Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5367
Jeg har en lydfil jeg trenger og få hevet kvaliteten på

Jeg hører ikke hva som blir sakt men dette er utrolig viktig og jeg trenger hjelp
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Shit in - Shit out.

Du kan ikke skape mer enn det som er der: Du kan kjøre filen igjennom diverse filter for å prøve å fjerne støy og gjøre visse frekvenser tydeligere sånn det kanskje går an å høre hva som er sagt, men du kan ikke øke kvalitet på noe som i utgangspunktet er dårlig.
Sist endret av Dodecha; 7. juni 2021 kl. 10:21.
Som Dodecha er inne på så er kvaliteten på sporet begrenset til den bitraten som låta ble kjørt ut i, evt ved rip av youtube sanger.



Blir litt som et bilde, man kan ikke fokusere bilde på nytt på pcen men kan legge til å endre for å bedre kvaliteten.
Hva er kilden?
Jeg antar at TS ikke helt bruker korrekte begrep. Det går an å hente ut taletydelighet fra et opptak men det avhenger svært av hvorfor det ikke går an å høre noe tale. Dersom filen er for lav oppløsning er det umulig. Er talen for lav vil det gå an å øke volumet, men dersom det er annen støy som dekker talen vil det være avhengig av hva støyen er. Jevn støy som during, vifter og motorer kan gå lett men støy som varierer i lydbildet er svært vanskelig og koster gode penger å få noen til å gjøre.
Vi trenger mer å gå på for å gi et passelig svar her. Hvis du kan gi noen detaljer om hva kilden er (hva slags type opptaktsutstyr), avstand til og volum på tale, og hva kilden til støyet er for noe, så går det an å si noe mer konkret.

Hvis du har skrudd på taleopptak på en mobiltelefon i en sekk, og holdt en samtale 10 meter unna i bystøy, så er signal:støy-ratioen så lav at det vil være vanskelig å få ut noe. Om det er et opptak nær kilden, men med noe svært høyfrekvent eller lavfrekvent støy, så ligger du bedre an.
I vlc MEDIA player har du equalizer. Du kan stille ned på frekvenser der støy er og opp på frekvenser tale er. Mulig du da klarer å høre hva som blir sagt. Hvorfor er det viktig?
Sitat av mink1983 Vis innlegg
Jeg har en lydfil jeg trenger og få hevet kvaliteten på

Jeg hører ikke hva som blir sakt men dette er utrolig viktig og jeg trenger hjelp
Vis hele sitatet...
Dette er sannsynligvis fullt mulig å gjøre noe med, det spørs jo litt hva det er riktignok.

Det første du må gjøre er å få deg et bra lydprogram. Audacity er mye anbefalt som gratis. Der kan du fikle litt med eq-filtere hi og lo cut. Dynamiske prosessorer eks, kompressor kan bidra.
Det er ikke snakk om en fix her, det er summen av den prosesseringen du legger til opptaket ditt som kan gi resultater.

Eller du kan få noen andre til å hjelpe deg. Send meg en pm om du vil kan jeg høre på det.
BRAND ∞ STRONG
Så en video av en teknologi Google jobbet der de isolerte stemmer i ett lydklipp slik at man f.eks. kunne "mute" en stemme i ett klipp der
to mennesker prater i munnen på hverandre.

Jeg vet ikke hvordan det gjøres i praksis, men hvis man kan isolere de frekvensområdene som utgjør
stemmen i opptaket så er det kanskje mulig å gjøre det lettere å høre hva som blir sagt selv
om kvaliteten på opptaket ikke blir bedre.

Edit:
Tror ikke det nødvendigvis funker med en dårlig lydfil. Her mer om hvordan Google gjør det:

"Løsningen er avhengig av både lyd og video for å separere tale, og kan isolere stemmer blant
annet ved å se om bevegelser av munnen til de som snakker korresponderer med hva som blir sagt.
Som det fremgår av illustrasjonen nedenfor er det først ett lydspor som vil bli splittet i flere
– ett for hver person i videoen som snakker."
Sist endret av vindaloo; 7. juni 2021 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det nærmeste du komme er å jobbe med det du har i et godt lydprogram, audacity eller tilsvarende dyrere løsninger. Avhengig av hva som er årsaken til at lydfila er lite hørbar kommer man et stykke med å jobbe med EQing (multiband) for å kunne drastisk dempe eller heve spesifikke frekvensområder. Notch EQing med en god grafisk EQ kan dra bort både brede frekvensområder som vha low cut, smale problemområder i andre frekvensband mens du samtidig booster områder du vil fremheve.

Du kan også i noen tilfeller ha nytte av forsiktig kompresjon for å normalisere nivåene hvis det er en av årsakene til at opptaket er lite lesbart.
Men igjen som noen over sa, shit in=shit out, det eneste man kan gjøre med elendig råmateriale er å sminke liket.
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Avhengig av hva som er årsaken til at lydfila er lite hørbar kommer man et stykke med å jobbe med EQing (multiband) for å kunne drastisk dempe eller heve spesifikke frekvensområder. Notch EQing med en god grafisk EQ kan dra bort både brede frekvensområder som vha low cut, smale problemområder i andre frekvensband mens du samtidig booster områder du vil fremheve.
Vis hele sitatet...
Her var det mye misbruk av begreper, jeg tror du mener fullparametrisk EQ for at dette skal gi noe mening. Flere bånd med parametrisk EQ.

Grafisk EQ er forhåndsbestemte frekvenser opptil 31 bånd og bredde (Q-verdi). Du notcher ikke med grafisk uten å lage en bred kurve.

Lo cut og Hi-cut er en egen type filtere. Noen parametriske EQ'er lar deg likevel lage Hi og Lo cut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Equalization_(audio)
Sist endret av Dough; 8. juni 2021 kl. 06:27.
Jeg kan muligens hjelpe deg med dette. Kontakt meg på PM.