Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1701
De siste dagene så har jeg vært i et litt "deppa" humør, noe jeg ønsker å gjøre noe med i form av å få i meg en del Tryptofan de neste dagene.

Så mitt spørsmål:

- Hvilke mat- og drikkevarer har et høyt innhold av Tryptofan?
Jeg tenker her spesielt på frukter, grønnsaker, pålegg og annet som er lett fordøyelig. F.eks. Bananer, Appelsiner, Klemetiner, Agurk og lignende.

- Hvordan er det med sukkerfri saft, slikt som Sun Light?
Inneholder "sukkeret" i disse høye konsentrasjoner av Tryptofan?

Det er selvfølgelig ikke aktuelt med matvarer som må varmes opp, da mye av Tryptofanen ødelegges ved oppvarming/steking.

Er det forøvrig andre næringsmidler som også kan løfte opp humøret?

Inneholder Aspartam, direkte eller indirekte, Tryptofan?
Sist endret av Who?; 16. mars 2018 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tryptofan finnes i omtrent alle matvarer hvor protein er en bestanddel, men er spesielt rikholdig i havre, melk, fisk, egg, kjøtt, sjokolade, tørkede dadler, og peanøtter. (Wikipedia)
Trådstarter
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Tryptofan finnes i omtrent alle matvarer hvor protein er en bestanddel, men er spesielt rikholdig i havre, melk, fisk, egg, kjøtt, sjokolade, tørkede dadler, og peanøtter. (Wikipedia)
Vis hele sitatet...
Når du sier sjokolade, snakker du da om mørk sjokolade med et høyt innhold av kakao eller melkesjokolade?

Forøvrig så er det matvarer og drikkevarer som har ekstra mye Tryptofan i seg det er jeg er ute etter
Sist endret av Who?; 16. mars 2018 kl. 09:20.
https://www.myfooddata.com/articles/...phan-foods.php

Slik info er veldig lett tilgjengelig.
Kylling/Kalkun har høyt innhold av tryptofan, spiser mye av det. Opplever og mye rare ''ekte'' drømmer når jeg spiser det. Google!
Så lenge du ikke lever et ekstremt restriktivt liv med et tilsvarende kosthold, vil du ikke ha mangel på noen av de 20 essensielle aminosyrene. Ville heller tilrådd å komme seg i fysisk aktivitet med konsekvent leggetid før midnatt i en periode.
Om du føler deg nedenfor har det nok ingenting med tryptofannivåene dine å gjøre. Kanskje du får placebo av litt kylling og bananer, men i bunn og grunn bør du kanskje komme deg ut å trene, rydde huset, og være med venner.