Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1260
Jeg har i noen år brukt 2x23" skjermer(LA2306x) til surfing, studie, programmering, youtube, word/excel og lett spilling i ny og ne. Nå har jeg begynt å lukte litt på disse ultrawide skjermene for å rydde opp litt på pc-pulten. Men jeg har noen bekymringer rundt om jeg klarer å tilpasse meg 1 skjerm, mot 2 som jeg har idag.

Idag pleier jeg som regel å dra vinduer til en skjerm og maksimere, eller dele en skjerm i en håndvending, men er redd for at det blir endel knot å justere flere vinduer på en ultrawide. Hva sier dere som har prøvd ultrawide?

En annen ting er at disse skjermene ofte er endel dyrere enn mindre skjermer(doh), og jeg ønsker å kjøpe riktig skjerm første gang og det betyr ikke den billigste som finnes. Jeg foretrekker kvalitet>gaming, og trenger neppe 144hz, gsync/freesync/whatever, RGB eller andre gaming relaterte ting. Jeg er vokst opp i en tid der man spilte på 640x480/60hz monitor, og det lille jeg spiller idag er ikke prioritert.

Jeg har kun 2 preferanser:
34" som jeg tenker vil være passe stort
1440p som jeg tror er det minste man burde gå for på 34"

Prismessig er jeg veldig usikker på hvor jeg burde legge meg, men ser for meg at jeg burde få en god skjerm til rundt 5000. Jeg er klassifisert som fattig, så mindre enn dette er også fint så lenge skjermen er god. Ut over dette har jeg ingen peiling på hva jeg bør se etter, og håper noen av dere kanskje kan hjelpe meg i riktig retning.

Komplett har tilbud på 3 skjermer idag. Samsung, Benq og Acer.
Komplett sammenligning

Ville du kjøpt en av disse til nevnt bruksområde? Eller har du noen andre forslag?

Takk for din input!
Tidspunktet for skjermkjøp er vel supert nå med black friday til fredagen, du kan sikkert gjøre gode kupp da?
Undersått
Trådstarter
Ja, det var på en måte baktanken min. Men for noen butikker er jo hele uka svart, så det kan jo være gode kjøp før fredag også. Eller iallefall illusjonen av gode kjøp.

Men er det ellers noe jeg burde passe på med kjøp av skjerm? Har f.eks paneltype noe å si?
Finner du en spesifikk skjerm du vil ha, så sørg for å bruke prisjakt denne uka her. Og ikke gjør den feilen mange gjør med å sjekke om det blir billigere mot slutten av uka. Plutselig er salget over
Det virker som du egentlig ikke har veldig strenge krav til skjermen, du trenger ikke korrekt farge, så du jobber neppe mye med bilder eller grafikk, du spiller ikke krevende spill du ønsker skal vise best mulig bilde og bruken vil være mye statiske bilder som office, programmering, og noe video. Slik du legger frem behovet så vil jeg si velg det beste kjøpet du kommer over i løpet av den neste uken. Husk å sjekk prishistorikken så du er sikker på at du sparer på salget

Noen vil sikkert si at en bestemt paneltype er bedre enn andre men basert på bruken du skisserer så tenker jeg alle vil virke helt greit for din del, og du nevner jo også låge pris. Et tips kan likevel være at du velger den skjermen med størst høyde i ant. billedpunkter om ting ellers er likt. Endel "brei-skjermer" er i overkant låg i høyden som gjør at det blir unødig mye scroll.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Undersått
Trådstarter
Jeg tenkte jeg bare ville meldie tilbake at nå har jeg hatt min Benq EX3501R snart en uke. Litt funny var det at når jeg skulle hente skjermen på den lokale sjappa så møtte jeg en i døra på vei ut som hadde kjøpt nettopp samme skjermen. Hun i kassa synes også det var vittig =)

Jeg er veldig godt fornøyd med skjermen så langt, den holder i massevis til min bruk, og en klar oppgradering fra det jeg hadde. Det eneste litt negative jeg kan si er at "skjermmenyen" er veldig knotete(men det er sjelden jeg bruker den), og jeg savner en enkel høyttaler i skjermen. Joda, jeg er klar over at innebygde høyttalere ofte er ræva, men det hadde holdt til litt enkle ting.

Ellers er det tydeligvis på tide å oppgradere HD 6870 kortet..
Vet at Black friday er over, men leste ett sted at Dell sin nye 34" kommer med såkalte "virtuell inndeling" slik at man kan ha "fler" skjermflater til forskjellige applikasjoner. På denne måten så vil en kunne utnytte en 34" bedre mtp spilling, streaming, dokumenter etc. Det å ha word på en hel 34" virker for meg litt overkill.
Har ikke link eller lignende på dette desverre da dette kun er noe jeg snappet opp i forbifarten.