Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1056
Jeg greier ikke å forstå dette helt. Jeg har hele tiden bare trodd at Norden består av Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island men jeg har noen baltiske venner som helhjertet mener at de er nordiske.

Google virker til å ha forskjellige meninger…
Den vanligste fremstillingen er Norge, Danmark, Sverige, Finland og Island.

Men de siste årene har de baltiske landene jobbet for å komme nærmere de vestlige landene , spesielt de nordiske.

Men her tror jeg heller det er snakk om språklig forvirring, at de kanskje tenker at Norden er nord Europa.

Men samtidig så kan det være ett ønske om å tilnærme seg land av lik størrelse, felles interesser og ikke minst så deler vi grense med en stor stygg nabo. Kan for lite om baltisk politikk til å si noe om hva som diskuteres i de landa.
Deler av baltikum lå under svensk styre langt tilbake-"Livland" . Ikke mye undertrykking forekom. Tidligere russerstyre forknippes mest med brutal kolonisering og utnytting.
Sitat av VonMunter Vis innlegg
Jeg greier ikke å forstå dette helt. Jeg har hele tiden bare trodd at Norden består av Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island men jeg har noen baltiske venner som helhjertet mener at de er nordiske.

Google virker til å ha forskjellige meninger…
Vis hele sitatet...
De er i Nord-europa, men ikke i Norden (eller skandinavia for den slags skyld).

https://no.wikipedia.org/wiki/Norden

https://no.wikipedia.org/wiki/Nord-Europa
Sist endret av Superspurv; 9. juni 2023 kl. 10:33.
Hvis det er Estland vennene dine er fra, så kan du lese en del om saken her:

https://www.lifeinnorway.net/estonia...baltic-nation/
Historie med mange lag. Langt tilbake i tid ble det handlet mye mellom landene via sjøveien i østensjøen opp til Norge. Island ble holdt inne gjennom norsk tilknytning.

Etter murens fall på slutten av 80-tallet og Sovjetunionens fall tidlig 90-tallet ble de baltiske landene tatt inn i varmen av de originale nordiske landene. Det var flere grunner til dette, både et eget ønske fra de baltiske landene til å orientere seg mot vest-europa og NATO-interesser (utvidelse østover). Den nye gjengen ble kalt Nordic-Baltic Eight (NB8), altså en utvidet versjon. Siden har de blitt innlemmet i bla. kultur og sportarrangementer under navnet "Nordisk", uten at denne nyansen er tatt med. Man kan lese om dette i flere bøker, men "Not one inch [to the east]" av M.E. Sarotte forklarer dette bra.

Så det korte svaret er at de er tatt med i samarbeidet uten å være "Nordiske stater" selv. Samtidig opplever man at de ønsker å orientere seg vestover istedenfor mot øst og Russlands influensesfære. Det kan være som disse begrepene er konstante for oss, men de er dynamiske. Om 50 år vil de kanskje være like nordiske stater som de opprinnelige.
Nei, de er ikke det. De prøver å forandre på imaget sitt tenker jeg, ved å distansere seg fra Russland og den tidligere østblokken med tilhørende assosiasjoner og å ta på seg de mer flatterende nordiske.