Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 3887
∮ F dr = 0
En ting, som jeg har observert over lengre tid på div. news groups, irc kanaler og forumer. Hvorfor må så utrolig mange folk bruke akkurat slackware? Får det dere til og føle tøffe, eller er det fordi dere vil lære GNU/Linux så godt som mulig. Alså, det er definitift ikke det siste, men dere vil føle dere tøffe!
Dere nybegynnere gidder jo ikke og lese en manual, "Nei dette gidder jeg ikke. For noe tull, her er det 20 sider om ditten og datten". Nei huff. Hvorfor holder dere ikke mammaen deres i hånden mens dere installer nye xp?

Dere nybegynnere savner kansje muligheten til og klikke "next next" osv for og installere et program. Og når dere får tak i det, ala rpm eller apt så skjønner dere ikke strukturen i det. DET ER JO SÅ LETT! man rpm eller man apt-* osv!
Denne posten ble litt lengre en forventet, men egentlig ment som en oppfordring til og lese manualer, ikke benytte de mest avanserte GNU/Linux distroene på starten, og ikke spamme ned forums, newsgroups og irc kanaler med spørsmål det ville tatt deg 2 sekunder og finne ut av selv. Noen linker er jo:

Http://groups.google.com
Http://www.google.com/linux
Http://ldp.linux.no
Http://www.kernelnewbies.com

Som _BØR_ være en tommel-regel og sjekke før du syter og klager over hvor skummel og elendig GNU/Linux er.
Kunne ikke vært mer enig! Noe mer konstruktivt har jeg desverre ikke
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
*fnise*
gjett hvilken distro boxen til nff kjører?
Det med å lese manualer syns jeg er tullete. Man lærer mye bedre av egen erfaring enn av å lese en manual. Man må jo seff lese litt men å lese seg til kunnskap syns jeg ikke er bra. En datamanual brukes vel egentlig som et oppslagsverk. Ingen går vel rundt å husker kommandoer som man bruker 2 ganger i året?
Opprinnelig postet av LaDa
Det med å lese manualer syns jeg er tullete. Man lærer mye bedre av egen erfaring enn av å lese en manual. Man må jo seff lese litt men å lese seg til kunnskap syns jeg ikke er bra. En datamanual brukes vel egentlig som et oppslagsverk. Ingen går vel rundt å husker kommandoer som man bruker 2 ganger i året?
Vis hele sitatet...
Så du spør heller dem som har tatt seg tid til å lese den, og virkelig kan det den brukes til? Ekke slik man lærer ting ordentlig. Hvis det absolut er slik du vil ha det, så gå over til windows heller.
Opprinnelig postet av LaDa
Det med å lese manualer syns jeg er tullete. Man lærer mye bedre av egen erfaring enn av å lese en manual. Man må jo seff lese litt men å lese seg til kunnskap syns jeg ikke er bra. En datamanual brukes vel egentlig som et oppslagsverk. Ingen går vel rundt å husker kommandoer som man bruker 2 ganger i året?
Vis hele sitatet...
Nei, men kanskje like bra og lese manualen minst en gang før man hiver seg innpå noe man adrig har sett før..
Kunne ikke irritert meg mer over "slike brukere". Amatører skal absolutt ikke ha RH/Mandrake og lignende, fordi da skjønner alle at de er amatører (ånei?). Selv bruker jeg gentoo/debian
Jeg bruker slackware Men også litt Mandrake (Grei som desktop)
Jeg sier/har sakt at jeg vil teste Slackware fordi jeg har sett en deskop på gallerier og syns det ser tøft ut. Jeg har ellers ikke peiling på Linux så jeg driver egentlig bare å tester rundt! til nå har jeg testet: Red Hat 8, FreeBDS, noe jeg ikke husker navnet på og nå kjører jeg Lindows!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
dweep: slackware har lite med desktopen å gjøre..
du får samma desktop på de fleste linuxdistroer..
det har lite med selve distroen å gjøre, det har mer med "softwaren" man bruker som desktop.. dvs KDE o.l.


forøvrig, man bruker vel distroer som slackware o.l. fordi man liker å vite hva som foregår, å bruke rh er vel omtrent som å kjøre windows, du har ingen kontroll på hva som kjøres og når det kjøres :>
∮ F dr = 0
Trådstarter
forøvrig, man bruker vel distroer som slackware o.l. fordi man liker å vite hva som foregår, å bruke rh er vel omtrent som å kjøre windows, du har ingen kontroll på hva som kjøres og når det kjøres :>
Vis hele sitatet...
Redhat er laget mere brukervenlig for folk som er nye i miljøet "linux", Redhat er GPL så du fortsatt like mye frihet og kontroll som en annen GPL distro.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hehe.. Hey! jeg er nybegynner innen linux og jeg har ingenting imot å lese manualer og skitt så ikke kom her og generaliser meg men anyways, er egentlig veldig ening med deg. Jeg selv har drevet og dullet litt med redhat og i skrivende øyeblikk holder jeg på å installere slack for å sjekke litt på det.. wish me good luck. Og nei, jeg kommer nok ikke til å poste her og dær etter hjelp
(bare så det er nevnt så kjører jeg det i vmware intill videre</blasfemi>)
Opprinnelig postet av nso
dweep: slackware har lite med desktopen å gjøre..
du får samma desktop på de fleste linuxdistroer..
det har lite med selve distroen å gjøre, det har mer med "softwaren" man bruker som desktop.. dvs KDE o.l.
Vis hele sitatet...
Der ser du, jeg er newbe på Linux!
Så hvilken distro råder dere til, til en som vil lære seg linux da ?

Redhat ?
∮ F dr = 0
Trådstarter
evt. Mandrake eller Redhat, ja
adrian, tendensen på f.eks hw.no er jo at folka bruker mandrake.
morsomt med alle n00bsene som er lei av microsoft fordi win sucker og som ikke skjønner dritten når <insert windows app here>'s autorun ikke dukker opp under linux.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Adrian
[b]

Redhat er laget mere brukervenlig for folk som er nye i miljøet "linux", Redhat er GPL så du fortsatt like mye frihet og kontroll som en annen GPL distro.
Vis hele sitatet...
var det ikke det jeg sa da?
med slackware har er det ikke noe "klikk her for å innstallere".. du må gjøre litt selv :> ergo er det greit å bruke RH i begynnelsen

chill on the bold
Jeg kjører Slackware ( dont blame me ) grunnen var vell at jeg ville begynne fra begynnelsen med linux. Kjørte mandrake og Red hat, men syntes ikke det var så bra jeg Fikk også noen tips fra venner om at slackware var bedre til å begynne med..

Vel, jeg synes slackware distroen er grei nok jeg. Men manualer må man lese mange av ja kjører den mer som konsoll enn x window.. *liker komandoer og slikt shit *
∮ F dr = 0
Trådstarter
Tenkte mest på det med kontroll over redhat osv.
Opprinnelig postet av HeavyD
Så du spør heller dem som har tatt seg tid til å lese den, og virkelig kan det den brukes til? Ekke slik man lærer ting ordentlig. Hvis det absolut er slik du vil ha det, så gå over til windows heller.
Vis hele sitatet...
Nei, man bruker:

man og ls

spørre noen gjør man hvis man trenger det etterpå, kanskje litt ofte i starten for affirmasjon, og mindre etterhvert som man blir kjent i mappene.

Selv har jeg akkurat oppdaget X-Windows... har visst om den lenge, men aldri hatt behov for den før. Jeg har brukt Linux siden kjerna het 1.3 (det var i April/Mai et år.)
Leit sjæl, finn ut hva du har lyst til å lære, jeg begynte med debian-base-install, da det kom til å lære meg Linux.

Brukte litt RedHat først, men det var kun GUI saker i GNOME... f. eks. SAME-GNOME som jeg fortsatt er hekta på.

Men jeg anbefaler waimea fra www.waimea.org når det kommer til window-manager!
jeg er newbie i linux, installerte mandrake og fikk bare error på alt, men med slack funka alt med en gang så det er grunnen til at jeg ville valgt slack om jeg skulle installert linux nå
Jeg begynte med Slack, og de ble endel timer i man.
Men da jeg kan iallefall si at jeg da lærte noe fra begynnelsen av, instedenfor å bare trykke på next-knappen
Jeg begynte også i slack. Mest fordi kameratene mine brukte det og sa at jeg også brude bruke det. Ble en del man ettervert ja.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Opprinnelig postet av Adrian
Hvorfor må så utrolig mange folk bruke akkurat slackware?
Vis hele sitatet...
Eh, hvorfor må så utrolig mange folk bruke akkurat debian?

Det går for det samme!

Jeg har brukt Slackware siden jeg begynte å bruke linux. Dette var for ca 2 år siden, og jeg har brukt det siden. Jeg kan det grunnleggendes, men er ikke noe geni.

Hvorfor? Pga jeg liker det. Jeg har prøvd ut debian, redhat og mandrake. Men i mine øyne er Slackware best.

Er forøvrig enig med deg at man bør lese manualer og slikt før man spør andre etter hjelp, men syntes likevel dette var en sinnsykt tåpelig thread!

Føler du deg bedre enn andre fordi du kanskje kan litt mer om linux? Er behovet for respekt og dissing av personer som kan mindre enn deg så sterkt at du må poste her? Er det en ting jeg hater mer enn person som bare maser om hjelp er det personer som sier slikt som du sier her. Jeg er selv inne på #Linux.no @ undernet til tider og blir nesten irritert når det kommer personer inn med seriøse spørsmål og spør etter hjelp. Det pleier som regel å komme sarkastiske bemerkninger fra personer som tror de er så mye bedre enn dem, og dette irriterer meg!

Ble kanskje en teit post, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Mange folk bruker GNU/Linux, det vet vi. Men når så og si 70% av alle som er på #linuxhelp.no på EFnet sitter med reverse ipv6, akkurat installert slackware og skjønner ikke hvordan man konfigurerer x, synes jeg det blir for mye. Da kan de bruke Redhat eller mandrake. Dessuten, når de da får "Les bla bla" osv.. får man slengt tilbake at på linux kanaler er det en essens av drittsekker som ikke vil hjelpe en.

Du skjønner (forhåpentligvis) at dette er ganske rart, iom at de bruker slackware som er en "Les og Lær" distro.

Vell, mulig det er annderledes på #linux.no @ undernet, enn på #linuxhelp.no @ EFnet, men det er også mange folk som bruker slackware for og være tøff. "jeg bruker slackware, sier du meg imot dosser jeg deg" osv!

Seriøse spørsmål har jeg ingen problemer med og besvare, men f.eks
"Jeg har akkurat installert slackware og når jeg skriver tar xv zf fil-i-UPPER-oG-lowercase.tar.gz funker ikke" synes jeg det blir for dumt!

Ble kansje et teit svar, men jeg synes svaret ditt var teit.
Jeg startet i Red Hat, så ble det litt Mandraking, så fikk jeg meg Slackware, og nå bruker jeg Gentoo. Og jeg har lest lots of manual shitz. Prøvde meg uten manual i begynnelsen, "dette fikser jeg fort" holdning osv.
Men så sto jeg bare fast, og skjønte ingenting. Så kjøpte jeg en linux nybegynner guide. Da gikk alt mye bedre.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
nso: Hvilken distro står nff boksen på
haha!!!

Got ya!
ær så n00b at jeg ikke skjønner problemstilingen en gang
Opprinnelig postet av Adrian
Får det dere til og føle tøffe, eller er det fordi dere vil lære GNU/Linux så godt som mulig. Alså, det er definitift ikke det siste, men dere vil føle dere tøffe!
Vis hele sitatet...
Tror det er du som føler deg tøff jeg
eller du som føler deg truffet?
∮ F dr = 0
Trådstarter
* ted__ has joined #linuxhelp.no
<ted__> Jeg har akkurat installert slackware 9.0 med X og KDE. Men naar jeg skriver 'startx' saa sier den at den ikke finner musen. men i installasjonen valgte jeg USB mus, hva kan vaere galt, og hvor kan jeg eventuelt konfigurere dette ?
- Prakt eksempel

EDIT: <ted__> hva vil 'service network restart' vaere i slack ?
Sist endret av Adrian; 21. mars 2003 kl. 14:44.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
kriss: jeg er helt enig med deg. Det er selvfølgelig irriterende å sitte og høre på klaging fra personer når de ikke får noe til etter å ha prøvd i 2 minutter.

Men mitt poeng er ikke at man skal oppføre seg som "Guden av Linux" og sende sarkastiske og spydige kommentarer til personer som faktisk har brukt tid på å lese seg frem til noe, og prøve å finne ut av det selv. Da kan man heller bare holde kjeft, og overlate denne personen som trenger hjelp til noen andre.

Jeg har aldri opplevd at noen har brukt Slackware for å virke tøff, hvis dette er tilfelle så er det så idiotisk at jeg ikke finner ord. Slikt ler man bare av...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Adrian
En ting, som jeg har observert over lengre tid på div. news groups, irc kanaler og forumer. Hvorfor må så utrolig mange folk bruke akkurat slackware? Får det dere til og føle tøffe, eller er det fordi dere vil lære GNU/Linux så godt som mulig. Alså, det er definitift ikke det siste, men dere vil føle dere tøffe!
Vis hele sitatet...
Hvem sa dette?
Opprinnelig postet av Miracelix
Jeg fikk en linux suppert fyr på Tg til og installere slack, han satt en time i overtid.
Vis hele sitatet...
Selv synes jeg det ikke er så lenge siden du gikk rundt her og lagde skikkelige råtne tråder og kom med dumme spørsmål. Vi bannet deg til og med. Men så snill som nso er så slapp han deg inn i varmen igjen med et nytt nick; Adrian. Du har absolutt noe stort å lære av den mannen.

Opprinnelig postet av Adrian
Dere nybegynnere gidder jo ikke og lese en manual, "Nei dette gidder jeg ikke. For noe tull, her er det 20 sider om ditten og datten". Nei huff. Hvorfor holder dere ikke mammaen deres i hånden mens dere installer nye xp?
Vis hele sitatet...
Hvem er det her som ikke gidder?
Opprinnelig postet av Miracelix
Jeg fikk en linux suppert fyr på Tg til og installere slack, han satt en time i overtid.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Adrian
Dere nybegynnere savner kansje muligheten til og klikke "next next" osv for og installere et program. Og når dere får tak i det, ala rpm eller apt så skjønner dere ikke strukturen i det. DET ER JO SÅ LETT! man rpm eller man apt-* osv!
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig med deg i at apt, pkg og andre packagesystemer er gode, men leser man dine tidligere poster og ytringer, virker det for meg som om du akkurat har begynt å forstå hva Linux går i, og vil prøve å føle seg litt bedre enn dem som du var på samme nivå med for ca et halvt år siden. Visste du hva pkg/apt/osv var for noe når du begynte med Linux? Jeg tviler, noe dine tidligere poster på dette forumet indikerer.

Og videre angående IRC eksemplene dine, hva het kanalen du var innpå? Jo, nemlig #linuxhelp.no. Jeg vet ikke jeg, for meg virker det som et sted man kan få hjelp, eller hur? Men som kjent inneholder de fleste linuxrelaterte irckanaler en meget dårlig innstilling til å hjelpe. Jeg kan være enig i at mange spør dumme spørsmål som svaret på finnes etter ett enkelt søk på google. Men istedenfor å bare skrive "RTFM!!" eller "LOLZ U R TEH N00B!" så kan man jo faktisk gi dem en URL angående temaet de har problemer med og legge til på slutten at de kan prøve å søke på f. eks google før de spør neste gang, for det finnes garantert noen som tidligere har hatt samme problem. For alt du vet, har de jo allerede sjekket på søkemotorer. Husk, førsteinstalleringer av uutforskede OSer hos PC-brukere skjer hver dag, det kommer alltid noen nye og spør.

Denne posten er ikke skrevet for å tråkke ned på andre, slik som du i begynnelsen av denne tråden har gjort. Det holder jeg meg for god til. Si meg en ting; har du noen gang sett en person, som er aktivt inne i GNU/Linux eller GPL-miljøet, som kanskje bidrar med artikler eller kildekode, med andre ord, noen som faktisk vet hva de snakker om, gå rundt og trakker ned og snakker skit om mindre erfarne brukere av f. eks Linux? Nei, det har du ikke.

Som sagt, denne posten er ikke for å sette igang en krangel eller å prøve å si noe stygt om deg. Jeg synes bare du bør tenke over hva du faktisk sier.
jeg la inn slack fordi jeg ville.
har ikke lest noen guide. testing og www.google.com
fungerer fint.
det jeg lærte de dagene jeg hadde redhat med vmware holdt jo ikke en halvmeter, støtte nesten ikke på noe jeg måtte finne ut av(som tok mer enn 2 min.). så jeg starta på bar bakke med slack.

kanskje jeg bare er 1337 *fnis*
jeg for det meste ening med darkstaar!
∮ F dr = 0
Trådstarter
Gusto: Det som er at, jeg fikk kernel panic når jeg bootet opp Redhat 7.2 og skulle installere det. Jeg gikk til Support desk. for og be om hjelp, men de fant ingen annen løsning en og installere slack.. Han valgte selv og sitte ekstra for og fikse meg og linuxen min. Jeg hadde jo ikke prøvd slack før eller verken hørt så mye om dette. Jeg hadde jo ingen grunn til og stoppe han heller? Foresten så starter alle med noe. Jeg started faktisk med Redhat og btw. det er et år siden jeg drev sånn..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Litt over et halvt år siden, den posten. Men uansett, det var bare et _lite_ eksempel på hvordan du oppførte deg. Du mistet fullstendig oversikt over hva posten min egentlig handler om. Du driter deg ut like mye nå som du gjorde for et halvt år siden, eneste forskjellen er at nå er du på nivået over; du vet hvordan du setter opp en distribusjon uten større problemer, og også nok erfaring til å kanskje kompilere en kjerne eller tre, men utnytter hver eneste sjanse du får til å dytte en "nybegynner" ned i gjørma. Men hva så? Du glemmer kanskje at du selv har fått en del hjelp det siste halvåret?

Men nå som du har fått hjelpen du har trengt og vet litt mer enn å skrive ls og rm -rf /, ja, da ligger vel alt til rette for å begynne å slenge med leppa mot alle "nybegynnerne" der ute.

∮ F dr = 0
Trådstarter
Du har tydligvis ikke forstått hovedpoenget i denne posten. Og måten du framstiller dette på blir helt latterlig. Jeg leste faktisk man og søkte på google etter hjelp for jeg spørte etter hjelp på irc eller evt. forumer og dermed seg jeg ikke noe galt i det da. Er dette noe som irriterer deg så skrekkelig kan vi heller ta dette i pm en og la denne diskusjonen gå utover alle andre.
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :P
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
og ditt var ett av dem?
Adrian: du har tydeligvis ikke forstått poenget med denne threaden. og den er din. sier litt. Gusto peker jo just poenget i posten sin.
kriss: og apropo de "hjelpsomme" menneskene på div linux-kanaler; ingenting jeg spurte om fikk jeg et ordentlig svar på. alle sammen hadde hovne, jeg er 1337, barnehage-unnskyldninger for å ikke svare.
tilbake til Ad:
Måten du fremstiller dette på er helt latterlig, og akkurat nå ser det ikke ut til at det går utover noen andre enn deg selv.
Jeg synes det bør være opp til enkeltindividet selv å velge distro jeg...

ikke høre på en eller annen furte-Guri(n)...

Jante lever, drep jante!
Opprinnelig postet av LaDa
Det med å lese manualer syns jeg er tullete. Man lærer mye bedre av egen erfaring enn av å lese en manual. Man må jo seff lese litt men å lese seg til kunnskap syns jeg ikke er bra. En datamanual brukes vel egentlig som et oppslagsverk. Ingen går vel rundt å husker kommandoer som man bruker 2 ganger i året?
Vis hele sitatet...
Så man lærer mer av og syte på feks #linuxhelp.no ?
Hele greia er jo å lære selv, lese manualer, knote og prøve litt, SÅ eventuelt spørre om hjelp.
Det er også utallige idioter som whiner og kløner og skal ha hjelp til den minste ting, de forlanger at vi skal mate dem med tesje, uten at de har prøvd og løse problemet selv ved eventuelt og lese manualer, søke på nettet, knote og gruble litt selv.

Så jeg er TOTALT uenig med det du sier.
hvis du idler på linuxhelp.no burde du ha skjønt poenget med kanalen.
slik du svarer ser det vel bare ut at du er en slik "omg er du n00b? da gidder jeg ikke hjelpe".
har du tenkt på det faktum at man ikke kan ting før man har lært det? ser ut til at enkelte glemmer det når de har fått inn distro'n.
Sist endret av comicz; 24. mars 2003 kl. 11:30.
Opprinnelig postet av Dweep
Jeg sier/har sakt at jeg vil teste Slackware fordi jeg har sett en deskop på gallerier og syns det ser tøft ut. Jeg har ellers ikke peiling på Linux så jeg driver egentlig bare å tester rundt! til nå har jeg testet: Red Hat 8, FreeBDS, noe jeg ikke husker navnet på og nå kjører jeg Lindows!
Vis hele sitatet...
FreeBSD Takk
Jeg har veldig liten erfaring med Linux, men hadde tenkt til å teste Slackware, fordi jeg har hørt at det er bra!
Ingen som har sagt til meg at det er TØFFT å bruke Slackware, derfor kanke d være grunnen til at jeg skal legge d inn....
I tilleg har jeg såvidt testa Mandrake 7 og lindows BETA..
Opprinnelig postet av comicz
kriss: og apropo de "hjelpsomme" menneskene på div linux-kanaler; ingenting jeg spurte om fikk jeg et ordentlig svar på. alle sammen hadde hovne, jeg er 1337, barnehage-unnskyldninger for å ikke svare.
Vis hele sitatet...
Og hvor seriøst var spørsmålet du stilte? Du kan ikke forvente og få hjelp på noe som hadde tatt 5 minutter og finne på google, eller komme med latterlige utsagn som "printeren min funker ikke. hvordan fikser jeg det?!"

Kansje dette kan hjelpe deg med og få et bedre svar neste gang?
NULLTOLERANSE!
Opprinnelig postet av Adrian
DET Som _BØR_ være en tommel-regel å sjekke før du syter og klager over hvor skummel og elendig GNU/Linux er.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være tysen, men jeg føler sånn for å sitere Marie-Antoinette: "LET THEM EAT CAKE, I SAY"

For denne tråden er jo særdeles ignorant, og har lite feste i annet en et eller annet emosjonelt hos Adrian.