Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 5028
Sikkerhetsklarert
Sitat av Øby
Da har ikke du brukt Feisty Pjukern... Om du har nvidia-kort er det såre enkelt.

Hos meg var i alle fall sources.list satt opp slik at universe og multiverse var med (når jeg skulle aktivere det var det i alle fall gjort, og jeg tror ikke jeg rørte det selv)

Videre holder det med å klikke på den "Restricted drivers"-påminnelsen som kommer opp ved første boot for å installere nvidia-glx.

Deretter kan du bare ta apt-get install beryl. Evt. Synaptic om du ikke liker terminal. Redigering av xorg.conf er heller ikke nødvendig i Feisty (ikke for Nvidia i alle fall).

Vanskelig sa du?
Vis hele sitatet...
Har Nvidia kort, jeg måtte inn i sources.list å legge til:

deb http://ubuntu.beryl-project.org feisty main

deretter måtte jeg legge inn en GTG key. og så måtte det endres noe i xorg.conf,
så lastet jeg ned beryl og emerald theme..
før jeg til slutt kunne restarte x.

Vet du hvordan jeg kan aktivere digital koax utgangen på lydkortet? (onboard ASUS M2N-SLI Deluxe Socket AM2) ADI 1988B
Men gjelder dette med drivere og fancy desktop "eye candy" for Kubuntu også?? Da jeg liker KDE bedre enn Gnome. Kubuntu har kømme i versj. 7.04 det også
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg har ikke hatt noen problemer med Beryl verken med ATI eller nVidia-kortene mine.

Det jeg lurte på om det er noen som har testet den nye Network Manager. Tidligere har jeg hatt problemer med å konfigurere trådløsnettet riktig, og siden jeg ikke har kunnskap nok til å gjøre alt i terminalen setter jeg stor pris på enkelt, grafisk grensesnitt.
Så, noe feedback på om dette holder det som det lover? (Windows XP'ish funksjonalitet, automatisk detektering når jeg trykker av/på-knappen for laptopen)
Sikkerhetsklarert
HAr testet litt med mitt 3com Officeconnect kort, det var riktig satt opp og fant wlanet mitt med en gang jeg bootet etter installasjon.
Sitat av Sangheili
Men gjelder dette med drivere og fancy desktop "eye candy" for Kubuntu også?? Da jeg liker KDE bedre enn Gnome. Kubuntu har kømme i versj. 7.04 det også
Vis hele sitatet...
Fungerer akkurat like bra i KDE (Kubuntu), jeg liker selv også KDE bedre en Gnome.
Pjukern: Beryl er i Universe fra og med Feisty. Du trengte ikke legge til den ekstra reposen og legge til keyen.
Lastet ned Kubuntu (KDE i stedenfor Gnome) 7.04 og mine erfaringer så langt er bare negative...

Det er på grensen til forjævlig, å måtte sitte å knot en hel, ja, en HEL dag for å få noe så enkelt som grafkkdrivere eller MP3er til å fungere... Og Beryl er så å si ett helvete å få til å fungere... Jeg har testet 6 linux distroer hittils og nå er tålmodigheten i ferd med å renne ut...

Dere kan si hva dere vil om Windows, men det er i hvertfall brukervennlig, og det er enkelt å få ting til å fungere. Og ja, jeg har Goooooooooooooglet så mye att jeg begynner å bli sliten i fingrene, og fortsatt så vil ikke Beryl fungere, Amarok henger seg opp og alt går så forbanna treigt i Ubuntu! Jeg har 1,6GhZ Intel Core 2 Duo, 512MB RAM og en relativt kjapp 80GB disk, men det tar jo ett halvminutt å åpne programmer, og flerfoldige sekunder å skifte mellom f.eks Mozilla og Kopete (ala MSN). Og hvorfor det ikke er lov til å logge inn med "root" er meg ett mysterium uten like. Ting blir ikke mere brukervennlig av å måtte taste ett passord på mellom 7-12 tegn for å stille inn statisk IP-adresse.

mvh, Sangheili
Jeg installerte 7.04, ingen problemer whatsoever under installasjonen. Alle drivere funket topp, Beryl ser lekkert ut, og ingen problemer ennå. Kjører på en relativt gammel laptop, med alle grafiske innstillinger på maks, og jeg elsker det "It simply works!"

Gikk *vesentlig* bedre enn da Tipex desperat prøvde å installere 5.10 på maskina mi
Opplever faktisk problemer med lyden min ved at den har begynnt å henge seg litt. /dev/dsp påstår at den ikke er opptatt, men må alkavel stenge ned programmet som prøver å bruke den. Firefox (Flash) og amarok krangler litt. Tror det faktisk er esound som kan være problemet.
Andre som sliter med dette etter oppgraderingen?
Jeg bruker opensuse, genial linux distro. Generelt er den vel ganske lik de fleste distroer men jeg liker oppsettet til den ganske godt og at den har en lang rekke med hardware støtte.

Jeg har prøvd ubunut og debian en del på skolen (går ikt, så vi har egne pcer), men open suse ender fortsatt som favoritt.
Sist endret av Arath.inc; 26. april 2007 kl. 09:50.
Liten kommentar til spill på Linux. Grunnen til at det er flere spill på Windows er popularitet, så Linux er ikke -feil- platform å velge for spill. Det er dermed bare feil platform akkurat nå. Det betyr ikke at det vil endre seg.

http://www.hardware.no/tester/progra...ntu_7_04/38601 HW.no's test av Ubuntu.

Fikk faktisk kjørt inn drivere og 2skjerm på under 1 time igår på OpenSUSE, ny rekord for min del, men likevel kjappere på Windows. Tar vel knapt 1 min, men upløyd territorie tar fort litt tid. Yast og sax2 var forøvrig SNYGT!
Hvordan avslutter man programmer i Linux egentlig??? Jeg prøver å innstalere Java, men det klikker bare, og når jeg skal prøve på nytt så står det att aptitude allerede er i bruk av en annen prosess... liksom, finnes det noe ala CTRL-ALT-DEL i Linux?? (Kubuntu 7.04)
killall -9 program
står bare "no process killed", men når jeg trykker på varselene om att oppdatering er tilgjengelig, så får jeg følgenende melding:

Another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude). Please close the other application before using this one.
system monitor er noe ala ctrl-alt-delete
Lenge siden jeg har brukt linux nå , vet ikke om det er relevant men prøvd å skrive xkill i en console og klikke på programmet? (om det fortsatt er en funksjon da)
God kveld folkens.. Ja da hadde jeg tenkt å installere 7.04 på en Acer laptop, men det gikk da ikke helt smertefritt. Jeg brente ut cd-platen og boota med den og da skjer det noe merkelig. Jeg velger Start and install ubuntu og tror alt er fryd og gammen.. den begynner å loade linux kernelen og når den når 100% stopper den totalt og ingenting mer skjer. Jeg har latt den stå i 10 minutter uten ønsket resultat.

Systemspecs:
- AMD Turion 64 mobile - 1,8 Ghz
- 160 GB HDD
- ATI Xpress 200M
- 1024 MB ram

Noen som kan hjelpe meg litt her? Aner ikke hva problemet er
Takk
Sist endret av Funotrait; 27. april 2007 kl. 00:15.
Sikkerhetsklarert
bruk 32bit cd`n.
Jeg har også 64bit prosessor, men 64bit ubuntu trynet i installasjonen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg kjører Ubuntu 7.04, og er strålende fornøyd!
  • Installasjonen gikk prikkfritt, uten problemer
  • Utrolig pen layout, behagelig for øyet!
  • For oss nybegynnere er Automatix en bra start for å finne rett mediaplayer etc

Skal jeg trekke ned på noe, så blir det at
  • Trådløst nettverk, mye mer ustabilt enn i til eks WinXP. Løste det ved å slå av "enable roaming".
  • Bevegelsen til musepekeren føles hakkete og uvant de første ti minuttene

Så til sist, jeg synes nesten Ubuntu blir litt kjedelig! Med fare for å si noe feil, så skal jeg utdype det her: Overgangen fra WinXP til Ubuntu gikk så og si sømløst. Jeg vet jo at Ubuntu er den linux-distroen som er nærmest Windows, men allikevel, jeg hadde forventet mye mer knoting og googling.Per i dag er vel Wine det jeg neste jeg ønsker å sette meg inn i, men har så langt faktisk ikke hatt bruk for det i det hele tatt.

Har ihvertfall intet å utsette på Ubuntu 7.04 etter å ha kjørt det i 2 uker nå. Ingen kræsj, minimalt med knoting og ellers, et utrolig pent brukergrensesnitt i mine øyne.

Mvh Anders
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg la nettopp inn 7.04, men det ble ikke noe grub med.
Noen som vet om noen enkle måter å fikse dette på?
Windows og linux ligger på to forskjellige disker, om det har noe med saken å gjøre? :P
Se on denne gaiden kan hjelpe deg.

Mvh Meg.
Sitat av Sangheili
Hvordan avslutter man programmer i Linux egentlig??? Jeg prøver å innstalere Java, men det klikker bare, og når jeg skal prøve på nytt så står det att aptitude allerede er i bruk av en annen prosess... liksom, finnes det noe ala CTRL-ALT-DEL i Linux?? (Kubuntu 7.04)
Vis hele sitatet...
Ctrl + Alt + F2
trur det er det... Det går liksom på automatikk...

I ruta som kommer opp skriver du "xkill". Da bytter musepila symbol, og du kan klikke på det vinduet som henger.

--

Alternativt trykker du Ctrl + Alt + Backspace (visketasten - den over enter-tasten), for å restarte X (da lukkes samtidig alle programmer).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ctrl+alt+f2 vil da bytte til konsoll #2, og det er neppe det fyren vil oppnå.

Det er bedre å bruke en prosessmonitor, t.d top (kjør i terminal) eller kpm (grafisk - kdebasert).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, følte ikke for å lage en ny tråd ang. mitt spm.

så satser på at noen svarer her, har lastet ned Ubuntu 7.04, og har brent det over på ei dvd plate. Restarter pc'n, men får ikke til å loade fra disk. Går rett inn i windows, og jah, har satt cd-rom som første boot alternativ. Kjører Vista Ultimate, om dette kanskje fucker opp noe jeg ikke er klar over ?

Ikke si at jeg faktisk må brenne ut image på en cd ? Noen som kan hjelpe ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du brente det som image?

Det kan forøvrig tenkast at CD-image må brennast på CD, og ikkje DVD uten at eg skal sei det heilt sikkert.

Har ikkje Ubuntu et DVD-image du kan prøve med då?

Ellers så er det jo verdt å sjekke md5summen på den nedlasta fila. Framgangsmåte finner du her i tråden meiner eg.
Får til å kjøre cd'n og Ubuntu menyen spretter opp når jeg kjører plata i windows. Den vil bare ikke loades under oppstart. Finner ikke noe dvd image på hjemmesidene til Ubuntu, eneste jeg kan finne er cd-image, så går ut fra at jeg kan brenne over på dvd.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har akkurat lastet ned 7.04. Det ser utrolig bra ut og det meste ser ut til å gå greit.

Men hvor forsvant harddisken min? evt hvor kan jeg få tilgang til den? Finner den ikke i file browser
Sitat av SalkiN
Får til å kjøre cd'n og Ubuntu menyen spretter opp når jeg kjører plata i windows. Den vil bare ikke loades under oppstart. Finner ikke noe dvd image på hjemmesidene til Ubuntu, eneste jeg kan finne er cd-image, så går ut fra at jeg kan brenne over på dvd.
Vis hele sitatet...
1. Ikke brent som image? (i de fleste brenne programmer er det en "image to cd7dvd" eller lignende)
2. Kan være skader på cden. Når du skal brenne cder som du skal bruke til booting prøv å brenn på lavere hastighet for å sikre at det ikke blir skadet.