Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2979
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er en musiker som har spilt alt for lite foran folk og har nylig fått noen spillejobber. Jeg vet at den eneste måten å bli kvitt sceneskrekk på er å få nok erfaring med å være på en scene til at du ikke blir brydd lenger, og at å ha nerver før man går på en scene kan tolkes som et sunnhetstegn (i den forstand at du bryr deg om kunsten du skal vise fram, og respekterer publikummets tid og oppmerksomhet).

Likevel, kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at selv om jeg kan rasjonalisere for meg selv at det ikke er noen grunn til å være nervøs, så vil jeg garantert få en fysiologisk reaksjon som ikke kan overtales med logikk. Hvis jeg for eksempel skal prate foran mer enn 15 mennesker får jeg litt økt puls, og stemmen min og hendene mine skjelver i hvert fall de første 30 sekundene før jeg klarer å roe ned. Jeg har bare spilt på en scene rundt 5 ganger i løpet av mitt liv, og det er 3-4 år siden sist gang. Hver gang har jeg blitt helt stiv og holdt hodet ned, mens jeg bare rusher gjennom musikken, spiller en del feil men kjører på videre. Jeg vet at de som ser/hører på bryr seg lite eller kanskje ikke merker at man spiller feil og slikt, men jeg tenker mer på hvordan jeg kan gjøre det å spille foran andre i en slik kontekst en mer behagelig opplevelse for meg selv.

Derfor har jeg tenkt på kjemikalske hjelpemidler som kan hjelpe meg i denne overgangen fra nervøs til selvsikker live musiker. Jeg har anskaffet Ashwagandha allerede, som senker kortisol-nivåene. Jeg har bestilt L-theanine, som også skal hjelpe på nervøsitet. Disse to til sammen skal ha en grei effekt på det mentale, men jeg føler jeg mangler noe for det rent fysiologiske. Jeg har lest at mange klassiske musikere og til og med kirurger i all hemmelighet bruker betablokkere for å bli kvitt de fysiologiske symptomene for prestasjonsangst, som økt puls og skjelvende hender. Dette er jeg veldig interessert i å prøve.

Går det an å få tak i betablokkere uten resept noe sted? Jeg spør ikke etter kilder hvor jeg kan kjøpe medisin ulovlig, bare om dette er noe som i det hele tatt finnes på markedet. Er det i det hele tatt mulig for en fastlege å skrive ut betablokkere i en kort periode for prestasjonsangst? Hvis ikke betablokker er realistisk å få tak i, hva annet kan man undersøke?

P.S: benzodiazepiner, alkohol eller andre rusgivende stoffer som phenibut og lignende er uaktuelt.
Tror grunnene du oppgir her er gode nok til å få betablokkere hos fastlegen. Verdt et forsøk i det minste.
Før du en gang begynner å lete etter slikt uten resept så må du jo se legen din.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Masse fysisk friske folk bruker dette ved forskjellige opptredender foran et publikum iflg en gammel lege jeg snakka med. Dropp helsekost-pulveret og snakk med legen din så ordner dette seg.
Betablokker har fungert for meg i slike settinger. Samme med sobril eller en liten drink backstage før en skal på scenen.
Sceneskrekken slapp etter en samtale med en annen musiker. Han også hadde slitt mye før spillejobber. Helt til han oppdaget at scenelysene visker ut publikum, og da begynte han å fokusere på nettopp det. At publikum bare var en grå masse, og "i hodet sitt så var han på øvingslokalet sammen med gutta sine". Og der hadde han jo prestert tusen ganger før, så da slapp nervene.

Du vil nok få betablokkere fra legen, og sikkert også sobril. Det er dog viktig å huske på at om du går for benzo så ta så lite som mulig så du ikke ender opp pillefjern og leverer dårlig. Samme om du tar en drink eller to. Ikke kjør på med store mengder, det påvirker jobben du gjør på scenen. Husk også at litt nervøs vil en alltid bli, og det er bare bra. Da er man skjerpet og fokusert.
Sist endret av _abc_; 10. oktober 2021 kl. 21:45.