Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1213194
Hei,

er ganske ny her. Sitter å leser om routeros og altibox, og dette er ikke enkelt. Har en rb493g.

Noen som kan sende meg i rett retning for hvordan TV konfigureres? Jeg skal ha Vlan 101 fra port 1 (wan) til port 2 (lan) via switching, altså TV signal skal gå på eget VLan og ikke innom CPU osv. WAN og Lan porten er på samme switch.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Angående media converter mente Fiberworks at TP-Link MC210CS skal fungere. Noen som har kunnskap ang dette?
Vis hele sitatet...
Nei, denne vil ikke fungere, ikke i nyere nett iallefall. Altibox kjører simplex/bidirectional fiber nå om dagen (receive og transmit over samme fiber-leder), denne boksen er laget for en fiber til receive og en til transmit.

TP-Link har en annen converter som tar SFP fibermoduler istedet, MC220L. Den bør fungere hvis du også kjøper en fibermodul som matcher Altibox-nettet der du er. Jeg har en liggende selv, og den har fungert med alle modulene jeg har testet i den. Men har bare prøvd mot OpenNet, ikke Altibox.

287,- hos Multicom.
Jeg har snakket med Fiberworks og nevnte SFP modul sammen med en SC-SC adapter og en SC-LC patch-snor skal passe fint for å kople til simplex/bidirectional 1310/1550 fiber med SC plugg til en SFP port.
Sist endret av oletuv; 22. oktober 2015 kl. 17:00.
Vurderer å kjøpe Asus RT-AC66U, men etter å ha lest igjennom hele tråden er jeg fremdeles i tvil om man kan ha 3 stk internet og kun tv på den siste 4. Vil slippe en switch. Noen som vet/kan bekrefte dette?
Sitat av semianonym Vis innlegg
Nei, denne vil ikke fungere, ikke i nyere nett iallefall. Altibox kjører simplex/bidirectional fiber nå om dagen (receive og transmit over samme fiber-leder), denne boksen er laget for en fiber til receive og en til transmit.

TP-Link har en annen converter som tar SFP fibermoduler istedet, MC220L. Den bør fungere hvis du også kjøper en fibermodul som matcher Altibox-nettet der du er.
Vis hele sitatet...
Takk, jeg skjønte at det var noe som ikke stemte. Fiber-stæsj er upløyd mark for min del, så er relativt avhengig av hjelp i starten!

Sitat av oletuv Vis innlegg
Jeg har snakket med Fiberworks og nevnte SFP modul sammen med en SC-SC adapter og en SC-LC patch-snor skal passe fint for å kople til simplex/bidirectional 1310/1550 fiber med SC plugg til en SFP port.
Vis hele sitatet...
Ang SFP-modulen så må den matche aktuelt fibernett hvis jeg skjønner det rett. Ser på Multicom sine sider to moduler, en 1310/1550 og en 1550/13010 (hhv TX/RX), hvordan vet man hvilken modul som er den rette med tanke på frekvens og hvilke andre parametre spiller inn? På Fiberworks sine moduler må man velge variant (Cisco, HP, Juniper m.fl), hva vil passe til TP-Link MC200L? Mange amatørspørsmål nå kanskje...

Jeg har SC kontakt i mitt passive adapter, trenger jeg kun da en SC-LC patch-snor? Skjønner ikke helt hvor den SC-SC-adapteret kommer inn i bildet
Sist endret av Teratom; 24. oktober 2015 kl. 00:15.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Ang SFP-modulen så må den matche aktuelt fibernett hvis jeg skjønner det rett. Ser på Multicom sine sider to moduler, en 1310/1550 og en 1550/13010 (hhv TX/RX), hvordan vet man hvilken modul som er den rette med tanke på frekvens og hvilke andre parametre spiller inn? På Fiberworks sine moduler må man velge variant (Cisco, HP, Juniper m.fl), hva vil passe til TP-Link MC200L? Mange amatørspørsmål nå kanskje...

Jeg har SC kontakt i mitt passive adapter, trenger jeg kun da en SC-LC patch-snor? Skjønner ikke helt hvor den SC-SC-adapteret kommer inn i bildet
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forstår så benytter Altibox simplex/bidirectional 1310/1550 fiber på nyere installasjoner. Den modulen jeg refererte til skal være egnet for denne type fiber og tilkopling til f.eks. en Cisco SG300 switch (som jeg tenker å bruke selv). Fiberworks selger også TP-Link MC220L, så du kan jo spørre der om hvilke SFP modul som vil passe MC220L og den fibertypen du har.

OK, jeg misforsto ditt opprinnelige innlegg. Dersom det er SC kontakt inn i fiberboksen så trenger du selvfølgelig kun en SC-LC patchesnor.

Hva er ditt førsteinntrykk av FMG hjemmesentralen?

Ole

Sitat av H72 Vis innlegg
Vurderer å kjøpe Asus RT-AC66U, men etter å ha lest igjennom hele tråden er jeg fremdeles i tvil om man kan ha 3 stk internet og kun tv på den siste 4. Vil slippe en switch. Noen som vet/kan bekrefte dette?
Vis hele sitatet...
Ifølge post #452 i denne tråden kan dette gjøres ved å konfigurere den av portene 3 og 4 som du ikke ønsker å bruke til tv eller telefon til default (blank), i ditt tilfelle sette internett til vlan 102 (port 1 og 2), port 3 til default (lan/internett) og port 4 til 101 (tv).
Sist endret av oletuv; 24. oktober 2015 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan noen bekrefte at de får full ut hastighet på annet hastighetstester? Og evt noen tips om hvordan jeg kan få opp ut hastigheten min pr. Tråd?
Sitat av oletuv Vis innlegg
Hva er ditt førsteinntrykk av FMG hjemmesentralen?
Vis hele sitatet...
Ja hva skal man si... Den er sikkert grei for den gemene hop, men den blir for enkel hvis man har et snev av konfigurasjonsbehov. Jeg testet den først litt i default setup. Helt grei range på trådløsnettene (2.4 og 5). Men det at man ikke kan logge direkte på boksen, men må via Altibox sine sider for å konfigurere er for dårlig. Meget få muligheter for konfigurasjon. Slo den over på "bridge mode". Får da offentlig IP-adresse på egen ruter, men TVen ser jeg går på det vanlige klasse C privatnettpoolen. Ytelsesmessig leverer den som bestilt (300 / 300). Ingen stabilitetsproblemer så langt.

Sitat av oletuv Vis innlegg
Så vidt jeg forstår så benytter Altibox simplex/bidirectional 1310/1550 fiber på nyere installasjoner. Den modulen jeg refererte til skal være egnet for denne type fiber og tilkopling til f.eks. en Cisco SG300 switch (som jeg tenker å bruke selv). Fiberworks selger også TP-Link MC220L, så du kan jo spørre der om hvilke SFP modul som vil passe MC220L og den fibertypen du har.

OK, jeg misforsto ditt opprinnelige innlegg. Dersom det er SC kontakt inn i fiberboksen så trenger du selvfølgelig kun en SC-LC patchesnor.
Vis hele sitatet...
Da har jeg bestilt MC220L, SFP-modul og SC-LC patchesnor. Jeg har ikke spesielt peil på fiberstæsj, i tillegg ingen informasjon om hvordan oppsett fiberleverandøren har valgt. Jeg gutsa derfor på og kjøpte to bidi SFP-moduler (hhv 1310/1550 og 1550/1310) så får man se hva som virker, om noen...

Ser ulike leverandører av media convertere snakker om 1000Base FX, X, LX etc. Noen hensyn som må tas her mtp innkjøp av utstyr?
Sist endret av Teratom; 29. oktober 2015 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Denne om altibox og ipv6 kan vel kanskje være interessant for flere her:
https://twitter.com/finnsen/status/658754436987289600
Står blant annet et hint om (enda?) en ny hjemmesentral.
Hei,

Jeg har nå byttet fra HET media converter, Cisco SG200 switch og Linksys LRT224 router til kun Ubiquiti Edgerouter X SFP (under 1000 NOK)!

Med den rette SFP fiber modulen (100Mbit 1300nm multimode i mitt område) så kan denne kobles rett til fiberen. EdgeOS som kjører på denne routeren kan lage virtuelle interface for VLAN 101 og 102.

Vlan 101 blir bridget til en ledig switch port som er koblet direkte til dekoderen. (trenger ikke IGMP proxy og VLAN tagget blir fjernet)

Vlan 102 blir WAN interface og her kjøres NAT, Router, DHCP og brannmur i EdgeOS.

Jeg har 40/40 linje. To HD opptak + direkte TV på dekoderen så bruker ca 35mbps (av tot 100Mbps på fiberen). Speedtest.net viser 13ns ping og 40mbps begge veier samtidig med med de tre TV strømmene. CPU load på routeren er da ca 2 til 3%.
Sist endret av obi_one; 1. november 2015 kl. 19:24.
Sitat av obi_one Vis innlegg
Hei,

Jeg har nå byttet fra HET media converter, Cisco SG200 switch og Linksys LRT224 router til kun Ubiquiti Edgerouter X SFP (under 1000 NOK)!
Vis hele sitatet...
Hvordan er din erfaring med LRT224 routeren? Jeg vurderer denne selv i kombinasjon med LAPAC1750 AP.
Hei,

er kjempe fornøyd. Jeg hadde ingen grunn til å bytte den ut bortsett fra at jeg ønsket å teste nytt utstyr. Brukt sammen Linksys LGS318 switch og LAPN600 aksess punkt.

LRT224 har støtte for tagged og untagged VLAN på alle switch portene. Sammen med smart switch og LAPN600 så er det enkelt å ha dedikerte/seperate gjeste nett på egne SSID`er.

PS: LRT224 og Cisco SG200-08 er til salgs.
Sitat av obi_one Vis innlegg
Hei,

er kjempe fornøyd. Jeg hadde ingen grunn til å bytte den ut bortsett fra at jeg ønsket å teste nytt utstyr. Brukt sammen Linksys LGS318 switch og LAPN600 aksess punkt.

LRT224 har støtte for tagged og untagged VLAN på alle switch portene. Sammen med smart switch og LAPN600 så er det enkelt å ha dedikerte/seperate gjeste nett på egne SSID`er.

PS: LRT224 og Cisco SG200-08 er til salgs.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut. Men LAPN600 og LAPAC1750 har jo også VLAN støtte. Jeg hadde tenkt å sette opp trådløst gjeste nettverk på LAPAC1750 med eget VLAN. Bruker du VLAN på LRT224 til kablet gjeste nettverk?

Jeg har selv en Cisco SG200-08 switch, men vurderer å bytte til SG300-10. Har du hatt noen problemer med Auto speed negotiation med Altibox mediaconverter? Har lest i tråden her at noen opplever dårlig hastighet med Auto speed og at port speed bør settes eksplisitt. Dessverre kan ikke SG200 switchene settes eksplisitt til 1000 MB, kun til 10 eller 100.
Hei,

LAPN600 og LAPAC1750 har samme funksjonalitet. Jeg bruker LRT224 til både kablet og trådløst gjestenett.

LRT224 er satt opp med VLAN1 og VLAN2 på en trunk port til switchen. Switchen gir VLAN1 untagged til de fleste portene og VLAN2 til noen få "gjeste porter". VLAN1 og VLAN2 er trunket videre fra switchen til LAPN600 som brodcaster en SSID for hvert enkelt VLAN. LRT224 er satt opp med VLAN isolation som gjør de to nettverkene helt isolerte.

LAPN600 med POE og VLAN støtte er meget plasseringsvennlig.

Har ikke hatt problemer med auto speed mot HET mediaconverteren. Fiberen hos meg er bare 100Mbps mens ethernetporten på HET boksen gir gigabit til Cisco switchen (Auto speed negotiation). Klarer ikke å måle forskjell om jeg låser den til 100Mbps. (Lysene på HET indikerer om du har 100 eller 1000Mbps.).

Har ikke trengt ikke å bytte MAC addresse på switch eller WAN interface for å få internet eller IPTV.

Skal nå kjøre målinger med SamKnows og RIPE-atals for å se om EdgeRouter X er like bra eller kjappere.
Sitat av obi_one Vis innlegg
Hei,

LAPN600 og LAPAC1750 har samme funksjonalitet. Jeg bruker LRT224 til både kablet og trådløst gjestenett.

LRT224 er satt opp med VLAN1 og VLAN2 på en trunk port til switchen. Switchen gir VLAN1 untagged til de fleste portene og VLAN2 til noen få "gjeste porter". VLAN1 og VLAN2 er trunket videre fra switchen til LAPN600 som brodcaster en SSID for hvert enkelt VLAN. LRT224 er satt opp med VLAN isolation som gjør de to nettverkene helt isolerte.

LAPN600 med POE og VLAN støtte er meget plasseringsvennlig.

Har ikke hatt problemer med auto speed mot HET mediaconverteren. Fiberen hos meg er bare 100Mbps mens ethernetporten på HET boksen gir gigabit til Cisco switchen (Auto speed negotiation). Klarer ikke å måle forskjell om jeg låser den til 100Mbps. (Lysene på HET indikerer om du har 100 eller 1000Mbps.).

Har ikke trengt ikke å bytte MAC addresse på switch eller WAN interface for å få internet eller IPTV.

Skal nå kjøre målinger med SamKnows og RIPE-atals for å se om EdgeRouter X er like bra eller kjappere.
Vis hele sitatet...
Mange takk for god og nyttig informasjon om hvordan helt isolerte gjeste nettverk kan settes opp med Linksys LRT2x4 og LAP/N/AC APs. Jeg har lagret innlegget som referanse dersom jeg velger å gå for denne løsningen i stedet for en typisk hjemme router med alle funksjoner i en boks.

Ble også litt beroliget av at det ser ut som Auto speed negotiation virker normalt mellom Cisco SG200 switchen og HET mediaconverteren.

Ole
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er mitt lille prosjekt oppsummert så langt (se tidligere poster):

Hensikt: Benytte 'Altibox FMG' (Zyxel) som bokstøtte

Innkjøpt stæsj / oppsett:
- Jeg har fått installert fiber/BiDi med Istad som leverandør. 300/300 linje
- TP-Link MC200L (kjøpt hos Multicom)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor

Jeg kjøpte en liten boks på Mini-ITX som testplattform hvor pfSense v. 2.2.5 er installert.
- Intel Atom D525 1.8GHz dual core.
- 4GB minne
- Stor nok SSD
- 5 Intel gigabitporter

Default oppsett i starten hvor VLAN102 defineres til WAN-kortet som igjen defineres til DHCP. Får da public IP på grensesnittet, på LAN-siden standard 192.168.1.x. Internett fungerer da utmerket med det jeg bestemt mener gir mindre lag. Kjører da 300/300 uten problem og uten nevneverdig CPU-forbruk (Snort etc da ikke aktivert).

Ang MAC-spoofing (Zyxel MACen) er dette ikke nødvendig hvis man kun skal kjøre internett, men nødvendig for å få tildelt en adresse via VLAN101 (se under).

Problemet:
TV-signal. Er det noen på dette forum som har fått til dette med pfSense eller annet egnet utstyr?? Gundersen sitt utmerkede blogginnlegg er litt Fermat-aktig hvor han skriver at 'hvis du har kommet så langt så fikser du TVn selv'. Jeg har ingen planer om å bruke 350 år på å løse dette og trenger hjelp Mistenker at det ikke er bare bare.

Dette er hva jeg har funnet ut og utført så langt. VLAN101 defineres også til WAN-grensesnittet med DHCP, får da en privat klasse A adresse, 10.x.x.x (med tilhørende GW på altibox-siden av nettet 10.x.x.1). Definerer så et grensesnitt til TV_LAN med la oss si IP 192.168.2.1 med DHCP-tjeneste bak. Satte opp relativt slappe rules som sørger for at all trafikk fra TV_LAN går til 'VLAN101' gatewayen, og tilsvarende all trafikk fra 'internett-LAN'et til 'VLAN102' gatewayen, i tillegg til at trafikk mellom de to lokalnettene blokkeres. Ingen øvrige regler, alt slippes gjennom. Internett fungerer vedvarende utmerket, men svart TV-skjerm. Dekoderen får som forventet en 192.168.2.x adresse fra poolen. I mitt naive sinn trodde jeg at dekoderen kun skulle kommunisere via 10.x.x.x nettet, men det ser ikke slik ut. Det som (for meg) er mest overraskende er at når jeg feks forsøker å skifte kanal sender dekoderen ut en UDP-pakke til en offentlig Lyse-adresse. I loggen ser jeg jeg også at gateway 10.x.x.1 (altibox) med jevne mellomrom sender inn en IGMP pakke til 224.0.0.1 inn på mitt VLAN101.

Jeg mistenker at dette i bunn og grunn er snakk om NAT og rules. Er det noen som har oppskriften eller kompetanse til å lede meg/oss på forumet videre? Muligens 'ontheroad' må komme på banen også! Takk for en fin tråd!
Sist endret av Teratom; 11. november 2015 kl. 21:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv å sett TVen din direkte på det eksponerte VLAN101, og ikkje sett opp noko ruting mellom TV og TV-VLANet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Prøv å sett TVen din direkte på det eksponerte VLAN101, og ikkje sett opp noko ruting mellom TV og TV-VLANet.
Vis hele sitatet...
Litt av greia her er at jeg ikke benytter managed switch, men skal foreløpig forsøke å dra alt gjennom min egen pfSense-box. Jeg ser når jeg testet med FMG-ruteren fra Altibox at dekoderen fikk tildelt en lokal IP-adresse (192.168.10.50) fra ruteren. Og antar at trafikken mellom FMG og dekoder er untagged.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Teratom Vis innlegg
Litt av greia her er at jeg ikke benytter managed switch, men skal foreløpig forsøke å dra alt gjennom min egen pfSense-box. Jeg ser når jeg testet med FMG-ruteren fra Altibox at dekoderen fikk tildelt en lokal IP-adresse (192.168.10.50) fra ruteren. Og antar at trafikken mellom FMG og dekoder er untagged.
Vis hele sitatet...
I så fall bridger du det tagga interfacet ditt mot interfacet du har TVen din hengande på?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall bridger du det tagga interfacet ditt mot interfacet du har TVen din hengande på?
Vis hele sitatet...
Nå gjetter vi litt ikke sant. Hvis VLAN101 bare bridges vil det ikke nå offentlige IP-adresser, men kun måtte forholde seg til 10.x.x.x nettet som tilbys på 101, jeg tror ikke det er nok. Har prøvd bridge uten hell. Det som må til er spissfindig rules og NATing tror jeg. Noen som har fått det til helst i pfSense eller annet utstyr?

Dagens siste innspill er dette med IGMP proxy. Nødvendig? Settings?
Sist endret av Teratom; 11. november 2015 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det ligger mange oppskrifter ute på hvordan man kan skippe utstyret (ruteren) som leveres av Altibox og sette opp eget. Alle gir deg internett uten nevneverdig pes, men jeg ikke har funnet noen god oppskrift på hvordan få TV-trafikken til å fungere. Velger derfor å dele min oppskrift på hvordan dette gjøres i pfSense samt prinsipper slik at det kan gjøres med tilsvarende SW eller HW. Man oppnår da full kontroll over systemet i heimen, men takker samtidig nei til alt av support fra Altibox. Takk til 'ontheroad' som startet denne tråden og den informasjonen som står i den første posten. Jeg skjønner ikke hvorfor Altibox ikke kan utgi litt info uten support om dette da mange nerdekunder ville gått for dette, og evt valgt fiberleverandør ut i fra mulighetene dette gir. Nødvendig HW som anskaffes er sannsynligvis bedre og mer stabilt sammenlignet med det rukkelet som står i Zyxel-makkverket.

Installert system:
Jeg har fått installert simplex fiber/BiDi med Istad som leverandør. 300/300 linje. Fikk den nye Altibox/Zyxel FMG hjemmeruter som nå kan brukes som bokstøtte, hodepute eller ved. Fiberen går rett inn på denne med SC-kobling. SC-uttak også fra det passive fiberadapteret (altså ingen medaconverter installert, integrert i FMGen).

Innkjøpt HW:
- TP-Link MC200L media converter (kjøpt hos Multicom ~300kr)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom ~450kr), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor ( ~7$)
-En boks med liten formfaktor (Mini-ITX) som testplattform som jeg installerte pfSense 2.2.5 på (Intel Atom D525 1.8GHz dual core, 4GB, 5 Intel gigabitporter).

Altibox-oppsett:
Fra mediaconverteren kommer som kjent en VLAN-trunk. 102 er internett, 101 er TV, 100 tlf. På VLAN 102 får man public IP, DNS etc via DHCP. VLAN 101 er en privat klasse A nettverk (10.x.x.x) som tilbyr alt nødvendig for å få TVn til å fungere. Denne er også satt opp med DHCP. Multicasting er greia her.

Eksempel på oppsett av pfSense:
Default oppsett i starten hvor VLAN102 defineres til WAN-kortet som igjen defineres til DHCP. Man får da public IP på grensesnittet. På LAN-siden ('internett/lokalnett') standard 192.168.1.x på eget interface. Internett fungerer da utmerket med det jeg bestemt mener gir mindre lag sammenlignet med bruk av FMG i bridgemode. Kjører da 300/300 uten problem og uten nevneverdig CPU-forbruk (Snort etc da ikke aktivert). Ang MAC-spoofing er jeg usikker på om dette er nødvendig, jeg spoofer både VLAN102 og 101 til FMGens MAC-adresse. Jeg har også valgt å definere DNS-servere statisk hvor jeg også unchecker overstyring fra DHCP.

Så over til TV / IPTV delen av det hele som er hakket mer trøblete og som medførte mye lesing av fora og tutorials før jeg fant løsningen. Det er nødvendig at Altibox kan se MAC-adressen til dekoderen din. Start med å definere VLAN101 til WAN-porten tilsvarende VLAN102. Denne settes til DHCP og du får tildelt en 10.x.x.x adresse. På eget interface sett så opp et eget LAN for IPTV, men her skal det ikke defineres noe static eller DHCP, valget skal være 'none'. Sett så opp en bridge mellom VLAN101 og IPTV-LANet. Også denne defineres til 'none'. Gå så inn på System->Advanced -> System Tunables og endre 'net.link.bridge.pfil_bridge' fra 0 til 1 (man setter her opp en transparent firewall bridge, om det trengs FW mulighet kan nok diskuteres). Så gå til Firewall-> NAT-> Outbound. Denne må settes til 'Manual'. Her skal kun de settingene som er definert for internett WANet stå (127.0.0.0 og for meg 192.168.1.0, fire linjer hos med hvorav to definert med statisk 500-port). Ergo ingen outbond regler for TV WANet. Så Firewall-> Rules. Her har jeg satt slappe regler, kan sikkert strammes opp dersom dette er ønskelig. På WAN 101, TV LAN og bridgen er det satt * på alt. På TV LANet har jeg satt IPTV WANet (101) som gateway. Jeg har også blokkert trafikk fra TV delen av systemet mot internett / lokalnett delen. Det siste og avgjørende punktet er å tillate multicast trafikk på TV delen. Selv om det er lett, fløy det avgårde et par timer med fundering her... Her må man gå inn på hver enkelt regel på Firewall->Rules for WAN101, LAN IPTV og bridge. Under overskriften 'Advanced features' ligger valget 'Advanced Options'. Der må man slå på checkboxen 'This allows packets with IP-options to pass'. Dette tillater gjenomgang av multicast trafikk. Da er det bare å lagre alt (evt med reboot), så skal alt fungere. Voila

Dekoderen får med dette en 10.x.x.x adresse. Når FMGen sto i bromodus hadde den en 192.168.x.x adresse. Man kan kanskje definere en statisk IP adresse på bridgen og slå på DHCP-server her med definert pool, men jeg har ikke testet dette og trenger det ikke.

Ytelesesmessig løfter boksen min ikke et øyebryn når TVen står på (~ 15Mbps) kombinert med vanlig internettbruk (0-1% CPU). Ta gjerne kontakt ved spørsmål eller uklarheter.
Hei.

Nettsentralen min (en Telsey CPL 4), gikk plutselig helt i sort for noen dager siden. Den er helt responsløs, og det hjelper ikke å ta ut og inn kontakten. Jeg ringte til Altibox, og de sa det kanskje kunne være noe feil med strømforsyningen.

Jeg fiklet litt med strømforsyningen, plugget den inn, så virket plutselig sentralen i ca. 5 sekunder, før den igjen slo seg helt av og gikk i sort.

Hva kan årsaken til dette være? Hva bruker vanligvis å ryke på disse sentralene?


Kanelpågrøten.
Sitat av obi_one Vis innlegg
PS: LRT224 og Cisco SG200-08 er til salgs.
Vis hele sitatet...
Hva tenker du å selge din LRT224 for?

Jeg tenker å sette opp en Cisco SG300 switch i layer 3 modus og la denne håndtere VLAN administrasjon og ruting, samt tildele IP adresser til andre VLAN enn default VLAN. Ruteren blir da kun internett gateway med NAT og firewall. To aktuelle alternativer er LRT2x4 (selv om jeg ikke skal bruke VLAN funksjonaliteten) eller en rimelig ASUS modell, f.eks. RT-AC68U. Fordelen med LRT2x4 er at den støtter VPN IPSec slik at jeg kan sette opp en tunnel fra min MacBook Pro til hjemmenettverket med god hastighet. Fordelen med en ASUS ruter er at den har AiProtection som gir TrendMicro beskyttelse i hele nettverket. ASUS rutere støtter OpenVPN, men dette gir betydelig dårligere hastighet enn IPSec.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av oletuv Vis innlegg
Hva tenker du å selge din LRT224 for?

Jeg tenker å sette opp en Cisco SG300 switch i layer 3 modus og la denne håndtere VLAN administrasjon og ruting, samt tildele IP adresser til andre VLAN enn default VLAN.
Vis hele sitatet...
Kan SG300 drive med maskerade og dhcp-server? Trudde den var begrensa til rimelig statisk ruting, og ei slags minimalistisk støtte for bgp?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan SG300 drive med maskerade og dhcp-server? Trudde den var begrensa til rimelig statisk ruting, og ei slags minimalistisk støtte for bgp?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du mener med "maskerade", men SG300 i layer 3 modus støtter både ruting og dhcp-server med konfigurering av opptil 8 adresse pooler, f.eks. 192.169.2.0, 192.169.3.0 etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av oletuv Vis innlegg
Vet ikke hva du mener med "maskerade", men SG300 i layer 3 modus støtter både ruting og dhcp-server med konfigurering av opptil 8 adresse pooler, f.eks. 192.169.2.0, 192.169.3.0 etc.
Vis hele sitatet...
Med maskerade sikter eg til NAT-maskering.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med maskerade sikter eg til NAT-maskering.
Vis hele sitatet...
Front-door ruteren tar seg av NAT og firewall funksjoner. Det som kreves er at det settes opp en statisk rute fra switchen til ruteren, f.eks. 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1 (ruterens adresse) og statiske ruter fra ruteren til switchen for subnett utover ruterens nettverk, f.eks. 192.168.2.0 255.255.255.0 192.168.1.254 (default gateway for ruterens nettverk).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av oletuv Vis innlegg
Front-door ruteren tar seg av NAT og firewall funksjoner. Det som kreves er at det settes opp en statisk rute fra switchen til ruteren, f.eks. 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1 (ruterens adresse) og statiske ruter fra ruteren til switchen for subnett utover ruterens nettverk, f.eks. 192.168.2.0 255.255.255.0 192.168.1.254 (default gateway for ruterens nettverk).
Vis hele sitatet...
Ah, ok. Det funker den jo utmerka til.

Eit anna forslag er å satse på pfsense, og kjøre trunk fra switchen til ruteren, med alle aktuelle vlan, definerte som interfaces i pfsense. Da får du litt meir fleksibilitet i oppsettet, og det er veldig trivielt å lage accesslister basert på origin, ruting mellom lan med regler og alt anna du måtte ønske deg. I tillegg blir all ruting og DHCP på ein plass, som forenkler det litt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ah, ok. Det funker den jo utmerka til.

Eit anna forslag er å satse på pfsense, og kjøre trunk fra switchen til ruteren, med alle aktuelle vlan, definerte som interfaces i pfsense. Da får du litt meir fleksibilitet i oppsettet, og det er veldig trivielt å lage accesslister basert på origin, ruting mellom lan med regler og alt anna du måtte ønske deg. I tillegg blir all ruting og DHCP på ein plass, som forenkler det litt.
Vis hele sitatet...
Jo, pfsense er sikkert et supert alternativ, men det blir dessverre litt for teknisk for meg.

Det er litt morsomt, for jeg snublet bort i denne tråden nærmest ved en tilfeldighet. Jeg flytter inn i ny leilighet våren 2016 og får der Altibox installert. Siden jeg ikke har hatt Altibox tidligere, gjorde jeg litt research på nettet og fant bl.a. denne tråden.

Leiligheten er 90 m2 og jeg har egentlig beskjedne krav til nettverket med relativt få tilkoplede klienter, antagelig er standard Altibox installasjon mer enn bra nok. Men etter å ha lest igjennom denne tråden ble jeg litt hekta på teknologien og fikk lyst til å sette opp et robust hjemme nettverk med VLAN segmentering av hovednett, hjemmekontor og gjestenett.

Det jeg tenker å gjøre er:

- Trunke VLAN 101 (TV) og 102 (Internett) fra Altibox fiber inn på SG300
- Definere 2-3 access porter for TV
- Definere en VLAN 102 access port til WAN port på ruteren
- Bruke default VLAN 1 som hovednett med adresse 192.168.1.254
- Definere VLAN 2 hjemmekontor og VLAN 3 gjestenett
- Sette opp ruteren med adresse 192.168.1.1 og aktivere DCHP server for 192.168.1.0 nettverket
- Aktivere DCHP server på SG300 og definere adresse pooler for VLAN 2 og 3 nettverkene
- Definere ACL regler for isolasjon mellom VLANene
- Definere nødvendige access porter for VLAN 1, 2 og 3
- Koble ruteren til en VLAN 1 access port
- Definere en trunk port VLAN 1U, 3T til trådløs AP
- Sette opp trådløs AP med forskjellige SSID for hovednett VLAN 1 og gjestenett VLAN 3

Artig pensjonist øvelse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av oletuv Vis innlegg
Jo, pfsense er sikkert et supert alternativ, men det blir dessverre litt for teknisk for meg.
Vis hele sitatet...
Eg vil påstå det er vesentleg enklare og langt meir dokumentert enn Cisco IOS, men det er kanskje bare meg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil påstå det er vesentleg enklare og langt meir dokumentert enn Cisco IOS, men det er kanskje bare meg.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nok. Jeg bruker det innebygde web programmet til konfigurering av SG300, orker ikke å lære meg Cisco IOS og CLI kommandoene.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg blir all ruting og DHCP på ein plass, som forenkler det litt.
Vis hele sitatet...
Jeg glemte å nevne at man selvfølgelig kan deaktivere DHCP server på ruteren og overlate all DHCP til SG300. Grunnen til at jeg lar ruteren tildele IP adresser for 192.168.1.0 nettverket er at jeg da tror at man kan bruke Wi-Fi funksjonaliteten i rutere som støtter dette. Hvis DHCP er deaktivert i ruteren så antar jeg at man må slå av Wi-Fi radioene.
Sist endret av oletuv; 20. november 2015 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har et spørsmål.
Har satt opp "zyxel" fri nett hos en kamerat, alt fungere fint untatt at bildene fra dekoder hakker og så tar igjen.
Går fint 13mbps på VLAN 101, og VLAN101 er bridget direkte til porten der dekoder står på helt transparant.
Økt MTU størrelse og det er ingen brannmur.
Noen tips?

Sitat av Lars_4 Vis innlegg
Har et spørsmål.
Har satt opp "zyxel" fri nett hos en kamerat, alt fungere fint untatt at bildene fra dekoder hakker og så tar igjen.
Går fint 13mbps på VLAN 101, og VLAN101 er bridget direkte til porten der dekoder står på helt transparant.
Økt MTU størrelse og det er ingen brannmur.
Noen tips?
Vis hele sitatet...
Det viser seg at problemet løst seg etter en omstart av RB2011... rart egentlig.
Men media konverter hans er bare 100mbit og internet abbonement også 100, så når han bruke veldig mye båndbredde så hakker tv'n.
Bedt han å få leverandøren å bytte over til en 1gbit media konverter eller kjøpe en bidi sfp.
Sist endret av Lars_4; 22. november 2015 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av boggemann Vis innlegg
Dette oppsettet har vært stabilt i over ett år, men i det siste har jeg slitt med at jeg med ujevne mellomrom får et par sekunder med "blackout" på hele nettet, LAN og mot WAN.

http://i.imgur.com/L06AZ2m.png

http://i.imgur.com/AmjKIAv.png
Vis hele sitatet...
Jeg planlegger et tilsvarende oppsett med en SG300-10 switch i layer 3 modus.

Hvordan fungerer VLAN 101 i ditt oppsett. Har du konfigurert multicast og IGMP snooping, eller fungerer IPTV fra VLAN 101 access porter uten multicast konfigurering?

Ole
Har managed switch som fordeler vlan hos meg og en brannmur til internett.
Lurer på en ting, er det noen som har testa ip telefon opp mot dette?

I så fall, hvordan gjøre det for å kunne bruke analog telefon slik en kan på altibox sin hjemmesentral?
Og vil et isdn kort i en pc kunne ringe ut på en slik linje?
Hei!
Fin tråd med mye god info, men er det noen som har testet produktene til PFsense?
Vil denne f.eks fungere bra med Altibox? Har 300 mbit og tv igjennom Viken Fiber.
https://store.pfsense.org/SG-2220/
Sitat av kianus Vis innlegg
Vil denne f.eks fungere bra med Altibox? Har 300 mbit og tv igjennom Viken Fiber.
https://store.pfsense.org/SG-2220/
Vis hele sitatet...
Hvordan oppsett er det du planlegger da? Benytte Altibox Zyxel-router i bridge mode og koble TV via den med Internett via pfSense boksen? Eller ha egen mediakonverter og all trafikk via pfSense?
Jeg er godt i gang med konfigureringen av min Cisco SG300-10 switch i layer 3 modus. Planen er å trunke Altibox VLANene 100 (VoIP), 101(IPTV) og 102 (Internet) inn på port 10 (enten SFP eller ethernet avhengig av type installasjon jeg får fra Altibox våren 2016). Jeg har konfigurert to access porter (GE7 og GE8) som 1UP, 101M, dvs. VLAN 101 Multicast TV VLAN. SG300 switchen har også et meny-valg som heter Multicast Group to VLAN hvor man kan legge inn en klasse D (Multicast) IP adresse. Så vidt jeg forstår skal denne fungere tilsvarende som tuning av radio eller TV frekvenser. Et spørsmål til dere som har gått utenom hjemmesentralen til Altibox og konfigurert Multicast, har Altibox en slik Multicast Group adresse eller er dette noe som IGMP snooping håndterer automatisk?
Hei

Vi skal snart få den nye sentralen FMG og der så jeg att det er usb port på, mens lyse/altibox sier att den er aktivert, så lurte jeg på om noen kloke hoder her vet om det likevel går ann å aktivere den for å kunne bruke en ekstern hd som nettverks lagring? Har i dag en ny asus ruter med slik funksjon.

D

IKKE aktivert av lyse/altibox skulle det være
Sist endret av DrD.O.C; 3. desember 2015 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,

Se forenklet nettverk diagram lenger nede.

Her er det grunnleggende switch oppsettet:
  • Fiber fra ISP er koblet til SFP port på switch.
  • VLAN101 er switchet til en untagged port som går til dekoder. (ingen multicast eller IGMP snooping tweaks).
  • VLAN102 er switchet til en tagged port (102) som går til routeren.
  • Router er satt opp med VLAN102 som WAN interface og er firewall, NAT, DHCP++
  • Routeren er satt opp med VLAN1 for privat nettverk og VLAN2 for gjester på det samme fysiske interface som VLAN 102 (router on a stick).
  • VLAN1 er distribuert untagged til alle maskiner, innkludert wifi access point.
  • VLAN2 for gjester er tagget og har egen SSID på acces pointet.

Hardware:
1310nm 2km multimode 100mbps SFP
Linksys LGS318 switch
Ubiqiti EdgeRouter X
Linksys LAPN600 access point


Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2015-12-03 kl. 23.15.13.jpg
Views:	2808
Size:	83,2 KB
ID:	12396
Sitat av obi_one Vis innlegg
Hei,

Se forenklet nettverk diagram lenger nede.

Her er det grunnleggende switch oppsettet:
  • Fiber fra ISP er koblet til SFP port på switch.
  • VLAN101 er switchet til en untagged port som går til dekoder. (ingen multicast eller IGMP snooping tweaks).
  • VLAN102 er switchet til en tagged port (102) som går til routeren.
  • Router er satt opp med VLAN102 som WAN interface og er firewall, NAT, DHCP++
  • Routeren er satt opp med VLAN1 for privat nettverk og VLAN2 for gjester på det samme fysiske interface som VLAN 102 (router on a stick).
  • VLAN1 er distribuert untagged til alle maskiner, innkludert wifi access point.
  • VLAN2 for gjester er tagget og har egen SSID på acces pointet.

Hardware:
1310nm 2km multimode 100mbps SFP
Linksys LGS318 switch
Ubiqiti EdgeRouter X
Linksys LAPN600 access point


Vedlegg 12396
Vis hele sitatet...
Hei obi,

Suveren gjennomgang og illustrasjon av et fungerende oppsett. Da har jeg fått bekreftet at VLAN 101 IPTV fungerer utmerket uten å aktivere multicast og snooping. Jeg hadde ikke fått sjekket dette selv før våren 2016 da jeg flytter inn i ny leilighet med Altibox installasjon, så hjertelig takk.

Jeg konfigurerer et noenlunde tilsvarende oppsett, men har satt opp SG300 switchen i layer 3 modus med VLAN, DHCP server, ACL og ruting konfigurert på switchen. Ruteren skal settes opp med DHCP server deaktivert og skal primært fungere som Internet gateway, NAT/firewall og VPN server.

Ole
Sist endret av oletuv; 4. desember 2015 kl. 10:24.
Har en Zyxel P2812 jeg ikke kommer inn på via browser. (Får timeout) Har resatt den og fått ip 192.168.10.1
Klarer å pinge den, men ikke logge på via browser.
Står Altibox foran på denne. Er der noen måte å komme inn på den?
Kan jeg legge inn ny firmware uten å kunne logge på den?

Glad for all hjelp..
smått irritert her. jeg kjøpte en asus rt-87u og prøver å få til vlan for ip tv (orker ikke å ha flere bokser/switcher).. funker dårlig. har fulgt guiden laget av greddost men det funker ikke. har prøvd å clone mac, og å sette igmp proxy & snooping til aktiver... vlan 102 for nett funker. port 4/vlan 101 for iptv- not so much. noen som har erfaringer/tips for dette?
Sitat av mongob0ffel Vis innlegg
smått irritert her. jeg kjøpte en asus rt-87u og prøver å få til vlan for ip tv (orker ikke å ha flere bokser/switcher).. funker dårlig. har fulgt guiden laget av greddost men det funker ikke. har prøvd å clone mac, og å sette igmp proxy & snooping til aktiver... vlan 102 for nett funker. port 4/vlan 101 for iptv- not so much. noen som har erfaringer/tips for dette?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg har spesielt peil på Asus så er prinsippet at Altibox må kunne 'se' din dekoder. I praksis betyr dette at du må bridge/switche 101 til ditt IPTV 'lan'. IGMP proxy /snooping ikke nødvendig, men IGMP pakker må kunne passere (i tillegg til UDP og TCP). ....untagged trafikk vel å merke.
Sist endret av Teratom; 6. desember 2015 kl. 23:32.
Sitat av mongob0ffel Vis innlegg
smått irritert her. jeg kjøpte en asus rt-87u og prøver å få til vlan for ip tv (orker ikke å ha flere bokser/switcher).. funker dårlig. har fulgt guiden laget av greddost men det funker ikke. har prøvd å clone mac, og å sette igmp proxy & snooping til aktiver... vlan 102 for nett funker. port 4/vlan 101 for iptv- not so much. noen som har erfaringer/tips for dette?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut denne posten og se om innstillingene der hjelper.
Hei

Er altibox-kunde gjennom NTE. Forsøker å sette opp en MikroTik i stedet for Zyxel-hjemmesentralen. Har klonet MAC-adressen og får da tildelt IP i VLAN 101, men i VLAN 102 skjer ingenting. Noen som vet om altibox har tatt i bruk flere VLAN, og at NTE har ett eget her ? Andre tips til hva jeg bør sjekke ?
Hei!
Interessant tråd, har lest mesteparten og her er det mye god info, så takk til alle smarte hoder der ute!

Har planer om å bygge meg en Pfsense-server, og ser etter en build som er liten og kompakt, men samtidig takler min 300 mbit linje fra Altibox.
Er det noen som har et (billig) brukbart oppsett med tanke på hardware til en pfsense boks?

Planen er å kvitte meg med ZyXel sin hjemmesentral og ha Pfsense og en trådløs router etter denne. Antar det vil være et ganske OK oppsett?
Sist endret av kianus; 8. desember 2015 kl. 23:59.
Overskuddsmateriell
Kjører selv ett slikt oppsett som funker utmerket. I pfSensen min har jeg en Celeron G1820 på 2.7Ghz. Når jeg ligger på 150-200 mbit througput så sniker CPUen seg opp på 15% load så du trenger ikke store greiene for å klare linjen din heller.
Hei!

Er nok ikke så teknisk anlagt som mange i denne tråden, men trenger litt hjelp med et problem som driver meg fra vettet..
Jeg har en ganske standard altibox oppkobling med hjemmesentral og multimedia konverter. Jeg og min samboer har tilsammen 3 pcer, hennes laptop pluss min desktop og laptop. Hun klarer fint å logge seg på det trådløse nettet, mens når jeg prøver å logge på med en av mine pcer ( via wifi) krasjer hele oppkoblingen, alle pålogga enheter blir kobla fra og signalet forsvinner 5-10 minutter før det kommer tilbake.

Jeg hadde samme problemet tidligere i høst, men da ordna jeg en midlertidig fix ved å kjøpe ny wifi adapater. Denne funka fint helt til i går, da problemet oppstod igjen. Er det noen som har peiling på hva som kan vere galt?
Sitat av kaNor Vis innlegg
Hei

Er altibox-kunde gjennom NTE. Forsøker å sette opp en MikroTik i stedet for Zyxel-hjemmesentralen. Har klonet MAC-adressen og får da tildelt IP i VLAN 101, men i VLAN 102 skjer ingenting. Noen som vet om altibox har tatt i bruk flere VLAN, og at NTE har ett eget her ? Andre tips til hva jeg bør sjekke ?
Vis hele sitatet...
Hvordan er installasjonen fra NTE (media converter? router?) Hvordan setup har du? Hvilken IP-adresse får du tildelt på 101, og fungerer IPTV? Et forsøk med Wireshark kan gi deg fasiten.
Sist endret av Teratom; 9. desember 2015 kl. 21:34.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Hvordan er installasjonen fra NTE (media converter? router?) Hvordan setup har du? Hvilken IP-adresse får du tildelt på 101, og fungerer IPTV? Et forsøk med Wireshark kan gi deg fasiten.
Vis hele sitatet...
Altibox sitt oppsett på kant mot kunde er likt på tvers av leverandører i hele landet.

Dvs det er samme vlan overalt;
100 - VoIP/Global
101 - IPTV
102 - Internett