Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 18720
Sitat av vidarlo
I så fall har du ikkje satt laptopen til å boote fra DVD.

Kva med å lese informasjonen ubuntu gjev? Dei har faktisk komplett tutorial for installering.
Vis hele sitatet...
Jøss hvor da? den hakke jeg sett... men kanskje jeg MÅ legge den på cd? :/ og ikke dvd mener jeg altså
Sist endret av simdal; 22. januar 2007 kl. 22:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har *ikkje* sett informasjonen? Godt jobba! https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/...386/index.html <- for X86.
Nå har jeg vært i BIOS og endra på litt forskjellige boot greier men den går fortsatt rett på Windows bildet... jeg har formatert denna pcen før ved å boote fra cd rom så jeg aner ikke hva det er som skjer nå :S den bare går videre... jeg har også brent ubuntu image fila på cd denna gangen.. samma greia
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, går ut ifra du "brente ut imaget" og ikke bare la det på en dvd, right? Altså, du valge burn image eller noe fra your brenneprogram of choice?
Sitat av Tias
Hmm, går ut ifra du "brente ut imaget" og ikke bare la det på en dvd, right? Altså, du valge burn image eller noe fra your brenneprogram of choice?
Vis hele sitatet...
jaja, tok ikke brenn data dvd elns... Jeg skjønner ikke hva det er
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv å brenn det på rett media, dvs. cd om det er en cd-image..
Sitat av vidarlo
Prøv å brenn det på rett media, dvs. cd om det er en cd-image..
Vis hele sitatet...
Ja jeg hadde ikkeno valg ettersom nero stopper meg hvis jeg trykker brenn image på dvd og det står en cd i romen og omvendt....
Last ned på nytt. Jeg har aldri hatt noen problemer med Ubuntu-skivene, annet enn når jeg har brent de for fort.
Da har jeg endelig etter mye om og men fått innstallert ubuntu på laptopen Den er nå on top and running smoothly... Takk for hjelpen alle sammen. Jeg gikk inn i BIOS og trykka litt til, brant en ny cd og vips så funka det plutselig... Hjertlig, da blir det server

men er bare en ting... Skal jeg kjøre cs server så jeg må jo nesten ha cs innstallert... Men hver gang jeg prøver kommer det bare "Cannot open /media/cdrom0/steam.exe: No application suitable for automatic installation is available for handling this kind of file." Hva er dette og hvordan fikser jeg det...

takker
Sist endret av simdal; 23. januar 2007 kl. 22:05.
exe filer kjører ikke på Linux
Sitat av devotio
exe filer kjører ikke på Linux
Vis hele sitatet...
hva gjør jeg da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av simdal
hva gjør jeg da?
Vis hele sitatet...
Du laster ned linux versjonen av cs serveren?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
...er du heilt sikker på at linux er det rette for deg, simdal? Det verkar ikkje som du har tatt deg bryet med å sette deg inn i systemet, noko som er et must om du skal få til en server på vettugt vis...
Sitat av vidarlo
...er du heilt sikker på at linux er det rette for deg, simdal? Det verkar ikkje som du har tatt deg bryet med å sette deg inn i systemet, noko som er et must om du skal få til en server på vettugt vis...
Vis hele sitatet...
En gang må være den første... Kan jo ikke forvente at jeg kan alt om linux første gangen jeg prøver det... Jeg hadde ikke hørt om det før her om dagen engang. Jeg driver å googler litt nå
Nå var det for sent å redigere den andre posten min. Men nå laster jeg ned alt som er nødvendig for css server på laptopen Jeg googla å fant detselv etter litt slit... Derfor jeg spurte her for å unngå det slitet men jeg fant det selv

takk for all hjelp uansett
Om du syns litt mer enn en time er "slit" har du mange timer å "slite" før du kan si at du har over gjennomsnittlig kunnskap til en datamaskin. Linux er ikke noe man kan automatisk, heller ikke å sette opp server. Det krever at man gidder å lese og forstå hva man driver med.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Veldig fin guid, men vil nå si at Ubuntu er både lettere og har større noobe krets en mandrake og SuSe (Fedora er jeg ikke sikker på)

Men denne guiden var veldig god, full kred til deg

Hilsen Ubuntu/Sabayon/Fedora/Puppy Linux (dancer) bruker
Sist endret av ajmannen; 17. september 2007 kl. 19:18.
Sitat av ajmannen
Veldig fin guid, men vil nå si at Ubuntu er både lettere og har større noobe krets en mandrake og SuSe (Fedora er jeg ikke sikker på)

Men denne guiden var veldig god, full kred til deg
Vis hele sitatet...
Du må se litt på datoen til første posten.
Den første ubunt dirstroen ble lansert Oktober 20, 2004 og hadde en enorm økning den første måneden pga. Debian som allerede var populært. folk så på Ubuntu som den nye Debian iogmed at ubuntu hadde alt fra debian bare nyere software og flere programmer + lettere og bruke, i løpet av 2 måneder vokste den seg til en av de største distroene (har sjekka datoen )

PS: Ja jeg er villig til og starte blod krig om dette

Edit: Syntes den var veldig langt oppe til og være så gammel
Sist endret av ajmannen; 17. september 2007 kl. 19:23.
Første posten i denne tråden er fra Juni 2004 ...
omg, ja det er den. trodde det sto desember, åssn i h****** kunne jeg tro det ( )
▼ ... over en måned senere ... ▼
Til dere som har en eldre datamaskin vil jeg anbefale Zenwalk. Jeg installerte den på en IBM t21 med 128 mb minne, intel pentium III 800 mhz og 120GB hdd (kjøpte ny for litt siden).

Jeg installerte med standard edition zenwalk download. Veldig enkel installasjon. Boot opp, sett skrivebord, lag partisjoner med cfdisk, sett hvilken partisjon som skal være hva og installer. Etter på må du fikse passord of bruker (e), det var veldig enkelt da. Zenwalk bruker xfce som skrivebords miljø.

Etter min mening så er denne mye bedre en ubuntu. Kjapp og enkel installasjon, ekstremt kjapp, men samtidig bra grafisk sett. Anbefalst på det sterkeste. (en hake da er at den bare fins i x86 versjon)

Den fant driverne til maskinen min ganske lett og alt fungerte out of the box nesten. Bortesett fra at du måtte bare skru opp volumet etter oppstart og sette opp nettverket til dhcp eller fast ip.

Heller ingen bugs eller feil så langt. Og den er basert på slackware.
Aiai. Takk for tipset. Har hatt planer om å teste den en stund, men de er helt klart fremskyndet nå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Laster ned linux i skrivende stund! Gleder meg til å prøve.
Linux har kommet for å bli, og vel så det. Veldig kult. Jeg tror at mange med meg kommer til å ta spranget fra XP til ubuntu, eller til en annen linux distro.
Sist jeg installerte linux (hm, tredje-fjerde gangen faktisk. Første gang ca 1997, siste gang ca 2004. Husker best problemer med hardware og lite engasjement. XP holdt jo faktisk på å bli et ok operativsystem. Jeg har aldri brydd meg om linux. Nå er det på tide.) var det en på alle måter imponerende opplevelse. Min gamle skraphaug av en bærbare pc ble superrask og sexy. Windows er en hemsko, og vista er bare blingbling for ikidsa. Apple... ffs
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ønsker bare å gjøre oppmerksom på et lite program kallt Wubi. Dette er perfekt for deg som vil teste Ubuntu, men enda sitter i Windows og ikke er helt sikker på hvordan du går frem.

Programmt gjør at du kan installere Ubuntu på samme måte som et hvilket som helst program. Du velger selv størrelse på partisjon og hvilken distro av Ubuntu du ønsker. Programmet ordner resten. Dual-boot (slik at du kan ha både Windows og Linux) blir også satt opp.

Selv har jeg tenkte å test ut Linux Mint.
Sist endret av Goda; 10. mars 2008 kl. 09:29.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av ajmannen
Den første ubunt dirstroen ble lansert Oktober 20, 2004 og hadde en enorm økning den første måneden pga. Debian som allerede var populært. folk så på Ubuntu som den nye Debian iogmed at ubuntu hadde alt fra debian bare nyere software og flere programmer + lettere og bruke, i løpet av 2 måneder vokste den seg til en av de største distroene (har sjekka datoen )
Vis hele sitatet...
For noe tøv - enhver ekte Debian-bruker tar ikke i Ubuntu med ildtang. Ubuntu ble veldig poplært fordi den hadde god maskinvarestøtte og et godt dokumentasjonsystem for dødelige mennesker, ikke ulikt det fra Debin for udødelige. Ingen som så på Ubuntu som den "nye" Debian, men heller som en spin-off fra Debian.
Kan jeg bare spørre, Hvorfor burde jeg velge linux eller ubuntu?

Nå tenkte jeg at jeg skal bruke det til jobb sammenheng, der jeg ikke gjør noe annet enn å skrive og sørfe på nettet.
Sitat av Scr0tum
Kan jeg bare spørre, Hvorfor burde jeg velge linux eller ubuntu?

Nå tenkte jeg at jeg skal bruke det til jobb sammenheng, der jeg ikke gjør noe annet enn å skrive og sørfe på nettet.
Vis hele sitatet...
Fordi du kan optimalisere for akkurat det, og dermed spare tid på oppstart, samt at du kan spare veldig mye batteritid ved at du ikke har titusen prosesser du ikke trenger i bakgrunnen.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Myhre
Fordi du kan optimalisere for akkurat det, og dermed spare tid på oppstart, samt at du kan spare veldig mye batteritid ved at du ikke har titusen prosesser du ikke trenger i bakgrunnen.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjon, Linux er langt fra optimalisert for laptop-bruk og bruker i mange tilfeller mer strøm enn Windows. Med mindre du har en Intel-only laptop så er det bare masse styr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire
Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjon, Linux er langt fra optimalisert for laptop-bruk og bruker i mange tilfeller mer strøm enn Windows. Med mindre du har en Intel-only laptop så er det bare masse styr.
Vis hele sitatet...
Har du Intel-only så er det til gjengjeld uendelig vakkert by default.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av vidarlo
Har du Intel-only så er det til gjengjeld uendelig vakkert by default.
Vis hele sitatet...
Hehe - akkurat det skal jeg ikke benekte! En av mange gode grunner til å kjøpe seg Thinkpad!
Har nå Ubuntu på min laptop, men får ikke kobla meg på nettet når jeg bruker Ubuntu. Noen som har en enkel guide?

Har gjort som stod fra "hjelp"-shaiten på Ubuntu, men ingenting skjer.

Har en Dell Vostro 1000 hvis det kan hjelpe
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Har nå Ubuntu på min laptop, men får ikke kobla meg på nettet når jeg bruker Ubuntu. Noen som har en enkel guide?

Har gjort som stod fra "hjelp"-shaiten på Ubuntu, men ingenting skjer.

Har en Dell Vostro 1000 hvis det kan hjelpe
Vis hele sitatet...
Litt mer info kanskje?
Hva trykker du, hva forventer du skal skje, og hva skjer istedet?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg føler at ubuntu burde legges til i listen over de mest populære distroene.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Jeg føler at ubuntu burde legges til i listen over de mest populære distroene.
Vis hele sitatet...
Jeg føler det er litt merkelig å kritisere en tråd, som er 5år gammel, for hvilke distorer er populære når distoen du nevner faktisk ikke eksisterte på det tidspunktet tråden ble laget.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nå skal jeg ødelegge tråden med noobsnakk, hehe beklager.
Jeg har lenge hatt lyst til å instalere Linux av den grunn, selvfølgelig, at windows er crap. Uansett, det har blitt en vanesak for meg å bruke windows fordi det er det jeg alltid har brukt. Jeg er ikke så veldig teknisk anlagt, men går det ann å instalere Linus over windows, så jeg kan velge i oppstart hvilket opperativsystem jeg vil bruke? Og man kan laste ned dette uten noe problem? Noen som kan linke meg til en ok side å gjøre dette fra?
hva med backtrack da, det er jo noen som liker den linux versonen også
Heilt canooon
Sitat av Lillith Vis innlegg
Nå skal jeg ødelegge tråden med noobsnakk, hehe beklager.
Jeg har lenge hatt lyst til å instalere Linux av den grunn, selvfølgelig, at windows er crap. Uansett, det har blitt en vanesak for meg å bruke windows fordi det er det jeg alltid har brukt. Jeg er ikke så veldig teknisk anlagt, men går det ann å instalere Linus over windows, så jeg kan velge i oppstart hvilket opperativsystem jeg vil bruke? Og man kan laste ned dette uten noe problem? Noen som kan linke meg til en ok side å gjøre dette fra?
Vis hele sitatet...
Ubuntu har denne funksjonen.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Sitat av Lillith Vis innlegg
Nå skal jeg ødelegge tråden med noobsnakk, hehe beklager.
Jeg har lenge hatt lyst til å instalere Linux av den grunn, selvfølgelig, at windows er crap. Uansett, det har blitt en vanesak for meg å bruke windows fordi det er det jeg alltid har brukt. Jeg er ikke så veldig teknisk anlagt, men går det ann å instalere Linus over windows, så jeg kan velge i oppstart hvilket opperativsystem jeg vil bruke? Og man kan laste ned dette uten noe problem? Noen som kan linke meg til en ok side å gjøre dette fra?
Vis hele sitatet...
Prøv denne Ubuntu 9.10, den fikk jeg til å fungere slik du beskriver.
Jeg hadde ingen erfaring med linux, den legger seg litt merkelig på hardisken, men det får noen som har greie på Linux og pc generelt forklare.
Takk for svar
Hva menes med at den legger seg litt merkelig på harddiscen? Tror jeg må rydde opp litt her før jeg instalerer det, så spør jeg bare her om jeg trenger noe hjelp underveis
Sitat av Lillith Vis innlegg
Takk for svar
Hva menes med at den legger seg litt merkelig på harddiscen? Tror jeg må rydde opp litt her før jeg instalerer det, så spør jeg bare her om jeg trenger noe hjelp underveis
Vis hele sitatet...
Du deler opp harddisken i partisjoner. På den ene ligger det gamle windowssystemet ditt, og på den andre installerer du linux. Når du installerer linux følger det også med et lite system slik at du kan velge mellom windows og linux hver gang du starter maskinen.

Alltid fint å få ryddet litt opp...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
og om du trenger hjelp, så er det supert at du planlegger å google, da spørsmålene dine sannsynligvis har blitt besvart flerfoldige ganger før.