Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 2472
Hei

Har fått Mandriva 2006 og drivere på pcn min nå. Men har ett problem med å få starta INSTALL fila som jeg kopierte til rota(lastet ned med bittorrent), har hørt om folk som har problemer med å installere uten det der plug2play greia men hadde ikke regnet med denne beskjeden når jeg prøver å lese INSTALL fila som jeg kopierte i root (jeg har selvsagt kopiert cedega-5.1.tar.gz og cedega-engine-5.1.3-local-update.i386.cpkg i rota, og jeg kjører dette oppsettet: AMD Athlon 64 3000+ Winchester, MSI K8N Neo4 Platinum, 4 stk hard disker, Nvidia Gainward GeForce 7800 GT 256 mb, har også installert grafikk driverne.)

::::::::::::::::::::::::::::::

når jeg skrev sh INSTALL fikk jeg dette:

INSTALL: line 1: Cedega: command not found
INSTALL: line 1: Guide: command not found
INSTALL: line 2: ----------------------------------------: command not found
INSTALL: line 4: To: command not found
INSTALL: line 6: 1.: command not found
INSTALL: line 7: 2.: command not found
INSTALL: line 8: 3.: command not found
INSTALL: line 9: 4.: command not found
INSTALL: line 10: 5.: command not found
INSTALL: line 11: 6.: command not found
INSTALL: line 12: 7.: command not found
INSTALL: line 13: just: command not found
INSTALL: line 14: 8.: command not found
INSTALL: line 15: 9.: command not found
INSTALL: line 16: 10.: command not found
INSTALL: line 17: 11.: command not found
INSTALL: line 18: syntax error near unexpected token `('
INSTALL: line 18: `11b. If there are errors your download is corrupt or you have spaces in the path to the file (cedega does not like spaces when updating.)'

Noen tips?

Hilsen

RødHammer

ps: Jeg har meget mye musikk og filmer på de 3 andre hard diskene så hvordan får jeg se allt på hard diskene på en GUI måte omtrent som Windows Explorer eller noe slikt? jeg prøver å åpne i GUI så får jeg bare den samme møkka om at jeg ikke har rettigheter til å se innholdet..
Sist endret av RødHammer; 29. mai 2006 kl. 22:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
INSTALL er ei tekstfil, som du kan lese med t.d less INSTALL. Den inneheld kun tekst, menneskelesbar tekst, som seier kva du skal gjere for å installere. MAO, les INSTALL-fila, og gjer det som står der...
Trådstarter
69 1
Ja jeg vet det nå :P, men når jeg klikker på den sånn vanlig så får jeg bare en error soms ier at jeg ikke har tilgang til å lese fila, og når jeg skriver t.d less INSTALL i konsollen så får jeg bare bash: t.d: command not found.



RødHammer
Sist endret av RødHammer; 29. mai 2006 kl. 23:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
t.d == til dømes. Kommandoen er less
less uten mellomrom foran, med et mellomrom, så filnavnet.
Trådstarter
69 1
ok, nå har jeg kopiert cedega5.1.tar.gz og cedega-engine-5.1.3-local-update.i386.cpkg til disse 3 folder: etc, opt, usr, i rota, men hva skal jeg så gjøre? "now run `cedega` as your normal user.

Noe som betyr hva? at jeg skal kjøre det som normal bruker? når jeg dobbeltklikker cedega-5.1.tar.gz så får jeg bare ett folder som heter X11, og åpner det så får jeg 3 til og inne på bin og app så får jeg bare en fil som jeg må velge program for å bruke.
Unnskyld for at jeg er helt noob her, men filer som ikke kan åpnes og 4 timer brukt bare for å åpne noe tekst dritt bare for å finne ut at jeg må kopiere 2 filer til 3 forskjellige foldere og finne en haug med hrijbfei.tar og bla bla bla?


nok en gang beklager jeg for min linux-noobenhet.

RødHammer

og ja jeg har lest en haug med manualer og slikt men blir kanskje litt vanskelig ettersom ingen av de sier til punkt og prikke åssen man kjører cedega..
for å kjøre cedega skriver du enkelt å greit "cedega" i terminalen. Finn mappen der du har spillet og skriv f.eks cedega warcraft.exe
Trådstarter
69 1
cedega: command not found.

btw, kan ikke legge inn windows spill heller, trykker bare på setup og/eller autorun og må åpne filen med ett annet program, og cedega ligger ikke på den listen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RødHammer
ok, nå har jeg kopiert cedega5.1.tar.gz og cedega-engine-5.1.3-local-update.i386.cpkg til disse 3 folder: etc, opt, usr, i rota, men hva skal jeg så gjøre? "now run `cedega` as your normal user.

og ja jeg har lest en haug med manualer og slikt men blir kanskje litt vanskelig ettersom ingen av de sier til punkt og prikke åssen man kjører cedega..
Vis hele sitatet...
*Sukk* installfiler _BRUKER_ å innehalde meir detaljert versjon. Du skal nok pakkke opp delar av det.


Les gentoo sin howto då. Burde funke brukbart for deg også.
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Install_Cedega Det var tredje treffet på google etter cedega installation .
Så nei, så veldig hardt har du ikkje prøvd.
Kan du ikke enkelt og greit laste ned en rpm av Cedega? Det må da være mye enklere for en nybegynner enn å bale med noe du ikke forstår bæret av.
Trådstarter
69 1
fordi at rpmene funket ikke, fikk skade error hver gang, og ja, jeg har sjekka den howto install cedega, men den sier ikke nøyaktg hvilke kommandoer som skal kjøres hvor hen..

ja og dessuten, halvparten av de pakkene i "pakkevelgeren" som manualen sier jeg trenger, finnes ikke.. :P
Linux på sitt beste!
Sist endret av RødHammer; 30. mai 2006 kl. 21:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva feil fekk du? Prøv å laste ned på nytt, kjør md5sum på filene, og samanlikn med det cedega oppgir.
Trådstarter
69 1
husker ikke hvilken feil, sletta de rpmene, filer jeg ikke har bruk for fjerner jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
*Hint*: Last ned på nytt, prøv igjen. Eg skreiv at du skulle prøve å laste ned på nytt.

og når det gjeld feilsøking av ting, så er mi erfaring at det har aldri skada å ha 5GB med ting ein ikkje treng liggande just in case. Diskplass er billig.
Trådstarter
69 1
Billig? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Uansett så har jeg lasta ned på nytt og på nytt, og jeg så på kommentarene til den cedegaen jeg prøver å få til og funke nå og alle skrev at det var den eneste som funka. har lasta ned den på nytt 3 ganger, men hva nytter det når jeg ikke får kjørt dritten fordi en eller annen halv utdanna og alkoholisert rocke finne har funnet ut at hans operativ system skal være det jævligste til dags dato både når det gjelder bruker vennlighet og lærekurve? Det er i allefall min mening etter 1 uke og ikke har oppnådd en jævla dritt med dette, fikk så vidt installert grafikk drivere, thats it! VLC Media Player har ingen lyd, det eneste jeg kan gjøre er å surfe nett og spille av musikk.

Det er min mening så langt og sånn er det bare, inntill jeg faktisk kan spille ett PC spill på Linux så ser jeg liten grunn til å skifte side på flesket.

ja jeg er dum og allt det der og nå får jeg sikkert 10000 meldinger om at jeg bare kan holde kjeft om ting jeg ikke vet noe om noe jeg heller ikke gjør, spar tastatur knappene deres. Men hva hadde dere egentlig ventet av en Windows vant garasje unge? :P Mirakler? :P
kanskje litt drøyt sagt den alkoholisert rocke finne greia og sånt da, men jeg blir så frustrert når jeg skriver elementære kommandoer som jeg bare får command not found eller kan ikke kjøre ditt eller kan ikke kjøre datt! sorry ass


edit: men om en av dere har msn, og har tid og tålmodighet og guts til å holde ut med en linux nybegynner som meg, så si fra på PM!
Sist endret av RødHammer; 30. mai 2006 kl. 21:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen har påstått det er lett, men eg påstår iallefall at det er langt overlegent. Og eg har aldri hatt nokon av dei problema du beskriv, slik som manglande lyd o.l. Hos meg fungerer ting uten at eg treng å ta i det, betre enn det gjer for windows... eg har aldri brukt ein drivar eg har lasta ned på linux, prøv det med windows...
anyhow, nok flaming:

Anbefaler deg å lese cedega sin dokumentasjon. Det er eit komersielt produkt, og eg nektar å tru at dei har så dårleg dokumentasjon som du påstår, samt at ingen i så fall har laga howtos for å installere det.

Uansett, last ned RPMen, sei kva feilmelding du fekk, også kan vi kanskje hjelpe deg derifrå. Den tar-ballen du har, skal pakkast ut med tar -zxf <filnavn> også ligg det kanskje ei ny README-fil i den?

Om ikkje anna, så får du lage ein post her med _heile_ innholdet på INSTALL-fila, så kan det tenkast vi finn ut meir då. Personleg har eg aldri prøvd cedega, men kan kanskje hjelpe om eg får dokumentasjon. Og nei, ikkje be meg laste det ned sjølv. Eg har ikkje lisens på det, og har ikkje tenkt å kjøpe det.
Sitat av RødHammer
Det er min mening så langt og sånn er det bare, inntill jeg faktisk kan spille ett PC spill på Linux så ser jeg liten grunn til å skifte side på flesket.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som holder kniv mot strupen din. Man skifter ikke til linux for å kunne spille Windowsspill. Så vondt som det er å si, så anbefaler jeg deg til å holde deg til Windows.
Dette er kanskje ikke den beste måten å løse problemet på, altså å skylde på alle andre enn deg selv ... Men, det er ikke derfor jeg poster.

Har du prøvd kommandoen RPM ? Såvidt jeg husker er det vel den kommandoen man brukler for å installere ting i Mandrake ... Mandriva ... ?


Kode

rpm -i cedega........... .rpm
Bruker å funke på de fleste RPM baserte distroer. Evt bruk

Kode

MAN RPM
For å lese mer om pakkesystemet.

Evt kan du jo prøve med Wine ? Her er en link med beskrivelse av hvordan du går fram: http://appdb.winehq.org/appview.php?versionId=4031
Sist endret av |fatman|; 30. mai 2006 kl. 22:01.
Trådstarter
69 1
skjønner, men uansett da, som forklart, kan ikke gå tilbake til windows, det henger seg på 39 minutter gjenstår, under installering, derfor har jeg intet annet valg enn å bruker Linux. Men sier unnskyld til alle her for at jeg var så stor i kjeften men jeg er på sammenbruddets rand her.

Skal laste ned rpm versjonen nå.
Sitat av RødHammer
ps: Jeg har meget mye musikk og filmer på de 3 andre hard diskene så hvordan får jeg se allt på hard diskene på en GUI måte omtrent som Windows Explorer eller noe slikt? jeg prøver å åpne i GUI så får jeg bare den samme møkka om at jeg ikke har rettigheter til å se innholdet..
Vis hele sitatet...
For å svare på dette. Tar jeg ikke helt feil, må du ha root-tilgang for å se innholdet. Root er i linuxverdenen det samme som administrator er i Windowsverdenen. Aldri brukt Mandriva selv, men tar jeg ikke helt feil, har du opprettet en root-konto. Denne kan du logge deg inn på, enten ved at du logger deg av som bruker, for så å logge inn som root. Eller så kan du åpne terminalvinduet og skrive "su", uten "". Da får du spørsmål om et root-passord. Nå kan du utføre kommandoer som root.
For å endre rettigheter til brukerrettigheter, bruker man en kommando som heter "chmod". Den fulle kommandoen blir da "chmod 755 /vei/til/mappe", hvor "/vei/til/mappe" er adressen til der windowsdiskene er montert (mountet). Håper dette hjelper.

Edit: Hvis diskene dine er formatert som NTFS, anbefaler jeg deg en tur innom denne siden. Først da jeg konverterte til linux, hadde jeg noen NTFS-disker. Da hadde jeg kun leserettigheter, ingen skriverettigheter. Vet ikke helt hvordan det er nå, men er verdt å kikke på den siden.
Sist endret av raze; 30. mai 2006 kl. 22:27.
Trådstarter
69 1
trengs ikke, jeg fant en annen metode, åpne hjem, dermed gå til root, dermed mnt, der var det bare å går ett til alle diskene

Nå fikk jeg endelig lasta ned Cedega rpm, og den ville jeg skulle oppdatere fra transgaming menyen, så jeg valgte 5.1.3 engine som jeg hadde liggende fra før, dermed sa det at allt var ok, men når jeg trykker mount cd/dvd så skjer det ingenting, MOH Pacfic Assault dvden står i dvd brenneren, og ingenting skjer, hører den arbeider, men som sagt, det skjer ingenting.
Kan vi få se /etc/fstab ?

Kjører du opp Cedega som root, eller?
Har du søkt på forumet til transgaming: http://transgaming.org/forum/ ?
Bruker å stå en del der...
Har kun installert CIV + WOW via Cedaga og alle mine problemer ble løst via dette forumet.
Trådstarter
69 1
har forresten prøvd cedega autorun.exe , men da fikk jeg denne:

[root@localhost tore]# cd /
[root@localhost /]# cedega autorun.exe
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/transgaming_cedega/Point2Play_gui.py", line 2624, in ?
Point2Play_ref = Point2Play.Point2Play( config_file, alternate_configs )
File "/usr/lib/transgaming_cedega/Point2Play.py", line 325, in __init__
config_file.readfp( file( filename, "r" ) )
IOError: [Errno 2] Ingen slik fil eller filkatalog: '/root/.cedegarc'
[root@localhost /]#


så det ble jo mislykket. antar jeg trenger point2play og det blir vel og ett svare strev å legge inn, men never the less, en nødvendighet, og ja, jeg skal laste ned rpm versjonen.

edit: finner ikke p2p som passer 5.1.3 ........ hva nå?

etc/fstab :

# This file is edited by fstab-sync - see 'man fstab-sync' for details
/dev/sda1 / ext3 defaults 1 1
/dev/sda6 /home ext3 defaults 1 2
/dev/hda /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec,users 0 0
none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850 0 0
/dev/sdb1 /mnt/win_c2 ntfs umask=0,nls=iso8859-1,ro 0 0
/dev/sdd1 /mnt/win_c3 ntfs umask=0,nls=iso8859-1,ro 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/sda5 swap swap defaults 0 0
/dev/sde1 /mnt/USB_MEMORY vfat pamconsole,exec,noauto,noatime,codepage=850,iocharset=iso885 9-1,managed 0 0
Sist endret av RødHammer; 30. mai 2006 kl. 22:37.
Sitat av RødHammer

edit: finner ikke p2p som passer 5.1.3 ........ hva nå?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker, men [size=-1]Point2Play-1.3.3-1.i386 ser ut til å være den som sist ble sluppet.

Test den

Forresten det kan faktisk være at du må endre Windows versjonen som skal "brukes" i Cedega for å få til installasjonen av de forskjellige spillene. Av og til funker det med å sette til Win98 istedet for WinXP
[/size]
Høres ut som samme problem jeg hadde. Ville bare teste cedega, så lastet ned prøveversjonen. Fikk dog ikke installert noe.

--

Men du har jo en annen mulighet - Wine (som |fatman| sier). Det er helt gratis, og er høvelig lett å bruke (ingen GUI, men hvem trenger det?).
En kjapp guide:

Last ned Wine: http://sourceforge.net/project/showf...ckage_id=80066
Dette er en RPM-fil, som skal være enkel å installere. Når denne er ferdiginstallert, åpner du terminalvinduet. Deretter går du til banen der spillet/programmet ligger (f.eks. /media/cdrom). Deretter kjører du "wine filnavn.exe".
Du har også en konfigurator, som du får opp ved å kjøre "winecfg".
Sist endret av raze; 30. mai 2006 kl. 22:47.
Denne kan vel være til hjelp:
http://transgaming.org/forum/viewtop...error+cedegarc
Uansett er Transgaming-forumet et fint sted for Transgaming-hjelp ;-)

Forøvrig:
http://cedegawiki.sweetleafstudios.com/wiki/Main_Page

Edit: Du kan forandre umask=0 til umask=022 på de to linjene i /etc/fstab som har med NTFS-partisjonene dine å gjøre. Da kan du lese som vanlig bruker.

Point2Play skal nå være en del av Cedega-pakken.
Sist endret av comicz; 30. mai 2006 kl. 22:52.
Trådstarter
69 1
Ok, men jeg tror jeg fant en løsning nå, siden dvd brenneren er på IDE1 så må jeg edite fstab med: /dev/hda /mnt/cdrom iso9660 user,unhide,noauto,ro 0 0 , though det var en løsning for gammel versjon, og den fyren bruker heller ikke P2P. Jeg har tenkt på Wine, men jeg er førstegangs bruker av Linux, dermed synes jeg at en delvis GUI basert win emulator kanskje hadde vært mer i smak. sskal teste editingen nå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
mount bare tilgjengeleggjer filsystemet for OSet. Det gjer ikkje noko meir enn det. Sjå i /media/dvd eller /media/cdrom eller noko slikt, og kjør cedega <setup fila>
Trådstarter
69 1
går ikke an å editere fstab uansett, og vet ikke hvordan man gjør det via konsoll heller for den saks skyld.
Back to square one
Sitat av RødHammer
går ikke an å editere fstab uansett, og vet ikke hvordan man gjør det via konsoll heller for den saks skyld.
Back to square one
Vis hele sitatet...
Du kan kun editere fstab som root. SU eller SUDO er din venn
Trådstarter
69 1
plutselig funka cedega når det gjelder å mounte, men ikke å installere.. ja jeg vet hvordan man logger inn i konsoll, men det er en annen ting å finne ut hvordan man får redigert ei config fil og faktisk vite nøyaktig hvor den kommandoen skal legges til.

Men takker for forslaget
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RødHammer
går ikke an å editere fstab uansett, og vet ikke hvordan man gjør det via konsoll heller for den saks skyld.
Back to square one
Vis hele sitatet...
su -c "nano -w /etc/fstab" burde gjere ting i konsollet.

Hugs på at unix er ekte fleirbrukarsystem...
Og den feilmeldinga du fekk ovanfor peikar på at fila /root/.cedegarc ikkje finst. Har ikkje cedega eit setup-verktøy som må brukast før du kan ta det i bruk?

Forøvrig: Som andre er inne på: Om du skal spele, hald deg til windows for å gjere ting lettare for deg sjølv, og forsk på kvifor det ikkje funkar med windows på di maskin.
Trådstarter
69 1
og Cedega feiler på 3d akkselerasjon??? JEG LA JO INN NYE DRIVERE OG FYRVERKERI SKJERMSPAREREN FUNGERER SOM FAEN PÅ ALLT PÅ ALLER HØYESTE!!
Hva faen er det som skjer?

for 3 gang, Windows funker ikke mer på pcn her, starforce ødela noe, windows hang seg opp på 39 minutter, dvs, den holdt seg der hele tiden. Det er bare Linux som fungerer her, og med mindre noen her har 8000 kroner å gi meg for ny pc til og installere windows vista så tror jeg jeg holder meg til Cedega hehe
Åpne en terminal og skriv følgende:

glxinfo | grep render

Jeg vil anbefale å kjøre cedega som vanlig bruker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I så fall har eg et par tips: Kutt ut den agresive tonen, og set deg ned og les litt om systemet. Det er ikkje lett å lære unix fra bunnen, men du /må/ bruke litt tid på å lese. Du kan t.d kjøpe komersiell utgave av SuSE som har med ei bok som omhandlar systemet.

Bruk google flittig, lær deg å finne dokumentasjon. Og: Lær deg å gå før du prøver å fly. Installere ting som ikkje ligg i pakkehandteringssystemet er ikkje alltid det enklaste. Så lær deg brukarstruktur, kor ting ligg i filsystemet, og slikt _FØR_ du prøver å fly.

Uansett, tviler på at maskina er noko gale med, er nok berre fucka bios elns...
Trådstarter
69 1
[tore@localhost ~]$ glxinfo | grep render
direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: GeForce 7800 GT/PCI/SSE2
GL_NVX_conditional_render, GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_lod,
[tore@localhost ~]$




kjører cedega som vanlig bruker, og nå kommer til og med det rette navnet for dvden, MOHPA, men når jeg trykker på den når jeg skal velge fil så skjer det ikke noe, innholdet av dvden kommer ikke opp, har prøvd andre spill uten resultat.
Kjør

Kode

 Glxgear
For å sjekke om alt er 100 % med hensyn til hastighet etc.

NB: Mener jeg har lest at 7800 kortene har noe problemer i linux, men har ingen linker eller.no for dette. Prøv Google.ellerno

Edit: Nå får jeg sikkert spank hos moderatorene, men prøv også www.linux1.no for å få hjelp. Mange der med mye kompetanse. Men ville vel kanskje ha prøvd en annen tone enn den du har benyttet deg av her.
Sist endret av |fatman|; 30. mai 2006 kl. 23:18.
Sitat av slashdot
forsk på kvifor det ikkje funkar med windows på di maskin.
Vis hele sitatet...
Sitat av RødHammer
for 3 gang, Windows funker ikke mer på pcn her, starforce ødela noe, windows hang seg opp på 39 minutter, dvs, den holdt seg der hele tiden. Det er bare Linux som fungerer her, og med mindre noen her har 8000 kroner å gi meg for ny pc til og installere windows vista så tror jeg jeg holder meg til Cedega hehe
Vis hele sitatet...
Bare et forslag: Det er sikkert lettere å finne ut av hvorfor maskinen din henger seg hver gang du prøver å installere Windows, og også billigere enn å kjøpe en PC som kan kjøre Vista når det kommer ut om et par års tid, enn å tvinge deg selv til å lære GNU/Linux. Prøv for eksempel en annen harddisk (du kan jo låne en, siden du bare lo tidligere når slashdot sa at diskplass var billig).
Trådstarter
69 1
Aggresiv tone? ::: www.freakforum.nu/ :::::::: freakforum:::::::: freak:::::: filtrering fullført.

har lagt inn ny BIOS i dag uten og se noen relative eller andre endringer både når det gjelder windows installering (som fremdeles henger seg på 39 minutter) og Cedega.

Til dels forvirrende med hva du sier om UNIX, jeg bruker Mandriva Linux 2006 fordi det er den jeg har blitt anbefalt. Når du først snakker om å lese før man "flyr", så har jeg gang på gang nevnt at alle manualene jeg finner der ute som omhandler linux bare sier foreksempel, write /mnt/cdrom, men ikke om man skal være i konsoll eller ""utforsker"", eller om man skal være innlogget eller ei.

Men rent forøvrig vil jeg legge til at jeg har sagt flere ganger at jeg beklager at jeg er frustrert, men hva kan du egentlig forvente av en CSS klan leder ? Jeg må få lagt inn CSS og MOHPA, og det kvikt.


edit: har prøvd en annen hard disk, resulterte bare i at windows install fjerna alle filmene og spillene og videoene og arbeidet jeg har der, på tross av at jeg (designated) hvor mye ledig plass som skulle brukes til windows.

edit2: ja, da hang det seg også på 39 minutter.
Sist endret av RødHammer; 30. mai 2006 kl. 23:27.
Alle kommandoer slik som mnt skal utføres i konsoll. Selv om du er blitt anbefalt noe er det ikke sikkert det er riktig for deg.

Ville nesten ha forsøkt installasjon av Ubuntu hadde jeg vært deg. Mye mer hjelp å få på forumene deres, og det er jo det "Alle" bruker for tiden.

Det mange vil fram til er at Linux/GNU ikke er Windows. Alt her er anderledes, og ergo ikke funker likedan som i Windows. Derfor MÅ du belage deg på å bruke litt tid på å sette deg inn i hvordan ting funker her.
Trådstarter
69 1
Jeg vet. Men bare så lenge jeg får kjørt CSS og MOHPA og en MSN klone og diverse andre programmer. Så er jeg egentlig fornøyd med Linuxen, jeg har tenkt på Ubuntu, men kom fram til at Linux er det jeg vil ha, simpelthen fordi jeg har hørt så mye bra om det at det hadde vært idiotisk av meg å ikke se hvordan det fungerer. Though jeg vil være enig i at det virker idiotisk når jeg liksom hadde ventet å få kjørt windows spill raskt og enkelt som bare det.
Men andre funksjoner av Linux får læres senere. Akkurat nå er det å få kjørt spill på Cedega som er mitt største problem, 3D problem får jeg evt ta opp senere og ta meg bedre tid til. Setter med andre ord allt på ett kort her, har klan kamp i morra.


edit:

Raze: Jeg gikk til Wine linken din, så at det sto i586, jeg har amd athlon 64 3000+, men takk allikevel!
Sist endret av RødHammer; 30. mai 2006 kl. 23:44.
Gi wine en sjanse da.

Forresten, Ubuntu, Fedora, arch, SuSE, osv går alle under betegnelsen linux. Er nok ikke bare Mandriva som er linux. Disse kalles linuxdistribusjoner, eller forkortet, distroer.
Trådstarter
69 1
Jeg vet. Men har vært for stressa til og legge til det til mitt forsvar i andre poster her :P Min feil. Dette har ikke bare gått utover dere. men han som deler klan leder plassen min i teamkaf ble litt pissed når jeg retta på engelsken hans til stadighet, noe som gjorde at han kobla av msn:P men rakk og si unnskyld i mail heldigvis. uansett da, av ren erfaring så vet jeg at i586 filer ikke funker på min linux distribution, fordi at jeg fikk noen problemer i går når jeg prøvde å skaffe proftpd som var i586 "versjon", og den ikke funka fordi den trengte en del "pakker" som jeg ikke fikk fram når jeg søkte i "pakkevelgeren" samt googla på de.
Jeg anbefaler GNU/Linux-distroen Ubuntu. Tror den vil passe deg mye bedre.
Skal nok gå greit det. Er ikke verre enn å prøve.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RødHammer
Jeg vet. Men har vært for stressa til og legge til det til mitt forsvar i andre poster her :P Min feil. Dette har ikke bare gått utover dere. men han som deler klan leder plassen min i teamkaf ble litt pissed når jeg retta på engelsken hans til stadighet, noe som gjorde at han kobla av msn:P men rakk og si unnskyld i mail heldigvis. uansett da, av ren erfaring så vet jeg at i586 filer ikke funker på min linux distribution, fordi at jeg fikk noen problemer i går når jeg prøvde å skaffe proftpd som var i586 "versjon", og den ikke funka fordi den trengte en del "pakker" som jeg ikke fikk fram når jeg søkte i "pakkevelgeren" samt googla på de.
Vis hele sitatet...
Med mindre du har installert 64-bits versjon, noko eg trudde mandriva ikkje hadde, _ER_ 586 din maskintype. Du kan kjøre pakkar laga for 386, 486, 586, 686, k6 og athlon.
Trådstarter
69 1
Ok, da skal jeg teste, er ikke verre enn at det ikke funker.
Sitat av RødHammer
edit2: ja, da hang det seg også på 39 minutter.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du prøver en annen Windows CD, da jeg gjetter på at din er skadet.
Trådstarter
69 1
Hei Voldern. Jeg har prøvd alle windowser som er, rart at ikke laptopen har eksplodert ved all den brenningen og nedlastningen (det ble nødvendig å bli kriminell for og se om pcn min fungerte med windows i det hele tatt), dermed var det en fyr i ett annet forum i data generelt i en post jeg starta der, som anbefalte å prøve ubuntu live for og se om noe i det hele tatt fungerte, og ubuntu fungerte finfint,s å jeg bestemte meg for linux. jeg prøvde wine akkurat nå, her ser dere resultatet etter en del prøving:
bash: /media/cdrom: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost ~]$ cd /media/cdrom
bash: cd: /media/cdrom: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost ~]$ cd /media/mohpa
bash: cd: /media/mohpa: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost ~]$ cd /media/
[tore@localhost media]$ cd /mohpa/
bash: cd: /mohpa/: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost media]$ cd /
[tore@localhost /]$ cd /media/cdrom
bash: cd: /media/cdrom: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost /]$ cd /media/cdrom/
bash: cd: /media/cdrom/: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost /]$ cd /media:/hda/
bash: cd: /media:/hda/: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost /]$ cd /mnt/cdrom
[tore@localhost cdrom]$ wine autorun
wine: creating configuration directory '/home/tore/.wine'...
err:advpack:create_tmp_ini_file Unable to create temp ini file
err:advpack:create_tmp_ini_file Unable to create temp ini file
err:module:load_builtin_dll failed to load .so lib for builtin L"opengl32.dll": libGLU.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
wine: '/home/tore/.wine' created successfully.
wine: could not load L"c\windows\\system32\\autorun.exe": Module not found
[tore@localhost cdrom]$ cd /setup
bash: cd: /setup: Ingen slik fil eller filkatalog
[tore@localhost cdrom]$ cd /mnt/cdrom/setup/
[tore@localhost setup]$ wine setup.exe
[tore@localhost setup]$ fixmele:ITypeInfo_fnRelease destroy child objects
errle:get_unmarshaler_from_stream Failed to read common OBJREF header, 0x00000001
fixmele:NdrClearOutParameters (0x5816fc30,0x58754212,0x5816fd64): stub
fixme:win:SetWindowTextA setting text "TITLE_CAPTIONBAR" of other process window (nil) should not use SendMessage
fixme:win:SetWindowTextA setting text "Medal of Honor Pacific Assault(tm) - InstallShield Wizard" of other process window (nil) should not use SendMessage
fixme:win:SetWindowTextA setting text "TITLE_CAPTIONBAR" of other process window (nil) should not use SendMessage
fixme:win:SetWindowTextA setting text "Medal of Honor Pacific Assault(tm) - InstallShield Wizard" of other process window (nil) should not use SendMessage
fixme:system:SystemParametersInfoW Unimplemented action: 8192 (SPI_GETFOREGROUNDLOCKTIMEOUT)
fixme:system:SystemParametersInfoW Unimplemented action: 8193 (SPI_SETFOREGROUNDLOCKTIMEOUT)
err:exec:SHELL_ExecuteW cannot set directory L"Z\support"


Jeg fikk opp Install shield wizard though, men den hang seg opp og forsvant ikke før om lenge"siden jeg ennå ikke har funnet en slags oppgave behandling". skal legge inn debugg-symbols for wine nå og se hva som skjer.
Det ser ut som du bare veiver rundt. Du bør lære deg noen grunnleggende kommandoer.
Så sant CD'en er montert:

cd /mnt/
ls
cd <katalog>
ls
wine autorun.exe (eller hva filen måtte hete).