Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207377
@KydeX Spennende! Det er nok mulig at for å finne ut av dette så trenger man å sniffe på trafikken til og fra dekoderen i et fungerende oppsett (altså med FMG i normal modus som router og dekoder bak denne). Da må man inn med f.eks en switch som har mulighet til å speile porter, slik at man på en PC kan kjøre Wireshark og inspisere alt av trafikk.

Det jeg kanskje mistenker er at for å få det til å funke med egen router, så kan det være mer oppsett som må til også, dekoderen skal jo også kommunisere med Altibox-systemet for å laste portal, styre opptak og slike ting. Om alt det er ren https-trafikk så bør det virke uten videre, men det gjenstår jo å se.

Hvilken Altibox-leverandør er det du har?
Det er Lyse som leverer hos meg. Har du forslag til switch som kan brukes til å sniffe med i tilfelle?
@KydeX Tja, Cisco SG200 og oppover støtter jo dette, men om du kun trenger en switch for å kunne gjøre port mirroring, så er vel kanskje Netgear GS105E den billigste til rundt 350,-. Har ikke brukt den selv, så ingen personlige erfaringer med den.
Da har jeg prøvd å sette FMG i bromodus igjen, og koble tvdekoderen i ASUS ruteren. Det fungerte ikke. Jeg har prøvd forskjellige kombinasjoner av IPTV instillingene i ASUS'en uten hell. Dekoderen får jo IPadresse, og jeg kan se i loggen til ASUS at den kobler seg til utvendige adresser. Jeg prøvde også å sette dekoderen i DMZ i Asus'en, uten at det hjalp noe. Så da må en nok til med noe mer oppsett ser det ut som.
Sitat av KydeX Vis innlegg
Da har jeg prøvd å sette FMG i bromodus igjen, og koble tvdekoderen i ASUS ruteren. Det fungerte ikke. Jeg har prøvd forskjellige kombinasjoner av IPTV instillingene i ASUS'en uten hell. Dekoderen får jo IPadresse, og jeg kan se i loggen til ASUS at den kobler seg til utvendige adresser. Jeg prøvde også å sette dekoderen i DMZ i Asus'en, uten at det hjalp noe. Så da må en nok til med noe mer oppsett ser det ut som.
Vis hele sitatet...
Isj, det var jo dumt, selv om det ikke var helt uventet. Er det noen slags indikering på dekoderen når den starter opp, slik som på de gamle med disse prikkene?

Det beste alternativet er nok å sniffe på trafikken som tidligere nevnt. Da burde det være mulig å finne ut av det, skulle man tro.
Ingen grønne prikker nei, bare en typisk sirkel som går rundt mens den laster, så kobler den til ethernet, også etter en liten stund så står det en feilmelding at tv-tjenestene ikke er tilgjengelig. Når ting er koblet riktig, så starter den rimelig kjapt. Den nye dekoderen er meget rask i forhold til de gamle. Skikkelig bra faktisk.

Jeg får se om jeg får tak i en managed switch så jeg kan prøve å sniffe litt.
@KydeX : Ok, du får komme tilbake når du har fått testet mer. Sikkert flere her (meg inkludert) som kan være villige til å forsøke å se på dataene du eventuelt får sniffet deg frem til (om du ønsker det). Har du erfaring i å bruke Wireshark?

Det er synd at Altibox ikke skjønner at det finnes en god del kunder som ikke er interessert i å overlate all kontroll av hjemmenettet sitt til dem, og heller ikke vil ha en løsning der man ikke selv har kontroll (altså med FMG som hovedrouter). Det kan da ikke være så vanskelig å lage en beskrivelse av hva som må til for å få den nye TV-løsningen til å fungere med eget utstyr, så der må det stå på vilje.
Om jeg fjerner bridge moden på FMG routeren, og lar den stå for tildeling at IP adresser, vil jeg da kunne bruke Ubiquiti UniFi sine AP? Vil gjerne få vil et bra trådløst opplegg. Med tre UniFi AC LR AP, vil jeg få et 1.klasser wifi opplegg i hele huset, med gjeste nett og alt jeg har behov for.
Spørsmålet mitt er om disse aksess punktene kan kjøpes fra en Altibox FMG, eller om IGMP-Snooping vil gjøre dette vanskelig? Har noen erfaring med dette?
Det går fint å kjøre aksesspunkt fra FMG. Det funker ihvertfall med Asus.

@mroek jeg har ikke brukt mye wireshark, men jeg har da prøvd litt, så jeg tror nok jeg skal få til det, men jeg må få ordnet meg en switch som kan speile porten først.
Er det noen her som har satt opp IGMP proxy med Ubiquiti EdgeRouter og fått TV til å fungere?

Bridge med VLAN 101 fungerer delvis for meg, dvs jeg må bruke FMG for å få tildelt en DHCP lease til PVR, og deretter bytte over til EdgeRouter. PVR får ikke IP direkte via EdgeRouter selvom jeg har satt FMG mac-adresse på wan interface til EdgeRouter. Så lenge jeg ikke tar strømmen på PVR så holder dette oppsettet seg greit, men hadde vært fint å fått testet IGMP proxy istedet.
Sitat av lordpizza Vis innlegg
Er det noen her som har satt opp IGMP proxy med Ubiquiti EdgeRouter og fått TV til å fungere?

Bridge med VLAN 101 fungerer delvis for meg, dvs jeg må bruke FMG for å få tildelt en DHCP lease til PVR, og deretter bytte over til EdgeRouter. PVR får ikke IP direkte via EdgeRouter selvom jeg har satt FMG mac-adresse på wan interface til EdgeRouter. Så lenge jeg ikke tar strømmen på PVR så holder dette oppsettet seg greit, men hadde vært fint å fått testet IGMP proxy istedet.
Vis hele sitatet...
Du snakker om den gamle TV-løsningen nå, ikke sant? Der er det jo normalt sett ikke behov for IGMP proxy, siden dekoderne skal kjøres på sitt eget VLAN. Om du uansett terminerer fiberen i FMG, så er vel det enkleste å bare koble dekoderen direkte i FMG som vanlig?
Sitat av mroek Vis innlegg
Du snakker om den gamle TV-løsningen nå, ikke sant? Der er det jo normalt sett ikke behov for IGMP proxy, siden dekoderne skal kjøres på sitt eget VLAN. Om du uansett terminerer fiberen i FMG, så er vel det enkleste å bare koble dekoderen direkte i FMG som vanlig?
Vis hele sitatet...
Gammel TV-løsning ja, men fiberen termineres rett i Ubiquiti EdgeRouter X SFP. Litt dårlig forklart i min første post, oppsettet mitt med VLAN 101 definert på edgerouter fungerer så lenge PVR har fått en DHCP lease fra FMG. Dvs hvis det er behov for ny DHCP lease må jeg børste støv av FMG og koble den opp for å få IP til PVR, deretter kan jeg koble tilbake til EdgeRouter. Derfor kunne jeg tenkt meg å prøve IGMP istedet.

Etter det jeg har hørt er det også et ytelsetap på EdgeRouter når man oppretter bridge for vlan 101 på denne måten også.
Aksepterer PVRen å få en lokal IP fra EdgeRouter, da? Hele poenget i den gamle løsningen er jo at PVR henger på en dedikert port i hjemmesentralen, og denne porten sender all trafikk inn og ut på VLAN 101. Det er jo mange her som har fått dette til å fungere også med eget utstyr, uten at jeg har satt meg fullt inn i det (har ikke hatt behov). Har du forsøkt å finne ut hva som feiler? Med EdgeRouter kan du kanskje logge/sniffe på trafikken på den porten du har koblet PVRen til, og se hva som skjer med DHCP-trafikken?
Svar fra Altibox:
Tilbakemelding fra tekniker hos Altibox er at de er kjent med problemer med "hairpinning/NAT loopback" på FMG (den typen hjemmesentral du har).
Det er en sak som det jobbes med hos kundeutstyrsavdelingen internt hos Altibox, samt at det også er tatt videre til produsenten av hjemmsentralen, ZyXEL.
De satser på at en løsning på dette problemet vil komme i fremtidig firmware, men har ikke noe konkret tidsperspektiv for dette per nå.

De sier at foreløpig så er eneste løsning enten en omstart av hjemmesentralen, slik du har gjort til nå, eller en resetting av hjemmesentralen.
Ved å resette den med resetknappen på baksiden, vil hjemmesentralen tilbakestilles til fabrikkinnstillingene, og så laste inn alle oppdateringer på nytt.
Dette kan gi en mer langvarig løsning på problemet enn vanlig omstart.
For å resette må du holde inne "reset"-knappen på undersiden av hjemmesentralen (med f.eks. en binders eller nål), til lyset på boksen blinker i forskjellige farger (rødt, gult og grønt).
Da er resettingen iverksatt, og du må så bare vente til den lyser fast grønt igjen.

Men en permanent løsning er dessverre ikke tilgjengelig per nå.


Sitat av Tjodleik Vis innlegg
Hei alle sammen.
Har et FMG fiber modem, og et litt snodig ssl problem.

Av og til så kan jeg ikke nå min server som sitter på lokalnettet fra en pc på lokalnettet. Kobler meg da opp via internet, og går inn via firewallen og ekstern adresse. Går jeg inn fra mobilen og bruker mobilnettet fungerer det ypperlig hele tiden.

Jeg kan, når ssl fra lokalnettet slutter å fungere, nå adressen http://test.no men ikke adressen https://test.no. Går jeg inn fra mobilnettet fungerer alt hele tiden.

Restarter jeg modemet, så fungerer det igjen i alt mellom en uke og en måned.

DNS ligger på en egen boks i nettverket, det har ingen effekt å restarte denne, kun modemet.

Noen som har noen taker eller tips?
Vis hele sitatet...
Har den nye FMG-sentralen til Altibox. Sliter med dårlig nettverk noen steder i 1. etasje, samt ute. FMG-sentralen står ved fiberinntaket i 1. etasje.

Har egentlig bestilt Wifi Pluss til 990. Har kablet nett i hele huset, så planen var å koble til Wifi Pluss med kabel og sette den på et egnet sted i 1. etasje.

Forstår at Wifi Pluss gjør det mulig å både koble til reapeteren/ruteren og at den også har uttak for TV. Det er en fordel. Da kan jeg sette den i stua der TV-en er slik at jeg både kan se TV og forbedre nettet. Meeeen, så lurer jeg på om det er dumt? Hvordan er rekkevidden?

Er det bedre å kline til med noe litt dyrere? Stort sett er dekningen ganske god i dag, men med et par blind spots i 1. etasje samt dårlig enkelte steder ute. Så på Asus RT-87U, men ser at denne kom for et par år siden. Dumt å kjøpe "gammel" teknologi? Leker litt med tanken om å ha mulighet for VPN, men absolutt ikke et krav. I tillegg er det uaktuelt å betale mer enn 2.000 kroner.

Bruker litt bittorrent, så greit hvis den ikke kneler av 20 connections.

Noen som har noen gode idéer? Kan jo godt hende jeg klarer meg helt greit med Altibox Pluss-løsningen og. Kan evt prøve og sende tilbake hvis det er for dårlig, men det er jo litt hassle.

Hadde Linksys Wrt54gl i mine glansdager med DD-WRT. Det fungerte veldig bra. Har sett litt på WRT3200ACM. Dog fikk den litt trekk for laber rekkevidde på TEK sin test.

Har veldig lite peil på dette, så takker for alle tips. Kan jeg bruke en ny ruter/extender til både å forbedre Wi-Fi samtidig som jeg kan koble Altibox TV-dekoder i den er det supert.
Hei, har enda WRT54'n eg bare har som lekeruter når eg skal teste noko, absolutt en unik ruter for sin tid. Men til mitt svar på det som har med ruter anbefaling. Vil seie eg har nok erfaring og utdanning innen antenneteknologi til å seie du ikkje skal sjå så altfor mykje på utseende på dei plastikkruterene med tentakkel antenner.

Sjå heller på kjøps review som du finner mykje av på eldre modeller, nyare modeller vil bare være ein fordel om det er gått over til ny teknologi(har du .11AC og Mimo er du safe for lenge). Ellers vil du ha eit mykje bedre utgangspunkt for stabilt og godt trådløst nett på ein eldre modell som har fått sin del av oppdaterte firmware. Anbefaler RT-87 sjølv. Bruker den sjølv som brannvegg og mot torrent og en del aktive servere har den ingen problem. Einaste gangen den har knela er når eg hadde lagt ruteren ned slik den dekte luftehullene. Valgte den foran RT-88 p.g.a. diverse kompatibelitets greier, som eg ikkje kommer på i farta. Hatt min del av RT-ac66u, dei har slike buggs som sjeldent kommer men har skjedd på mine 2 rutere, da den kan resette seg heilt og legge ditt lokalnett åpent. Skjedde 3 ganger på 2 år, også en gang på 1 ruter på annen plassering.

Min erfaring innen dette feltet med altibox og alt rundt fiber leverandører er det utstyret som blir levert er ikkje meir for penger enn det du kan få på privat markedet. Er innimellom dei har gode deals med å søke opp "altibox" på komplett.no. Men direkte frå altibox leverandør vil eg nok være forsiktig å kjøpe ifrå da eg har sett en del svake repeater løsninger til overpris.

Har du kablet nettverk i hele huset vil eg nok anbefale mykje meir å bruke kablet aksesspunkt enn repeater løsning. Skjønt om du ikkje har fleire punkt i 1 etasje, bruk ein repeater som omgår det objektet som forårsaker blokkering av trådløse signalet, sett mange tilfeller av varmtsvanntank , el stor murt peisområde. Eller direkte ved metall inspeksjonsluker.
Jeg har nettopp åpnet abonnement med Altibox og har Zyxel AC hjemmesentralen som jeg hadde fra før av. Denne er satt i bromodus og går videre fra LAN port 3 i hjemmesentralen til WAN porten i ASUS AC68U ruteren. Har også vært inne og aktivert IGMP på asus siden.

Men problemet mitt er at jeg ikke får hverken wifi eller lan til å fungere. Får feilmeldinger som "Kunne ikke finne proxyinstillingene automatisk" (har deaktivert automatisk proxy detection, noe som ikke hjalp). Får også felmeldingen "Datamaskinen ser ut til å være konfigurert riktig men får ikke kontakt med (microsoft.com) / DNS problemer. Og får også ikke noen feilmelding. men det fungerer ikke like vel.

Noen som har en mulig løsning / erfaring med dette problemet?

Hadde vært til stor hjelp!

Gjorde dette nå:

2Slik bytter du Zyxelboks (hjemmesentral) til Asus RT-AC66U
----------------------------------

1. Gå inn på nettleser og logginn på router
2. Klikk på LAN
3. Kikk på IPTV
Internett: 102 (VLAN) (priority 2)
IPTV Port 3 og/ eller 4 : 101 VLAN (priority 1)
Aktiver multikastrutelogging (IGMP Proxy) : Aktiver
4. Klikk på WAN
5. Skriv inn mac-adressen til hjemmesentralen
6. DHCP query frequency: Normal
7. Slå av router, flytt nettverkskabel fra mediakonverter (hvite fiberboksen på veggen) til WAN i Asus router.
8. Start router og vent 5-10 min."


Fikk WIFI til å fungere bra nå. Men LAN funker ikke... merkelig. Noen som vet hvorfor?
Sist endret av Andyplays; 28. juli 2017 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@KydeX og jeg har kommunisert litt direkte, og han har eksperimentert en del, samt sendt meg en del logger som jeg har forsøkt å se på. Formålet med hele greia er jo å få den nye TV-løsningen til å fungere med egen router og FMG i bridge. Det har foreløpig ikke lykkes, men noe info har vi i hvert fall skaffet oss.

Når systemet kjører slik Altibox ønsker (altså med FMG som router og dekoder bak denne), så er det dette som skjer når dekoderen starter:
  1. Ber om IP via DHCP, og tildeles da en LAN IP (i dette tilfellet 192.168.10.x) av FMG.
  2. Gjør DNS-oppslag på 2.android.pool.ntp.org (det er jo også Android som kjører på disse nye dekoderne), og sender så en NTP-forespørsel til gitt IP og mottar klokke.
  3. Sender ut en del SSDP-pakker for å annonsere seg selv og å sjekke ut andre dingser på nettet. Jeg antar dette er fordi den også kan fungere som mediefremviser(?)
  4. Oppretter en TCP-forbindelse til en (offentlig) Altibox-adresse (213.167.98.x) på port 37000, og utveksler litt (rundt 220 bytes totalt) data. Kan se ut som noe ID-greier eller noe.
  5. Gjør DNS-oppslag på tviptveds.services.altibox.net, og får adressen 172.21.33.7, altså en privat adresse. Merk at dette oppslaget (selvfølgelig) kun fungerer når det er en Altibox DNS-server som benyttes, som det jo er by default med FMG.
  6. Oppretter så en TCP-forbindelse til server i forrige punkt, og mottar en del info, hvorav noe er klartekst. Inkluderer blant annet noe sertifikatgreier, samt mange navn på interne Altibox-servere. Alle i domenet services.altibox.net.
  7. Gjør noen flere DNS-oppslag på Altibox-servere (i domenet som nevnt i forrige punkt), og kommuniserer med disse over TCP. Dataene ser ut til å være krypterte, så noe format er umulig å si noe om.
  8. Henter så en hel del data fra en server (172.21.33.10) over HTTP, dette inkluderer en god del grafikk/bilder (f.eks kanallogoer) og annet (javascript, json etc) som ikke er kryptert.
  9. Kommuniserer så også med noen flere servere i 213.167.98.0/24 på det som ser ut som dedikerte porter fra 37000 og oppover.
  10. NTP mot intern Altibox-server gjøres også, så den første NTPen i pkt 2 var nok bare tidlig i boot og en del av standardprogramvaren på dekoderen.

Nåvel, så kommer det mest interessante, og det er at så langt jeg kan forstå så er det ikke IGMP/multicast som benyttes for videostrømmen. Det som skjer når dekoderen vil motta en kanal, er at den sender en UDP-pakke på 8 bytes (sender samme pakke to ganger) direkte til en 172.21.x.x-adresse, som så begynner å sende en UDP-stream tilbake til dekoderen (selvfølgelig også UDP og kryptert). Dette er altså unicast, og ikke multicast, i hvert fall sett fra dekoderens side. Forskjellige kanaler/streamer ser ut til å ha forskjellige IP-adresser, og portnumrene ser ut til å være mer eller mindre tilfeldige.

Når dekoderen vil bytte kanal, så sender den igjen noen små "stopp-pakker" til den nåværende kanalens IP, og deretter nye "start-pakker" til den nye kanalens IP. Alt UDP.

Når så Asus-routeren kobles inn og FMG settes i bridge, så fungerer ikke trafikken mot disse interne serverne lenger. Asusen agerer som DNS-proxy, men den filtrerer ikke bort private adresser (som f.eks enkelte andre routere gjør by default), så når dekoderen gjør DNS-oppslag via Asusen, så får den korrekte adresser tilbake. Når den så forsøker å opprette kommunikasjon, f.eks til 172.21.33.10, så får den ikke noe svar. Akkurat hvor det stopper vet vi ikke, men jeg ville jo tippe at Asusen burde sende trafikken ut på sitt WAN (og med seg selv som source-adresse/masquerading), selv om det er snakk om privatadresser. Det er vel kun routere hos ISPer som skal/må filtrere bort adresser som ikke er routbare på internett?

Det vi ikke vet enda, er om FMG er rigget slik at når den er i bridge så dropper den trafikk mot 172.21.x.x-adressene, mens når den selv er router, så tillater den trafikken.

Uansett er det ikke noe som tilsier at ikke Altibox kunne tillatt bruk av egen router om de bare ikke hadde vært så trangsynte...
Sist endret av mroek; 29. juli 2017 kl. 02:19.
Nye VLAN med FMG-sentral, iallefall i Trondheim (Altibox / NTE)

90 - Tele
91 - TV
92 - inet

erstatter altså gamle VLAN
100 - Tele
101 - TV
102 - Inet

Får inet på 102 også, men er bekreftet av tekniker at VLAN som brukes av FMG-sentralen og nytt utstyr her er 90,91,92.

Med HET konverteren og zyxel p2812 ble 100,101,102 brukt.

Har ikke TV selv, men prøv med VLAN 91 for TV, se om det fungerer med eget utstyr/switch.
Jeg har FMG Sentralen, men har brukt en egen Mikrotik router til internett og TV(gammel tv løsning, der du bridger vlan101 til TV-dekoder og ikke trenger IGMP proxy) de 4-5 siste årene.

Jeg testet vlan 90, 91 og 92. Jeg mottar ingen ip-adresser på disse vlan'ene(Lyse Altibox, Rogaland). Til info har jeg spoofet mac-adr fra FMG sentral og dette fungerer ettersom jeg for IP-adresser på vlan101 og 100. Takker for tips greddost, men dette fungerte dessverre ikke for meg
Sist endret av atg; 29. juli 2017 kl. 11:23.
Jeg har FMG Sentralen, men har brukt en egen Mikrotik router til internett og TV(gammel tv løsning, der du bridger vlan101 til TV-dekoder og ikke trenger IGMP proxy) de 4-5 siste årene.

Jeg testet vlan 90, 91 og 92. Jeg mottar ingen ip-adresser på disse vlan'ene(Lyse Altibox, Rogaland). Til info har jeg spoofet mac-adr fra FMG sentral og dette fungerer ettersom jeg for IP-adresser på vlan101 og 100. Takker for tips greddost, men dette fungerte dessverre ikke for meg
Sist endret av atg; 29. juli 2017 kl. 11:21.
1. Gå inn på nettleser og logginn på router
2. Klikk på LAN
3. Kikk på IPTV
Internett: 102 (VLAN) (priority 2)
IPTV Port 3 og/ eller 4 : 101 VLAN (priority 1)
Aktiver multikastrutelogging (IGMP Proxy) : Aktiver
4. Klikk på WAN
5. Skriv inn mac-adressen til hjemmesentralen
6. DHCP query frequency: Normal
7. Slå av router, flytt nettverkskabel fra mediakonverter (hvite fiberboksen på veggen) til WAN i Asus router.
8. Start router og vent 5-10 min."

Jeg har nå fulgt stegene over og får WIFI til å funke bra. Samt at Internett funker på port 2 i asus ruteren, og da følgelig TV på 3/4 regner jeg med. Men problemet mitt er at jeg har kun 1 kabel inn til hvert rom i huset, og da får jeg ikke internett + TV kablet i rommene med switch ettersom internett og tv går på ulike porter.

Jeg trodde det var slik med Altibox at man kunne sende TV + Internett på samme kabel slik at man ved switch i rommet kan få begge deler ut fra denne kabelen. Er det mulig å "fortelle" asus ruteren at både tv og internett skal gå fra porten? Mener de hos Altibox også sa at man kunne få TV og Internett over samme kabel, men uvisst om det funker med oppsettet over. Noen som vet hva jeg må gjøre evt for å få det til?
Jeg fikk den nye Altibox FMG sentralen, men har brukt egen router(Mikrotik) og SFP direkte mot Altibox, noe som har fungert utmerket både for TV og internett.
Men denne uken fikk jeg den nye TV løsningen fra Lyse Altibox. Jeg fikk beskjed fra en tekniker at for at den nye TV-Løsningen\dekoderen deres skal virke må FMG sentralen brukes og den kan ikke stå i bridge-mode. Jeg antar dette er på grunn av at den nye TV-dekodere både skal ha tilgang multicast strømmene(tv-kanalene) som ligger på VLAN101 og Internett som ligger på VLAN102 og jeg antar videre at FMG Sentralen løser dette med å bruke IGMP Proxy. Se skisse:



Jeg har gjort følgende i mitt oppsett på Mikrotik routeren, som jeg mener er rett, men har ikke kommet videre:
1: Opprettet vlan100, 101, 102 på den eksterne porten som går mot Altibox, spoofet mac adressen fra FMG sentralen til denne fysiske porten. Dette virker, for jeg for IP addresser tildelt i de 3 vlanene.
2: Internett delen fungerer (VLAN102 får ekstern ip-adresse, som jeg igjen NAT’er til mitt interne 192.168.x.x nettverk. TV dekoderen kommer også på nett her, men uten TV kanaler.
3: Multicast Proxy er opprettet på Mikrotik routeren min, upstream interface er vlan101. Og jeg har tillat UDP og IGMP trafikk på dette interfacet.

Men TV virker fremdeles ikke. Jeg tror du er inne på noe mroek med hvilke pakker fra dekoderen som skal routes mot hvilket av nettene (vlan101 vs vlan102). Per i dag antar jeg alt går mot vlan102 og derfor får ikke TV dekoderen klarer å motta TV.

Jeg tror dette kan løses med å bruke DHCP Option's(eksempelvis dhcp option 121) som overfører rutene med dhcp pakken, men det beste her hadde vært å funnet ut hva Altibox selv bruker i sin FMG sentral. Noen som har tips her?

Altibox vil i slutten av august ha en lansering av pakker(TV\Internett\Poengsystem). Jeg antar den nye TV løsningen(som også støtter 4k) vil for fullt bli rullet ut etter dette og dette problemet vil øke for oss som bruker 3.parts router utstyr.
Sist endret av atg; 29. juli 2017 kl. 12:21.
Har prøvd å skissere den løsningen jeg ønsker meg med Altibox - Asus AC68. Fint om noen har innspill til hvordan jeg kunne fått dette til å funke.

Skisse:

https://imma.gr/67747xfcf83 (Klarte ikke få det til å komme opp som bilde)
Sist endret av Andyplays; 29. juli 2017 kl. 12:38. Grunn: Legge inn bilde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mroek Vis innlegg
Nåvel, så kommer det mest interessante, og det er at så langt jeg kan forstå så er det ikke IGMP/multicast som benyttes for videostrømmen. Det som skjer når dekoderen vil motta en kanal, er at den sender en UDP-pakke på 8 bytes (sender samme pakke to ganger) direkte til en 172.21.x.x-adresse, som så begynner å sende en UDP-stream tilbake til dekoderen (selvfølgelig også UDP og kryptert). Dette er altså unicast, og ikke multicast, i hvert fall sett fra dekoderens side. Forskjellige kanaler/streamer ser ut til å ha forskjellige IP-adresser, og portnumrene ser ut til å være mer eller mindre tilfeldige.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd det enkle: Å legge til ei rute for 172.21.0.0/16 til det VLANet som TV går over? Private IP-områder kan utmerka fint rutast, men dei skal ikkje annonserast på internett, altså ut av ISPen sitt nettverk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du prøvd det enkle: Å legge til ei rute for 172.21.0.0/16 til det VLANet som TV går over? Private IP-områder kan utmerka fint rutast, men dei skal ikkje annonserast på internett, altså ut av ISPen sitt nettverk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke prøvd, fordi @KydeX (som er den som eier installasjonen) ikke har fysisk utstyr der dette er mulig. Han har FMG som termineringspunkt mot fiberen, og VLANene til Altibox er jo da ikke eksponert direkte. Bak FMG har han en Asus-router som han da ønsker å benytte som primærrouter (og med FMG i bridge), men det fungerer altså ikke.

Testing har vist at med FMG i bridge mode så får han delvis funksjonalitet med dekoderen i en av "TV-portene", men det er bare noe som fungerer (opptak og programarkiv virker ikke). Vi tror det er fordi dekoderen også trenger internett-tilgang, og det får den ikke via den porten på FMG.

Det som er litt interessant, er at FMG selv i bridge-mode agerer som DHCP-server på "TV-portene", så den bridger ikke bare VLAN101 direkte og lar servere på innsiden dele ut IPer (slik det var med de eldste hjemmesentralene). Jeg har også FMG hos meg, og jeg har gammel TV-løsning, men også der er det faktisk slik at FMG er satt opp som DHCP-server på disse portene selv i bridge mode. Jeg koblet til en PC, og den fikk IP i 192.168.10.x-nettet av FMG.

Ergo ser jeg ikke bort fra at man kunne lage et oppsett (i en egnet router) som splittet trafikken fra dekoderen slik at interntrafikk gikk til en "TV-port", mens resten gikk den vanlige veien (mot internett). Routeren ville jo da måtte ha støtte for dette, og i praksis blir det jo som et multi-wan-oppsett, der kun trafikk mot 172.21.x.x skulle gå over det interfacet som er fysisk koblet til en "TV-port". Blir jo mye mer klønete enn å bare sette inn en egen router med SFP, men det er det jo heller ingen som har fått til å funke med den nye TV-løsningen. Enda.

@atg: Skissen din av den nye TV-plattformen er nok riktig, men når det gjelder gammel TV-plattform så er den kanskje ikke riktig dersom man har skiftet til FMG, ref min forrige post. FMG agerer nok som NAT-router også for de gamle dekoderne når man har FMG, og ikke bare som VLAN-switch slik det var med de helt gamle hjemmesentralene. I dette tilfellet bruker den nok IGMP proxy for å få ting til å virke, men som jeg også skrev lenger oppe så ser det for meg ut for at den nye TV-løsningen ikke bruker IGMP, men noe annet.

I din beskrivelse sier du ikke noe om hvordan routingen er satt opp, men jeg tror altså du må splitte trafikken slik at trafikk mot 172.21.x.x sendes på VLAN 101, IGMP proxy hjelper deg antakelig ikke.

Du må også benytte Altibox sin DNS (som du får via DHCP på VLAN 102) slik at DNS-oppslag mot interne Altibox-servere fungerer.
Sist endret av mroek; 29. juli 2017 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt tips med det du skrev om å bruke Altibox sin DNS, har korrigert dette nå.

Ser for øvrig at det er en feil i konfigen min, ettersom innsiden av nettverket mitt(og derav TV dekoderen) ikke klarer å nå 172.21.0.0/16 segmentet. Neste steg blir derfor å få dette routet, slik forespørsler som går mot 172.21.0.0/16 blir routet ut via vlan101. Jeg er på ferie nå, så gir en liten lyd når jeg er tilbake og får testet en ny konfig.

Jeg har en ny 4k dekoder fra Altibox, denne rapporterer om at den ikke får kontakt med EDS'serveren til leverandøren. Dette samsvarer jo med dns navnet som du skrev i posten lengre opp tviptveds.services.altibox.net, og det er tydelig at dekoderen må kunne nå denne via vlan101 (da vlan102 ikke gir tilgang til dette nettet).



Jeg tipper det er denne routen\policy'en som blir pushet via DHCP option, uten at jeg skal være alt for påståelig
@atg: Blir spennende å høre om du får dette til å fungere. Det burde strengt tatt gjøre det, men vanskelig å vite om Altibox har funnet på enda mer tull som skaper trøbbel. Kan ikke fatte hvorfor de ikke kunne planlegge for dette. Finnes jo mange brukere som ikke er interessert i å la dem styre hele nettverket sitt, men som likevel ønsker å ha TV-tjenesten.
Sist endret av mroek; 29. juli 2017 kl. 19:51.
Sitat av Andyplays Vis innlegg
Har prøvd å skissere den løsningen jeg ønsker meg med Altibox - Asus AC68. Fint om noen har innspill til hvordan jeg kunne fått dette til å funke.

Skisse:

https://imma.gr/67747xfcf83 (Klarte ikke få det til å komme opp som bilde)
Vis hele sitatet...
Bruk en switch før asus routeren, fra media converter.
Switchen må støtte vlan. Trunk inn VLAN 101 og 102 tagged.
Ta ut vlan 102 untagged til inet fra en port, inn på wan til asus routeren, ta bort vlan tag fra asus routern (kjør den i normal modus).

101 videre til tv på aktuelle porter på switchene i de forskjellige rommene som skal brukes til tv porter. inet fra router kan du jo bare kjøre på vlan1 (standard untagged) fra asus routerens ene lan port.

Ta ut det du vil videre til de andre switchene dine i forskjellige rom (regner med disse også støtter vlan).

f.eks

Sitat av atg Vis innlegg
Jeg har FMG Sentralen, men har brukt en egen Mikrotik router til internett og TV(gammel tv løsning, der du bridger vlan101 til TV-dekoder og ikke trenger IGMP proxy) de 4-5 siste årene.

Jeg testet vlan 90, 91 og 92. Jeg mottar ingen ip-adresser på disse vlan'ene(Lyse Altibox, Rogaland). Til info har jeg spoofet mac-adr fra FMG sentral og dette fungerer ettersom jeg for IP-adresser på vlan101 og 100. Takker for tips greddost, men dette fungerte dessverre ikke for meg
Vis hele sitatet...
Det blir spennende å se hvordan dette blir da, jeg har akkurat fått fmg-sentral selv, venter på sfp for å teste selv med eget utstyr.

Jeg så iallefall på montørens skjerm (han logget inn så jeg kunne se det han kunne se av log i systemet), at det var 90,91,92 som var brukt.

Jeg så MTU setting osv... Han sa det var nye vlan for alle med ny sentral her i Trondheim. Jeg har ikke selv fått testet, venter som sagt på sfp-fiber-modul.

Foreløpig kjører FMG i bridge enn så lenge her hos oss... Sentralen henter jo config når den er ny, så det kan godt være forskjeller fra leverandør til leverandør.

Har forøvrig hørt før, at altibox brukte VLAN 104 til management, altså å styre sentralene til folk i f.eks bridge mode fra hjemmesiden deres...
Sist endret av greddost; 29. juli 2017 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meple Vis innlegg
Hei, har enda WRT54'n eg bare har som lekeruter når eg skal teste noko, absolutt en unik ruter for sin tid. Men til mitt svar på det som har med ruter anbefaling. Vil seie eg har nok erfaring og utdanning innen antenneteknologi til å seie du ikkje skal sjå så altfor mykje på utseende på dei plastikkruterene med tentakkel antenner.

Sjå heller på kjøps review som du finner mykje av på eldre modeller, nyare modeller vil bare være ein fordel om det er gått over til ny teknologi(har du .11AC og Mimo er du safe for lenge). Ellers vil du ha eit mykje bedre utgangspunkt for stabilt og godt trådløst nett på ein eldre modell som har fått sin del av oppdaterte firmware. Anbefaler RT-87 sjølv. Bruker den sjølv som brannvegg og mot torrent og en del aktive servere har den ingen problem. Einaste gangen den har knela er når eg hadde lagt ruteren ned slik den dekte luftehullene. Valgte den foran RT-88 p.g.a. diverse kompatibelitets greier, som eg ikkje kommer på i farta. Hatt min del av RT-ac66u, dei har slike buggs som sjeldent kommer men har skjedd på mine 2 rutere, da den kan resette seg heilt og legge ditt lokalnett åpent. Skjedde 3 ganger på 2 år, også en gang på 1 ruter på annen plassering.

Min erfaring innen dette feltet med altibox og alt rundt fiber leverandører er det utstyret som blir levert er ikkje meir for penger enn det du kan få på privat markedet. Er innimellom dei har gode deals med å søke opp "altibox" på komplett.no. Men direkte frå altibox leverandør vil eg nok være forsiktig å kjøpe ifrå da eg har sett en del svake repeater løsninger til overpris.

Har du kablet nettverk i hele huset vil eg nok anbefale mykje meir å bruke kablet aksesspunkt enn repeater løsning. Skjønt om du ikkje har fleire punkt i 1 etasje, bruk ein repeater som omgår det objektet som forårsaker blokkering av trådløse signalet, sett mange tilfeller av varmtsvanntank , el stor murt peisområde. Eller direkte ved metall inspeksjonsluker.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et godt svar.

Kan jeg kjøre Fiber -> FMG -> Asus -> ny TV-dekoder?

Vil da bruke Asus som access point + koble en tv-dekoder i den. Er det mulig uten for mye hassle? Ser Komplett selger denne med "Altibox-rabatt"
Sitat av zelder Vis innlegg
Tusen takk for et godt svar.

Kan jeg kjøre Fiber -> FMG -> Asus -> ny TV-dekoder?

Vil da bruke Asus som access point + koble en tv-dekoder i den. Er det mulig uten for mye hassle? Ser Komplett selger denne med "Altibox-rabatt"
Vis hele sitatet...
Det kan du ikke, i hvert fall ikke om du setter FMG i bridge mode. Det er nettopp den problemstillingen vi nå har diskutert (og fremdeles diskuterer) i flere av postene like over her. Om du lar FMG være router (altså ikke i bridge mode) så er det mulig at det kanskje fungerer, men da får du dobbel NAT, og det vil du helst unngå. Det er rett og slett en dårlig løsning.
Jeg har ingen planer om å sette FMG i bridge mode. Dobbel NAT, er det et problem for TV-dekoderen?
@zelder: jeg tror ikke det vil fungere med FMG->Asus-Router->Ny TV-Dekoder. grunnet samme problemstilling som vi diskuterer lengre oppe her...

I ditt tilfellet, hadde jeg deaktivert router funksjonaliteten i Asus'en og kjørt denne som et rent aksesspunkt\switch. Da vil det fungere
Sitat av atg Vis innlegg
@zelder: jeg tror ikke det vil fungere med FMG->Asus-Router->Ny TV-Dekoder. grunnet samme problemstilling som vi diskuterer lengre oppe her...

I ditt tilfellet, hadde jeg deaktivert router funksjonaliteten i Asus'en og kjørt denne som et rent aksesspunkt\switch. Da vil det fungere
Vis hele sitatet...
Det kan vel muligens fungere så lenge FMG ikke står i bridge mode, men noen god løsning er det vel strengt tatt ikke.
Hm, ok. Takk for svar Vet ikke helt om jeg trenger å bruke ASUS' avanserte innstillingsmuligheter. Eneste som hadde vært kult er kanskje VPN. Vil det være mulig å bruke det?
Sitat av zelder Vis innlegg
Hm, ok. Takk for svar Vet ikke helt om jeg trenger å bruke ASUS' avanserte innstillingsmuligheter. Eneste som hadde vært kult er kanskje VPN. Vil det være mulig å bruke det?
Vis hele sitatet...
Hva slags type VPN tenker du på? Klient-VPN (f.eks at du abonnerer på en VPN-tjeneste) bør fungere uten noe spesielt styr, men om du skal sette opp en VPN server i Asusen for å gi deg tilgang til ditt eget nett fra utsiden, så må du i hvert fall sette opp port-forwarding i FMG.
Det fungerer vel ikke å bruke asus som vpn server om den er satt som reint aksesspunkt.
Jeg har openvpn server på en linux boks, portforward gjennom FMG. Det fungerer.
FMG hang seg etter et par dager, men kom opp igjen av seg selv, og har nå fungert utmerket en uke.
Det fungerer vel ikke å bruke asus som vpn server om den er satt som reint aksesspunkt.
Jeg har openvpn server på en linux boks, portforward gjennom FMG. Det fungerer.
FMG hang seg etter et par dager, men kom opp igjen av seg selv, og har nå fungert utmerket en uke.
Tenkte mulighet for en egen VPN server. Slik at jeg kan koble meg til nettet hvis er jeg i utlandet. I tillegg har jeg en TV stream som kun tillater streaming med en tvheadend client fra min IP. Hadde jeg hatt en VPN server kunne jeg kanskje delt tilgangen til TV-streamingen med et par kamerater. Har 500/500, så burde i teorien funke. Å kjørte en port forward på FMG-en kan jeg kanskje få til..

Antar rekkevidden blir mye bedre med en FMG+ASUS kontra FMG+Altibox Pluss.. så er vel bare å kansellere ordren og gå for ASUS.
Tenkte mulighet for en egen VPN server. Slik at jeg kan koble meg til nettet hvis er jeg i utlandet. I tillegg har jeg en TV stream som kun tillater streaming med en tvheadend client fra min IP. Hadde jeg hatt en VPN server kunne jeg kanskje delt tilgangen til TV-streamingen med et par kamerater. Har 500/500, så burde i teorien funke. Å kjørte en port forward på FMG-en kan jeg kanskje få til..

Antar rekkevidden blir mye bedre med en FMG+ASUS kontra FMG+Altibox Pluss.. så er vel bare å kansellere ordren og gå for ASUS.

Bah. Rolig trippelpost. Kan ikke edite.

Hva med å kline til med å kjøpe TP-LINK Talon AD7200? Får den for 2.100 ca. http://webkiosken.no/products/Nettve...?prodid=294759
Sist endret av zelder; 31. juli 2017 kl. 04:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har nylig fått installert ny løsning til Altibox (Lyse) med FMG hjemmesentral, og har et par spørsmål vedr DMZ-host og egen router.

Har fra tidligere anskaffet meg en Linksys LRT214 da jeg hadde behov for å sette opp et VLAN for utleiedel i boligen. Ettersom vi nå (foreløpig) ikke kan sette FMG i bromodus, har jeg inntill videre gitt LRT214'en en statisk ip 192.168.10.2 og definert denne i DMZ-host på FMG slik at jeg selv kan styre port-forwarding (og da ikke bry meg om FMG'en).

Vil dette være en "dårlig" løsning, og er det evt. noe rundt DMZ-host jeg bør være obs på i dette tilfellet?
Vet at dette gjerne er litt off-topic i forhold til det de senere diskusjoner omhandler, hvor man ønsker å ignorere FMG'en helt og styre skuta helt selv mht. til både Tv OG Internett.

I mitt tilfelle lar jeg mao. FMG'en håndtere TV-dekoderene direkte, mens alle andre klienter (kablet, trådløst) håndteres via LRT214 (og annet tilbehør som switcher, accesspunkt etc)

Kan jo også nevne at FMG'en har trengt 2 resettinger i løpet av 2 uker nå, men er usikker på om hvorvidt dette skyldes oppsettet jeg nå har skissert. Eneste jeg kunne forestille meg var en eventuell konflikt med tildelt ip for LRT214-routeren (192.168.10.2), men denne ligger jo utforbi FMG'ens ip-range for DHCP (192.168.10.100-192.168.10.199)
@zelder: Port forward på FMG er enkelt nok, burde gå greit å få til. Vanligvis er det UDP port 1194 som benyttes for OpenVPN.

TP-Link-routeren du linker til er sikkert helt kurant, og har innebygd OpenVPN-server, men det er det også mange andre hjemmeroutere som har. Personlig ville jeg kjøpt en router som er fullt støttet av OpenWRT/LEDE, men det er bare fordi jeg synes det gir maksimal fleksibilitet. Produsentens egen FW er ofte litt mer begrenset, men også enklere å forholde seg til og sette opp. Ytelsen kan noen ganger være bedre med produsentens egen firmware.

@balle3201: Når du sier du ikke kan sette FMG i bromodus, er det fordi det er den nye typen TV-løsning du har?

Ellers er vel det skisserte oppsettet ditt med DMZ-host det beste du kan få til så lenge du har FMG og ikke bromodus. Du ender jo selvfølgelig opp med dobbel NAT (som man helst ønsker å unngå), men uten bromodus er det uunngåelig.

Tviler på at FMG har kræsjet på grunn av den statiske IP'en du har satt på LR214-routeren, men det hadde jo vært bedre om FMG faktisk tillot statisk IP-allokering (static leases).
Sist endret av mroek; 31. juli 2017 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@mroek Takk for svar. Ja, det stemmer at jeg har fått den nye TV-løsningen, og basert på de anbefalinger jeg har fått og lest, så har jeg holdt meg unna Bromodus slik jeg hadde tidligere. Hadde absolutt vært enklere dersom jeg kunne allokere en fast IP til min egen router, men enn så lenge blir nok det andre løsningen.

Har meldt inn saken til Lyse begge gangene, men de kunne vistnok ikke se noe galt... Litt frustrerende når det skjer, for da må jeg også ta strømmen/resette LRT214'en også, da den ikke klarer å "koble seg opp" mot FMG'en igjen (med angitt IP 192.168.10.2). Fungerer fint igjen etter en omstart, men litt rart uansett. Mulig en bug i Linksys'en (?)
Jeg kan med glede meddele at jeg har fått TV (nye TV Løsningen til Altibox med 4k dekoder) til å fungere uten deres FMG Hjemmesentral.

Jeg bruker en Mikrotik Router(CCR1009) med SFP som uplink. Hvor jeg har satt opp IGMP Proxy så Multicast trafikk går mot vlan101 og vanlig internet fra TV dekoderen går mot vlan102->via mitt eget NAT'ed nettverk.

@mroek: Det eneste som skulle til utover dette var å sørge for at unicast trafikk som går fra mitt NATede nettverk(som dekoderen står i) når 172.21.0.0/16 via vlan101 Takk for god hjelp!

Jeg antar dette også skal kunne overføres til å bruke en Asus-router til å erstatte FMG med den nye TV løsnigen. Men en forutsetning er at Asus routeren(eller en hvilken somhelst annen router) støtter IGMP Proxy + en Manuell route for å sørge for at trafikken som går mot 172.21.0.0/16 går ut fra Altibox sitt Vlan101

Jeg skal se om jeg ikke kan få snekret sammen en liten guide, step by step for hvordan jeg fikk dette til å fungere.
Sist endret av atg; 31. juli 2017 kl. 16:58.
Sitat av atg Vis innlegg
Jeg kan med glede meddele at jeg har fått TV (nye TV Løsningen til Altibox med 4k dekoder) til å fungere uten deres FMG Hjemmesentral.

Jeg bruker en Mikrotik Router(CCR1009) med SFP som uplink. Hvor jeg har satt opp IGMP Proxy så Multicast trafikk går mot vlan101 og vanlig internet fra TV dekoderen går mot vlan102->via mitt eget NAT'ed nettverk.

@mroek: Det eneste som skulle til utover dette var å sørge for at unicast trafikk som går fra mitt NATede nettverk(som dekoderen står i) når 172.21.0.0/16 via vlan101 Takk for god hjelp!

Jeg antar dette også skal kunne overføres til å bruke en Asus-router til å erstatte FMG med den nye TV løsnigen. Men en forutsetning er at Asus routeren(eller en hvilken somhelst annen router) støtter IGMP Proxy + en Manuell route for å sørge for at trafikken som går mot 172.21.0.0/16 går ut fra Altibox sitt Vlan101

Jeg skal se om jeg ikke kan få snekret sammen en liten guide, step by step for hvordan jeg fikk dette til å fungere.
Vis hele sitatet...
Hurra! Da stemte jo teorien! :-)
Jeg er ikke sikker på om du faktisk trenger IGMP proxy, men det skader jo heller ikke.

Uansett, veldig gode nyheter at det fungerte, for da vet vi at det ikke er noe mer muffens Altibox har gjort for å sperre for dette.
Du må kjøre IGMP Proxy, hvis ikke vil ikke multicast trafikken(TV trafikken) passere fra vlan101, via intern-nettverket til dekoderne.

Du trengte ikke dette før da nettsegmentet(vlan101) ble overført(urørt, bare vlan tag strip) helt frem til dekoderen, men med den nye TV løsningen må du kjøre det. Alternativt er PIM(men dette er uaktuelt i denne sammenheng).
Sist endret av atg; 1. august 2017 kl. 11:21.
Sitat av atg Vis innlegg
Du må kjøre IGMP Proxy, hvis ikke vil ikke multicast trafikken(TV trafikken) passere fra vlan101, via intern-nettverket til dekoderne.

Du trengte ikke dette før da nettsegmentet(vlan101) ble overført(urørt, bare vlan tag strip) helt frem til dekoderen, men med den nye TV løsningen må du kjøre det. Alternativt er PIM(men dette er uaktuelt i denne sammenheng).
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på dette? De nye dekoderne bruker ikke multicast til streaming av video lenger, så langt jeg kunne se fra loggene jeg fikk. Ergo burde IGMP proxy strengt tatt være unødvendig i den nye TV-løsningen.

Har du testet med nye dekodere og IGMP proxy avslått, og sett at det ikke fungerer?
Ja, de nye dekoderene bruker fremdeles multicast(når du ser på vanlig Linær TV) og unicast når du ser eksempelvis trykker tilbake til start eller ser et opptak fra skyen(eller bruker andre ikke linær tjenester på TV Dekoderen)

Testet med IGMP Proxy avslått og da virket ikke vanlige TV kanaler lengre.

IGMP Snooping blir også et krav med dette oppsettet(for å slippe å få Multicast pakkene ut på alle portene i nettverket ditt)
Ok, men da er det jo litt rart at jeg ikke kunne se multicast-trafikk i de loggene jeg har sett på. Jeg er temmelig sikker på at i noen av loggene så var det lineær-tv (med kanalbytte) som ble logget.

Men for all del, det virker jo ikke ulogisk det du sier.
Hei, bryter bare inn for å si at jeg har nye tv løsningen til Altibox, ZyXEL hjemmesentral i bromodus, Asus rt-ac66-u ruter. Og alt fungerer som normalt. Virket først ikke, men virker nå. Prøvde mye av det beskrevet i denne tråden, fikk det ikke til, så satte alt tilbake slik jeg alltid har hatt det, med den gamle løsningen på tv, og plutselig virket alt. noen grunn til at dette fungerer hos noen, men ikke alle tro?