Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4813
Hei!

Jeg har 500mbit internett fra canal digital. Speedtest viser 510 mbps ned, med en ping på 7 ms.

Likevel føles internett veldig tregt. Hvis jeg f.eks. prøver å åpne VG, er skjermen hvit i minst 5 sekunder før den begynner å laste, og ferdig lastet etter 10-12 sekunder. Hvis jeg bruker mobilt bredbånd laster nesten alt øyeblikkelig.

Noen som har vært borti dette og vet hvordan jeg kan fikse det?
Det kan være treghet med DNS.
Har prøvd med google sin DNS, men det gjør dessverre ingen forskjell...
Prøv å disable ipv6
Om maskinen din er treg kan jo det være grunnen. Må være kraftig nok til å prossesere det du skal se. Moderne nettsider med masse reklame kan være tunge.
Sist endret av Stesolidhode; 11. august 2017 kl. 18:46.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Om maskinen din er treg kan jo det være grunnen. Må være kraftig nok til å prossesere det du skal se. Moderne nettsider med masse reklame kan være tunge.
Vis hele sitatet...
Det gir jo ikke så mye mening at den tregheten varierer med forbindelsen, i så tilfelle?

OP: har du statistikk på pakketap, ping-varians og den slags?
Har du installert ghostery? Da slipper du å laste ned mye ekstra jall når du surfer på nettet.
Ingen har nevnt forskjellen mellom Wi-Fi og kabelbasert forbindelse. Trådstarter har heller ikke nevnt noe om det, så det er rart at ingen har spurt.

Er du på kabel eller wifi, trådstarter? Hvilken wifi ruter?
Godt poeng, min erfaring er at 1-10ms som regel er kablet, trådløst er det ofte 10-70ms mot ISP
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Godt poeng, min erfaring er at 1-10ms som regel er kablet, trådløst er det ofte 10-70ms mot ISP
Vis hele sitatet...
Men ettersom forskjeller på 0-60ish millisekunder ofte ikke er spesielt merkbare, tviler jeg egentlig på at det er det som er problemet, hvis ikke det er noe veldig galt med WLAN-et eller det er fra 1837.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Det kan være treghet med DNS.
Vis hele sitatet...
Har du en *nix-variant så har du tilgang til dig og får da opp hvor lang tid spørringen tar.

Kode

λ dig vg.no    

; <<>> DiG 9.8.3-P1 <<>> vg.no
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 23724
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;vg.no.				IN	A

;; ANSWER SECTION:
vg.no.			479	IN	A	195.88.55.16
vg.no.			479	IN	A	195.88.54.16

;; Query time: 18 msec
;; SERVER: 193.213.112.4#53(193.213.112.4)
;; WHEN: Sun Aug 13 10:20:45 2017
;; MSG SIZE  rcvd: 55
Å endre DNS vil ikke gi deg bedre hastigheter.

Om det er kablet eller wifi har også ekstremt mye å si.
Har 100/100 linje, på rommet med wifi er det 5/1 maks.
Sist endret av Slæsken; 13. august 2017 kl. 12:07.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Å endre DNS vil ikke gi deg bedre hastigheter.

Om det er kablet eller wifi har også ekstremt mye å si.
Har 100/100 linje, på rommet med wifi er det 5/1 maks.
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker en treg DNS-tjener (enten fordi maskinen selv er treg eller overbelastet, eller fordi hoppene dit tar tid), så vil det nødvendigvis påvirke ytelsen for tjenester som bruker DNS, eks. web som trådstarter nevner innledningsvis.

Derfor følger det at det å endre DNS naturlig nok er i stand til å gi deg bedre ytelse, hvis det i utgangspunktet er DNS-oppslagene som tar tid.
ipconfig /flushdns

Prøvd det?
Du vil koble til serveren til google raskere ja, men det vil ikke gi noe merkbart forandring i hastigheten, kanskje 2-3 mb opp eller ned.
Nettverkslevrandøren din blir jo ikke raskere eller mer stabil fordi du bytter DNS.

DNS has no effect on ping whatsoever. It is nonsense. DNS provides name resolution services and that is it. Nothing more and nothing less.

Your internet connection does not go through the DNS server, nor would routing through it improve your speed as chances are you will be going through several other connections (potentially on the wrong side of the world) before heading back to where you wanted to go. This does not happen normally anyway.

What Google or OpenDNS might provide you is a slightly faster resolution of names to IP address and possibly some level of protection from known malware domain names.

You might get a quicker initial name resolution, especially if your ISP has a small DNS cache and doesn't see requests for that site often, but after the first request both your server and local machine will cache the request meaning that Google or OpenDNS will be slower if there is a large distance between you and their servers. There will be no improvement to ping tests at all except for possibly the initial lookup.

https://superuser.com/questions/1130...r-gaming-speed
Vis hele sitatet...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Du vil koble til serveren til google raskere ja, men det vil ikke gi noe merkbart forandring i hastigheten, kanskje 2-3 mb opp eller ned.
Nettverkslevrandøren din blir jo ikke raskere eller mer stabil fordi du bytter DNS.
Vis hele sitatet...
Det er det vel ingen som har hevdet heller. Å bytte DNS-tjener vil ikke gi noen endring i båndbredde, men det kan absolutt gi en forbedring i forsinkelse (latency).

Det sagt, nå har jo trådstarter selv sagt at han har skiftet DNS uten forbedring, så det er nok trygt å konkludere med at det ikke er tilfellet her.
Takk for svar!

Internettet mitt er kablet. Hvis DNS var problemet ville vel bare internett opplevd tregt inntil siden begynte å laste. For meg har selve lastingen også vært treig.

Ser forøvrig ut til at å disable IPv6 har hjulpet. Hadde litt forskjellige instillinger forskjellige steder, skrudde det av alle steder og fra ISP, og nå har internett virket raskere de siste dagene. Det har vært litt ustabilt med gode/dårlige perioder, så gjenstår fortsatt å se om det er fikset 100%, men ser bra ut så langt i hvertfall.