Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1301
Etter jeg kjøpte ny pc måtte dessverre mitt creative X-fi extreme music pensjonere seg pga pci slotter er udatert.
Jeg var igrunnen veldig fornøyd med dette lydkortet så hadde jeg hatt mulighet hadde jeg brukt det den dag i dag. Forresten, jeg er klar over det eksisterer løsninger som gjør dette mulig, men jeg går ut ifra det blir tullete og bruke så mye penger på adapter til ett gammel lydkort.
Uansett, jeg er ikke enig i at integrerte lydkort er så veldig gode, jeg bruker for øyeblikket msi z170 gaming carbon, softwaren som jeg bruker heter nahimic. X-fi kortet mitt knuser denne løsningen.
Jeg vurderte creative z serien, men ser det nå har kommet ett kort ifra creative som heter AE-5.
Ingen nettbutikker i norge har det enda av en eller annen merkelig grunn...
Jeg var på nippet til og kjøpe asus kort i en lokal butikk, men greide og styre impulsen.
Dette er situasjonen jeg er i, pcen er koblet til hjemmekinoforsterker analogt, pluss jeg bruker agk øreklokker av kurant kvalitet.

Så, til spørsmålene mine.
Vil man merke noe forbedring av lyd når det går gjennom forsterker? Altså, analogt.
Noen her som har sett på AE-5 kortet som har noen meninger?
Noen her som har annet lydkort som kan dele noen erfaringer?

Alt av innspill er velkomment.
Takk for svar.
Sist endret av sneipen; 16. september 2017 kl. 22:45.
Jeg har asus xonar, og det er helt latterlig lyd i forhold til det integrerte.
Jeg merker veldig forskjell.

Ja, du vil merke mye forskjell når du kjører signalene analogt.
Kjører du digitalt med feks en usb-kabel til en ekstern DAC så vil du mest sannsynlig ikke merke noe forskjell.

Jeg er ekstremt fornøyd med Asus Xonar, og det kommer veldig bra ut i tester og er ikke så dyrt. Anbefales.
Hvis du kjøper det så må du huske å slå av "intelligent sound" eller hva det er. Den justerer lyden automatisk for å jevne ut lyden, men i virkeligheten høres det helt ræva ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Ja, du vil merke mye forskjell når du kjører signalene analogt.
Kjører du digitalt med feks en usb-kabel til en ekstern DAC så vil du mest sannsynlig ikke merke noe forskjell.
Vis hele sitatet...
Tvert imot. PCer er rimelig støyete saker, og å få lydkortet ut av kabinettet der det støyen er, er svært gunstig.

Signalet er uansett digitalt til lydkortet, og lyd er ikkje spesielt mykje informasjon, så det er uproblematisk å transportere det over USB.

Har sjølv Henry Audio sin DAC, som ikkje koster allverden, og er rimelig grei lyd i.
Bekrefter det vidarlo sier, om du er etter hifi burde du få en ekstern (USB) DAC.
Sist endret av Vekst; 17. september 2017 kl. 02:50.
Kan bare si fra egen erfaring på punktet, hvor jeg i hovedsak brukte HDMI fra grafikkortet for å kjøre lyden,
som da ble mye bedre enn det jeg klarte å få fra mine forsøk på analogt signal (det analoge signalet var fra hovedkortet).

Bortsett fra det sett i fra det jeg har lest og forstått om evnet så burder lydkortet/forsterkeren velges utifra hvilken lydkilde du vil anvende.
En høyttaler/hodesett med meget høy impedans vil kanskje ikke klare å spille så høyt som du vil uten en ekstra forsterker for å øke signalstyrken.

Om ikke signalstyrken er et problem vil jeg anbefale å bukre HDMI eller S/PDIF (optisk, som såvidt jeg er kjent fungerer på samme måte som HDMI) da det vil gi meget god lyd gjengivelse i forhold pris.
Takk for svar.
Ekstern løsning som dac er ikke aktuelt for øyeblikket, så må være intern løsning.
Kjøre lyd gjennom hdmi er også upraktisk pga oppsettet jeg har. Jeg må kjøre hdmi rett til tv pga forsterker takler ikke 4k oppløsning. Har en denon AVR-2807 som jeg er igrunnen fornøyd med. Men den begynner og bli gammel. Liker bedre analog over optisk signal.
Ut ifra det jeg har forstått er det flere som er misfornøyde med driverstøtten til asus sine lydkort, hva mener du\dere om det? Nå er det dog mange som klager på creative også, men jeg hadde aldri noen problemer i forbindelse med det, brukte modifiserte drivere til x-fi kortet.
Viss prisen på det nye soundblaster x AE-5 er skyhøy går jeg nok for asus, viss ikke soundblaster z serien har noen fordeler. Ser det ligger på rett over 700 kroner på komplett, så prisen er helt grei. Men har ikke noe imot og bruke noen kroner mer på asus sitt kort viss det har det er bedre.

En høyttaler/hodesett med meget høy impedans vil kanskje ikke klare å spille så høyt som du vil uten en ekstra forsterker for å øke signalstyrken.
Vis hele sitatet...
Har agk k242 HD. De er ikke tunge og drive. Hadde noen eldre AKG tidligere som var mye tyngre og drive, men lydkortet hadde ikke noen problemer med volum sånn sett.
Sist endret av sneipen; 17. september 2017 kl. 11:14.
Jeg har bare brukt windows 7, men jeg har aldri hatt noe problemer med drivere.
Det er ikke nødvendig med en ekstern DAC og fordelen med å ha analogt signal er at du kan "farge" lyden med pcen.

Synes det er veldig rart at Xonar DX-kortet jeg kjøpte i 2013 til 549,- koster 799 nå. Samme kortet, 4 år senere.
Ville eventuelt sjekket andre steder, eller så er det alltids muligheter for å prute på komplett.
Pruta faktisk 1000,- på en basskasse her om dagen fra 3499 til 2499.

Komplett er faen meg kompiser
Sist endret av ID-Brikke; 17. september 2017 kl. 12:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det er ikke nødvendig med en ekstern DAC og fordelen med å ha analogt signal er at du kan "farge" lyden med pcen.
Vis hele sitatet...
Hæ? Om du sikter til equalizer er det rimeleg grei sjans for at den endringa skjer i software - altså det digitale signalet vert endra. Og bablinga om analogt signal gir ikkje meining. Signalflyten, uavhengig av om transporten er USB eller PCI-E er at eit digitalt signal vert gjort om til eit analogt av ein digital til analog-omformer - eller Digital Analog Converter.

Fordelen med å flytte det ut av PCen er at digitalelektronikk lager store mengder støy, på grunn av skarpe flanker. Switch-mode PSUer lager store mengder støy, ofte i 30-40kHz-området, så harmoniske frekvenser kan vere eit problem frå dei.

Ved å flytte det ut unngår du det. Signalflyten er identisk: digitalt signal går frå CPU/RAM til DAC.
Jeg har iallefall begge delene, og har ingen mulighet til å bruke equalizer eller forandre lyden på noen som helst måte når jeg bruker USB.
Så vidt jeg forstår så sender den da de digitale signalene til den eksterne DAC'en som gjør de om til analogt signal og må endres derfra.

Hvis man kan bruke equalizer på de digitale signalene som blir sendt fra pcen til DACen, så er jeg veldig interessert i å vite hvordan du får til det, for det har iallefall ikke jeg klart.

Jeg beklager hvis jeg babler mye tull, håper du skjønner hva jeg prøver å si.
Sist endret av ID-Brikke; 17. september 2017 kl. 12:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg har iallefall begge delene, og har ingen mulighet til å bruke equalizer eller forandre lyden på noen som helst måte når jeg bruker USB.
Så vidt jeg forstår så sender den da de digitale signalene til den eksterne DAC'en som gjør de om til analogt signal og må endres derfra.
Vis hele sitatet...
Som sagt skjer nok endringane i den digitale delen, og dagens CPUer er generelt kjappe nok til å gjere det uavhengig av lydkortet. At lydkortet ditt tilfeldigvis kjem med software for det er litt irrelevant.

Det er ingen prinsippskilnad på eit PCI-E lydkort og eit som går via USB. Begge tar imot ein datastraum, og gjer det om til eit analogt signal. Eg tviler veldig på at spesielt mange lydkort i dag har analog equalizer styrt av software.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvis man kan bruke equalizer på de digitale signalene som blir sendt fra pcen til DACen, så er jeg veldig interessert i å vite hvordan du får til det, for det har iallefall ikke jeg klart.
Vis hele sitatet...
No har ikkje eg brukt windows dei siste tjue åra, men eg tippar dette google-søket burde gje resultat.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Som sagt skjer nok endringane i den digitale delen, og dagens CPUer er generelt kjappe nok til å gjere det uavhengig av lydkortet. At lydkortet ditt tilfeldigvis kjem med software for det er litt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør ikke det, endringen skjer i den analoge delen.
Vis meg gjerne et lydkort som har en qualizer i den digitale enden, så kjøper jeg det med en gang.
Eg tviler veldig på at spesielt mange lydkort i dag har analog equalizer styrt av software.
Vis hele sitatet...
Javel?
No har ikkje eg brukt windows dei siste tjue åra, men eg tippar dette google-søket burde gje resultat.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har faktisk googlet det, lastet ned og prøvd.
Men det samme skjer som om jeg bruker softwaren til lydkortet. Det funker på den analoge delen av lydkortet.

Kobler jeg digitalt til DACen vil ikke signalene forandres overhode.


Men for all del, hvis jeg tar feil så blir jeg ufattelig glad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Nei det gjør ikke det, endringen skjer i den analoge delen.
Vis meg gjerne et lydkort som har en qualizer i den digitale enden, så kjøper jeg det med en gang.
Vis hele sitatet...
Digital equalizer kan gjerast i software. Eller i DSPen på lydkortet. DSPen ga meining når Pentium 100 var the shit, men i dag er CPUer kraftige nok til å utføre slikt i software i realtime.

Det å gjere det i den digitale straumen er billegare enn å inkludere analoge komponenter for det. Eg kan ikkje finne kjelder på at Asus Xonar utfører filtreringa i det analoge steget. Tvert imot skryter dei jo av kraftig DSP... Og DSPer er av natur digitale dyr.

Eg er definitivt med på at DSPer kan ha betydning - det er jo cpu offloading. Men samtidig er dagens CPUer såpass kraftige at det er av underordna betydning.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Kobler jeg digitalt til DACen vil ikke signalene forandres overhode.
Vis hele sitatet...
Bruker du async IO? I så fall ser eg at du vil slite med slike løsninger, ettersom det effektivt sett bypasser mediestacken i Windows.
Ok, mulig jeg spør litt dumt nå men bare så jeg forstår deg riktig.

Det er altså mulig å bruke en equalizer og forandre på de digitale signalene i lydkortet, før de blir sendt videre til DAC?
Jeg har erfart og blitt fortalt at de vil bypasse lydkortet fullstendig og ingenting blir gjort med signalene før de kommer til ekstern DAC

Jeg bruker ikke async IO (så vidt jeg vet iallefall) men jeg må tydeligvis gjøre noe feil hvis jeg ikke får dette til å funke...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det er altså mulig å bruke en equalizer og forandre på de digitale signalene i lydkortet, før de blir sendt videre til DAC?
Vis hele sitatet...
Ja, og det er antakeleg det Asus Xonar gjer. Rett nok ikkje i software, men i DSPen på kortet.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg har erfart og blitt fortalt at de vil bypasse lydkortet fullstendig og ingenting blir gjort med signalene før de kommer til ekstern DAC
Vis hele sitatet...
Mange eksterne DACer bruker ASIO fordi det gir mindre jitter i lyden, og mindre latency fordi det bypasser multimediestacken i OSet. Til gjengjeld kan ikkje filter som bruker OSet sine API modifisere lyden...
Jeg har en Electrocompaniet PD-1 og jeg finner ikke noe spesifikt om det du nevner.
Er dette til hjelp?
Like many recent digital products, the PD 1 is based around a 24-bit/192kHz digital-to-analogue convertor. The incoming digital signal (say, 16-bit/44.1kHz from Red Book CD) is converted to this higher specification by something Electrocompaniet dubs ASRC (Asynchronous Sample Rate Convertor).

A high-precision master clock is used which it's claimed, virtually eliminates jitter at the output – so, even if your sources contain timedomain errors, they're quickly zapped.

Prior to processing, the USB input is likewise converted into standard S/PDIF format by the sampling-rate convertor – so it's similar to the other inputs. Audio information from the USB data stream is extracted using low-jitter PLLs (phase-locked loops) and output to S/PDIF
.
Vis hele sitatet...
Jeg går nesten ut i fra at det du sier gjelder på denne DACen, for jeg får det iallefall ikke til å funke.
Takk for hjelpen, dette klaret opp en del missforståelser jeg har hatt
Sist endret av ID-Brikke; 17. september 2017 kl. 14:09.