Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4998
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Jeg har vært så heldig å arve et gammelt oppsett fra ca 1983(?):
  • JVC Zero 5 x2 Høyttalere
  • JVC QL-Y5F Platespiller
  • JVC A X-5 Forsterker
  • JVC T X-3 Radio
  • JVC KD A-8 Kasettspiller m/stereoopptak
  • JVC stereobenk m/glassdør

Gjorde et forssøk på å bytte surround på høyttalerne selv og selv om lyden definitivt ble bedre, ble det definitivt ikke perfekt. Det skyldes enten at jeg er ræv på å bytte surround (1. gangs forsøk - virker som det blir bedre med litt press mot elementet ved avspilling), og/eller at det er andre ting som er galt med begge høyttalerne.

Jeg ser altså etter noen som kan se på disse / samt overhale resten av oppsettet (- radio/kasettspiller som jeg ikke tenker å beholde...)

Oslo/omegn - noen som kjenner noen som kjenner noen? Dalens Elektroservice hadde verken kapasitet eller deler tilgjengelig for slikt gammelt utstyr. Det viktigste for meg er selvfølgelig å få fikset høyttalerne, men jeg ser gjerne at resten av utstyret får en kontroll også.
Sist endret av Laivindil; 29. juli 2021 kl. 20:04.
Gjorde et forssøk på å bytte surround på høyttalerne selv og selv om lyden definitivt ble bedre, ble det definitivt ikke perfekt.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette på en annen måte? Slik det står nå gir det ingen mening for meg. Bytte surround?

Er du sikker på at det i det hele tatt er snakk om surround og ikke et rent 2 kanals stereo oppsett? Pro Logic var vel klart for hjemmemarkedet i 1983 såvidt jeg kan huske fra en bok om hifi og hjemmekinoens historie, men er det virkelig et pro logic oppsett? Da har eieren virkelig vært en av de aller første i landet med dette. At det er platespiller, radio og kassettspiller motsier vel kanskje også surround lyd tanken? For de kildene kjørte jo stereo og mono.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
Hei, altså når jeg skrev "surround" mente jeg selvfølgelig skumringen som holder elementene sentrert. Beklager om ikke dette kom frem. Altså er det enten snakk om å finne noen som har limt slike ringer før, og derfor klarer å gjøre dette bedre enn meg. Og om ikke det fungerer, noen som kan feilsøke ytterligere. Meget mulig at forsterkeren også bør ha en overhaling/støvrensing etc, men tja. Jeg har ikke peiling - det har stått i stua til onkelen min siden 80-tallet...

Edit: Det er snakk om et stereo-oppsett ja.
Sist endret av Laivindil; 2. august 2021 kl. 15:57.
Hvis det er snakk om 80 talls greier gjør det jobben din LITT lettere. Du har ikke garanti. Kjøp isopropanol og frysespray for elektronikk og enten kompressor eller luft på boks.


Rens hele innmaten med isopropanol (ikke under 75%)

Frysespray er fint for feilsøking da kortsluttet komponenter tiner veldig fort

Rens potmetere etc med iso


Reconing er ikke noe alle burde drive med, regner med du limte også?


Uansett, gå for Seas elementer. De er noe dyre men de har supre ferdig limte elementer. SEAS er noe de aller fleste i HiFi miljøet bruker når de skal reparere høyttalere



Også; det er ikke bare å sette inn noe elementer som er finni ved bruk av kompasshøne (det er sånn høne du holder i halsen også seiler du den veien høna sparker)

Men volumet med luft som skal flyttes og hvor mye trykk det elementet klarer å produsere har alt og si (dog for et perfekt resultat)


Eller vet du hva, jeg hadde uansett kjøpt ny forsterker! Uten tvil med mindre du har plugger som er laget for JVC alene
Eneste verdien her er affeksjonsverdien.
Disse komponentene går for 50-200,-
Du får aldri limt den ytre speideren og reconekit kan du nok se lamgt etter.
Å putte seas inni dette antikke konsumeranllegget er jo helt vilt da kjøper du deg heller noe nytt som virker.
Sitat av Laivindil Vis innlegg
Hei, altså når jeg skrev "surround" mente jeg selvfølgelig skumringen som holder elementene sentrert. Beklager om ikke dette kom frem. Altså er det enten snakk om å finne noen som har limt slike ringer før, og derfor klarer å gjøre dette bedre enn meg. Og om ikke det fungerer, noen som kan feilsøke ytterligere. Meget mulig at forsterkeren også bør ha en overhaling/støvrensing etc, men tja. Jeg har ikke peiling - det har stått i stua til onkelen min siden 80-tallet...

Edit: Det er snakk om et stereo-oppsett ja.
Vis hele sitatet...
Åhh naturligvis, sorry der var jeg virkelig treg. Min erfaring med skumringer er at de svikter før eller senere og det er kanskje derfor de ikke brukes like ofte nå?

Du kan sikkert flekke vekk skummet og bruke gummi men det vil helt sikkert påvirke verdiene på selve elementet og da vil feks porting i kasse kan bli feil om det er portet kasse eller kassevolumet vil gjøre at du kan få peak på uønsket frekvens etter oppdateringen.

Du får kjøpt både skumringer og gummi ringer fra diy hifi sjapper på nett, men siden de skumringene kneler før eller siden så ville jeg nok valgt å bare lime på en av gummi.

Om forsterkeren er brukbar så kan du kanskje få et skikkelig retro anlegg med ok lyd fra LP plater. Og blir det ikke gromlyd etter reparasjonen så kan du alltids bygge nye høyttalere fra bunnen av. Det gir ofte mye lyd per krone å bygge selv.

Sitat av Dough Vis innlegg
Eneste verdien her er affeksjonsverdien.
Disse komponentene går for 50-200,-
Du får aldri limt den ytre speideren og reconekit kan du nok se lamgt etter.
Å putte seas inni dette antikke konsumeranllegget er jo helt vilt da kjøper du deg heller noe nytt som virker.
Vis hele sitatet...
Jo entusiaster fikser faktisk slikt selv, og mange med godt hell også. Men om fiksen vil gi bra lyd aner jeg ikke. Er jo ikke sikkert anlegget låter noe bra, selv med nye høyttalere.

Og bare slenge på et vilkårlig element på originalt delefilter og stappe et element som passer hullet i høyttaler kassen det blir meningsløst. Og seas koster jo faktisk litt.

Skal kvalitetselementer som seas benyttes så må nok både kasse og delefilter bygges fra bunnen av slik at det blir bra lyd. Men igjen. Kjenner ikke forsterkeren og det er jo ikke sikkert det er en grom forsterker, kanskje er den bare gammel. Og da er neppe verdt hverken tiden eller innsatsen å bygge selv. Og på et ukjent anlegg som dette ville jeg nok valgt langt billigere elementer enn Seas fordi kvaliteten på forsterker er ukjent. Men selvbygg fra bunnen kan være en rimelig løsning som gir både byggeglede og retroglede.
Sist endret av _abc_; 2. august 2021 kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Eneste verdien her er affeksjonsverdien.
Disse komponentene går for 50-200,-
Du får aldri limt den ytre speideren og reconekit kan du nok se lamgt etter.
Å putte seas inni dette antikke konsumeranllegget er jo helt vilt da kjøper du deg heller noe nytt som virker.
Vis hele sitatet...
Verdien av høyttalerne og platespilleren ligger nok heller et sted mellom 5 og 10 tusenlapper hver for seg. I alle fall om man skal ta salgshistorikken til hifishark til inntekt for noe.

Det er åpenbart ikke noe poeng å "putte noe annet" inni dette. Enten får man det til å fungere igjen, eller så blir det selvfølgelig kjøpt noe nytt.

Selve forsterkeren er nok ikke verdt på langt nær like mye, dessverre. Men den har likevel helt ok tilbakemeldinger rundt omkring på nettet.

Til syvende og sist handler det vel mest om å finne noen som kan overhale dette for meg