Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5069
Gjerne PM meg hvis det er spesifikke steder.

Ønsker helst å høre om steder langs "sørlandsbeltet", fra Stavanger og østover forbi Oslo.
Kanskje små bygder eller tidligere hussteder - på en holme eller et gammelt veikryss eller et sted hvor de bodde før. Husene er gamle, og av sliten standard. Står på øde steder, - hvor ingen vil pusse opp og bo, og derfor: blir de stående og forfalle.
Husene må ikke være i bruk!!! Jeg ønsker ikke å plutselig få noen som kommer innom. Det må være forlatte og forfallende hus.

::: Er også interessert i alt av tanker rundt dette. Noen som har tenkt på det? Noen som har prøvd det? Noen som vet strafferammen?
Kristiania var vel i utgangspunktet et squattings-prosjekt. Er fascinerende hvor mye som kan gjøres med ting som andre ikke lenger vil ha ...
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
n00b som spør her: hva er squatting? høres intressant ut
Sitat av drittsekken Vis innlegg
n00b som spør her: hva er squatting? høres intressant ut
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Squatting
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Squatting må være ganske spennende, er selv i nord og har tatt meg inn i flere forlatte hus og bare å snoke rundt er ganske morsomt, hadde vært artig å okkupert et forlatt hus.

har desverre ikke noe info som er relevant for deg, men lykke til
Skarleiren utenfor Oslo? Gammelt militeranlegg fra krigen som står tomt. Det er dog securitas innom av og til. 1-2 ganger per dag.
Squattnes er vel et fint sted for squatting
Sitat av iMoan Vis innlegg
Skarleiren utenfor Oslo? Gammelt militeranlegg fra krigen som står tomt. Det er dog securitas innom av og til. 1-2 ganger per dag.
Vis hele sitatet...
Har værst squatta før tror jeg, de ble kasta ut
Tenker du og bo der hele tiden?

Må jo bli utrolig kjedelig etter et par dager og bo i et kaldt hus uten strøm og rennende vann, langt fra nærmeste by og mennesker. Du vil sove dårlig om natten pga. mus og grevlinger som sprader rundt over alt og gnager på deg mens du ligger i senga.

Som Turboolsen sier; klipp håret og skaff deg en jobb!
Squatting, eller husokkupasjon som det heiter på godt norsk(t), er vel mesta berre eit urbant fenomen her til lands? Han krev ei viss hard «aktivistkjerne» for å bli gjenomførd, og desse folki finn du aller mest i byane.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg trur dei er ganske strenge på squatting her til lands. I februar så var det ein liten demo utanfor Hausmania for å markere at bygget hadde stått tomt i eit år etter dei vart kasta ut sist. Prata med nokon av dei som sto utanfor der og politiet hadde visst gått ganske grundig til verks for å gjer bygget ubrukeleg.

Korleis du kjemt til å få det litt lenger ut på landet veit ikkje eg, men er du hyggelig med naboane dine og folka rundt, så minskar du i kvartfall sjansane for å bli kasta ut uansett kvar du ender opp.

Har ikkje så mykje erfaring med squatting sjølv, men viss eg var deg, så ville eg reist litt rundt om i Europa for å finne ein plass å bu i staden. Sovidt eg har fått med meg er det fortsatt lovleg å squatte i Skottland. Ellers så finner du ein del squatters i Nederland, Frankrike og Spania.
Sist endret av Joey; 23. mars 2011 kl. 04:19.
Trådstarter
33 6
Sitat av Joey Vis innlegg

Har ikkje så mykje erfaring med squatting sjølv, men viss eg var deg, så ville eg reist litt rundt om i Europa for å finne ein plass å bu i staden. Sovidt eg har fått med meg er det fortsatt lovleg å squatte i Skottland. Ellers så finner du ein del squatters i Nederland, Frankrike og Spania.
Vis hele sitatet...
Hm... Interessant.

Dere andre skeptikere: Kjente faktisk en uteligger/dranker som bodde i et hus midt i Trondheim senturm - og han hadde ordnet seg strøm og greier. Det var et kondemnert hus - så det sto vel tomt til det skulle rives.
▼ ... over en måned senere ... ▼
I Skottland er det ganske vanlig, blant annet i Edinburgh har man et kollektiv som okkuperer deler av et bygg som brukes som en base med bla øvningslokale, galleri og kafe, alt gratis. Gjengen som okkuperer der driver kafeen.
Ellers er det en gymsal i et lite tettsted hvor noen har slått seg til ro. Virker egentlig ganske hyggelig.
Veit ikke om noen spesifikke tomme hus, men rundt alle småbyer/bygder finner man som regel noe tomt. Disse husene er desverre ofte i for dårlig form til å bo i. Om du allikevel skulle ønske å okkupere et av disse husene, anbefaler jeg deg å begynne snarest, samt å få med deg noen på laget, så har du sommeren foran deg.

Synes husokkupasjon er genialt og flott, så lenge husene har stått tomme i over 3 år (noe som er en uskreven regel innenfor miljøet så vidt jeg har skjønt).
husokkupasjon er en kjempegod ting. når det er så mange hus som står tomme og enda flere mennesker som er hjemløse, da har den private eiendomsretten gått skeis ett eller annet sted. litt kvalmt, egentlig.
Sitat av Joey Vis innlegg
Sovidt eg har fått med meg er det fortsatt lovleg å squatte i Skottland.
Vis hele sitatet...
Squatting is a criminal offence in Scotland, punishable by a fine or even imprisonment.

Du tenker nok på noe annet som damene gjør
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg er jo ikkje noko betre til kjeldehenvisningar ein det du er, men eg blei fortalt av ein skotte som budde i ein squatt i Nederland at det var lovleg. Han hadde riktig nok ikkje vore heime på ei stund, men eg trur meir på han ein eg trur på deg. I kvart fall ikkje før du viser til nokon konkrete kjelder.

Hugs at sjølv om ting er ulovleg på papiret, betyr ikkje det at det ikkje kan bli tolerert av myndigheitene.
Scotland

Squatting is a criminal offence in Scotland, punishable by a fine or even imprisonment. The owner or lawful occupier of the property has the right to evict squatters without notice or applying to the court for an eviction order, although when evicting, they cannot do anything that would break the law, for example, use violence.
Vis hele sitatet...
Wikipedia


I England og Wales er det ikke kriminelt og mye mer utspredt
Freak Trooper
Joey's Avatar
Fair enough, dykk hadde rett, skal ta til meg den. Like fullt, prøv å bruk noko anna ein to setningar frå wikipedia neste gang. Eg trudde det kanskje var slik som det er i England og Wales der ein ikkje blir kasta ut utan dom frå ein sivil domstol, sidan det er ein sivilsak mellom huseigar og okkupantar. Viss ein husokkupant gjer eit innbrot derimot, så blir det ein kriminalsak og politiet kan kaste deg ut etter eit par dager. Det gjelder vel ganske mange land rundt om i verda, for sovidt.

Men så har det seg slik at squatting ein kriminalsak i Skottland, ikkje sivilsak, i følje Trespass (Scotland) Act 1865, noko som også kjem til å skje i England og Wales om sikkert ikkje så alt for lenge. Det er ikkje avgjort enda men ser ikkje for meg at David Cameron støttar squatters med det første.

http://www.mikeweatherleymp.com/2011...owning-street/

http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...ws-Clarke.html
Ok, neste gang skal jeg direkte oversette to setninger fra wikipedia slik du gjorde.
I Nederland, derimot er det lovlig å 'squatte', eller okkupere som det heter på norsk. Det visstnok slik at om du flytter inn i et forlatt hus og ordner med strøm og vann og slikt må huseieren legge frem planer for at huset skal brukes til noe annet for å kunen kaste deg ut.

Ellers er det vel nok av forlatte hus rundt omkring på Østlandet, men det spørs nok om det ikke kan bli litt vanskelig gjennom vinteren hvis du bare er en person?
Det skjer jo uansett om det lov eller ei, og myndighetene bruker jo liten tid på å gjøre noe med dem, så i praksis er Storbritania et godt valg for husokkupasjon.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om forlatte hus i Oslo området? Eller folk som har bedrevet/bedriver husokkupasjon nå?
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Noen som vet om forlatte hus i Oslo området? Eller folk som har bedrevet/bedriver husokkupasjon nå?
Vis hele sitatet...
ja, send pm kødder rundt i et forlatt hus på nordstrand
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er et hus ved siden av Skjold kirke i Bergen som har stått tomt i ca 10 år. Det bodde en uteligger der en stund, pleide å gå inn der på barneskolen, var alltid like skummelt, for vinduene er spikret igjen. Men kan huske at det forsatt var noen møbler der, seng, bord, vask osv. Tviler på at det forsatt var vann da.
Det er også et hus nær Rå skole i bergen, stått tomt i evigheter. Pleide også å henge der en stund i 8 klasse
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av danseku Vis innlegg
Wikipedia


I England og Wales er det ikke kriminelt og mye mer utspredt
Vis hele sitatet...
Indeed it is! Er noen squattere som bor i nabohuset (vegg i vegg) i Wales, det bodde noen der for noen uker siden men de ble kasta ut av purken etter at de nesten presterte å brenne ned kåken. regner med det er de samme folka som er tilbake nå, de sitter å knasker apotekmedisin, drikker grisebillig sprit og ser på tv i den nedbrente stua
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
Squatting is a criminal offence in Scotland, punishable by a fine or even imprisonment.

Du tenker nok på noe annet som damene gjør
Vis hele sitatet...
Hva da? *titegn*