Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7822
Hei!

Jeg har lenge "lurket" på freak.no, men måtte opprette meg brukerkonto da jeg fikk lyst å skrive noe selv.

Eventyret mitt begynte når jeg så NRK-Dokumentaren "Dop Meg", og jeg ble introdusert for Modafinil. Jeg fikk umiddelbart flashbacks fra "Limitless", og tenkte at dette var tingen for meg.

Dagene etter ble brukt til intensiv research - Hva skal man kjøpe? Hvor skal man kjøpe det? Hvor mye skal man kjøpe? Hva med toll? Hvordan funker det? Hvordan doser man?
Det var ikke før i natt jeg egentlig fant svarene jeg trengte.
Modafinilen ble kjøpt på nett, og kom til meg på Fredag. Fredagen inntok jeg 200mg i 4-tiden, og opplevde etterhvert alle de beskrevne effektene "sparket inn". I ettertid (selv om det ikke er så lenge siden) har jeg nok skjønt at det aller meste var placebo. Fredag var en ren placebodag hvor jeg løpte rundt med tunnellsyn, var superfokusert og energisk. Lørdag tok jeg 200mg, men var bare slapp og nedfor. Søndag tok jeg 400mg var jeg bare slapp og nedfor. Jeg prokrastinerte arbeidsoppgavene jeg hadde spart til helgen, satt i armkroken til dama hele helga og så på Netflix. Det var i løpet av Søndag (Altså for noen timer siden, i skrivende stund) at jeg bestemte meg for at Modafinil var overhypet dritt, og ikke funket.

Da bestemte jeg meg rett og slett for å ta kveld, og gå en ny arbeidsuke demotivert i møte. Jeg gjennomførte mitt vanlige kveldsstell, kysset kjæresten godnatt og la meg. Jeg er en type som kan sovne hvor som helst, når som helst under hvilke forhold som helst. Men jeg var lys våken.
Jeg har studert kroppens søvnmekanismer, og har funnet en "hack" for å sovne. (Det kan godt hende at dette også er placebo, for alt jeg vet, men det funker. Jeg kom over det i et forsøk på å lære meg "lucid dreaming". Det gikk aldri, men jeg har lært meg å lure kroppen i søvn).

Så her sitter jeg altså - 3 eller 4 timer senere. Disse tre og/eller fire timene har gått med til mye, kan jeg si dere, og det er som sagt først nå jeg merker effekten av stoffet. Jeg har lenge slitt med søvnen min. Lenge - Hele livet egentlig.
Jeg kan eksempelvis legge meg til normal tid, og glatt sove 16-24t, om jeg har godt temperert rom, og ingen "mekanismer" for å vekke meg.

Dette med å stå opp er en helt annen affære - Jeg har et "system", som jeg nylig har kuttet ned fra 3 til 2 steg.
Tidligere måtte jeg ha:
1. iPhone med "Sleep Cycle" app som er designet for å vekke meg når jeg sover lettest. Telefonen får et 30 minutters vindu på å detektere hvor jeg sover lettest, og spiller alarmen sin deretter. Etter dette, har jeg lagt inn en alarm hvert tiende minutt i halvannen time på telefonens originale vekkerklokke.
2. iPad på andre delen av rommet, som jeg må fysisk røyse meg opp av sengen for å slå av - Hvert tiende minutt. (Denne har jeg klart å kutte ut)
3. "Sonic Bomb Alarm Clock", med hundreognoe desibel, og en vibrator som ville tilfredsstilt klitoris til en døende bestemor.
Alle disse går av innenfor tidsvinduet på halvannen time, og kanskje - KANSKJE slipper jeg å forsove meg til jobb.

Dette har som sagt pågått i mange år. Jeg har perioder hvor jeg er "langt nede", og ikke gjør så mye ut av meg. Jeg er konstant sliten, men har ikke tenkt så mye over det. Jeg har ikke før i dag/natt innsett hvilket halvdeprimert og kognitivt redusert hull jeg har falt ned i. Jeg har reflektert litt over meg selv, og funnet ut at jeg sliter meg både det ene og det andre - Veldig mye av dette stemmer med typiske pasienter diagnosert med søvnmangel (Sleep Deprivation), men også litt værre ting som Narkolepsi, Hypersomnia, osv.
  1. Reduserte kognitive egenskaper
  2. Redusert empati og dårlig konsekvensutredning
  3. Vanskeligheter for å multitaske
  4. Vanskeligheter for å jobbe med komplekse oppgaver. Dette plager meg på jobb, da stillingen innebærer mye ansvar ovenfor kunder og prosjektstyring.
  5. Dårlig oppmerksomhet på ting og personer rundt meg
  6. Ekstremt dårlig arbeidsminne / korttidshukommelse
  7. Tilsvarende dårlig langtidshukommelse. Husker generelt ikke ting med mindre dem knyttes til en viktig hendelse
  8. Depresjon - Jeg sliter med å finne glede
Alt dette til tross for at jeg er en smart person.

Men, tilbake til i natt. Her lå jeg og syntes synt på meg selv siden jeg var "lurt" inn i dette ubrukelige stoffet, og at hypen ikke levde opp til hva jeg fikk. Jeg hadde faktisk den vrangforestillingen av at dette skulle bli redningen på alt - Jeg skulle på dagen bli et mer effektivt menneske, men kapasitet til å gjøre alt arbeidet mitt, og allikevel komme hjem og lage middag, fikse litt på kåken, studere på kveldstid og legge meg med god samvittighet.
Ettersom jeg ikke fikk sove, begynte jeg å lete etter andre folks erfaringer som samsvarte med mine - Jeg fant ikke hva jeg lette etter, men jeg fant en eye-opener.

It has been shown that Mod is capable of restoring the cognitive functions of sleep-deprived individuals to their normal, well-rested levels. This is what is really special about mod. After staying awake for a time that would normally cause you to totally crash and perform very badly at whatever work tasks you were doing, Mod allows you to keep going at your usual 100%.
Vis hele sitatet...
Full artikkel her - Veldig interessant:
https://improveanthony.com/2013/10/2...withmodafinil/

Artikkel som beskriver kognitiv ytelse ved søvnmangel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16842170/

Artikkel som beskriver militært bruk:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22764609/

Modafinil har altså i utgangspunktet ikke den sylskarpe effekten som så mange nettfora og promotører skal ha det til - Men cluet er liksom hvordan du kan være 100% deg selv, over lengere tid!
Når jeg sitter og leser disse artiklene, så merker jeg også at noe har endret seg hos meg også. Jeg er mer "tilstede" enn hva jeg har vært de siste årene, og jeg kan fint finne på å smile til meg selv, helt hensiktsløs fra hvor jeg sitter og skriver nå.


Jeg ønsker å reparere meg selv - Løsningen kan ikke være Modafinil for resten av livet. Jeg vet at jeg sliter med søvnen min, og jeg er temmelig sikker på at dette forårsaker de symptomene jeg har. Jeg ble påbegynt utredning for søvnapné for noen år siden, men dette ble aldri fulgt opp. (Samboeren min kunne feks; observere meg sovende, hvor jeg sluttet å puste over lengere perioder).

Her kommer punktet hvor tråden tar en brå vendig, som gjør at jeg spør om den passer inn i sub-forumet i det hele tatt. Hvordan går jeg fram? Fastlegen, åpenbart - Men jeg kan vel ikke bare brase inn hos legen min, og forklare hvordan et Wada-registrert preparat skal fikse den mentale helsen min?

Avslutter hovedinnlegget her - Det kan nok oppleves som rotete, og det beklager jeg. Nå må jeg lage meg noe mat. Modafinilen skal vist bremse matlysten din, og jeg har ikke spist siden i 5-6 tiden i går
Avslutter i det håp at jeg får meninger og erfaringer fra dere - Jeg har som sagt fulgt med på forumet som anonym lenge, og vet at det er mange her som kanskje kan hjelpe meg i riktig retning
Slik som du beskriver hverdagen din, høres det ut som at modafinil kan være legemiddelet for deg. Derimot er det kun legen din som kan svaret på dette. Selvmedisinering på legemiddel som man skaffer seg på illegalt vis er aldri løsningen. Skaff deg en legetime, forklar hvordan du har det, og ta det derifra. Ingen kan leve med et slikt søvnmønster.
Har du forsøkt å snakke med lege og nevne at du mulgens lider av søvnapne? Du nevner pustestopp, da blir du henvist til søvneksperter som kan måle dette og eventuelt forsøke å fikse det.
Hei! Dette var som å lese om meg selv (vi har til og med samme alarm-rutine, kommer meg bare ikke opp på morgenen), og jeg har selv brukt armodafinil med samme effekter som du beskriver. Jeg har en psykolog i familien, som sa dette var veldig klare tegn på ADD. Anbefaler deg å lese opp på det, og kjøpe en agenda hvor du skriver ned alt og følger slavisk for å sikre at du gjør alt du egentlig må.
Trådstarter
4 1
Hei igjen,

Nevnte kjapt i OP at jeg forsøkte å bli utredet for en stund siden, men på grunn av manglende oppfølging og egen latskap ble det aldri fullført, tror jeg.. Har forsøkt å oppsøke fastlegen min igjen i dag, men med de åpningstidene dem opererer med, var det langt vanskeligere enn jeg hadde trodd.. Prøver igjen i morgen!

Skål, Spirituell! Hvordan påvirker ADD søvn? Har lest litt rundt de 9 symptomene som brukes før utredning, og dem traff meg i hjertet, alle sammen. Høres ut som værre nytt enn hva jeg trodde - ADD kan vel ikke "kureres"? Modafinil var/er fantastisk - Jeg føler meg som meg igjen. Ikke den late, prokrastinerende drittsekken jeg pleier å være.. (men jeg vil ikke måtte gå på medikamenter for alltid - Spesielt ikke stimulanter)
Sist endret av slpdprvd; 13. mars 2017 kl. 19:43.
add er en subtype av adhd og kureres i 70 % av tilfellene av medisinering.
modfinil er en av medisinene som påstås å hjelpe.
så da har du vel svaret ditt allerede der..

et par ting dog:
1: ikke på blå resept. (modafinil) og er DYR.
2: litt andre bivirkninger. brukes bla MOT søvninghet(narkolepsi) tror agresjon også er bivirkning(?)
3: prøves som medisin hovedsakelig etter at metylfenidat (ritalin & co) og racemisk amfetamin pluss endel andre er testet. Litt andre bivirkninger og ukjent virkemåte tror jeg.
4: stimulant-biten er veldig liten på små doser. den stimulerende effekten du kjenner er mer hodet ditt som tar ut potensialet sitt og ikke "speed" biten. du er allerede avhengig av det før du har prøvd det dersom definisjonen er "må ha det for å fungere normalt"

tror det er mange speed junkies som ble narkiser fordi diagnosen ikke ble stllt i tide.

selv har jeg fenomenal effekt av ritalin. Er smart i bunn. ritalin kanaliserer evnene fenomenalt godt. scorer du høyt på de selvtestene har du med 70% sannsynlighet en rå oppvåkning i vente om du roter deg til en utredning. lykke til. og er det en ting du ikke skal utsette så bør det være å følge dette sporet.

og ja, det finnes også andre alternativer til metylfenidat og dextroamfetamin. bare si "det virker ikke" etter litt utprøving, så kan det være legen prøver andre. MEN... andre stoffer har også bivirkninger. metylfenidat anses i alle fall som noenlunde trygt over tid.

ang søvn. meg:lakenskrekk. c menneske. natteravn. yter best på kveld.
etter ritalin: mye det samma. men litt bedre søvnkvalitet og lettere innsovning. men sjelden trett før jeg legger meg.
Trådstarter
4 1
Jeg har lært mye på 24 timer as. Takk folkens.
Skal oppsøke lege jeg - Et siste lite spørsmål. Burde jeg nevne selvmedisinering på Modafinil?

Altså, såklart - Det er ulovlig, risikabelt mtp. kilde osv, men det funker SÅ bra - Jeg føler meg så.. normal!
Kan jeg vinkle dette positivt?
kan slå begge veier. ville IKKE sagt det til fastlegen.
er jo både en bekreftelse på en hypotese og grunn for litt mistanke om rusproblematikk.
jeg holdt personlig kjeft om ritalin prøving. men hadde lest meg opp godt på tema og dro eksempel etter eksempel fra mitt liv.
om du virkelig har diagnosen burde det være unødvendig å fortelle annet som en last effort om alt annet mislykkes. men det tviler jeg på at det gjør om mennesket kan jobben sin.

ser jeg var noe upresis. adhd kureres ikke. men symptomene kan reduseres v medisinering.

og leste op din først nå. de punktene dine 1-8 er klokkerene treff på adhd/add. kan vel sikkert skyldes annet også, det får andre mene noe om.
Sist endret av kampspurv; 14. mars 2017 kl. 01:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 1
Takk, virkelig

Nå har jeg ordnet time, men det blir ikke før om noen uker.
Skal jeg fortelle hva jeg tror som feiler, eller skal jeg tømme symptomer på legen?

Må nok skrive ned i forkant, da arbeidsminnet mitt er helt for jævlig..
les deg opp. lag en liste over symptomer du har. knytt dem til hverdagen din med eksempler. vær godt forberedt.
har du historikk hos ham med evt symptomer ol som kan knyttes til adhd, vis til dem.
og ja. gi ham løsningen. men kanskje helt til slutt, slik at du ikke leder ham bort fra evt andre diagnoser som kan være aktuelle.

og husk at almenlegen din bare kommer til å henvise til spesialist. og der er det venteliste. så ikke bli skuffet over tid det tar.

finnes også private alternativer. google det. men jeg har hørt de fort tar godt over 1000 kr timen.

utfra egen erfaring ser dette ut som en klokkeren add, men man vet jo aldri.

og om du ikke føler du blir riktig vurdert. bytt lege. mye drittleger der ute som bare dealer ut piller og sjelden gjør en god jobb.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av slpdprvd Vis innlegg
Takk, virkelig

Nå har jeg ordnet time, men det blir ikke før om noen uker.
Skal jeg fortelle hva jeg tror som feiler, eller skal jeg tømme symptomer på legen?

Må nok skrive ned i forkant, da arbeidsminnet mitt er helt for jævlig..
Vis hele sitatet...
Åssen gikk det hos legen slpdprvd?
Kan du dele flere erfaringer med Modafinil?