Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 730
Hallajen vi har en border collie på 3 år som nå har knekt koden og gått lei av alle iq leker vi har skaffet pluss det at snusematte og bortgjemte godbiter og leker blir for lett og søke opp inne i leiligheten.

Så da spør jeg dere, har dere noe tips til morsomme og kanskje litt tricky iq leker dere kanskje har prøvd og vil anbefale og prøve til litt innendørs stimuli på sene høst og vinterkvelder ? han har knekt koden på alt av puslespill leker for og finne frem til godbit og trixy memory trainer 2.0
Han er lydig? Hva med å trene på kommandoer og belønne hunden ved riktig gjennomføring? Alle hunder jeg har hatt har jeg trent mye lydighet (og noen også agillity, anbefales!) med og så lenge hunden vet at det vanker ros og belønning fra flokkledet i enden så er det utrolig hvor mange kommandoer de kan lære.

Kanskje jeg er oldschool, eller misforstår problemstillingen, men jeg vil tro at en hund synes en gøy time med lydighetstrening er mer morro og utviklende enn å pusle med puslespill eller dytte rundt på en ball med godbiter inni!
Sitat av Morgul Vis innlegg
Han er lydig? Hva med å trene på kommandoer og belønne hunden ved riktig gjennomføring? Alle hunder jeg har hatt har jeg trent mye lydighet (og noen også agillity, anbefales!) med og så lenge hunden vet at det vanker ros og belønning fra flokkledet i enden så er det utrolig hvor mange kommandoer de kan lære.

Kanskje jeg er oldschool, eller misforstår problemstillingen, men jeg vil tro at en hund synes en gøy time med lydighetstrening er mer morro og utviklende enn å pusle med puslespill eller dytte rundt på en ball med godbiter inni!
Vis hele sitatet...
Støtter dette.
Anbefaler forslagene over. Et enkelt verktøy som funker bedre enn det meste fra den overprisa dyrebutikken: Skjær to 1,5 cm kryss i på motsatte sider av en tennisball. Stapp inn en ball med matpapir, fyll med småbit-snacks gjennom en trakt, rist, kast og voilá. Den går nok fort lei pga. rasen dessverre.
Hunden er utrolig lydig, vi trener masse på forskjellig kommandoer og også litt agility for morroskyld. Men så leken og smart som han er så liker han og få oppgaver og bryne seg på som f.eks og lære seg og trykke på en knapp i gangen for at det skal komme ut en godbit på stua eller søke etter godbiter og leker.
Pleier og leke gjemsel i skogen og andre steder men siden vi har små barn er det litt begrenset med hva man kan gjøre når en sitter igjen med hund og barn når partner er ute på kvelden osv. Da er det greit med litt puslespill eller andre oppgaver han kan pusle med
Det er jobb å ha hund, spesielt en såpass oppvakt og energisk rase (i en leilighet...). Prøv med en passe lang sykkeltur morgen og ettermiddag så vil dere nok få et mer avbalansert dyr. Hvor ofte får den løpe fritt f.eks?
Sjekk ut noen av disse kanskje?
https://smartdogstuff.com/best-interactive-dog-toys/


Min bestefar har Border Collie og det er ganske så "krevende" rase med tanke på stimuli både fysisk og psykisk.
Orginalt så er jo disse hundene gjeterhunder og fikk sin stimuli fra det.
Sånn sett så var han heldig og bodde slik at han hadde mulighet til å "låne" ut bikkja for å gjete sauer.
Alt av leker vi har kjøpt osv blir den dessverre fort lei.
Har bordercollie selv. Vi pleier å gi hu en sånn leke du kan fylle med noe godt (kong). Ellers er en ball toppen av lykke. Der vi bor nå kan hun gå fritt ute, kommer inn av seg selv. Men bodde i leilighet før, da kastet vi mye ball på fotball banene rett ved oss. Viktig å få aktivisert den
Vi bor på landet. Så han går og løper fritt store deler av dagen før og etter jobb, lange fjellturer i helger og når det passer seg i ukedager, sykler så han må spurte og sliter seg ut til kvelden og han går aldri i bånd så han er alltid løs når vi går lufteturer eller sykler. Har med ball som vi stopper innom store gress områder og kaster litt på turene. Leier agility banen 2 ganger i uken og han får det han trenger av og løpe ifra seg og utetid.
Men leter litt etter noe han kan bryne seg på på kveldstid da det fortsatt er mye unghund og lekenhet. Han blir helt vill og storfornøyd når det er en ny lek vi øver på eller vi trener med noe iq oppgaver eller leker.
Leker har alltid vært mere stas enn godbiter og noe han virkelig synes er morsomt. Så tenkte nå og få i en ny sak han kan bryne seg litt på når mørket faller på og vi kryper inn for kvelden. Har nå funnet et hukommelses spill jeg tror blir midt i blinken
Hva med smeller eller nosework? Fungerer best i lengden å bruke leke som belønning for de greiene der.

Jeg har laget meg et slikt stativ med parmesanbokser i metall til smeller men du kan bruke fantasien og bruke hva som helst som det er hull i slik at lukten kommer ut.
Sist endret av KnutAnkhAton; 17. september 2020 kl. 22:58.
Sjekk på YouTube, masse kreativt der!