Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2888
"Etter å ha røyket hasj skal den nederlandske turisten ha brutt opp døren til rommet til Sarah Groves (24) og drept henne med 25 knivstikk.

- Han har fortalt oss at han drepte kvinnen - vi vet ikke hvorfor. Han fortalte også at han hadde brukt narkotika - hasj, forteller viseinspektør Ahafadul Mujtaba.
"
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10102086



Virkelig...? Det virker som om de fleste aviser og radio kanaler i dag, vinkler denne saken som om det er ene og alene er "narkotika - hasjen" som har drept denne stakkars kvinnen...

Latterlig journalistikk! Kan dere ikke heller skrive om alle tullingene som har skadet seg selv, andre og eiendom, i "narkotika - alkohol" -rus i helgen?

Hver eneste dag dør mennesker av alkohol. Faktisk over 600 000 dør av alkohol hvert eneste år. Ikke et eneste menneske har død av cannabis.

Alkohol dødsfall per år: http://www.worldometers.info/alcohol/
Cannabis: http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis


Hva er den egentlige intensjonen bak vinklingen av denne saken?
Sist endret av Douchebag; 7. april 2013 kl. 19:30.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Hva er den egentlige intensjonen bak vinklingen av denne saken?
Vis hele sitatet...
Tabloidavisene ønsker flest mulig klikk, og slike overskrifter genererer flere klikk enn om det hadde stått "Nederlender tilstår å ha knivstukket britisk turist 25 ganger"
Det er vel relativt sjeldent at noen knivstikker noen i hasjrus. Såpass sjeldent at når det først skjer, så får vi alle høre om det. De mange vanlige og kjedelige knivstikkepisodene hører vi derimot lite om.
Sist endret av caperno; 7. april 2013 kl. 19:43.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er vel relativt sjeldent at noen knivstikker noen i hasjrus. Såpass sjeldent at når det først skjer, så får vi alle høre om det. De mange vanlige og kjedelige knivstikkepisodene hører vi derimot lite om.
Vis hele sitatet...
Tja, vi hører jo aldri "mann med rød bukse knivstakk jente (25)" eller "mann med fregner på ene siden av ansiktet knivstakk jente (25)".. selv om de begge er sjeldne nok. Journalisten mener tydeligvis det har nyhetsverdi at det var i hasjrus, og impliserer ganske sterkt med vinklingen at det var pga hasjrusen også.

Srenegar er forøvrig dørgandes kjedelig, så hvis han har bodd der i 2 måneder skjønner jeg godt han flippa. Det er mye, mye bedre steder å dra til i India hvis man vil røyke seg stein og henge med wannabe-hippier.
Jeg skjønner jo at avisen ønsker å generere flest mulig klikk. Samtidig er det er utrolig synd at virkemiddelet deres samtidig setter narkotikadebatten flere steg tilbake ved å forsterke folks generelle inntrykk av hasj som et farlig rusmiddel.
Forventer du noe annet av VG? Virkelig?
Vedkommende var nok syk som det var i hodet fra før av. Å tro at hasj rusen trigget dette er bare latterlig.

Skal man snakke om farlig rus kan man heller trekke frem alkoholen og neandertaler oppførselen den får frem i folk hver helg i det vidstrakte land. Den jevne hasj røyker er alt annet enn noe truende vesen, halvnervøs og ønsker helst å være i fred. Noe annet er det med disse gapende fyllebøttene som har drukket seg fra alt vett og langer ut slag og tilrop som sjangler truende rundt på kveldstid.

Er drittlei av bråk og slossing her hvor jeg bor hver helg. Fulle folk som urinerer på dører, hyler som villmenn og raserer det de måtte kommer over. Men gidder politiet gjøre noe? Nei. Kanskje jeg skal si neste gang jeg mener å se at de inhalerer cannabis så blir det vel full sirene med en gang..
Sist endret av Drakonen; 7. april 2013 kl. 22:30.
Haha at de fremstiller cannabis som noe sentralstimulerende er jo latterlig. Han må jo hatt vanskeligheter med å stikke fordi han sikkert var stein. Han har sikkert drukket i tillegg, da blir man jo ape.
er jo ikke unormalt at hasj utløser killingspree, og det er jo bra at tabloidavisene gjør almenheten oppmerksom på dette.
Noe av det mest irrriterende er at de har deaktivert kommentarfeltet!
Bare fordi de vet mange hadde flamet.
Sist endret av KjemikalieX; 7. april 2013 kl. 23:07.
Det er jo det som selger... Hadde hasjen ikke vært innblandet hadde saken ikke blitt hørt om i Norge engang.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
er jo ikke unormalt at hasj utløser killingspree, og det er jo bra at tabloidavisene gjør almenheten oppmerksom på dette.
Vis hele sitatet...
Hasj utløser killingspree? Du troller sikkert bare, men hah, sier du som har bilde av et glass øl. Hvor mange "killingspree" har ikke skjedd på grunn av alkohol? Denne personen var nok sikkert påvirket av andre ting tenker jeg.
Sitat av dagrun3 Vis innlegg
Hasj utløser killingspree? Du troller sikkert bare, men hah, sier du som har bilde av et glass øl. Hvor mange "killingspree" har ikke skjedd på grunn av alkohol? Denne personen var nok sikkert påvirket av andre ting tenker jeg.
Vis hele sitatet...


http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I know, var bare just in case
Kvinne(25) drept av mann som hadde inntatt melk er vel en like "god" overskrift?

Dersom noen skulle gidde kunne man jo spurt journalisten hvorfor han ikke skrev mann som har drukket vann drepte jente (25), for jeg kan garantere at han har inntatt vann.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Kvinne(25) drept av mann som hadde inntatt melk er vel en like "god" overskrift?

Dersom noen skulle gidde kunne man jo spurt journalisten hvorfor han ikke skrev mann som har drukket vann drepte jente (25), for jeg kan garantere at han har inntatt vann.
Vis hele sitatet...
En slik historie er ikke like tiltrekkende for leseren.

Når Hasj er involvert i hendelsen, så velger journalisten naturligvis å gjøre leseren oppmerksom på at hasj hadde blitt konsumert av personen som hadde utført den kriminelle handlingen. Hvorfor? Fordi det gjør artikkelen mer interessant for hvermannsen. Hvem tjener mest på at artikkelen er interessant? Jo, nettopp, Journalisten og firmaet h*n er ansatt for.
Sist endret av Naski; 8. april 2013 kl. 01:42. Grunn: Skrivefeil
Selvsagt, men i denne saken kan man muligens "ta" journalisten i at han spekulerer i å legge til ting uten relevans for saken, som at gjerningsmannen har drukket ett glass vann.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Selvsagt, men i denne saken kan man muligens "ta" journalisten i at han spekulerer i å legge til ting uten relevans for saken, som at gjerningsmannen har drukket ett glass vann.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner godt hva du mener. Ut i fra det jeg leste og oppfattet, forstod jeg det slik at gjerningsmannen var påvirket under handlingen. For meg er det helt ubegripelig at noen skulle stikke en annen person 25 ganger med kniv under hasjrus, men hva vet vel jeg? Folk reagerer på forskjellige måter, psykose kan jo også være tilfellet.

Uansett, så er det ikke lite sannsynlig at sinnstilstanden hans etter å ha røyket hasj kan ha noe med saken å gjøre. Aldri i livet om noen hadde blitt trigget til å drepe et annet menneske bare fordi vedkommende drakk vann eller melk. Derfor blir det litt dumt å sammenligne det slik som du gjør.
Sitat av Drakonen Vis innlegg
Vedkommende var nok syk som det var i hodet fra før av. Å tro at hasj rusen trigget dette er bare latterlig.
Vis hele sitatet...
Epidemiologiske studier viser til at både brukere som er predisponert for psykosetilfeller og andre opprinnelig uberørte brukere har en viss, om enn liten, mulighet til å få en rusutløst psykose ved bruk av cannabis. Det er forøvrig et ganske kjent faktum at ikke alle nødvendigvis reagerer likt på rusmidler, som Naski også nevner over meg her.
Sist endret av Tawon; 8. april 2013 kl. 03:13.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Latterlig journalistikk! Kan dere ikke heller skrive om alle tullingene som har skadet seg selv, andre og eiendom, i "narkotika - alkohol" -rus i helgen?

Hver eneste dag dør mennesker av alkohol. Faktisk over 600 000 dør av alkohol hvert eneste år. Ikke et eneste menneske har død av cannabis.

Alkohol dødsfall per år: http://www.worldometers.info/alcohol/
Cannabis: http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis
Vis hele sitatet...
What? Du skrev helt greit helt til du begynte å blande inn alkohol vs cannabis i denne saken, da virket du som en typisk nFF-tulling som nylig har lært at cannabis ikke er så farlig.

Er du en idiot? Har du noensinne lest i avisen? Det står hver eneste dag og hver eneste helg om folk som har blitt drept under alkoholrus. Det er ikke noe media prøver å "skjule".
At en mann snappa under hasjrus skjer veldig sjeldent ja, men når det kan ha vært en utløsende faktor så er det så klart noe man skal ta med i artikkelen.

Her i Tromsø var det for ikke så lenge sida en mann som snappa pga lavt blodsukker og diabetes, han kjørte inn i storgata og drepte et menneske med bilen sin. Etter din logikk så var det vel helt urelevant at han hadde lavt blodsukker, pga folk dreper andre såpass sjeldent når de har føling/lavt blodsukker at det ikke har noe å si.

En av artiklene: http://www.itromso.no/nyheter/article431049.ece
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
What? Du skrev helt greit helt til du begynte å blande inn alkohol vs cannabis i denne saken, da virket du som en typisk nFF-tulling som nylig har lært at cannabis ikke er så farlig.

Er du en idiot? Har du noensinne lest i avisen? Det står hver eneste dag og hver eneste helg om folk som har blitt drept under alkoholrus. Det er ikke noe media prøver å "skjule".
At en mann snappa under hasjrus skjer veldig sjeldent ja, men når det kan ha vært en utløsende faktor så er det så klart noe man skal ta med i artikkelen.
Vis hele sitatet...
Utløsende faktor var det neppe. Det finnes det iallefall ingen holdepunker for å påstå. Ser man på utenlandske artikler, så er det veldig tydelig at det er en spekulativ overskrift fra den norske journalistens side. Ja, mannen hadde røyket hasj, men er tydeligvis gal og hadde drept uavhengig av om han hadde inntatt rusmidler eller ei. Ingen kan si med sikkerhet at cannabis forårsaket hendelsen. Mannen påstår selv at "djevelen tok over kroppen hans".

Her i Tromsø var det for ikke så lenge sida en mann som snappa pga lavt blodsukker og diabetes, han kjørte inn i storgata og drepte et menneske med bilen sin. Etter din logikk så var det vel helt urelevant at han hadde lavt blodsukker, pga folk dreper andre såpass sjeldent når de har føling/lavt blodsukker at det ikke har noe å si.

En av artiklene: http://www.itromso.no/nyheter/article431049.ece
Vis hele sitatet...
Dette var en ulykke. Mannen mistet bevisstheten. Han "snappet" altså ikke.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette var en ulykke. Mannen mistet bevisstheten. Han "snappet" altså ikke.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke bevises. Han sa at han ikke husket hendelsen, og det er stor forskjell på å miste bevisstheten og å blacke ut. Personene i begge artiklene blacket ut. Det er dessuten velkjent at man kan oppføre seg veldig rart og oppleve hallusinasjoner og lignende hvis man får lavt blodsukker, som på en måte er å "snappe".

Selv er jeg for både legalisering og alt det der. Men å se hvordan visse folk her blir så sykt "på vakt" når de ser noe negativt om cannabis er helt latterlig.
Selv om cannabis har visse positive egenskaper, så vil jeg påstå at det kommer mer negativt av det enn positivt, ihvertfall som situasjonen er idag.
Hvis noen føler seg uenige på den siste påstanden her så kan de gjerne si ifra, men vit på forhånd at du burde komme deg ut av bobla di og vokse litt opp.