Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3578
For siste gang har jeg sett emg lei av trojaner- og virusangrep på Windows. Jeg vil konvertere til Linux. Men jeg trenger hjelp til å finne ut hva slags drivere, etc., som jeg trenger for å få det til å funger optimalt på min PC. Jeg vil også dualboote Linux med Windows Vista. Hva må jeg gjøre, og "hvilket" skal jeg laste ned?
Jeg regner med at jeg må partisjonere harddisken, men hva slags filsystem skal jeg bruke for Linux?

Hva med tastatur, mus, og lignende standard-applikasjoner?

PC-en er en HP Pavilion dv5 Notebook PC. Noen spesifikasjoner som jeg klarte å finne var disse:
-AMD Athlon Dual-Core QL-60 1.90 GHz prosessor
-3,00 GB RAM
-32-biters operativsystem

Lydkort:
IDT High Definition Audio-enhet

Nettverkskort:
-Atheros AR5007 802.11b/g WiFi Adapter / Realtek RTL8168C(P)/8111CP Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Skjermkort:
-ATI Mobility Radeon HD 3450


Er det noen fler spesifikasjoner eller noe som jeg(/dere) må vite, så si ifra. Jeg kommer antakelig til å trenge en ganske så step-by-step dirigering, så. På forhånd takk.
1. Last ned Ubuntu 8.10 fra www.ubuntu.com
2. Brenn ut på en CD.
3. Boot fra CD'en
4. Installer Ubuntu.

Filsystem er forvalgt dersom du velger standard installasjon, installasjonsprogrammet vil også la deg beholde windows og lage dualboot automagisk.

Drivere er stort sett default i linux, eneste du kan legge til ekstra er skjermkortdrivere, disse vil ubuntu stort sett presentere for deg som et installasjonsvalg eller du kan installere de manuelt ved å hente ned drivere fra www.ati.com.
Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
...
Hva må jeg gjøre, og "hvilket" skal jeg laste ned?
Jeg regner med at jeg må partisjonere harddisken, men hva slags filsystem skal jeg bruke for Linux?
...
Hva med tastatur, mus, og lignende standard-applikasjoner?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du har vista liggende på en cd fra før av. Ubuntu kan du laste ned her:
ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-is...ktop-amd64.iso
Denne kjører på 64-bit

Når det gjelder partisjoner så lurer jeg på hvor stor harddisken er... Du kan vel ta rundt 20-40gb på ubuntu og resten på vista. Dette er fordi du fra ubuntu har tilgang til Vista-partisjonen, men ikke andre veien. Lagrer du bla. musikken din og alt det der på vista-partisjonen kan du nå det fra begge os'ene.

Hvilken filsystem du skal bruke trenger du ikke engang å tenke på, siden ubuntu kan ordne det selv, med litt hjelp fra deg.

tastatur, mus og slikt kommer til å funke helt greit. Det er fordi de ikke trenger noen slags "spesiell" driver. Skjermkortet vet jeg ikke helt, men når jeg installerte ubuntu selv, så fikk jeg lett tak i driverene for mitt nvidia geforce 8600gts. Jeg antar det kommer til å gå greit

Det er viktig at du installerer vista først, deretter ubuntu.

Jeg kommer tilbake med bildeguide senere (tenkte jeg skal sette opp en dualboot i vmware for deg)

Stå på
Takk for gode svar!

@hawken07:
Jeg har ikke Vista på CD. Det OS-et jeg har nå er 32 bit/om det har noe å si). og jeg har igjen ca. 80 GB harddisk

Kan jeg, btw, brenne ISO-fila på en CD og ikke en DVD? Jeg har ikke annet nå
Sist endret av ∑∞↕⅛; 7. desember 2008 kl. 11:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det er ikke farlig om det er cd eller dvd

Forstår jeg deg riktig, så har ikke du dvder å brenne på nå? Jeg skal lete litt på google, men det er visst ikke så lett å finne ut som jeg hadde håpet...

Jeg tror det skal være mulig å bruke en usb-disk, hvis du har. (minst 4 gb). Ekstern disk kan sikkert også funke
Jeg tror også man kan klare å brenne på cd. Så engang noen som hadde en link til en slags nLite for vista... Anyone? Så det her på forumet

Leter...
Btw, jeg har startet å installere på virtuell maskin nå, så kommer bildeguiden forhåpentligvis seinere idag

forresten...
Denne kan være nyttig: http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=64658

jeg er på sporet av en vista-cd her... http://www.microsoft.com/windowsvist...a/default.mspx
Sist endret av hawken07; 7. desember 2008 kl. 11:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorofr trenger jeg Vista-CD?
Du trenger ikke vista cd... Bare gjør som atx har skrevet.
trodde vista-installasjonen din var full av virus, jeg
Full av virus kan fikses uten å formatere... Hvis du har kjøpt lap-top med forhåndsinstallert vista og ikke fått med recovery-disk finnes det sikkert en partisjon på harddisken som du kan bruke om du vil legge inn vista på nytt. Det er bare å trykke en av "f" tastenene med en gang du starter pcen...
Jeg tror jeg har fjernet det meste av spyware og virus.

Men jeg har et annet problem: Partisjoneringen. Jeg ahr ca. 90 GB ledig, men jeg kan ikke opprett en partisjon med mer enn ca. 3700MB - hva kan jeg gjøre?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Jeg tror jeg har fjernet det meste av spyware og virus.

Men jeg har et annet problem: Partisjoneringen. Jeg har ca. 90 GB ledig, men jeg kan ikke opprett en partisjon med mer enn ca. 3700MB - hva kan jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Da kan du vel bare lage den slik. hawken07 mente at Vista-partisjonen din kunne aksesseres (faen at det ikke finnes noe bra norsk ord for det) av både Vista og *nix. Om bare lesning er mulig for Linux vet jeg ikke.

Har du vurdert andre Linux-distroer? Linux Mint er basert på Ubuntu, og går raskere (etter hva jeg kan bedømme på en laptop med dårlige specs), har visstnok bedre driverstøtte (særlig for WiFi), og mange mener det ser penere ut. I tillegg kan du benytte deg av Ubuntu-support for Mint. Men hey, det spiller egentlig veldig liten rolle hvilken distro du velger, da tilpassningsmulighetene er veldig store.
@Jonta:
Jeg vet ikke. Jeg vil ha en som er relativt lett å sette seg inn i, og noe som ikke bruker for mye av prosessor og RAM. Noe som også er mulig å spille på...

Og, trenger jeg ikke mer plass enn omtrent 3,7GB for Ubuntu?
Sist endret av ∑∞↕⅛; 7. desember 2008 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Minimum spesifikasjoner:
At least 4 GB of disk space (for full installation and swap space)

Tror både vanlig Ubuntu og Mint er ganske like å sette seg inn i.
@ DaHoIv
Hva med driver- og software-tilgjengelighet?

Er forresten Mint like enkel å installere med dual-boot og alt som Ubuntu?

Og antallet MB jeg kan legge til i Linux-partisjonen øker ikke - jeg har slettet ca. 50 GB, men den er fortsatt på 3700MB... Hvordan kan jeg få mer plass der?
Sist endret av ∑∞↕⅛; 7. desember 2008 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om bare lesning er mulig for Linux vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Når du har installert vil du få full tilgang. Når du booter linux live, må du bruke root for å kunne skrive

Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Og antallet MB jeg kan legge til i Linux-partisjonen øker ikke - jeg har slettet ca. 50 GB, men den er fortsatt på 3700MB... Hvordan kan jeg få mer plass der?
Vis hele sitatet...
Jeg ville startet vista og defragmentert harddisken. Hvis ikke tyr vi til google

Sitat av Jonta Vis innlegg
Da kan du vel bare lage den slik. hawken07 mente at Vista-partisjonen din kunne aksesseres (faen at det ikke finnes noe bra norsk ord for det) av både Vista og *nix. Om bare lesning er mulig for Linux vet jeg ikke.

Har du vurdert andre Linux-distroer? Linux Mint er basert på Ubuntu, og går raskere
Vis hele sitatet...
Jeg legger til at det finnes enda et raskt alternativ: Xubuntu
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/xubuntu

Personlig liker jeg ubuntu best av alt

Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Er forresten Mint like enkel å installere med dual-boot og alt som Ubuntu?
Vis hele sitatet...
Har jeg skjønt det riktig, blir det akkurat det samme

Og litt offtopic:
Fint at fler og fler skjønner at ubuntu er fremtiden

jeg mener linux..
Sist endret av hawken07; 7. desember 2008 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har kjørt defrag., men da ble plutselig tilgjengelig plass redusert til 2540MB...
oi sann. Men da vet vi at det er fordi filene på harddisken må ligge på begynnelsen...
Prøv google. Poster når jeg ser noe

Her er samme problemet på engelsk:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/...les-front-disk

Forresten. Det har noe å si om ubuntu prøver å legge seg først eller sist på harddisken. Derfor tror jeg vi trenger tredjepartsprogramvare som flytter filene til begynnelsen på disken, og at vi deretter må legge inn ubuntu på slutten av disken. Henger du med?

Denne kan også være nyttig:
http://support.microsoft.com/kb/942092
Sitat av Microsoft
Partial defragmentation

Partial defragmentation By default, the defrag tool only defragments file fragments that are smaller than 64 megabytes (MB). Therefore, any file fragments that are larger than 64 MB are not moved unnecessarily. You can use the -w parameter to tell the defrag tool to defragment all files fragments, regardless of size.
Vis hele sitatet...
så må vi finne ut hvordan vi kan kjøre defragmenteringen med denne parameteren.
Anyone?

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor plassen ble redusert...
Sist endret av hawken07; 7. desember 2008 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke begynt Ubuntu eller Mint installasjonen enda. jeg prøver bare å partisjonere harddisken.
Så kommer vi fram vet du
http://www.vistax64.com/tutorials/81...nd-prompt.html
Akkurat hva vi trenger (tror jeg)
Kjør nr.10

så prøver du å partisjonere på nytt

Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Jeg har ikke begynt Ubuntu eller Mint installasjonen enda. jeg prøver bare å partisjonere harddisken.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på å la linux-installasjonen lage partisjoner. Det kan sikkert fikse problemet
Sist endret av hawken07; 7. desember 2008 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mener du å bare sette inn CD-en og kjøre den?

Jeg kan ikke kjøre det CMD-kommandoet..
ja, etter å ha defragmentert, setter du inn cden, skrur av pcen, og starter fra cd. Du kommer til å få spørsmål om hvordan linux skal formatere disken, og da kjører du bare størrelsen ned til 5-10gb og trykker videre

men hvorfor kan du ikke kjøre den kommandoen? (feilmelding etc.)
Sist endret av hawken07; 7. desember 2008 kl. 16:52.
@hawken07:
Jeg har kommet så langt som "Edit a partition". Nå bare lurer jeg på hva jeg skal sette i "Use as:".
Hva med å bare starte opp ubuntu-cdn og la den ta seg av partisjoneringen... Brenn ut iso-fil boot opp med den og så skal resten være relativt selvinstruerende...

Sett use as ext3 filsystem.
Sist endret av Halalgeir; 7. desember 2008 kl. 17:32.
http://images.gfx.no/372/372815/xp_ubuntu4.jpg

husk: da må du gjøre vista-partisjonen stor igjen, slik at den fyller hele disken
Sist endret av hawken07; 7. desember 2008 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk takk.
Jeg brukte Mint, så jeg antar at det er grunnen til at det så litt annerledes ut. Jeg kom så langt til den Partition-tingen, men da frøs alt. Jeg vet ikke hvorfor, det bare stoppet helt.

I tillegg til det, så lurer jeg på hvorfor jeg ikke kunne connecte til noe nettverk - drivere?

Okay, nå har jeg gjort alt dette(tom fått delt opp i partisjoner). Men når det kommer til formateringen i Mint, så får jeg en feilmelding. Overskrift: No root file defined. Tekst i dialogboksen: No root file system is defined. Please correct this from the partition menu.

Hva må jeg gjøre, og hvordan? Og hvor mye må jeg legge av til "swap area"?

Og en ting til: Hvor kan jeg finne drivere, etc. for å få nettverkskorteet mitt til å fungere med Linux?

Jeg takker for all hjelp! (:
Sist endret av ∑∞↕⅛; 8. desember 2008 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ok. først må du lag en stor og fin partisjon til selve systemet. det antar jeg du har gjort. Så lager du et vekselminneområde, ca på størrelse med det fysiske minnet ditt vil jeg tro.

Den store partisjonen skal du sette inn parameteret: "/" på. (der det står mount point).
jeg tror du kan velge det ved å dobbeltklikke på den gjeldende partisjonen. den store partisjonen har helst ex3-filsystem, mens den minste har noe som kalles "swap" eller "linux swap"

driverne tar vi etterpå
Sist endret av hawken07; 8. desember 2008 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OK.
Jeg prøver å innstallere nå, men ejg fikk opp en pop-up forrige gang der det sto at det var noe feil med CD-en eller DVD-driven, noe deet ikke skal være. Den frøs først på 59%.

Nå bare ble den borte på 25%...

Failed to copy files; faulty CD/DVD or hard disk?

The installer encountered an error copying files to the hard disk:

[Error 5] input/output error

This particular error is often due to a faulty CD/DVD disk or drive, or a faulty hard disk. It may help to clean the CD/DVD drive lens[...]
Vis hele sitatet...
Men PC-en er nesten ny, og CD-en skal være i orden... Dette har skjedd to ganger på 59%.

Kan det være at det er "billig CD"?
Sist endret av ∑∞↕⅛; 8. desember 2008 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
finnes det noe som: "check cd for errors" som første bilde når den booter fra cden?
ellers kan det være harddisken, men jeg tror egentlig ikke det.

Du kan jo prøve å brenne ut cden på nytt
ved nærmere ettertanke, så er det 99% sikkert at det er cden

Stå på, almost there
Sist endret av hawken07; 8. desember 2008 kl. 19:24.
Prøv og brenn ut CDen på nytt, gjerne med lav brennerhastighet.
Yey! Nå har jeg Linux Mint! Takk.

Men nå, nå trenger jeg drivere. Hovedsakelig til nettverkskortet så jeg kommer meg på nett med den PC-en.

Bare to ting til: Det går overraskende tregt, også får jeg ikke tilgang til harddisken; det står noe om at den ikke kunne mounte den - hva kan årsaken være?
Hmm, har du installert Linux, eller kjører du bare fra CDen?
Jeg har installert Linux Mint, og CD-en er ute av driven.
1) ndiswrapper lar deg bruke windows-drivere til nettverkskort, dette burde gjøre livet enklere for deg
Jeg vet ikke om den vil funke til kablet nett, men det burde gå til det trådløse kortet ditt.
Du kan installere den ved å skrive: sudo apt-get install ndiswrapper (tror jeg). Deretter kan du bare hente driveren fra driver-cd eller vista.

2) jeg leter, men kan du sende screenshot fra når du prøver å åpne disken, eller kommer den bare ikke opp?

edit leif

edit: Fant den! http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=112484

editeditedit: Jeg skulle gjerne også visst hvorfor den ikke vil
Sist endret av hawken07; 8. desember 2008 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke driver-CD, men er det de samme som Vista bruker?

Jeg prøvde den kommandoen, men da fikk jeg denne pop-upen:
E: Couldn't find package ndiswrapper
Vis hele sitatet...
Er det noe sted jeg kan laste de ned direkte?
Sist endret av ∑∞↕⅛; 9. desember 2008 kl. 01:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Jeg har ikke driver-CD, men er det de samme som Vista bruker?
Vis hele sitatet...
Ja, ndiswrapper er laget for å kunne bruke windows-drivere, siden noen produsenter gir f*** i linux.
hvis du vet cirka hvor på vista driverne dine ligger, kan du bare hente de ut, og bruke de.
Info: http://en.wikipedia.org/wiki/NdisWrapper
Sist endret av hawken07; 9. desember 2008 kl. 15:36.
Okay. men hvordan gjør jeg dette? (Ja, te-skjed er virkelig nødvendig nødvendig. Beklager)

Her er det jeg fikk opp når jeg tror jeg installerte den:
ErNdiswrapper et program jeg skal få opp? Og, jeg ahr fortsatt ikke tilgang til Windows-filene..
oj sann, det er ndiswrapper-utils den heter (ikke bare ndiswrapper)
Dette skal funke:

sudo apt-get install ndiswrapper-utils (forutsatt av at du har internett.. Oj )

Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Jeg har fortsatt ikke tilgang til Windows-filene..
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=112484
har du prøvd den enda?
Sist endret av hawken07; 9. desember 2008 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke nett - finnes det noen andre måter? Laste ned Windows-driverne og legge de inn på Linux?

Ja, men skal jeg skrive inn navnet på disken der det står <disk>, eller navnet i <>?
jeg tenker meg en løsning der du laster ned ndiswrapper.deb + windows-driverne og brenner det på cd. Deretter putter du det inn og kjører sudo dpkg -i /mnt/<cdrom>/ndiswrapper.deb. Så velger du driverne på samme cden og legger inn de.

Kommer tilbake med linker straks

Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Ja, men skal jeg skrive inn navnet på disken der det står <disk>, eller navnet i <>?
Vis hele sitatet...
erstatt hele <disk> med f.eks hd0
eks:

/mnt/<disk>
/mnt/hd0

Da har jeg laget en .iso fil til deg, den skal du brenne ut som du gjorde med mint
link: http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm

nei det var feil link
http://rapidshare.com/files/17180558..._this.iso.html

aargh! hvor er edit-knappen

anyways... når du har puttet inn cden, gjør du som jeg skrev øverst i posten da.

vent litt.. så ut som du allerede hadde installert ndiswrapper.

kjør:
sudo ndiswrapper -i /mnt/<cdrom>/driver/netathrusb.inf
eller
sudo ndiswrapper -i /mnt/<cdrom>/driver/netathrxusb.inf

avhengig av hvem av de som funker. Du trenger fortsatt iso-filen litt lenger oppe

og jeg trenger den edit-knappen! slashdot, hvor er du når jeg trenger deg?
Sist endret av hawken07; 9. desember 2008 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Der har jeg det tror jeg. Det kom bare opp en terminal som gikk frem til den var ferdig installert, hva gjør jeg med dette nå?

Nå har jeg dog Vista-driverene på Linux-skrivebordet...?

ang. Vista-driverene: Setup er en .exe-fil som, da jeg klikker på den, Linux ikke kjører..?
Sist endret av ∑∞↕⅛; 9. desember 2008 kl. 20:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
så du cden jeg linket til? der er driverene i .inf-format
Ja men de starter ikke...
det er meningen at du skal åpne en terminal, og skrive:

sudo ndiswrapper -i /mnt/<cdrom>/driver/netathrusb.inf
eller
sudo ndiswrapper -i /mnt/<cdrom>/driver/netathrxusb.inf

avhengig av hvem av de som funker
Hvordan finner jeg navnet til CD-rom som jeg skal skrive inn?
Her er det som kommer opp, anyway:
Jeg tror de driverne var gamle(de på ISO-filen)...?
du skulle erstatte <cdrom> med den faktiske spilleren din, dvs. cd0 elns.
stå på

Forresten så var de driverene noen jeg lastet ned rett før jeg postet her

forresten, du kan prøve denne kommandoen for å finne ut hva cdrom-en heter: dmesg
Sist endret av hawken07; 10. desember 2008 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okay. da skal jeg prøve det.

Ja, men de driverene... Jeg tror de er installert, og de er datert til 2006.