Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 4006
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Jeg har lovet at jeg skal skaffe min søster en datamaskin, men på en betingelse, den skal ikke kjøre windows.
Jeg vet at dette kan medføre ekstra arbeid for meg, men jeg synes det er verdt det.
Min søster er 13år, og det er noen ting hun(som alle andre 13-14åringer vil ha) ønsker.

Jeg ønsker gode og lett forståelige utgaver av disse programmene til linux:

msn - har tenkt på amsn eller kmess
kazaa/winmx - et som er enkelt og greit
mirc - xchat velger jeg da
winamp - xmms synes jeg er det beste alternativet


Er åpen for alle innslag.

Mvh Lars

/edit

Har planer om å kjøre knoppix/gnoppix
Sist endret av larsforstyrret; 24. november 2003 kl. 22:44.
Æ'kke mplayer bedre enn xmms?

De andre kan du bedre enn meg, selv bruker jeg gaim og fire til IM.
Hvorfor nekter du den søte søsteren din windows?
Tror det medfører mer ekstra arbeid for henne en for deg.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Jeg bryr meg lite om hva du synes om akkurat det.
Hun kjører alt annet enn windows, dermed basta.
(Hindrer henne fra å bli en gamer, da jeg ikke gidder å wine noe:P)
-> Kalakov

Det heter samvitighet,
og ansvar for den verden man lever i.
Gled deg til hun skal spille the sims...
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Altså, maskinen hun får støtter ikke noen slike spill uansett...
Men over til saken, jeg spurte ikke etter hva dere syntes om den saken, saken er biff, hun kjører ikke windows.
Å nei, Windows er armageddon, dommedag og djevelen selv.

Kjøp en pc med windows og så er du ferdig.
Da får hun alt sammen med engang uten det avanserte Linux.
Hun er 13 og en jente, tviler på at hun blir en stor gamer.
Sims er vel ålreit.
Husk at du velger xchat2, ikke 1...

Ellers kan jeg ikke komme på noe. Mozilla som browser.
Opprinnelig postet av CrazyWeb
Altså, maskinen hun får støtter ikke noen slike spill uansett...
Men over til saken, jeg spurte ikke etter hva dere syntes om den saken, saken er biff, hun kjører ikke windows.
Vis hele sitatet...
Hmm... noen som leste denne og postet i vei med enda mer offtopic...

kudos ( Måtte du ende opp i Redmond og din frie vilje føles evig fraværende )
Lord_Kamikaze

Litenbløt-nisser trengs ikke i denne tråden. punktum.
Sist endret av fxxked; 24. november 2003 kl. 22:12.
Opprinnelig postet av Kudos
Å nei, Windows er armageddon, dommedag og djevelen selv.

Kjøp en pc med windows og så er du ferdig.
Da får hun alt sammen med engang uten det avanserte Linux.
Hun er 13 og en jente, tviler på at hun blir en stor gamer.
Sims er vel ålreit.
Vis hele sitatet...
Nå er vel det tatt opp før, og det var ikke det han ville diskutere. Så du kan bare holde kjeften din
Synes dette var et artig tiltak jeg.

Kjør Gnome ivertfall
"Bror kan du fikse en sykkel til meg?"
"Ja, men det må i såfall bli en uten dekk rundt felgene, det er nemlig farlig."
alternativ:

msn - gaim
kazaa - Open Direct Connect Hub ( http://sourceforge.net/projects/opendchub/ )
aMule ( http://sourceforge.net/projects/amule/ )
mirc - tja. din søster greier nok å lære og skrive inn /join #kanal og bytte vindu med tastene, ellers fungerer vel xchat flott.
winamp - fins en rekke mp3 spille til unix så det går vel fint...xmms er vel den mest kjente...

Hvis du konfigurer den og lar henne slippe å kompilere kjerner går det nok helt flott... det at hun er 13 år betyr ikke nødvendigvis at hun er direkte dum (PC relatert) som du ga litt inntrykk for hun er heldig som har deg som bror...

Eriken: jeg håper fremdeles jeg kommer til å se en ikke-frekk ontopic reply fra deg før jeg dør.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Jeg skal ta meg av installeringa etc.
Hun skal bare bruke den.
Kanskje jeg senere bytter tilbake til windows, men da har hun ihvertfall fått prøve det, og det er det ikke mange på hennes alder som har.
Kanskje finner hun ut at det faktisk er bedre, eller på lik linje med windows, og da har jeg kommet langt.
Opprinnelig postet av Eriken
"Bror kan du fikse en sykkel til meg?"
"Ja, men det må i såfall bli en uten dekk rundt felgene, det er nemlig farlig."
Vis hele sitatet...
ehh... Knoppix har apt-get, det er nok deg som kjører uten dekk...
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Okei, glemte å nevne at jeg har planer om å kjøre knoppix på den, evt gnoppix...
Er det ikke litt stress å kjøre det fra CD ? Eller skal du installere Knoppix/Gnoppix på harddisken ?
Det finnes haugevis med MSN-kloner, personlig liker jeg Kmess best. AMSN kommer på en god andreplass..

Btw. har dere noen fornuftige forslag til alternativer så post de, hvis ikke så drit i det. Diskutere windows/linux kan dere gjøre i andre threads.. Herregud. Og Eriken, det utsagnet der må være noe av det dummeste jeg har hørt noensinne..

edit: http://sourceforge.net/search/ søk på msn der, så får du en fiiin liste med kloner
aMSN er en utmerket MSN-klone ja, den har attpåtil støtte for å sende filer, noe hvertfall gaim ikke har.

Som Kazaa-erstatter vil jeg anbefale mldonkey. Den har faktisk støtte for Fasttrack-protokollen (brukes av kazaa), så hun kan få downloadet lavkvalitets mp3'er med hakk i som alle 13-åringer elsker.

X-Chat er jo fin ja.

XMMS kan med xmms-mplayer pluginen og mplayer installert spille videofiler i et vindu, akkurat som de nyeste versionene av WinAmp.
Jeg brukte ksirc til chat, den ligner veldig på mirc og er sinnsykt lett å bruke.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Enda en ting du bør tenke på å legge inn;
OpenOffice

PS. Lillesøstra mi har lyst på Linux. Hun syns KDE så fett ut!
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Saken med nedlastningsklienten er at den må være enkel å forstå for en 13-åring.
Som MSN burde du bruke Trillian. Det støtter også Yahoo Messenger, AOL, ICQ og even IRC. Ekstremt greit, lettvint og nyttig program.
Not Penny's boat
argh's Avatar
stakkards søsteren din, som aldri får oppleve hvor moro det er å spille forskjellige spill

syntes du burde være snill jeg, og la henne kjøre windows
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av CrazyWeb
Altså, maskinen hun får støtter ikke noen slike spill uansett...
Men over til saken, jeg spurte ikke etter hva dere syntes om den saken, saken er biff, hun kjører ikke windows.
Vis hele sitatet...
LES! vær så snill!
Det er en ganske avleggsmaskin som hun ikke trenger til annet enn skolearbeid, dessuten så er det jo diverse gnome/kde spill, hvis dere er så intereserte i at hun skal spille.
Jeg har bestemt meg, VÆRSÅSNILL og hold dere ontopic.
Opprinnelig postet av CrazyWeb
Jeg har lovet at jeg skal skaffe min søster en datamaskin, men på en betingelse, den skal ikke kjøre windows.


Har planer om å kjøre knoppix/gnoppix
Vis hele sitatet...
noen deler av quoten er redigert (fjerna)

DUST!!!
hva faen har du rota deg oppi nå?
personlig er redhat det vanskeligste og minnst brukervendelige OSet jeg noen gang har prøvd, og selv om jeg ikke mestrer linux er jeg ikke nødvendighvis n00b. Har du forresten tenkt over at du nå kommer til å bli jaget med spæørsmål om åssen det funker så lenge du og hun bpr hjemme?
Opprinnelig postet av chnes
noen deler av quoten er redigert (fjerna)

DUST!!!
hva faen har du rota deg oppi nå?
personlig er redhat det vanskeligste og minnst brukervendelige OSet jeg noen gang har prøvd, og selv om jeg ikke mestrer linux er jeg ikke nødvendighvis n00b. Har du forresten tenkt over at du nå kommer til å bli jaget med spæørsmål om åssen det funker så lenge du og hun bpr hjemme?
Vis hele sitatet...
Har du tenkt over at 13-åringer ikke nødvendigvis er stokk dumme?

RedHat er ikke et os, men en dritt-distro. Kjørte det rundt juletider i fjor, forbanna drit. Senere prøvde jeg Mandrake, dritt det og, alt ble føkka. Ifølge moyner så er visst de fleste rpm-distroer piss. Eneste som duger er visst BSD ;p Holder på å skal legge inn FreeBSD nå, men skal vel ikke uttale meg så mye om det, sidnen jeg ikke har erfaringer med det, men de fleste sier det er bra.

Opprinnelig postet av argh
stakkards søsteren din, som aldri får oppleve hvor moro det er å spille forskjellige spill

syntes du burde være snill jeg, og la henne kjøre windows
Vis hele sitatet...
Inni svarte da. Han har jo sagt at han ikke vil ha en diskusjon på om det skal være windows eller nix. Uansett så finnes det mange spill som er porta til nix, og en del kan også spilles om man emulerer med wine. Uansett så støtter ikke maskinen hun skal bruke noen spill uansett, og det ble jo sagt før, så kjekt om man ikke masa så jævlig om det.

X-Chat er fin som grafisk irc-klient.
Det beste p2p-programet (ifølge meg ;p) er SoulSeek, men det kommer vel litt ann på hva hun hører på om det funker så bra for hun, men man finner det meste der. Finner mye stonerrock og annet som ikke er så mye av på kazaa på slsk Anbefales.
Sist endret av klarhimmel1234; 25. november 2003 kl. 14:18.
Jeg må le av enkelte her noen ganger
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av Waffel
Har du tenkt over at 13-åringer ikke nødvendigvis er stokk dumme?
Vis hele sitatet...
Det blir det opp til deg å motbevise, Waffel.. :P
CrazyWeb: hva med freebsd på maskina, og gnome/kde som wm? skal love deg at maskina vil funke smooth uten for mye knot.

office: openoffice
irc: xchat
p2p: xmule
msn: amsn - ligner mest på vanlig msn
Sist endret av Nichotin; 25. november 2003 kl. 15:39.
Linux er først og fremst basert på Server teknologi (unix) så det sier seg selv at det kan bli litt komplisert, men det går fint ann å lære en 13 åring å bruke Mozilla osv ,men hvis hun skal jobbe med skolesaker som krever eks. MS Office sliter du litt...går alltids ann å skaffe seg andre Linux baserte skriveprogram men hun får mye mer nytte av et MS-OS... Hvis det er en treg maskin installerer du Win95 eller 98...
ne0: noen sinne prøvd openoffice?
dessuten, han er bestemt på å bruke *nix, og han veit hva han gjør.

btw. browser: mozilla firebird/opera.
Balsa for mail?

Selv hat jeg problemer med å skille meg fra pine... men regner med at hun vil ha GUI.
ne0: CrossOver Office garantert noen som har fullversionen liggende
Unnskyld at jeg spør men hva er det som gjør at hun får mere nytte av en windows maskin enn *nix maskin ne0?
<offtopic>
Har du noe imot (counter-strike) gamere
Den posten her hørtes litt merkelig ut.
</offtopic>
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av zalaam
ne0: CrossOver Office garantert noen som har fullversionen liggende
Unnskyld at jeg spør men hva er det som gjør at hun får mere nytte av en windows maskin enn *nix maskin ne0?
Vis hele sitatet...
Det spørsmålet kan snus rundt også. Hva er det som gjør at hun får mere nytte av en *nix-, enn en windowsmaskin?

Men seriøst folkens. CrazyWeb har prøvd å få dere på riktig spor igjen gjennom -hele- tråden.
reznor: hvem trenger vel windows for å spille cs?
zalaam, windows er mye mer brukervenlig "for en 13 åring", nesten alle som programerer tenker kun på windows. Men jeg er enig i at man kan få like mye bruk for linux som windows, men hvis man ikke har linux/unix kunnskaper... :P
men det er vel de linux/unix kunnskapene hun vill lære seg da
Dere har enda ikke fått med dere at Lars vet hva han gjør, eh? Hans valg, ikke deres søster han gir linux. Dessuten er linux av nybegynnertypen like lett å bruke når programmer er inne og slikt. Jeg har måttet være telefonsupport for jenter som er mye eldre enn 13 for å legge inn programmer, slette virus, fjerne spyware etc. Når Lars i tillegg kan sshe seg inn på maskinen for å legge inn programmer og ikke trenger å bry seg med virus og slikt synes jeg han er pokkers fornuftig.

Over til selve saken:
amsn til msn (støtter filoverføring, avaterer og slikt, dessuten er den klin lik vanlig msn)
giFT med gui til kazaa og slikt? Kanskje litt mye styr, ellers har man emule (du kan sjekke ut Apollon også, som tar fasttrack-nettverket den også). Ellers er det meste svart på, lykke til.
Opprinnelig postet av ne0
...windows er mye mer brukervenlig "for en 13 åring"...
Vis hele sitatet...
Windows har ALDRI vært brukervennlig for NOEN.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Takk for at dere siste backa meg, det var hyggelig å høre
Sitter faktisk her og smiler nå

Men over til saken, det blir nok til at jeg kjører gnoppix eller knoppix med kde eller gnome desktop.
amsn blir det nok til msn, og resten skal jeg prøve ut.
Prøver ut det dere har foreslått, og velger det mest brukervennelige til min søster, slik at hun får et godt inntrykk av *nix.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
fxxked: Nå er du på jordet. Hvorfor tror du at Windows har så stor brukerskare selv om systemene til tider er ustabilt og usikkert? Jo, brukervennlighet.

Hvorfor snakker man alltid om "Er Linux klar for deskop?", men ikke "Er Windows klar for desktop?" Det er fordi MS (nei, ikke M$), har satt en standard for brukervennlighet som slettes ikke er dårlig.
Endelig noen som klarer å bringe denne diskusjonen inn på et mer seriøst plan. Windows og Linux har sine helt klare forskjeller og fordeler, og det er ikke til å legge skjul på at windows helt klart har vært (og er) mer brukervennlig enn linux.

Nå er saken slik at denne søsteren mest trolig ikke har brukt datamaskin før og windows vil da være like vanskelig å sette seg inn i som et godt konfigurert linux desktop system. OG det er mye lettere for CrazyWeb å fjern-administrere på en ok måte.

Håper dere for en gangs skyld kan begynne å drøfte tingene ordentlig og ikke komme med useriøse og tullete innlegg.

Forøvrig så må jeg si at oppsettet du har valgt virker veldig ok, har verken testet gnoppix eller knoppix, men AMSN og mandrake fungerte fint for yngre familiemedlemmer her.

Lykke til, både for din søster og deg!
Vi snakker vel om to forskjellige brukere innen brukervennlighet. "Hjemmebruker" og "Entusiast/Profesjonell". Windows hører vel oftest til i den første(hvis vi tenker på brukere totalt i forhold til hverandre), men at det ofte forekommer i den andre sier jo seg selv. Samme med linux. Hører kanskje til i nummer to, men forkommer ofte i nummer en. Et OS er hva du gjør det til. Stå på CrazyWeb. Best å starte når de er unge. "Welcome to the daaarkkk side"(sier gutten som bare bruker *nix på laptopen sin)

CrazyWeb:Hva med SUSE? Broren min bruker det og han går vel under kategorien "hjemmebruker".

Btw. Kategoriene mine er "*veldig* i gåseøyne."
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Søstra mi sitter da tross alt på pcn nede og nerder med msn:P
Jeg er selv veldig fornøyd med knoppix, og vil prøve å sette dette opp best mulig før hun får den, se på det som en julegave.
Hvis det blir noen andre os, må det i så fall bli freebsd.

seeker: har aldri prøvd SUSE så jeg synes det kan bli litt vanskelig å gi henne et os jeg selv ikke har prøvd.

Som sagt: Tidlig må man krøkes, hvis man god krek skal bli.
Tidlig må man krøkes, hvis man god krek skal bli.
Vis hele sitatet...
Man skal tidlig krøkes om man god krok skal bli...
SuSE kan være en god idé ja, men Fedora er også en mulighet. Begge er fine nybegynnerdistroer, men hvis det sole og alene er du som skal administere maskinen ville jeg heller valgt freebsd eller som du selv sier en eller annen form for Debian.
Opprinnelig postet av Gusto
fxxked: Nå er du på jordet. Hvorfor tror du at Windows har så stor brukerskare selv om systemene til tider er ustabilt og usikkert? Jo, brukervennlighet.

Hvorfor snakker man alltid om "Er Linux klar for deskop?", men ikke "Er Windows klar for desktop?" Det er fordi MS (nei, ikke M$), har satt en standard for brukervennlighet som slettes ikke er dårlig.
Vis hele sitatet...
Ehh... 1 vikitig faktor du lett hopper bukk over:

1) Windows holder en billig-vare profil, billig selger, da denne verden vil bli lurt.

Re: SuSe

Man kan lett få RPM allergi...

Tror nok det han har valgt passer godt, både for ham og formålet.
Sist endret av fxxked; 25. november 2003 kl. 21:59.
Opprinnelig postet av fxxked
Windows har ALDRI vært brukervennlig for NOEN.
Vis hele sitatet...
Spørsmål: Min mor som aldrig har tatt i en datamskin før skal starte maskinen og installere et program..

a. Installere ved hjelp av klikk og pek funskjonen med hjelpetekst i Windows.

b. Kjøre commando linjer i *nix

(hun forstår ikke engelsk).