Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1126
Jeg jobbet på PCen og mistet den i gulvet mens jeg holdt den i en vinkel på ca. 45°. Etter dette fallet har det begynt å komme coil whine fra grafikk-kortet og hovedkortet rund cpu området. Coil whinen på GPUen er der bare når den er under load mens coil whinen på hovedkortet rund cpu området er går vekk når CPUen er under tung load. Har brukt PCen litt over en uke etter at det skjedde å den funket, men jeg er redd for at den kommer til å stoppe å funke etter en stund på grunn av dette. Burde jeg bekymre meg?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tviler på det er en reell fare, iallefall med det første.

Jeg gjetter på at limet/epoxy er løsnet rundt et komponent, slik at du får coil whine.

Jeg har opplevd at det er vanskelig å bli kvitt coil whine når du først har det fra begynnelsen. Om du får det senere så har jeg opplevd at det er lettere å bli kvitt, eller bare forsvinner med tiden.
Sist endret av Fleff; 19. februar 2018 kl. 12:45.
Trådstarter
15 1
Sitat av Fleff Vis innlegg
Tviler på det er en reell fare, iallefall med det første.

Jeg gjetter på at limet/epoxy er løsnet rundt et komponent, slik at du får coil whine.

Jeg har opplevd at det er vanskelig å bli kvitt coil whine når du først har det fra begynnelsen. Om du får det senere så har jeg opplevd at det er lettere å bli kvitt, eller bare forsvinner med tiden.
Vis hele sitatet...
"iallefall med det første?" Tror du det kommer til å skje noe over tid?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av tbfk Vis innlegg
"iallefall med det første?" Tror du det kommer til å skje noe over tid?
Vis hele sitatet...
Mente ikke å gi KP. Men uansett, det kan jo såklart hende at noe blir å skje iogmed det falt i gulvet. Men vanskelig å si. Coil whine I seg selv er ikke farlig, bare irriterende.
Trådstarter
15 1
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Mente ikke å gi KP. Men uansett, det kan jo såklart hende at noe blir å skje iogmed det falt i gulvet. Men vanskelig å si. Coil whine I seg selv er ikke farlig, bare irriterende.
Vis hele sitatet...
Har brukt den i ca. 15 timer uten at noe har skjedd. Tror du det kommer til å gå greit?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av tbfk Vis innlegg
Har brukt den i ca. 15 timer uten at noe har skjedd. Tror du det kommer til å gå greit?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis. Men kan jo være at noe ble skadd og derfor snart ikke kommer til å fungere. Du må nesten bare prøve å se. Men tviler på at noe har skjedd.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av tbfk Vis innlegg
"iallefall med det første?" Tror du det kommer til å skje noe over tid?
Vis hele sitatet...
Det er alltid en mulighet for følgeskader i senere tid. Her tenker jeg på andre momenter enn coil whine. Da feks skade på komponenter når pc'en gikk i bakken, liten sannsynlighet , men den er nå der

Som jeg nevnte istad, så er nok en coil/spole blitt slått litt løs, eller så har limet/silikon(eller hva enn de har festet den med) løsnet slik at spolen vibrerer under høy last.

Coil whine er ikke farlig/skadelig for komponenter, men kan som sagt være ganske irriterende.