Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 3501
går de an og sette opp internet i knoppix eller snøfrix? jef vil anbefale å prøve snøfrix til en som har litt lyst på å begynne med linux!
JA det går an å sette opp internet...
Opprinnelig postet av zero0
Kan du endre det til: Har du noen Linux spørsmål?
Vis hele sitatet...
Har du ikke noe bedre og si ikke si det.. Dette kaller jeg spam..
edit: Sorry dobbelpost....
Jeg ser gjerne at du endrer det til "Har du noen Linux-spørsmål?".

Uansett, over til lydproblemet:
Åpne din favorittmikser og sett opp volumet på Master og PCM?
Opprinnelig postet av mongeland

-Vil linux fungeree på Dell?
Vis hele sitatet...
Jepp!
Jeg har 2 cdrommer koblet til maskinen slik:

sec. IDE bus:

Master = DVDrom
Slave = Brenner

begge disse er mountet i /etc/fstab slik:

Kode

/dev/cdroms/cdrom0      /mnt/cdrom      auto            noauto,ro,user   0 0 
/dev/cdroms/cdrom1      /mnt/cdrom1     auto            noauto,ro,user   0 0
Men problemet er at den ikke finner Brenneren (cdrom1). går jeg dit står det at disken ikke finnes (ja alle ledningene sitter i).

forslag? er det en liten kommando jeg kan skrive slik at jeg kan se om den har ett annet navn ellerno?
sjekk først om du finner den via dmesg eller i /proc/ide/hdx/model <-- der x E [a-d] :-p. Kan jo hende du har brenneren på en annen kontroller som du ikke har lagt inn noen driver for. Etc.

edit: kjør dette i bash/sh: for i in a b c d ; do cat /proc/ide/hd$i/model; done
Oppsettet for en cdrom eller brenner skal være noe sånt som dette... Slik har iallefall jeg satt opp linux maskinene mine og det funker fint.:

Kode

/dev/hdd      /mnt/cdrom      iso9660            noauto,ro,user   0 0 
/dev/hdc      /mnt/cdrom1     iso9660            noauto,ro,user   0 0
Dweep:
For å se de CD-enheter som er funnet kjører du en "ls /dev/cdroms/"
Hvis du bare har cdrom0 der kan du kjøre "dmesg | grep hd" for å sjekke at den ble detectet ved boot. Utifra slik de er koblet på bus-en skal de vises som hdc og hdd i dmesg, og som lun0 og lun1 i /dev/ide/host0/bus1/target0

centric: han skriver jo at han har begge koblet på secondary IDE.
Sist endret av gaucho; 11. september 2004 kl. 16:30.
Opprinnelig postet av gaucho
Dweep:
For å se de CD-enheter som er funnet kjører du en "ls /dev/cdroms/"
Hvis du bare har cdrom0 der kan du kjøre "dmesg | grep hd" for å sjekke at den ble detectet ved boot. Utifra slik de er koblet på bus-en skal de vises som hdc og hdd i dmesg, og som lun0 og lun1 i /dev/ide/host0/bus1/target0

centric: han skriver jo at han har begge koblet på secondary IDE.
Vis hele sitatet...
når jeg tok 'ls /dev/cdroms' så fikk jeg opp både cdrom0 og cdrom1.

dmesg | grep hd:

kriss root # dmesg | grep hd
<4>hdd: command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: command error: error=0x54
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
hdd: command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: command error: error=0x54
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
hdd: command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: command error: error=0x54
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
hdd: command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: command error: error=0x54
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
hdd: command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: command error: error=0x54
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dweep; 11. september 2004 kl. 16:36.
Ja, kanskje systemet ditt er annerledes... Hvilken distro bruker du... Det pleier å være /dev/hdd og /dev/hdc som er devicene, men noen distroer har skifta.. Det kan også være at /dev/cdrom/cdrom0 er en symbolsk link til /dev/hdc eller hdd.
det er jo ikke værre enn (i de fleste tilfellene) å prøve å mounte /dev/hdc og /dev/hdd.
Jeg mener å huske at du må kompilere kjerna på nytt hvis du får de errorene der....
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
hdd: command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: command error: error=0x54
Inne i ide... kategorien i kjerna står det at du skal sett på en spesiell "funksjon" eller hva jeg skal kalle det. For å få det til å funke...
Opprinnelig postet av Orinoco
Ja, kanskje systemet ditt er annerledes... Hvilken distro bruker du... Det pleier å være /dev/hdd og /dev/hdc som er devicene, men noen distroer har skifta.. Det kan også være at /dev/cdrom/cdrom0 er en symbolsk link til /dev/hdc eller hdd.
Vis hele sitatet...
jeg bruker gentoo!
Du må sette på "Use multimode by default" under "Incldue IDE/ATA-2 DISK support" i kjerna..
Opprinnelig postet av Orinoco
Du må sette på "Use multimode by default" under "Incldue IDE/ATA-2 DISK support" i kjerna..
Vis hele sitatet...

aha.. lyst å forklare litt nærmere åssen jeg gjør det? er ikke en 1337 mother fucker (enda ). åssen kommer jeg meg inn i include IDE/ATA-2 DISK support" åssen setter jeg Use multimode by default?
Du må laste ned kilde-koden til kjerna først hvis du ikke har den.. www.kernel.org så kjører du denne kommandoen på fila (bz2)... tar -jxvf linux*.tar.bz2 -C /usr/src husk og vær root når du gjør dette..

Så går du inn i mappen som du untara.. så skriver du "make menuconfig" jeg liker menuconfig..

Så er det bare og gå gjennom menyene en etter en og konfigurere den slik som maskinen din er, altså hardware.

Så går du ved og trykke flere ganger på esc, da kommer den til å spørre deg vil du lagre konfigurasjonen på engelsk... trykk ja eller ok...

Så skriver du "make bzImage && make modules && make modules make modules_install". Så kopierer du kjerna di til /boot : eks. "cp arch/i386/boot/bzImage /boot/bzImage 2.*.*"

Etter dette må du konfigurere bootloaderen din...

Mer om dette på www.tldp.org søk etter kernel compiling... Tror jeg..
Opprinnelig postet av Orinoco
Du må laste ned kilde-koden til kjerna først hvis du ikke har den.. www.kernel.org så kjører du denne kommandoen på fila (bz2)... tar -jxvf linux*.tar.bz2 -C /usr/src husk og vær root når du gjør dette..

Så går du inn i mappen som du untara.. så skriver du "make menuconfig" jeg liker menuconfig..

Så er det bare og gå gjennom menyene en etter en og konfigurere den slik som maskinen din er, altså hardware.

Så går du ved og trykke flere ganger på esc, da kommer den til å spørre deg vil du lagre konfigurasjonen på engelsk... trykk ja eller ok...

Så skriver du "make bzImage && make modules && make modules make modules_install". Så kopierer du kjerna di til /boot : eks. "cp arch/i386/boot/bzImage /boot/bzImage 2.*.*"

Etter dette må du konfigurere bootloaderen din...

Mer om dette på www.tldp.org søk etter kernel compiling... Tror jeg..
Vis hele sitatet...
ahh. ok.. da tror jeg, jeg oppdaterer kernelen i samma slenger siden jeg kjører 2.4 (default i gentoo).
Det er nok lettere å gjøre det slik det er beskrevet i dokumentasjonen for din distro. Gentoo bruker et pakkesystem, så installasjonen er litt enklere enn det Orinoco beskriver. Les her. Jeg forstår ikke hvordan du har klart å installere uten å vite om denne dokumentasjonen.

Gentoo har også et fantastisk forum der du har mye større sjangs for å få spørsmålene dine korrekt besvart. Jeg tok et søk på den feilmeldingen du fikk i dmesg, og det viste seg at omkring 200 folk har spurt om tilsvarende der...
Men kan ikke bare installere kjerna man får fra gentoo sin update... Man må jo konfigurere den ellers får han det aldri til å funke... For man må sette på den tingen jeg snakket om over..
Opprinnelig postet av gaucho
Det er nok lettere å gjøre det slik det er beskrevet i dokumentasjonen for din distro. Gentoo bruker et pakkesystem, så installasjonen er litt enklere enn det Orinoco beskriver. Les her. Jeg forstår ikke hvordan du har klart å installere uten å vite om denne dokumentasjonen.

Gentoo har også et fantastisk forum der du har mye større sjangs for å få spørsmålene dine korrekt besvart. Jeg tok et søk på den feilmeldingen du fikk i dmesg, og det viste seg at omkring 200 folk har spurt om tilsvarende der...
Vis hele sitatet...
jeg har installert det fra doc.. bare glemte det totally nå
Opprinnelig postet av Orinoco
Men kan ikke bare installere kjerna man får fra gentoo sin update... Man må jo konfigurere den ellers får han det aldri til å funke... For man må sette på den tingen jeg snakket om over..
Vis hele sitatet...
Det er jo AKKURAT det som står beskrivet i linken over. Gentoo oppfordrer til at folk lager sin egen kjerne.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Det er jo AKKURAT det som står beskrivet i linken over. Gentoo oppfordrer til at folk lager sin egen kjerne.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg snakket om:
Du må sette på "Use multimode by default" under "Incldue IDE/ATA-2 DISK support" i kjerna..
Opprinnelig postet av Dweep
Nå har jeg installert aterm. jeg har satt det slik:

Kode

aterm -tr -fg yellow
det som er problemet er hvis jeg tar å maximerer terminalen (firkant i høyre øvre hjørne) så blir termialen hvit. skriften er fortsatt gul, men termialen blir hvit. hvis jeg gjør den liten igjen, så er den fortsatt hvis og skrift gul (uansett om jeg beveger på den)

Noen som vet hva det kan være?
Vis hele sitatet...
Sleng på en -bg også?
Opprinnelig postet av Orinoco
Det var dette jeg snakket om:
Du må sette på "Use multimode by default" under "Incldue IDE/ATA-2 DISK support" i kjerna..
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at "kjernen fra gentoo update" faktisk er en helt normal kjernekompilering, og kan/bør brukes, i motsetning til det du skrev. Linken forklarte akkurat hvordan man konfigurerte sin egen kjerne.
Ja ok, vet ikke så mye om gentoo så takk for infoen.