Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 9152
Hei
Vi kjøpte huset vårt for et par-tre år siden for litt over 4 mill. Nå har vi funnet betydelig mengder skjeggkre...! I følge siste tids saker i media så har vi regelrett tapt et sted mellom 400 000 og 1 mill

Noen med erfaring? Hva gjør vi?

Reklamasjon er glemmesak, av flere grunner.
Dekker forsikringen deres noe?

Må vel bare starte med å hyre inn et selskap for å fjerne dem og se skadene deretter?

Hører mye om skjeggkre om dagen. Skjer med dette plutselige inntoget?
Sist endret av Source; 10. desember 2018 kl. 00:31.
Du sjekker om forsikringen din dekker det og enten tar det via dei eller tar det med skadedyrsfirma.

Det sprer seg såpass fort til nye boliger at avslaget i verdi gjelder event kun så lenge ikke så å si alle har det.. Dei sakene i media har vel stort sett vert salg der selger ikke har gitt beskjed om det før salg.
Trådstarter
11 0
Takk!

Forsikringen vår dekker ikke det. Jeg hadde ikke tegnet en sånn tilleggs-greie for skadedyr/sopp osv.

Ja leser også masse om dette faenskapet, og det er ikke rart! Vi ser dem over alt!! Funnet flere i kjøkkenskap/skuffer sammen med maten vår blant annet. Og funnet et par på stellebordet til datteren min.. Da blir jeg faktisk forbannet.. Hehe!

Jeg har lyst å kverke dritten ut av hver og en av dem, men har lest at det ikke er så lurt å bruke gift fordi man bare skremmer dem..! Og så sprer man på en måte problemet? Limfeller og vasking er visst det "beste", men det er liksom ikke aggressivt nok etter min smak
Går dere med planer om å selge? I så fall anbefaler jeg å opplyse om at det er skjeggkre i boligen, da slipper du problemer med kjøper i ettertid.
Det er tiltak som kan og bør gjøres, du kan lese litt om skjeggkre på FHI, om du ikke allerede har gjort det.
Det er også kommet diverse produkter som kan brukes, samt at skadedyrfirmaer er behjelpelige med å bekjempe skjeggkre, men det kan fort bli dyrt og gir ingen garanti for at du blir kvitt skjeggkreene.

Denne teipen er effektiv og kan brukes til å opprette skjeggkre-frie soner.
Fordelen med å bruke teipen er at den er helt uten gift og utgjør dermed ingen fare for inneklima.
Det har også kommet en egen skjeggkre-spray, men denne har jeg ingen erfaring med og vet ikke hvor effektiv den er.
Sist endret av turbolars; 10. desember 2018 kl. 01:26.
Trådstarter
11 0
Nei, egentlig ikke. Men nå vil vi jo bare rømme!!

Sitter faktisk akkurat å leser FHI sin artikkel.. Veldig informativ, og de vet vel hva de snakker om

Nei jeg leser at å benytte skadedyrfirma fort kan beløpe seg til flere titalls tusen kroner, uten garanti. Det høres ut som en svært dårlig deal!

Takk for tips ang tapen, skal se litt på den. Men syns den ved første øyekast så latterlig dyr ut.

Fant denne siden som hadde mer fornuftige priser, i allefall på limfeller og det lokkemiddelet. Noen med erfaring når det gjelder bruk av limfeller?
Har dere forsikring hos Norsk hussopp forsikring, I så fall vil det være lurt å ring de.
Når det gjelder teipen, så er jeg enig i at prisen er stiv, men den er til gjengjeld veldig effektiv, og om man støvsuger 1 gang i uka, helst mer, vil teipen ha effekt i intill 3 måneder.
Er man veldig nøye med renhold, vil teipen kunne være effektiv enda lenger.

Og forstår godt at dere vil rømme huset, det var vår første tanke også.

(Ser nå at dere ikke har tegnet hussoppforsikring)
Sist endret av turbolars; 10. desember 2018 kl. 02:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
11 0
Sitat av turbolars Vis innlegg
Har dere forsikring hos Norsk hussopp forsikring, I så fall vil det være lurt å ring de.
Når det gjelder teipen, så er jeg enig i at prisen er stiv, men den er til gjengjeld veldig effektiv, og om man støvsuger 1 gang i uka, helst mer, vil teipen ha effekt i intill 3 måneder.
Er man veldig nøye med renhold, vil teipen kunne være effektiv enda lenger.

Og forstår godt at dere vil rømme huset, det var vår første tanke også.

(Ser nå at dere ikke har tegnet hussoppforsikring)
Vis hele sitatet...
Nei dessverre

Ja vi har kjøpt oss robotstøvsuger som går stort sett hver dag Dette tror jeg faktisk hjelper litt. Sammen med vasking hver uke. Ulempen med teip er at den står fast, mens limfellene kan man flytte rundt? Har akkurat bestilt 100 stk fra siden jeg linket til over.. Bestilte og noe lokkemiddel, så får vi se om vi får dem ut fra skjulestedene sine

Ja, men har dere fått bukt med problemet turbo?
https://hussoppen.no/skadevoldere/insekter/skjeggkre/

en del tips der og hvis du ikke har lest dem.

Eller så er det bare å vaske støvsuge og holde det i sjakk, de er jo egentlig harmløse, men ekle.
De er jo så å si vanskelig å bekjempe, men greie og holde i sjakk.

Hvis mulig ville jeg tatt en runde i vinter med å kjøle ned hele huset til ti grader, da vil du drepe en del av de pga kulde så får du tatt ned bestanden en del. hvis du vet hvor hotspoten er også så kan du evt åpne opp veggen/gulvet/taket og få støvsugd ut en hel bråta av dem. De vil jo trekke til ett sted som avgir varme nok til å overleve.
Regner med det kanskje er mest på badet du har opplevd disse dyrene.
Tips:
Ikke la klær ligge på badegulvet. Skjeggkre legger seg mest i varmen, og har du klær på gulvet og varme på badet blir dette fort godt for de.
De kommer som regel opp fra sluk etc.
Vi hadde masse skjeggkre der vi var tidligere og dette var i rekkehus. Så ble sprayet godt og ble kvitt de for en periode, men de kommer tilbake.

Finnes limfeller du kan bruke som holder problemet litt unna.
Bare hold det rent, støvsug og vask godt med grønnsåpe. Da skal du blir kvitt de til slutt.
Kjøp deg noe som heter Diatomaceous earth, dritbillig for en kilo eller mer av det der på internet. Veit om flere som har hatt suksess med det. Bare strø det over alt hvor de ferdes, så blir du nok kvitt faenskapet i løbet av en måneds tid.
Diatomaceous earth (food grade) is a white powder that will kill and dehydrate silverfish when they walk through it. Simply dust all areas where they can hide, including cracks and small holes. Although it's lethal to silverfish and other pests, it is non-toxic for pets and humans.
Vis hele sitatet...
https://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Silverfish flere gode tips her
Sist endret av Revbatim; 10. desember 2018 kl. 10:34.
Trådstarter
11 0
Sitat av tearz83 Vis innlegg
https://hussoppen.no/skadevoldere/insekter/skjeggkre/

en del tips der og hvis du ikke har lest dem.

Eller så er det bare å vaske støvsuge og holde det i sjakk, de er jo egentlig harmløse, men ekle.
De er jo så å si vanskelig å bekjempe, men greie og holde i sjakk.

Hvis mulig ville jeg tatt en runde i vinter med å kjøle ned hele huset til ti grader, da vil du drepe en del av de pga kulde så får du tatt ned bestanden en del. hvis du vet hvor hotspoten er også så kan du evt åpne opp veggen/gulvet/taket og få støvsugd ut en hel bråta av dem. De vil jo trekke til ett sted som avgir varme nok til å overleve.
Vis hele sitatet...
Er ikke dumt dette tipset ditt, kjøle ned hele huset, men holde noe av huset relativt varmt, og se om de "trekker" dit. Problemet er at du må ned i minusgrader for å ta livet av dem, i følge hva jeg har lest i allefall..?

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Regner med det kanskje er mest på badet du har opplevd disse dyrene.
Tips:
Ikke la klær ligge på badegulvet. Skjeggkre legger seg mest i varmen, og har du klær på gulvet og varme på badet blir dette fort godt for de.
De kommer som regel opp fra sluk etc.
Vi hadde masse skjeggkre der vi var tidligere og dette var i rekkehus. Så ble sprayet godt og ble kvitt de for en periode, men de kommer tilbake.

Finnes limfeller du kan bruke som holder problemet litt unna.
Bare hold det rent, støvsug og vask godt med grønnsåpe. Da skal du blir kvitt de til slutt.
Vis hele sitatet...
Men lurer på om du blander med sølvkre? De er stort sett bare på våtrom. Mens skjeggkre er OVER ALT

Ja vi har bestilt slike limfeller: https://skadedyr.net/produkt/sorte-limfeller-50-stk/

Skal komme tilbake her så snart vi har fått testet dem litt..
Sist endret av kreet; 10. desember 2018 kl. 11:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@kreet
Stemmer som du sier at du må ned i minusgrader for å ta livet av de, noe som, ut fra hva jeg har hørt, har blitt testet ut på ett eller flere hus, men kun med begrenset effekt, samme gjelder for varmebehandling.
Skjeggkre er seiglivede skapninger, og det er vanskelig å få det kald eller varmt nok i absolutt alle kriker og kroker av en bolig, slik at når temperaturen normaliseres, kryper de som har overlevd frem igjen fra gjemmestedene sine.

Bruk av limfeller i kombinasjon med åte har jeg hørt at kan gi veldig gode resultater, å bli helt kvitt de kan på sikt være mulig, men krever nok også litt flaks, dessverre.
Noe man kan gjøre etter at man har benyttet feller en stund (for eksempel 6 måneder), er å fuge alle sprekker langs gulvet og alle andre tenkelige steder der skjeggkreene finner veien inn i boligkonstruksjonen.
Å stenge de helt ute fra boligen er lite sannsynlig at man får til, men ved å hindre de i og enkelt finne veien tilbake inn i boligkonstruksjonen, øker du sannsynligheten for at de ender opp i fellene og dør betraktelig.

Når det gjelder renhold, ville jeg vært forsiktig med bruk av vann.
Skjeggkre er som sølvkre også avhengig av fuktighet, men i mindre grad.
Nymfene er avhengig av et fuktig klima, men de større nesten voksne og voksne individene er i mindre grad avhengig av fuktighet, men trenger også fukt eller tilgang på vann.
Et fullvoksent skjeggkre kan klare seg i 9 måneder uten å innta næring og kan også trekke til seg vann fra omgivelsene dersom luftfuktigheten er høy nok.
Så ved vasking, bruk minst mulig vann, gjerne bare en lett fuktig klut, og støvsug heller oftere og vask litt sjeldnere.
Tørr-mopp fjerner veldig mye av det støvsugeren ikke tar.
Selv pleier jeg først å støvsuge, for deretter å gå over med tørr-mopp, må jo også vaske med jevne mellomrom, men da bare med lett fuktet mopp som legger igjen minimalt med vann.

Når det gjelder oss, så har vi till en viss grad akseptert at vi ikke blir helt kvitt de, noe som var svært vanskelig å svelge, men som dessverre er realiteten for de fleste.
Vi har uten bruk av skadedyrfirma, klart å få bestanden av skjeggkre ned på det som blir omtalt som terskelnivå.
Vi opplever det ikke lenger like plagsomt som da vi oppdaget krypene, men det preger forsatt hverdagen vår og har endret måten vi lever og bor på.
Sist endret av turbolars; 10. desember 2018 kl. 14:44.
På sikt vil ikke dette gi noe verditap, da det er ventet at disse krypene blir å finne overalt om bare noen år. Skal du selge nå? Hvis ikke, slapp av når det gjelder tap av verdi. Gjør heller som de andre her sier, hold det så rent som mulig! De er også lyssky. Har du lyset av på badet feks kommer de frem fortere enn med lys.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
På sikt vil ikke dette gi noe verditap, da det er ventet at disse krypene blir å finne overalt om bare noen år. Skal du selge nå? Hvis ikke, slapp av når det gjelder tap av verdi. Gjør heller som de andre her sier, hold det så rent som mulig! De er også lyssky. Har du lyset av på badet feks kommer de frem fortere enn med lys.
Vis hele sitatet...
At det på sikt ikke vil gi tap, er så langt bare noe forsikringsbransjen hevder.
Dersom vi når et punkt der 50% av alle boliger har skjeggkre, vil det med all sannsynlighet også til en hver tid være boliger til salgs uten skjeggkre.
Det vil igjen si at det for mange vil være ønskelig å kjøpe bolig uten skjeggkre, noe som mest sannsynlig vil føre til at boliger uten skjeggkre vil oppnå høyere pris.
For at prognosen om at skjeggkre i femtiden ikke vil ha innvirkning på verdien av boligen skal kunne slå til, må vi nå et punkt der tilnærmet alle boliger har skjeggkre, men så lenge det finnes boliger uten skjeggkre, vil nok disse boligene til en hver tid være enklere å selge og oppnå høyere pris enn identiske boliger med skjeggkre.

Beliggenheten på boligen vil ha stor betydning, antall boliger som er til salgs i området og etterspørselen etter boliger generelt vil være ting som spiller inn.
Og slev om det vil skje unntak, vil jeg våge å påstå at de aller fleste, dersom det sto mellom to på alle måter 100% identiske boliger, en med skjeggkre og en uten skjeggkre, ville valgt boligen uten skjeggkre.

Så det at skjeggkre ikke vil ha innvirkning på hva man får for boligen ved salg er jeg sterkt uenig i, hvor hvor stor innvirkning det faktisk får, gjenstår å se
Trådstarter
11 0
Ja blir vel mer et spørsmål om hvor stor innvirkning. At innvirkningen blir mindre og mindre etterhvert som det blir mer og mer vanlig, kan man vel anta.

Håpet er jo at det vil komme bedre behandlingsmetoder for problemet etterhvert. Det er jo enda såpass ferskt at skadedyrfirmaene har blitt tatt litt på sengen. Men jeg hører rykter om en forskergruppe i FHI som jobber med et forgiftet åte eller lignende. Hvis det kommer en slik super-fix så vil jo mye være løst. Men de er visst enda noen år unna å utvikle dette til forbrukermarkedet. Så inntil da er det vel limfeller og lokkemiddel man står igjen med.
kjøp en luftavfukter og kjør den i noen uker, da er så si alle døde.
https://www.skadedyrshop.no/luftavfu...oaAtozEALw_wcB
Trådstarter
11 0
Vi har hatt en i 2 år, ingen innvirkning.

Dette kan funke på sølvkre, men ikke skjeggkre.
Jeg har en kompis som har hatt suksess med luftavfukter. Jeg kjøpte leilighet i 2015 der jeg oppdaget etter kjøpet sjeggkre. Orket ikke styret med krangel og lange prosesser. Dro på "Jula" og kjøpte spray (gift) og brukte det aktivt et halvt år når jeg dro ut av leiligheten (farlig med for store doser). Nytt bad ble det også etterpå der gulvet ble revet (tror det hadde mye og si). 2 år er gått nå og jeg har ikke sett snev av sjeggkre. Kanskje flaks, men jeg vet ikke.
Trådstarter
11 0
Så digg! Men du vet at det var skjeggkre og ikke sølvkre? Relativt vanskelig å se forskjell.. Vi har hatt begge..
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
kjøp en luftavfukter og kjør den i noen uker, da er så si alle døde.
https://www.skadedyrshop.no/luftavfu...oaAtozEALw_wcB
Vis hele sitatet...
Boligkonstruksjonen har veldig mye å si, samtidig beveger skjeggkre seg i hele boligen, i vegger, på loft, i alle rom og overalt det er mulig å komme til.
Dersom luften blir for tørr, trekker de seg bare tilbake i et sted av boligen der forholdene er bedre.
I tillegg er skjeggkre mye mindre avhengig av fuktighet enn det sølvkre er.

Sitat av oggen Vis innlegg
Jeg har en kompis som har hatt suksess med luftavfukter. Jeg kjøpte leilighet i 2015 der jeg oppdaget etter kjøpet sjeggkre. Orket ikke styret med krangel og lange prosesser. Dro på "Jula" og kjøpte spray (gift) og brukte det aktivt et halvt år når jeg dro ut av leiligheten (farlig med for store doser). Nytt bad ble det også etterpå der gulvet ble revet (tror det hadde mye og si). 2 år er gått nå og jeg har ikke sett snev av sjeggkre. Kanskje flaks, men jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over har boligkonstruksjon mye å si, dersom det er en tradisjonell bindingsverk konstruksjon, vil det å fjerne skjeggkre helt fra boligen være nesten umulig.
Om konstruksjonen er av betong blir ting noe helt annet, det vil da være mye færre steder for skjeggkreene å gjemme seg og odsen for å bli kvitt kreene øker betraktelig.
Jeg ble litt usikker når jeg så innlegget foran mitt som kom mens jeg skrev. Jeg er usikker etter å ha studert bilder på Google, de var veldig lik i alle fall. Synes de er så ufyselige at jeg studerte de aldri ordentlig (hadde ikke fått sove da :-). Men giften som jeg brukte tar det meste i følge etikett. "Permetrin Plus" Bayer Garden og fåes på Jula. Reis på ferie og betal en som vil komme og spraye mens huset er tomt. Som sagt er det giftig så maske må brukes. Alle tenkelige gjemmeplasser må sprayes og det følger med et tynt plastrør som når inn overalt. Det er billig og langtidsvirkende.

Det meste er betong eller gips hos meg.
Sist endret av oggen; 11. desember 2018 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Permitrin dreper de dersom du sprayer dirkekte på skjeggkreene eller der de oppholder seg, jeg har selv testet dette.
Etter 2 runder med spraying langs alle gulvlister i alle rom, fanget vi likevel flere hundre i feller kort tid etterpå.
Så å bruke gift mot skjeggkre er lite hensiktsmessig, de har veldig godt utviklede sanseorganer som registrerer hvor det er sprayet med gift og styrer unna disse stedene.
Sist endret av turbolars; 11. desember 2018 kl. 01:37.
Jeg tror nok du at du har rett "turbolars". Du skriver litt om hvis det blir for tørt, og det stemmer at de trakk seg bor da. Håper kameraten vår får orden på dette, ufyselige greier. Lykke til!
Hei! Ikke meninga å hijacke tråden, men vet noen om dette er skjeggkre eller sølvkre? Fant inne i
badet på jobben, og skal man være bekymret over å få disse med seg hjem på noe vis, eller holder de til der de er?

Sitat fra artikkel ovenfor: "– Problemet med skjeggkre er at det er vanskelig å påvise hvordan de kom inn i boligen. De kan like gjerne komme inn med flytteeskene som med bygningsmaterialene". Min konklusjon må jo da bli at de kan bli med hjem fra jobben. Prøv å ikke sett private ting på gulvet og nær vegger og ellers hvor de ferdes når du er på jobb, da går det vel bra. Jeg antar at du må ha minst to hvis de skal formere seg og ikke dø ut. Google og les samt artikkel ovenfor.
Trådstarter
11 0
Sitat av 4pekatt1 Vis innlegg
Hei! Ikke meninga å hijacke tråden, men vet noen om dette er skjeggkre eller sølvkre? Fant inne i
badet på jobben, og skal man være bekymret over å få disse med seg hjem på noe vis, eller holder de til der de er?

Vis hele sitatet...
Helt åpenbart skjeggkre! Den har de lange "antennene" foran og bak som er lengre enn hva du vil se på skjeggkre. Voksen jævel det der
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette såkalte hysteriet som omtales i artikkelen, skyldes først og fremst av at boligselgere holder tilbake opplysninger når de selger boliger.
Slik boligmarkedet er i dag, er det en fordel for selger å gi minst mulig opplysninger i forkant av et boligsalg, tegne eierskifteforsikring og benekte all kjennskap i etterkant.
Det er veldig mange familier som har blitt skadelidende som følge av dagens praksis.
Når man samme kveld som man flytter inn i ny bolig oppdager innsekter som piler rund i alle rom og kravler rundt på veggene på barnerommet, da føler man seg mildt sagt lurt.

Selger av en bolig har en opplysningsplikt, men siden selger frykter at det å opplyse om at huset er fullt av innsekter som er vanskelig å bli kvitt kan føre til lavere salgspris, velger alt for mange selgere å unngå å opplyse om dette.

Hvordan hadde du selv reagert dersom du hadde kjøpt en bolig, og allerede første natten i boligen oppdager hundrevis av insekter pilende rund i hele boligen?
Synes du det er en helt grei praksis å holde tilbake opplysninger for å unngå lavere salgssum på grunn av at folk er så "hysteriske"?
Er det greit å skyve hele byrden med sannering og eventuelt verditap over på uvitende boligkjøpere?

Hadde det ikke vært for at alt for mange boligselger som har oppdaget skjeggkre i egen bolig, har valgt å skyve problemet over på andre fremfor å ta tak i problemet selv, ville situasjonen med all sannsynlighet vært en helt annen og vi ville nok ikke sett så mye skriving om skjeggkre i media som vi ser i dag.
For media har hatt veldig fokus på skjeggkre, da dette tydelig er noe som opptar folk og selger aviser.

Sitat av 4pekatt1 Vis innlegg
Hei! Ikke meninga å hijacke tråden, men vet noen om dette er skjeggkre eller sølvkre? Fant inne i
badet på jobben, og skal man være bekymret over å få disse med seg hjem på noe vis, eller holder de til der de er?

Vis hele sitatet...
Jeg kan med 100% sikkerhet si at det er skjeggkre, både på grunn av de lange haletrådene og de korte hårene som omkranser hele insektet.
Sølvkre har kortere haletråder og har ikke de samme korte hårene rundt hele kroppen slik skjeggkre har.

Jeg vil anbefale deg om å ta det opp med sjefen din å få satt i gang tiltak.
Skjeggkre er riktignok mest aktive om natten, men kan fort bli med som blindpassasjerer dersom man har ting stående på gulvet som blir fraktet mellom for eksempel bolig og arbeidsplass.
Det er ingen grunn til panikk, men skjeggkre er svært ubehagelig å få i hus og vanskelig å bli kvitt.
Noe av det største problemet med skjeggkre, er at de er nattaktive og flinke til å gjemme seg, derfor kan det fort ta år før man oppdager at man har skjeggkre i huset, og da vil det gjerne være flere hundre av dem.
Turbolars: Jeg ville bare komme med en artikkel relevant til problemstilling. At jeg kalte linken for det jeg gjorde var kun pga. overskriften til artikkelen, ikke min personlige mening. Jeg ville bare komme med andre opplysninger i tråden.

Men når man leser at svenskene forundrer seg over oss som lager det hysteriet om skjeggkre som sverige har hatt problemer med i lang tid. Som skrevet i artikkelen, skjeggkre er et relativt nytt fenomen i Norge og vi må bare leve med det og gjøre det vi kan for å holde bestanden nede.

I framtiden kommer skjeggkre saker ikke til å bli grunnlag for erstatning. Garantert. Det er kun pga det er nytt fenomen dette skjer. Man får vel ikke sjangs til å få erstatning for sølvkre f eks.
Sist endret av Naturgrønn; 11. desember 2018 kl. 17:42.
Hei! Interessant diskusjon som går her, og mange gode poenger. Jeg er helt enig i at vi ikke skal kimse av problemet med skjeggkre, men heller ikke blåse det opp. Jag er av den oppfatning av at de som får dette i hus syns det er et reelt problem, og det skal vi ta på alvor.


Sitat av 4pekatt1 Vis innlegg
Hei! Ikke meninga å hijacke tråden, men vet noen om dette er skjeggkre eller sølvkre? Fant inne i
badet på jobben, og skal man være bekymret over å få disse med seg hjem på noe vis, eller holder de til der de er?

Vis hele sitatet...
Som bemerket over, så er dette et skjeggkre ja. Da er det nok veldig mange flere der.

Min erfaring tilsier at kontorer og arbeidsplasser er gjerne hardere rammet enn boliger. Usikker på hvorfor det er slik, men kanskje de ansatte drar dette med seg på jobb via klær, vesker osv.

Jeg vil følge litt med på tråden her for å besvare eventuelle spørsmål som måtte komme.

Mvh
Fredrik
https://Skadedyr.net
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Turbolars: Jeg ville bare komme med en artikkel relevant til problemstilling. At jeg kalte linken for det jeg gjorde var kun pga. overskriften til artikkelen, ikke min personlige mening. Jeg ville bare komme med andre opplysninger i tråden.

Men når man leser at svenskene forundrer seg over oss som lager det hysteriet om skjeggkre som sverige har hatt problemer med i lang tid. Som skrevet i artikkelen, skjeggkre er et relativt nytt fenomen i Norge og vi må bare leve med det og gjøre det vi kan for å holde bestanden nede.

I framtiden kommer skjeggkre saker ikke til å bli grunnlag for erstatning. Garantert. Det er kun pga det er nytt fenomen dette skjer. Man får vel ikke sjangs til å få erstatning for sølvkre f eks.
Vis hele sitatet...
Hva svenskene mener og ikke mener om skjeggkre er etter min mening helt uinteressant.
Personlig har jeg ingen problemer med brunsneiler, men de er det mange som hater som pesten, skal da min mening og alle som mener som meg trumfe over alle andre som mener at brunsneiler er ekkelt og gjør stor skade?
Brunsneielr holder seg ute og gjør ingen skade på hus eller mennesker, de er kommet for å bli, vi må bare akseptere at de er her.

Sølvkre, er i motsetning til skjeggkre, relativt enkelt å bli kvitt, har du sølvkre på badet eller kjøkkenet, ja så har du også et fuktproblem.
Sølvkre er i stor grad et symptom på et større problem, og selv om sølvkre i seg selv ikke gir grunnlag for erstatning, kan årsaken til at man har et fuktproblem vær det.
Hvem er det som sier at skjeggkre vil være å finne i X% av alle boliger iløpet av X antall år? Er det forsikringsselskap og utbyggere, eller er det noen upartiske som mener dette?
Sitat av angstbarn Vis innlegg
Hvem er det som sier at skjeggkre vil være å finne i X% av alle boliger iløpet av X antall år? Er det forsikringsselskap og utbyggere, eller er det noen upartiske som mener dette?
Vis hele sitatet...
Det er en prognose fremsatt av forsikringsbransjen med støtte fra skadedyrseksperter, og om spredningen av skjeggkre fortsetter i samme tempo som nå, er det nok mulig at prognosen stemmer.
Men, nå som flere og flere blir oppmerksomme på disse krypene vil forhåpentlig vis folk endre vaner, bedrifter og intitusjoner endre rutiner å gjøre tiltak som gjør at de ikke lenger sprer seg like lett som de har gjort til nå.
Så hva fremtiden bringer vil tiden vise.
Turbolars.....

.....

Jeg ville bare komme med en artikkel som opplyser litt som er relevant til denne tråden. Ingenting annet. Ikke mine meninger... Ingenting.

Ville bare vise artikkelen til trådstarter. Så slutt å skap en diskusjon med meg jeg ikke vil ta en del av.

Værse god, kom med dine meninger, mn jeg kom ikke med noen meninger som skulle diskuteres. Kun å opplyse TS med denne artikkelen og få han på andre tenker enn å tro han taper 1 mill.
Sitat av turbolars Vis innlegg
Hva svenskene mener og ikke mener om skjeggkre er etter min mening helt uinteressant.
Vis hele sitatet...
Kverulernde f#€n! At du synes det er helt uinteressant hva svenskene mener? De har jo åresvis med erfaring... De blir ikke kvitt de. Så klart er det interessant hva de har å si.

Og FYI: Sølvkre trenger ikke ha noe med fuktproblem å gjøre. De kommer oftest opp sluk i våtrom. Som nytt som gammelt.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Kverulernde f#€n! At du synes det er helt uinteressant hva svenskene mener? De har jo åresvis med erfaring... De blir ikke kvitt de. Så klart er det interessant hva de har å si.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal hva svenskene mener ha noen innvirkning på hva jeg mener om skjeggkre?
Om skjeggkre ikke har hatt innvirkning på boligpriser i Sverige, betyr ikke det automatisk at det kan overføres til boligmarkedet i Norge.
Jeg vet i grunn lite om boligmodellen i Sverige, men etter som jeg har forstått, har vi i Norge en ganske unik boligmodell, for eksempel at flesteparten eier egen bolig.

Og en ting er når boligeiere er uheldig å få de med på lasset ved varehandel, noe ganske annet er de som da synes det er blitt så mange insekter at de velger å flytte, uten å opplyse om at boligen er full av skjeggkre når de selger.
Nøyaktig hvor stor innvirkning skjeggkre vil ha på boligmarkedet gjenstår å se, men jeg vet helt sikkert, etter å ha delt bolig med skjeggkre i godt over ett år, at jeg kommer til å se utelukkende etter bolig uten skjeggkre neste gang jeg skal på boligjakt.

Sitat av Naturgrønn
Og FYI: Sølvkre trenger ikke ha noe med fuktproblem å gjøre. De kommer oftest opp sluk i våtrom. Som nytt som gammelt.
Vis hele sitatet...
Sølvkre er gjerne relatert til et fuktproblem, men ja, det finnes unntak, like vel er sølvkre et sikkert tegn på høy fuktighet.
Ved å sørge for lavere luftfuktighet fjerner man også livsgrunnlaget for sølvkre og man blir på den måten kvitt de.
I tillegg er rom med høy luftfuktighet sjelden ønskelig i et hjem, da det svært ofte fører til problemer på sikt.

P.S
Du virker veldig engasjert til å ikke være interessert i en diskusjon.
Trådstarter
11 0
Siste nytt herfra er at fellene fra Skadedyr.net er i hus og vi har satt ut en hel del! Vi har allerede fanget sinnsykt mange :/

Nå reiser vi bort i nesten 2 uker, så er uendelig spent på hvordan fellene ser ut når vi kommer hjem!

Leste et sted at det er lurt å ha høy temperatur i huset når man reiser bort for å lage forholdene ideell for skjeggkreene slik at flest mulig kommer fram og går i fellene. Så setter huset på 24 grader nå når vi reiser bort..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei
Å fange masse i limfeller er jo litt blandet - man får jo tatt livet av mange, men det tyder og på at problemet er omfattende..!

Det er helt rett at hvis man skal reise bort er det anbefalt å skru opp temperaturen et par hakk for å skape gode forhold, slik at skjeggkreene trives ute i det fri. Skjeggkre reagerer og på rystelser, slik at når huset står tomt over en periode så blir de mer aktive. Så derfor er det viktig å sette ut mange feller før man reiser bort, da de vil fungere ekstra bra når huset står tomt.

Skadedyr.net ønsker alle en fredfull og skjeggkre-fri jul For de som ikke har sistnevnte så har vi fri frakt ut 2018

Mvh
Fredrik
Skadedyr.net
Er denne tråden en slu snikreklame? Synes det er litt vel mye skadedyr.net...
Trådstarter
11 0
Vi ønsker å være til stede i forum som dette, og håper ikke vi går på tvers av noen forumregler ved å gjøre det? I så tilfelle får moderator ta tak i det...
Sitat av kreet Vis innlegg
Vi ønsker å være til stede i forum som dette, og håper ikke vi går på tvers av noen forumregler ved å gjøre det? I så tilfelle får moderator ta tak i det...
Vis hele sitatet...
Snikreklame, med andre ord. Jeg syntes du var litt vel kunnskapsrik om skjeggkre, søvkre og deres biologi. Samt hadde prøvd drøyt mye som ikke ble nevnt innledningsvis til å være en tilfeldig huseier. Boo!
Tråd stengt
Kreet og skadedyr.net er da altså spammere, og etter min egen mening så er den eneste grunnen til å drive på med slik skjult reklame er for å selge et elendig produkt. Ikke kjøp noe fra skadedyr.net

Men tråden inneholder også annen nyttig informasjon, så den får stå.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. desember 2018 kl. 13:44. Grunn: Skjult spamming SKAL ikke lønne seg! (accruing evidence)