Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3223
Bestilte noe treningsprodukter fra usa, og på trackingen har den stått "held in custom" siden 15 nov. Noen som har erfaring med hvor lenge man må vente?

Mvh
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Helt umulig å anslå, det kommer an på hvor mye arbeid tollerne har og hvilke ressurser de har på gitt tollpunkt.
Alle slike estimater om når post/pakker skal komme frem er offer for menneskelig faktor, og man kan ikke si noe for sikkert.

Men, det er jo snart jul og postvesenet og tollere har mye arbeid, så hurtig kan vi ikke akkurat påstå at dette vil gå.
Du kan ikke gjøre annet enn å vente desverre.
Bestill fra polen neste gang (denne siden brukte jeg http://www.mz-store.co.uk ) Kom igjenom for min del, men det jeg bestillte fra usa ble stoppet i tollen og returnert til selger.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Bestill fra polen neste gang (denne siden brukte jeg http://www.mz-store.co.uk ) Kom igjenom for min del, men det jeg bestillte fra usa ble stoppet i tollen og returnert til selger.
Vis hele sitatet...
Ah, jaja. Får bare vente å se, vis den blir retunert så bestiller jeg der. Takker for tipset!
Kontakt Posten og etterlys pakken. Spør hva som sker, og om det helper om du gir dem mer dokumentasjon. Ellers er det bare å ta en pille med tålmodighet og vente.

Spiller ingen rolle om det kommer fra Polen eller USA, Skal gjennom tollen uansett.
Som #ivar_oslo sier, det er godt mulig pakken ligger til fortolling også mangler de nødvendig informasjon for å beregne kostnadene. Har du sjekket mailen din? Ring inn så får du høre om de trenger faktura eller om det bare er mye å gjøre på tollen for tiden.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kontakt Posten og etterlys pakken. Spør hva som sker, og om det helper om du gir dem mer dokumentasjon. Ellers er det bare å ta en pille med tålmodighet og vente.

Spiller ingen rolle om det kommer fra Polen eller USA, Skal gjennom tollen uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, men polen er EØS. Usa er ikke og vil derfor bli sjekket mere nøye. Om det er reseptpliktig legemiddel i norge og helt lovlig i avsender-eøs land kan man importere 3 mnd forbruk til norge.
Sist endret av mollypolly; 1. desember 2016 kl. 20:25.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Ja, men polen er EØS. Usa er ikke og vil derfor bli sjekket mere nøye. Om det er reseptpliktig legemiddel i norge og helt lovlig i avsender-eøs land kan man importere 3 mnd forbruk til norge.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa: Det må gjennom tollen uansett om det kommer fra Sverige eller Langtvekkistan. Forskellen er som du sier: reglene for hva som er tillatt fra forskjellige land. Tollerne har regler for hva som er forbudt, moms, tollsatser osv som varierer for hvert avsenderland. Men alt skal gjennom tollen uansett. Ved legemidler må du vel også kunne vise resept eller innførselstillatelse? Og hva som sjekkes nøye er vel avhengig av hvor det smugles mest fra. Jeg vil nok si at Polen kommer høyt på denne lista.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Som jeg sa: Det må gjennom tollen uansett om det kommer fra Sverige eller Langtvekkistan. Forskellen er som du sier: reglene for hva som er tillatt fra forskjellige land. Tollerne har regler for hva som er forbudt, moms, tollsatser osv som varierer for hvert avsenderland. Men alt skal gjennom tollen uansett. Ved legemidler må du vel også kunne vise resept eller innførselstillatelse? Og hva som sjekkes nøye er vel avhengig av hvor det smugles mest fra. Jeg vil nok si at Polen kommer høyt på denne lista.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke respt om det er legemiddel fra eøs land, såfremt det er helt lovelig i avsender land. Om han bestiller det samma fra usa trenger han respt.

kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...APITTEL_3#§3-2
Sist endret av mollypolly; 2. desember 2016 kl. 09:56. Grunn: La inn kilde
Uvaksinert 👍
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Trenger ikke respt om det er legemiddel fra eøs land, såfremt det er helt lovelig i avsender land. Om han bestiller det samma fra usa trenger han respt.

kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...APITTEL_3#§3-2
Vis hele sitatet...
99.99999% av legemiddlene er ulovlig å importere vis post. Skal man ha tilsendt legemiddler så må de nå være respetfrie i Norge og de MÅ ha tilatelse til å bli solgt i Norge og de MÅ ha norskt pakningsvedlegg. Reiser man ned selv og tar det med seg tilbake så gjelder litt andre regler, da kan man ta med seg inntil 1 år. Dette ble endret i 2015 så er ikke alle som har fått det med seg enda.

§ 3-2.Personlig import1

Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS,
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland.

Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd ved forsendelse fra EØS, i løpet av en tremåneders periode, importere et rimelig kvantum reseptfrie legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import forutsetter at
a) importøren kan dokumenteres overfor myndighetene at legemidlene er til personlig bruk og lovlig ervervet i innkjøpslandet,
b) forsendelsen er vedlagt dokumentasjon som viser at selger lovlig kan selge og eksportere de aktuelle legemidlene,
c) legemidlene har markedsføringstillatelse i Norge, og
d) importøren er over 18 år.

Importøren kan ikke i ettertid fremlegge dokumentasjon som nevnt i forrige ledd bokstav b).

Import ved forsendelse av legemidler fra tredjeland er ikke tillatt.

Import ved forsendelse av reseptpliktige legemidler er ikke tillatt. Der legemidlet har ulik reseptstatus i eksportlandet og i Norge, er det reseptstatusen i Norge som skal legges til grunn for vurderingen av om legemidlet kan importeres etter denne bestemmelse.