Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 3507
Har merket at det flere som begynner og eksperimentere med Linux her, og noen lurer på hvordan man konfigurerer en ftp server etc... Jeg vil bare påpeke at www.linuxquestions.org har mest sannsynlig alle svarene deres. Det er et utmerket forum som mange linux nybgynnere har registrert seg på og stilt spørmål om ditt og datt. Søk etter problemet deres der, det er nesten garantert at du finner noe om problemet ditt der.

Flere linker:
http://www.tldp.org/ - The Linux Documentation Project
http://www.tnldp.org/ - The Norwegian Linux Documentation Project
Sist endret av Orinoco; 11. september 2004 kl. 15:00.
http://erwin.brasetvik.com/ er også en plass man kan lese litt om linux og programvare for linux, på norsk! Det er en wiki som opprettholdes og oppdateres av frivillige linux-entusiaster. Poenget er at det er en wiki, så alle kan bidra!
Vurderer og innstallere linux på denne PCn når jeg får råd til ny.
Har noen spm. som jeg tenkte jeg kunne bare ta her:
-Vil linux fungeree på Dell?
-Hvilken distro anbefales til en som kan lite/ingenting?
-Fungerer en linux-PD OK i et Nettverk bestående av Windows-maskiner?
Jeg vil anbefale:

Bakkus
Comicz
#linuxhelp.no @ efnet


Opprinnelig postet av mongeland
Vurderer og innstallere linux på denne PCn når jeg får råd til ny.
Har noen spm. som jeg tenkte jeg kunne bare ta her:
-Vil linux fungeree på Dell?
-Hvilken distro anbefales til en som kan lite/ingenting?
-Fungerer en linux-PD OK i et Nettverk bestående av Windows-maskiner?
Vis hele sitatet...
1. Alle distroer skal vell funke på Dell siden de fleste kjører samme kernel!
2. Fedora Core 2
3. Ja!
Man kan bruke Samba til windows file share eller en eller annen ftp hvis du ikke gidder og sette opp en samba server..
Den beste distroen til nybegynnere må vel være Mandrake, etter min mening.
Hva med suse eller fedora, har hørt at de og er bra for nybegunnere (var på linux forelesning i dag). Jeg lurer veldig på om jeg skal legge inn linux, problemet er bare at jeg har så mye annet å styre med for tiden.
Fedora er klart best for en nybegynner...
Tja, kommer an på om nybegynneren har lyst til å hoppe rett i det og få skitt under neglene eller ikke IMO.
Jeg har et spm.. Bruker Fedora Core 2 og jeg får ikke til lyden..? Ikke i xmms eller noen andre programmer.. i xmms fikk jeg en feilbeskjed om at Red Hat hadde tatt fra meg rettighetene til å spille av mpeg 1/2 og 3 layers..? o_Õ

Lyden funka under installasjonene da jeg tok en "sound test", da kom det lyd, men når jeg velger "soundcard detection" så finner den lydkortet men spiller ikke av lyden fra "sound test" lenger.. ? what's wrong?
Sist endret av jdG; 10. september 2004 kl. 00:21.
Opprinnelig postet av jdG
Jeg har et spm.. Bruker Fedora Core 2 og jeg får ikke til lyden..? Ikke i xmms eller noen andre programmer.. i xmms fikk jeg en feilbeskjed om at Red Hat hadde tatt fra meg rettighetene til å spille av mpeg 1/2 og 3 layers..? o_Õ
Vis hele sitatet...
Standard xmms i fedora spiller ikke mp3 pga. rettigheter..

løsning;

Kode

yum install xmms-mp3
jdG: Søk på Google etter "xmms" + "fedora core 2" så finner du en Fedora FAQ der står hvor du skal laste ned XMMS codecen og instruksene..
Dweep, først må man jo laste ned en ny yum.conf.. Eller så finner man ingenting.. Husker ikke hvor jeg lastet ned den filen ;/
-------------------------------------------------------------------------------------------
Downloading needed headers
imlib-1-1.9.13-19.i386.hd 100% |=========================| 3.9 kB 00:00
mkisofs-8-2.01-0.a27.4.FC 100% |=========================| 5.2 kB 00:00
cdda2wav-8-2.01-0.a27.4.F 100% |=========================| 4.4 kB 00:00
cdrecord-8-2.01-0.a27.4.F 100% |=========================| 6.4 kB 00:00
imlib-devel-1-1.9.13-19.i 100% |=========================| 4.1 kB 00:00
imlib-cfgeditor-1-1.9.13- 100% |=========================| 2.8 kB 00:00
cdrecord-devel-8-2.01-0.a 100% |=========================| 5.8 kB 00:00
Cannot find a package matching xmms-mp3
No actions to take
[root@dhcppc0 jdg]#
-------------------------------------------------------------------------------------------

o_Õ
Opprinnelig postet av Scarab
Dweep, først må man jo laste ned en ny yum.conf.. Eller så finner man ingenting.. Husker ikke hvor jeg lastet ned den filen ;/
Vis hele sitatet...

tenkte han hadde gjort det fra før.. men isåfall:

Nå er det mulig den nye conf filen får navn /etc/yum.conf.1 da må du bare bruke et editer prog (nano) også bytte til /etc/yum.conf (ja, den skal overskrive den gamle).

så kan du ta:

Kode

yum install xmms-mp3
Her er det en del Fedora Core 2 add-on pakker... http://tettnang.freshrpms.net/ og her http://rpmfind.net/
Noen som vet om ett trådløst pcmcia nettverkskort som støtter linux, og har mulighet for ekstern antenne? Og som er mulig å få kjøpt i norge?
Agere Orinoco Gold kortene er kjempefine, de skal også ha en liten utgang på enden til en antenne forlenger pigtail eller noe. Funker med orinoco driveren.. Noen prism kort har også støtte med linux-wlan-ng driveren.

Sjekk i lista etter kort som har linux-wlan-ng driver støtte: http://www.linux-wlan.org/docs/wlan_adapters.html.gz

Orinoco driver: http://www.nongnu.org/orinoco/
Vet du hvor jeg kan få kjøpt ett slikt kort?
Nei, dessverre har ikke funnet noen norske forretninger som selger gold kortet. Har sett sølv kortet på expert men det hjelper lite...
Nærmeste jeg har kommet et kjøp av et Orinoco Gold kort er http://search.ebay.com/orinoco-gold_...ertyZ2QQsotrZ2
Opprinnelig postet av Dweep
tenkte han hadde gjort det fra før.. men isåfall:

Nå er det mulig den nye conf filen får navn /etc/yum.conf.1 da må du bare bruke et editer prog (nano) også bytte til /etc/yum.conf (ja, den skal overskrive den gamle).

så kan du ta:

Kode

yum install xmms-mp3
Vis hele sitatet...
ok, nå spiller den av musikken, men det kommer fortsatt ikke LYD for det.. :/ Ikke på "lyd testen" engang..

Noen små spm til; hvordan velger jeg KDE som default skrivebordsmiljø uten å måtte velge KDE fra "session" hver gang i oppstarten?

Og hvorfor lagrer ikke instillingene seg? Må stille tastaturet til norsk hver gang jeg logger inn.. osv..
Har du innebygd intel lydkort må du sette opp kortet i /etc/modules.conf eller /etc/modprobe.conf... Hvis det ikke er lydkort oppsettet som er feilen må du sjekke ouput pluginnen du bruker i xmms... Høyre klikk i xmms gå inn på preferences ouput.. Tror du bør bruke enten alsa eller oss.. Kanskje arts. Det kommer litt an på.. Mest sannsynlig funker bare en.
Det er ingen modules.conf i /etc.. o_O Og samme hvilken output-plugin jeg brukte i xmms så kom det ikke lyd.. :/
Har et VIA AC97 integrert lydkort.

EDIT: ååh, så ikke at du skrev "..eller modprobe.conf" :P hva skal jeg endre på da?


modprobe.conf
=============================================
alias eth0 via-rhine
alias eth1 8139too
alias snd-card-0 snd-via82xx
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx && /usr/sbin/alsactl restore >/dev/null 2>&1 || :
remove snd-via82xx { /usr/sbin/alsactl store >/dev/null 2>&1 || : ; }; /sbin/modprobe -r --ignore-remove snd-via82xx
alias usb-controller ehci-hcd
alias usb-controller1 uhci-hcd
=============================================
Sist endret av jdG; 10. september 2004 kl. 01:15.
Opprinnelig postet av jdG
Noen små spm til; hvordan velger jeg KDE som default skrivebordsmiljø uten å måtte velge KDE fra "session" hver gang i oppstarten?

Og hvorfor lagrer ikke instillingene seg? Må stille tastaturet til norsk hver gang jeg logger inn.. osv..
Vis hele sitatet...

Kode

# yum update
# yum install kde
# yum install switchdesk-gui

# switchdesk
da skal det komme opp en boks der du kan velge hvilket WM du skal ha. Etter det tar du:

Kode

# init 3

# startx
init 3 = går ut av X

startx = går inn i X (med ny WM)
Opprinnelig postet av jdG
Det er ingen modules.conf i /etc.. o_O Og samme hvilken output-plugin jeg brukte i xmms så kom det ikke lyd.. :/
Har et VIA AC97 integrert lydkort.

EDIT: ååh, så ikke at du skrev "..eller modprobe.conf" :P hva skal jeg endre på da?


modprobe.conf
=============================================
alias eth0 via-rhine
alias eth1 8139too
alias snd-card-0 snd-via82xx
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx && /usr/sbin/alsactl restore >/dev/null 2>&1 || :
remove snd-via82xx { /usr/sbin/alsactl store >/dev/null 2>&1 || : ; }; /sbin/modprobe -r --ignore-remove snd-via82xx
alias usb-controller ehci-hcd
alias usb-controller1 uhci-hcd
=============================================
Vis hele sitatet...
Den ser grei ut den, det ser ut som om han har greid å kjenne igjen kortet.. Så jeg ser ikke at det skal være noe problem.. Noen andre som har noen ideer?
Angående distrovalg. Jeg begynte med RedHat 7.3, og formaterte etter en dag. Altså ikke helt klar enda. Da jeg begynte på nytt brukte jeg Slackware på en egen box og configurerte alt via ssh og leste HOWTO's i Windows. Funket bra for meg og lærte mye. Nå kjører jeg Archlinux som desktop.

Når en velger distro finnest det to typer mennesker:

De som vil ha ett stabil OS, gjerne gratis og med masse 'next -> next' som og funker. For den typen vil jeg annbefale Madrake, Fedora osv.

Den andre typen er de som er litt mer nyskjerrige av natur, og liker og lære om hvordan ting fungerer. I steden for og bruke KDE Kontrollsenter o.l. så blir det mer "vi *.conf". Til den typen brukere vil jeg annbefale distorer som Slackware, gentoo, archlinux, (debian kansje).
Opprinnelig postet av mongeland
Vurderer og innstallere linux på denne PCn når jeg får råd til ny.
Har noen spm. som jeg tenkte jeg kunne bare ta her:


-Vil linux fungeree på Dell?
-Dell er ikke et eget pc platform, det er bare navnet på de som har bygget pcn din, så ja!

-Hvilken distro anbefales til en som kan lite/ingenting?
-SuSe, om du er usikker om du vil like linux platformen så bør du prøve en boot med knoppix

-Fungerer en linux-PD OK i et Nettverk bestående av Windows-maskiner?
-ja
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=35969
Det er også lurt å titte på den der. Og *nix tar ikke lang tid å lære seg, jeg begynte så smått å pusle med bsd for litt over et år siden.
Opprinnelig postet av IvIoyner
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=35969
Det er også lurt å titte på den der. Og *nix tar ikke lang tid å lære seg, jeg begynte så smått å pusle med bsd for litt over et år siden.
Vis hele sitatet...
Og nå bruker du linux som standard os?
På de to maskinene jeg bruker i det daglige ja.
Vil anbefale denne, PCLinuxOS til nybegynnere. LiveCD og mulighet for å installere. "6 click install" sier vel sitt.

Mvh Meg.
Jeg vurderer nå serriøst å bytte til linux på server pcen min her hjemme. Den har to partisjoner, en med windows og en med filer. Linux bruker vel ikke partisjoner i den formening windows gjør det og jeg er derfor redd for å miste alle filene mine når jeg går over til Linux. Jeg har ikke mulighet for å legge inn disse filene på en annen hardisk, eller annen datamaskin. Er det noen som har noen forslag?
Er partisjonen FAT32 eller NTFS? Lagerpartisjonen, altså. Linux kan håndtere FAT32 uten problemer, men NTFS kan bare leses. Konverter fra NTFS med f.eks. Partition magic, og du er i gang.
Og Linux vil ikke pluttselig slette noen av filene mine?
Joda, Linux er designet for å tilfeldig slette filer. Linus, skaperen bak linux, følte at han hadde for mange filer fordi han hadde skadet pannelappen i hjernen på LSD-tripping (han ser fire farger ingen andre ser). Så derfor skrev han et eget operativsystem som sletter filer. Det kommer av kjernemodulen randErase.ko som tar seg av en selektiv sletting en gang i halvtimen.


(Det slettes ikke mer enn det du vil, de lettere distroene har partisjoneringsopplegg tilsvarende Windows sitt, kanskje til og med enklere, siden du kan bruke musa).
modprobe 8139:

Når jeg får starter så får jeg en del feilmelidinger på at 8139 ikke starter (lurer på om det står: cant load kernel: 8139pc, uten at jeg skal si noe sikkert). Jeg har lagt til dette i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.4:

Kode

8139too
Noen som kan hjelpe meg?

edit:
Har Gentoo med Gnome (metacity)
Sist endret av Dweep; 10. september 2004 kl. 22:15.
IvIoyner... hehe
Grunnen til at jeg spør er jo at jeg ikke er helt sikker på hvordan innstallasjoner av Linux OS foregår i forhold til Windows. Når du legger inn windows formaterer den partisjonen den blir lagt inn på. Det kunne jo være at Linux under installasjonen trengte å formatere en partisjon, men siden Linux ikke bruker partisjoner så måtte jeg formatert hele hardisken.

Men siden du svarte som du gjorde regner jeg med at jeg tar helt feil
Linux bruker partisjoner jo, det står vel forklart i teksten jeg lenket til tidligere. Den eneste forskjellen er at den ikke håndterer de som c:, d: og e:, men heller som enheter montert i mountpoints.
Greit, skal sette meg mer inn i det...
skulle ha hatt en live linux som jeg bare har i cdrom'en. noen som har nevnt slax og knoppix. hva skal jeg velge?? bruker winXPpro
heter slack (slackware) og knoppix. Slack kan ikke kjøres live. Gå for knoppix du.
eller den "deilige" norske snøfrix


(neida, det er og knoppix.. men litt søt)
Opprinnelig postet av xbyte
heter slack (slackware) og knoppix. Slack kan ikke kjøres live. Gå for knoppix du.
Vis hele sitatet...
Noe av poenget er at slax er en live-utgave basert på slackware. Kanskje en ide å gjøre en kjapp google før man uttaler seg?
Nå har jeg installert aterm. jeg har satt det slik:

Kode

aterm -tr -fg yellow
det som er problemet er hvis jeg tar å maximerer terminalen (firkant i høyre øvre hjørne) så blir termialen hvit. skriften er fortsatt gul, men termialen blir hvit. hvis jeg gjør den liten igjen, så er den fortsatt hvis og skrift gul (uansett om jeg beveger på den)

Noen som vet hva det kan være?
Sist endret av Dweep; 11. september 2004 kl. 01:39.
Opprinnelig postet av Ca|Va?
eller den "deilige" norske snøfrix


(neida, det er og knoppix.. men litt søt)
Vis hele sitatet...
så det er 2 versioner en norsk som heter snøfrisk og en som heter knoppix?
hva skal jeg velge er det stor forskjell på de?
hvor laster jeg de ned fra har googla men vet ikke om jeg finner riktig.
Opprinnelig postet av zero0
så det er 2 versioner en norsk som heter snøfrisk og en som heter knoppix?
hva skal jeg velge er det stor forskjell på de?
hvor laster jeg de ned fra har googla men vet ikke om jeg finner riktig.
Vis hele sitatet...
http://linuxiso.org/
zero0

Opprinnelig postet av Louie
Vil anbefale denne, PCLinuxOS til nybegynnere. LiveCD og mulighet for å installere. "6 click install" sier vel sitt.

Mvh Meg.
Vis hele sitatet...
Look!!!
Jeg vil anbefale å bare hoppe rett ut i FreeBSD. Hjelper om du har prøvd Linux en dag først. Det er nok bare personlige preferanser men jeg føler at alt er gjort på en mye enklere måte i BSD, det er jo tross alt et fullgodt OS mens Linux fortsatt ligger igjen i puberteten sin.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Noe av poenget er at slax er en live-utgave basert på slackware. Kanskje en ide å gjøre en kjapp google før man uttaler seg?
Vis hele sitatet...
*rødme*

Uansett, knoppix er vel det mest kjente, jeg ville allikevel brukt den
Opprinnelig postet av Orinoco
Har du noen Linux spørmål
Vis hele sitatet...
Kan du endre det til: Har du noen Linux spørsmål?