk å tjene ca. Under inntektegrensa (195 000 i år). Skal du ta studielån så bør det være fordi du må eller fordi du sparer til et hjem.
Sist endret av Conflicted; 28. oktober 2021 kl. 15:08.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh. Dei fleste vert aldri det. Det er enkel matematikk; det er langt fleire tømrarar enn daglege leiarar i landet. Million som ingeniør er derimot totalt overkommeleg. Eg har vel bortimot det, etter ti år i faget, utan meir ansvar enn det eg har som normal arbeidstakar.
Vis hele sitatet...
Ok.
Jeg mener ikke at alle skal bli daglige ledere, jeg skrev flere nivåer og prøver å vise til mulighetene man har. Ikke alle har hjerne til å bli ingeniør heller.
At man forblir ti år i samme stilling, er litt opp til deg, enn å prøve å bytte jobb for bedre lønn eller søke på noe høyere stillinger der man jobber når muligheten byr seg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Her samanliknar du epler og pærer. Klart, det er lettare å få jobb som tømrer enn som filolog i keltisk, men det er heller ikkje ei rettferdig samanlikning. Er kriteriet at det skal vere lett å få jobb, er det mange høgare utdanninger der det er veldig enkelt å få jobb, t.d. mange slags ingeniører og realfagsfolk. Du kan fort rekne med bortimot doble lønna og.

Så om målet er jobb, og ikkje følgje interesse, så er det klart enkelte fagfelt som er meir relevante enn andre, men det skiljet er sjeldan mellom høgare utdanning og ikkje.

Meh. Dei fleste vert aldri det. Det er enkel matematikk; det er langt fleire tømrarar enn daglege leiarar i landet. Million som ingeniør er derimot totalt overkommeleg. Eg har vel bortimot det, etter ti år i faget, utan meir ansvar enn det eg har som normal arbeidstakar.
Vis hele sitatet...

Nå er ikke det å bli teamleder, bas, avdelingsleder så veldig vanskelig, om man har en interesse for faget. Snakker du norsk, og er snekker er du et ganske naturlig valg som firmaets ansikt ut mot kunden.
Jeg har ingen argumenter som er i mot høyere utdanning. Man kommer myyye lenger med det og har mange flere type jobber og stillinger å velge mellom, lettere å få jobb, høyere lønn, raskere lønnsøkning, bedre pensjon og bare fordeler. Studielån er mindre merkbart at man nedbetaler når man tjener 800-900k i året versus 360k i året.

Eneste unntak er om man er 1 av 3 millioner personer som har fått en helt syk mulighet til å bli mange millionær for eksempel med en artistkarriere eller app som tar helt av! Man skal vite det 100% og se resultatene før man evn velger å droppe ut av skolen, ha en kontrakt du er sikret den fremtiden og millioninntekten og ikke basere det på antakelser og håp. Du kan bygge opp bedrift på fritiden etter skoletid og satse på begge deler for man skal alltid ha en Plan B!
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ok.
Jeg mener ikke at alle skal bli daglige ledere, jeg skrev flere nivåer og prøver å vise til mulighetene man har. Ikke alle har hjerne til å bli ingeniør heller.
At man forblir ti år i samme stilling, er litt opp til deg, enn å prøve å bytte jobb for bedre lønn eller søke på noe høyere stillinger der man jobber når muligheten byr seg.
Vis hele sitatet...
«Alle» kan bli ingeniør, det krever bare litt mer innsats for enkelte + en god dose tålmodighet. Mange studenter jobber dessverre ikke hardt nok. Det har blitt gjort kartlegging på hvor mye tid studenter bruker på skolearbeidet. Det var ikke 38,5 timer uken for å si det sånn.

Å få bedre lønn eller søke høyere stillinger funker dårlig om du ikke har noe å forhandle med. Når du jobber deg oppover er du ofte at the mercy of the company.
Ingenting imot høyere utdanning, men synes yrkesfag har ett noe ufortjent rykte. De fleste byggfag tjener man over 500k i året. Det at det er mange utlendinger i bedriftene gjør det bare enklere for den som snakker norsk å bli prosjektledere. Om man starter etter ungdomskole med fagbrev er man svenn som 20 åring. Om bedriften er bra og du leverer godt arbeid, blir det lagt merke til. Mange bedrifter betaler gjerne for at ansatte kan ta diverse kurs, og mesterbrev/ teknisk fagskole om man kommer overens med sjefen og. Det greie er at man tjener penger fra dag 1, gjerne ikke like mye som en godt betalt akademisk stilling, men at det er mulig å tjene 500 til 800k som svenn i en bedrift som driver med akkord arbeid er langt fra umulig. Deilig å slippe å sitte å se på en pc skjerm hele dagen og. For all del start på høyere utdanning om du har noe som du ønsker sterkt å bli. Om man er litt usikker å skolelei, kjør på med byggfag. God følelse å levere fra seg ett bra arbeid som kundene er fornøyd med.
Det kommer vel mest an på hva du vil jobbe med. Man kan ikke generalisere høyere utdanning, det er ikke helt samme type arbeidsliv du går for om du blir sykepleier eller kulturviter. Det er forsåvidt fullt mulig å ta høyere utdanning via yrkesfag også, så det er ikke sånn at du nødvendigvis er stuck om du går den veien.

Hør litt mindre på fordommer folk har mot både yrkesfag og høyere utdanning, og tenk etter hva du tar lyst til å gjøre på.
Vet om folk med høy IQ som ikke har fullført videregående men som tjener bra med penger og kan få jobb stort selv hvor de vil pga de er selvlært og smarte. Innen data og teknologi.
Hvis du er average Joe så er nok utdanning bra men du vil neppe bli rik.
Jeg mener at hvor smart du er har mye å si ang gå det safe løpet eller ta litt mer risiko og gå fort i gradene

Sitat av Conflicted Vis innlegg
«Alle» kan bli ingeniør, det krever bare litt mer innsats for enkelte + en god dose tålmodighet. Mange studenter jobber dessverre ikke hardt nok. Det har blitt gjort kartlegging på hvor mye tid studenter bruker på skolearbeidet. Det var ikke 38,5 timer uken for å si det sånn.

Å få bedre lønn eller søke høyere stillinger funker dårlig om du ikke har noe å forhandle med. Når du jobber deg oppover er du ofte at the mercy of the company.
Vis hele sitatet...
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Ingenting imot høyere utdanning, men synes yrkesfag har ett noe ufortjent rykte. De fleste byggfag tjener man over 500k i året. Det at det er mange utlendinger i bedriftene gjør det bare enklere for den som snakker norsk å bli prosjektledere. Om man starter etter ungdomskole med fagbrev er man svenn som 20 åring. Om bedriften er bra og du leverer godt arbeid, blir det lagt merke til. Mange bedrifter betaler gjerne for at ansatte kan ta diverse kurs, og mesterbrev/ teknisk fagskole om man kommer overens med sjefen og. Det greie er at man tjener penger fra dag 1, gjerne ikke like mye som en godt betalt akademisk stilling, men at det er mulig å tjene 500 til 800k som svenn i en bedrift som driver med akkord arbeid er langt fra umulig. Deilig å slippe å sitte å se på en pc skjerm hele dagen og. For all del start på høyere utdanning om du har noe som du ønsker sterkt å bli. Om man er litt usikker å skolelei, kjør på med byggfag. God følelse å levere fra seg ett bra arbeid som kundene er fornøyd med.
Vis hele sitatet...
En uting med å jobbe med mange utlendinger ala polakker kan være at de jobber veldig mye og kan godta lav lønn pga mange lever billig i Norge og bruker pengene i Polen med da 3x mer verdi. Så hvis du ikke er deres sjef kan det bli litt tøft kanskje
Sist endret av TylerDurden777; 28. oktober 2021 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, det kommer jo helt ann på hva du ønsker med livet ditt. Om penger er den viktigste prioriteringen din starter du rett i jobb etter VGs og investerer så mye som du klarer. Hvis du derimot ønsker å jobbe med noe du elsker, hvor du har større sannsynlighet for å utgjøre en større forskjell, er universitet oftere den riktige veien å gå.

Jeg prioriterer feks ikke penger spesielt høyt, så har valgt å ta en utdanning i det jeg elsker (nevrovitenskap), for å utgjøre en forskjell (forsøke å finne en kur for nevrologiske sykdommer). Hvis jeg derimot prioriterte penger hadde jeg skaffet en yrkesfaglig jobb og investert så mye som overhodet mulig.
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Vet om folk med høy IQ som ikke har fullført videregående men som tjener bra med penger og kan få jobb stort selv hvor de vil pga de er selvlært og smarte. Innen data og teknologi.
Hvis du er average Joe så er nok utdanning bra men du vil neppe bli rik.
Jeg mener at hvor smart du er har mye å si ang gå det safe løpet eller ta litt mer risiko og gå fort i gradene


Hva er rik for deg? Det er mange som ikke nødvendigvis var smartest i klassen, men kom ut bedre enn «nerdene».




En uting med å jobbe med mange utlendinger ala polakker kan være at de jobber veldig mye og kan godta lav lønn pga mange lever billig i Norge og bruker pengene i Polen med da 3x mer verdi. Så hvis du ikke er deres sjef kan det bli litt tøft kanskje
Vis hele sitatet...
Og hva tror du folk gjør på universitetet? Selvstudier innenfor IT regner jeg heller som utdanning framfor yrkesvalg. Du trenger ikke intelligens for å tjene penger, det holder i massevis med f.eks pågangsmot eller kunnskap.
Sist endret av Conflicted; 28. oktober 2021 kl. 23:55.
Sitat av Conflicted Vis innlegg
. Det har blitt gjort kartlegging på hvor mye tid studenter bruker på skolearbeidet. Det var ikke 38,5 timer uken for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så jævlig rart heller, mtp hvor lite stipended fra lånekassen er på. De fleste studenter må jobbe altfor høye stillingsprosenter, vedsiden av fulltidsstudium for å kunne leve på noe mer en nudler.

Det økonomiske aspektet i seg selv er dessverre et av de bedre argumentene imot å studere, spesielt i hovedstaden (sinnsyke leiepriser). Man må være bra sikker på at man faktisk fullfører studiet, og har en plan for egen yrkesvei.
Sist endret av Juicekongen; 29. oktober 2021 kl. 01:27.
Kunnskap er velstand.

Det er ikke helt uten grunn at exphil og exfac er emner man må ta om man skal ha en grad fra universitetet. Det å ha denne grunnleggende forståelsen for vestlig filosofi og vitenskap kan hjelpe enormt med å navigere denne verdenen vi har skapt oss.

Fuck en grad om du ikke trenger den for å ha suksess innen det du ønsker. Disse emnene ga meg mye i sin tid, og jeg vil anbefale de varmt. Denne forståelsen virker å bli mer og mer viktig for å navigere informasjonsflyten vi lever i
Sitat av Door145 Vis innlegg
Kunnskap er velstand.

Det er ikke helt uten grunn at exphil og exfac er emner man må ta om man skal ha en grad fra universitetet. Det å ha denne grunnleggende forståelsen for vestlig filosofi og vitenskap kan hjelpe enormt med å navigere denne verdenen vi har skapt oss.

Fuck en grad om du ikke trenger den for å ha suksess innen det du ønsker. Disse emnene ga meg mye i sin tid, og jeg vil anbefale de varmt. Denne forståelsen virker å bli mer og mer viktig for å navigere informasjonsflyten vi lever i
Vis hele sitatet...
Mulig det har forandret seg siden din tid, men når jeg tok ex-phil for vel 2 år siden, så ga det meg absolutt ingenting annet enn dårligere tid til å lese på andre eksamener. Nå var riktignok dette en versjon rettet mot realfagsstudenter, men jeg opplevde ikke at faget lærte meg noe annet enn historie, og ingen kunnskap jeg kan anvende for å navigere i livet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Mulig det har forandret seg siden din tid, men når jeg tok ex-phil for vel 2 år siden, så ga det meg absolutt ingenting annet enn dårligere tid til å lese på andre eksamener. Nå var riktignok dette en versjon rettet mot realfagsstudenter, men jeg opplevde ikke at faget lærte meg noe annet enn historie, og ingen kunnskap jeg kan anvende for å navigere i livet.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at du studerte realfag, så hadde du kanskje god kjennskap til hvordan det vitenskapelige systemet vi har satt opp er satt opp, og hva som er alternativet til empiri. Dette er en forståelse jeg anser som viktig med tanke på alle teorier som spres som ild på sosiale medier, og algoritmer som forsterker konspiratoriske sinn.

Jeg fikk mye ut av både de antikke og moderne filosofene. Dyder og laster, blindveien som endte med «cogito ergo sum», Kants nærmest uforståelige systemer. Peter Singers tanker rundt miljøvern og abort, nyansene i alt; jeg må si jeg savner det.

Det må sies at jeg nok liker filosofi mer enn gjennomsnittet
Sist endret av Door145; 29. oktober 2021 kl. 04:06.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det er ikke så jævlig rart heller, mtp hvor lite stipended fra lånekassen er på. De fleste studenter må jobbe altfor høye stillingsprosenter, vedsiden av fulltidsstudium for å kunne leve på noe mer en nudler.

Det økonomiske aspektet i seg selv er dessverre et av de bedre argumentene imot å studere, spesielt i hovedstaden (sinnsyke leiepriser). Man må være bra sikker på at man faktisk fullfører studiet, og har en plan for egen yrkesvei.
Vis hele sitatet...
Høyere utdanning er i utgangspunktet gratis i Norge. 4500 i stipend i mnd syntes jeg er ganske bra. Har du en 30% stilling i tillegg så klarer du deg fint i Oslo. En hybel/et rom kan du fint få for 4000-6500 kroner. Da har du ca. 6000 igjen å rutte med. Om det ikke komfortabelt nok for noen så kan man alltids jobbe mer eller ta litt studielån.
Jeg mener at det viktigste er å velge en vei du liker! Det hjelper ikke med en utdannelse i økonomi for god lønn om du hater tall og kontorarbeid.