Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1863
Hei alle freaks!

Holder på med et prosjekt der jeg har: Arduino UNO, ethernet shield, relè ooooog skal ha en temperatursensor...
Jeg hadde bestilt alle delene osv på dx.com og ebay.com, men tempsensoren kom aldri frem...
Dette prosjektet her skal være på ei hytte og der skal det kunne styre en varmepumpe og vise hvor mange grader det er der, men som sagt, tempsensoren kom aldri og jeg skal på hytta til helgen!
Et rask spørsmål; kan jeg stikke på nille å kjøpe en temperaturmåler og bruke sensoren med arduinoen?
Takker for svar!
Det kan du sikkert, skader ikke og prøve
Hvordan har du tenkt å styre denne egentlig? Finnes nok av regulatorer utviklet til dette formålet. Eliwell og Carel har plenty av brukbare regulatorer. Danfoss har mange bra og. Hva slags pumpe har du? Og hvordan skal du regulere den?
Mvh. autorisert kuldemontør

Jeg kjenner ikke til arduino i praksis, men jeg ville tro den tar vanlige ntc sensorer som det meste annet.

NTC = ohm verdi synker ved temp fall.
PTC=ohm verdi øker med temp verdi

Jeg ser nå at du egentlig bare ville ha muligheten til å lese temp. verdi ett annet sted, mulig at en profesjonell regulator er litt overkill her, kan være mye å sette seg inn i om du ikke har noe elektrobakgrunn
Sist endret av UncleAndy; 8. januar 2014 kl. 17:45.
Du kan jo krysse fingrene for at ELFA leverer i tide..

Disclaimer: Har aldri programmert Arduino selv, men tror at denne skal kunne hjelpe deg..

Se: Arduino playground
Har endel elektrobakgrunn ja UncleAndy Men kontrollen til pumpen er klar/ferdig, men som du sa så vil jeg kun lese tempen hjemme
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
NTC = ohm verdi synker ved temp fall.
PTC=ohm verdi øker med temp verdi
Vis hele sitatet...
Sikkert bare en skriveleif men for ordens skyld,
NTC - ohm verdi synker ved økt temp (negativ temeratur kooffisent)
PTC - ohm verdi stiger ved økt temp (positiv temperatur kooffisent)

http://www.peaksensors.co.uk/wp-content/uploads/2013/07/thermistorchart.gif
PTC eller NTC sensorer finner man i det meste av elektronikk som er laget for å måle temperatur, som panel ovner, digitale temometere, viftestyringer. TS har garantert noe slik hardware liggendes som ikkje fungerer.
Sist endret av 0xFF; 8. januar 2014 kl. 21:57.
Sikkerhetsklarert
Jeg har lassevis med DS18B20 om du vil ha noe kjapt.
Du har ikke vært inne i utedelen og fikla? Er tilførselen til utedel du skal styre?

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du har ikke vært inne i utedelen og fikla? Er tilførselen til utedel du skal styre?
Vis hele sitatet...
Gikk litt fort med sensorene ja, vi bruker nesten bare ntc på jobb uansett. Godt det ble klarert
Har ikke fiklet med noe utedel nei, det er innedelen det er snakk om
hvor holder du til da Pjukern?

Er det noen som vet hvilke sensorer som vil funke? (Hva som er NTC og PTC)
Kan jeg stikke en tur på nille å kjøpe en vanlig måler?
Da regulerer du jo ingenting pumpa kommer jo til å sirkulere gass uansett. Er det ei gammal pumpe?
Sikkerhetsklarert
Sitat av selbukiz Vis innlegg
Har ikke fiklet med noe utedel nei, det er innedelen det er snakk om
hvor holder du til da Pjukern?

Er det noen som vet hvilke sensorer som vil funke? (Hva som er NTC og PTC)
Kan jeg stikke en tur på nille å kjøpe en vanlig måler?
Vis hele sitatet...
Oslo.
Sende som brevpost så har du den dagen etter.

Ds18b20 er en onewire sensor.

NTC og PTC vil alle funke, du må bare skrive koden din deretter.
Clas ohlson har også sensorer til ca 100kr.

En ds18b20 koster ca 10-20kr
Eller, kan hende at utedelen går under samme kontakt(er ikke min hytte) fordi de har hatt sånn "Ring hytta varm" og da brukte de den kontakten til det.. Så det burde funke
Pjukern: jeg får det vel ikke i posten imorgen?! tar vel lengre tid enn som så?
Somregel er det direkte tilførsel på utedel og kommunikasjonskabel imellom inne og ute som også gir innedelen strøm. På noen er det omvendt. Daikin har tilførsel på utedel, og samsung har på innedel på noen modeller. Varierer veldig. Gsm styring av pumper er jeg ikke erfaren på, men det er vel rett og slett bare ett relé med simkort og antenne tenker jeg. Veldig satt på spissen da. Det som er greia her er at mange av dagens pumper har kapasitetsregulering iform av en frekvensomformer (derav navnet inverter på mange pumper) dette er for å skåne kompressor og andre ting mot bråstart og stopp, også er det en finfin måte å regulere tempen enkelt på. Skal du trikse m strømmen er det greit at du gjør det før inverteren, ellers kan ting kuke seg t med pumpa di. hvorfor ikke fortsette å bruke gsm styring? Konge det vel. EDIT: FAENS AUTOCORRECT PÅ NYE CYANOGENMOD.
Sist endret av UncleAndy; 9. januar 2014 kl. 19:57.
Grunnen til at ikke det blir brukt GSM er fordi det både dårlig signal, funker kjeempedårlig, og er ganske så dyrt!