Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4490
Anonym bruker
"Bred Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hey, solgte for 3 uker siden et billig smykke I sølv til noen gjennom en salgsapp på telefonen "tise". Verdien på dette var 500kr, så jeg tenkte at jeg helst ikke ville betale frakt med sporing til typen pga man må betale 170kr for det, så jeg betalte 40kr I stedet. Nå sier typen at han ikke har mottat sakene, og at han er veldig bekymret. Jeg har aldri hatt noe problem med å sende som brev før, alt av pakker har ALLTID komt frem, hva gjør jeg?? Er redd for at jeg blir scammet her, vil ikke betale han penger om han sitter med mitt smykke rundt halsen liksom. Er det noen lover og regler på dette? Står jeg ansvarleg til å betale han? Står selskapet "tise" ansvarleg? Står posten ansvarleg? Om ikkje han har henta ut pakka vil den vel komme tilbake til meg? Helsing Lasse
Her må du nok bare bite i det suret eple og betale tilbake de pengene, jeg sender ALLTID med sporing. Det er kun av prinsipp at jeg har mitt på det tørre, dersom nettopp dette skal skje. Prøver selvfølgelig å få kjøper til å betale frakt, går ikke dette så får jeg heller tjene litt mindre på produktet jeg selger
Ved privatkjøp er det kjøpsloven som regulerer salget og der står det klart og tydelig at risikoen går over til kjøperen når transportselskapet har overtatt tingen, §7 andre ledd. Dvs at når det er avtalt å sende tingen så går risikoen over til kjøperen når en har sendt tingen.

Men - var det avtalt sporing? Var det avtalt at kjøper betaler for frakt? Har du dokumentasjon på at tingen faktisk er sendt, selv uten sporing?

For kjøper kan naturligvis mistenke deg for det samme du mistenker kjøper for - svindel.
Sporing er gull verdt!
Er jo han som vil ha tingen, så virker jo logisk(i mitt hode så) om det var hans ansvar å velge, samt betale for type transport. Men hadde ikke du syntes det var kjedelig å betale 500 + frakt for noe som aldri kom frem? Anbefaler å i det minste dokumentere hvor og når den sendes på best mulig måte(om du absolutt ikke vil bruke sporing), slik at det ikke lenger er tvil om din fullbyrdelse av avtalen. Det er selger som sitter med mest makt, og også ansvar siden du sitter med pengene og varen før du faktisk sender varen. Dermed er det vanligvis folks tillit til deg som avgjør om de i det hele tatt sender penger, og da gagner det deg å prøve å ordne opp hvert enkelt kjøp, så slipper du tilbakemelding om at folk føler seg svindla av deg. For da kommer folk til å slutte å sende deg penger før de får varen. lykke til med å gjøre handel med det utgangspunktet...

Høres litt rart ut at første tanke da kjøper hevder å ikke ha mottatt varen er hvem som har "rett" i stede for å ordne opp. Handel bygger på tillit, og at noen har rett til noe betyr ikke at det er riktig.
Kjip situasjon.. pass på at han ikke lurer deg og prøver å skaffe et gratis smykke (Skjekk profilen hans, har han mye til salgs? Evt noe REP?)
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av nomore Vis innlegg
Ved privatkjøp er det kjøpsloven som regulerer salget og der står det klart og tydelig at risikoen går over til kjøperen når transportselskapet har overtatt tingen, §7 andre ledd. Dvs at når det er avtalt å sende tingen så går risikoen over til kjøperen når en har sendt tingen.

Men - var det avtalt sporing? Var det avtalt at kjøper betaler for frakt? Har du dokumentasjon på at tingen faktisk er sendt, selv uten sporing?

For kjøper kan naturligvis mistenke deg for det samme du mistenker kjøper for - svindel.
Vis hele sitatet...
Dette er riktig, såfremt OP kan dokumentere at smykket er sent i posten så er postgangen kjøpers risiko, dvs OP har ikke noe å frykte
Ts du har kvittering fra posten på forsendelse? Da har du ryggen fri. Har du ingen kvittering og dermed ikke kan vise til at pakken er sendt og at risikooverføring dermed har skjedd så kan selger kreve deg for pengene.

Om du blir scammet? Tja mulig det. Men i ytterste konsekvens si at saken går til forliksrådet så vil du tape og du vil måtte betale tilbake pengene for salget. Selv om du ikke har fått pakken i retur.

Hva kan ha skjedd? Kjøper angret seg og trengte pengene men likte smykket. Mulig.
Posten køla det til og pakken er vekk, skjer støtt. Kan også være at pakken er sendt feil, ligger på et sorteringssenter, falt ut av en kurv eller noe.

Forsøk å forhandle med kjøper om du ikke har kvitteringen. Gi feks tilbake halvparten. Bedre enn å tape i forliksrådet.
Hvem gidder å dra 500 spenn til forliksrådet?
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du ikke vente noen dager og si at smykket kom i retur, og at du kan sende det med sporing mot at han betaler, evt at dere deler på det? Da finner du fort ut om han faktisk har fått smykket eller ikke.
Hørtes ut som en dårlig ide. Hva hindrer han i å juge da?
Anonym bruker
"Sinna Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å bløffe fungerer som regel jævlig dårlig når det ikke koster motparten noe å syne bløffen..
Spørsmål: Hvis jeg f.eks. driver en nettbutikk, og kjøper alltid betaler frakt, og jeg har to alternativer:

Send med billigste måte (uten sporing)

Send med sporing (dyrere)

Hvis kjøper velger at jeg skal sende med billigste måte, går det an å lage en klausul i kjøpsavtalen hvor kjøper frigjør meg fra ansvaret i forhold til hvis pakken aldri kommer frem?
Nei, da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og du kan ikke (stort sett) avtale dårligere vilkår for forbrukeren. Der står det at risikoen går over til forbrukeren når forbrukeren fysisk har mottatt varen. Inntil da er det selgers ansvar. Eneste unntaket her er dersom det er forbrukeren som har bestilt henting og levering, men det vil vel sjeldent være aktuelt for en nettbutikk.