Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1430
God kveld!

En kompis av meg er interessert i å få både TV og Internett på hytta, men hytta ligger slik til at det å få Internett dit ikke er så lett som jeg først hadde trodd. Det er Svorka som er internettleverandøren i området, men signalet fra bakkeantennen deres (Er kun èn) er så svakt at det er nærmest ubrukelig. Det er heller ikke 4G på hytta.

Jeg lurer derfor på om den beste løsningen er å bruke Satelittbrebånd? Har sett litt på www.breiband.no sitt tilbud, men er det noen av dere som har erfaring med det? Eller er det forslag til andre løsninger?

Nettet vil bli brukt mest til å se på film, lese nyheter, og jobb.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjekk med den bakkebaserte ISPen som er i området. Får du betre sikt med å løfte antenna di fem meter? Satelitt har høg latency, og lite trafikk inkludert. For tusen spenn i måneden får du 20Mb/s første 40GB. Det er ikkje veldig mykje i dag. For å sei det veldig enkelt er det dyrt og dårleg.
Sjekk at en har sikt til senderen til svorska, er det ikke sikt så fjern det som er i siktelinjen. (Og da mener jeg 100 % fri sikt og enda litt til så en ikke har sperret fresnel sonen heller
Har selv hatt Breiband.no i noen år, da de var eneste alternativ. Mye nedetid, og helt forferdelig dårlig kundeservice. Anbefales aldeles ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rfa Vis innlegg
Sjekk at en har sikt til senderen til svorska, er det ikke sikt så fjern det som er i siktelinjen. (Og da mener jeg 100 % fri sikt og enda litt til så en ikke har sperret fresnel sonen heller
Vis hele sitatet...
https://www.everythingrf.com/rf-calc...one-calculator

Som rfa er inne på er fresnel-sona viktig når det kjem til wifi (og andre UHF-radioer), så det å få antenna heva eit par meter kan gjere veldig stor skilnad.
Og om du skyter flatt over vann og har problem så prøv også å flytte den opp eller ned ett par meter pga refleksjonen.

Hatt en del problemer på jobb med det to ganger i døgnet pga refleks under enkelte høyder på vannet. (Tidevann)