Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1967
Hei, jeg har lyst til å lage meg en kul liten dings, men lurer på hvordan jeg kan få varmet opp en metallbit(nesten som en skje) med batteri? Jeg tenker da noe som jeg kan styre med en knapp. Den skal hels blitt ca 20-25 grader.


Jeg er villig til å fikse det meste av ting man kan få tak i, så ingen grenser av hva jeg må skaffe eller ikke? Kanskje et eksempel på noe lignende noe sted?

Er det noen som kan forklare enkelt hvordan jeg kan få til dette, eller evt en side som kan forklare litt om det jeg trenger å vite?

Mvh
Størrelse og materiale?
hrc
Trådstarter
73 0
Metall. På størrelse med en skje
Metall er en fellesbetegnelse.
Jern, aluminium osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjem an på korleis det skal brukast. Induktiv oppvarming kan vere eit alternativ. Eit anna greit alternativ kan vere enkel resitiv oppvarming, enten med eit varmeelement, eller direkte i materialet. Det kjem an på bruksområde.

Forøvrig inneheld batteri notorisk lite energi...
hrc
Trådstarter
73 0
Åja okei. Det er jern. Kan bruke en vanlig skje

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kjem an på korleis det skal brukast. Induktiv oppvarming kan vere eit alternativ. Eit anna greit alternativ kan vere enkel resitiv oppvarming, enten med eit varmeelement, eller direkte i materialet. Det kjem an på bruksområde.

Forøvrig inneheld batteri notorisk lite energi...
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg få det til direkte i materialet? Det skal brukes på kjøkkenet som et redskap
Sist endret av hrc; 18. februar 2018 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hrc Vis innlegg
Hvordan skal jeg få det til direkte i materialet? Det skal brukes på kjøkkenet som et redskap
Vis hele sitatet...
Induktiv oppvarming er ein metode. Ein anna metode er å sette straum på materialet. Jern er leveleg i så måte, men du får uansett fort store straumar og å forsyne det kan vere krevjande.
hrc
Trådstarter
73 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Induktiv oppvarming er ein metode. Ein anna metode er å sette straum på materialet. Jern er leveleg i så måte, men du får uansett fort store straumar og å forsyne det kan vere krevjande.
Vis hele sitatet...
Hmm. Vil det ikke gi støt hvis jeg kobler batteriet rett i materialet? det skal være mulig å komme i kontakt med jernet, så jeg vil dekke til ledninger ect
Skal du lage varm skje til hard iskrem?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hrc Vis innlegg
Hmm. Vil det ikke gi støt hvis jeg kobler batteriet rett i materialet? det skal være mulig å komme i kontakt med jernet, så jeg vil dekke til ledninger ect
Vis hele sitatet...
So what? Har du 3V spenning (som er typisk for LiPo) vil du ikkje kunne kjenne straumen. Alt under 15-20V vil du i praksis ikkje kjenne, og alt under 50V er generelt sett ufarleg.

Men det slår meg at når du stiller spørsmålet, så har du ikkje all verdas kompetanse på temaet. Den enklaste måten er å feste eit varmeelement på det du skal varme opp - men du må fortsatt ha kjennskap til Ohms lov for å unngå å forvandle batteriet til ein brennande klump... I tillegg må du ha termostat av eit slag, eventuelt gå for PTC-element, som vil få redusert effekt ettersom temperaturen stig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg så noe smart på YouTube, de brukte en valig halogenpære for bil på 12V, tror de økte spenningen noe til 17-18V for å få mer guff...

Pæra lagte så mye strålevarme at de brukte den til å lodde av IC'er med. Hadde kanskje en reflektor så en ikke ble blindet av lampa.

Kanskje du kan bruke en sånn lyspære til oppvarming?

Men du skriver ikke hva du skal varme opp og bruke det til...
Sist endret av Tekniker2; 28. februar 2018 kl. 02:54.