Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 727
Som emnet sier, så lurer jeg på om noen andre klarer å finne guider der ute som kan hjelpe meg med akkurat dette emet?
Jeg er ikke ekspert på PHP eller html - men kan litt bash.

jeg trenger egentlig bare et utgangspunkt i hvordan jeg kan få til å laste opp filer via websida og la bash-scriptet ta seg av selve opplastinga.

Noen som vet?
Kan du forklare litt nermere? Jeg skjønte ikke helt.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter

Kode

ID=`echo "$QUERY_STRING" | sed -n 's/^.*id=\([^&]*\).*$/\1/p' | sed "s/%20/ /g"` #Etter ?
TEXT=`echo "$QUERY_STRING" | sed -n 's/^.*text=\([^&]*\).*$/\1/p' | sed "s/%20/ /g"` #Etter&
CMD=`echo "$QUERY_STRING"  | sed -n 's/^.*cmd=\([^&]*\).*$/\1/p' | sed "s/%20/ /g" |sed "s/%40/@/g"`
NONE=`echo "$QUERY_STRING"  | sed -n 's/^.*navn=\([^&]*\).*$/\1/p' | sed "s/%20/ /g"`
echo "Content-type: text/html"
echo ""
echo "<title>Treff 2007</title>"
echo "<body bgcolor=\"#A6A6A6\" fgcolor=\"#252525\">"
echo "<center>Velkommen. Dere som er VIL møte resten av folket meld dere på under her.<br><br></center>"
echo "<font color="#07FF24" size="2"> <pre> Det er `cat skjema.txt |wc -l` påmeldte hittil. </pre></font>"
echo $REMOTE_ADDR `date +%d%b%t%T` >> unique_log.txt
UHITS="`cat unique_log.txt |wc -l`"
echo "Websida har hatt `echo $UHITS` treff.<br>"
echo "<br><center>Påmeldingsskjema / Påmeldingsliste</center><hr><br>"



if [ $CMD ]
then
  case "$CMD" in
    add)
get_navn="`echo $QUERY_STRING | awk -F \& '{print $2}'`"
osvosvosv
Jeg laga dette nå nettopp, og tenkte jeg skulle prøve å implentere en funksjon som lot folk ikke bare melde seg på, men også å laste opp bilder fra eventuelt andre treff, men er usikker på hvordan jeg skal gå fram med det.
Hvorfor vil du laste opp filer med bashscript? Er det bare du som skal kunne laste opp filer? Eller er det det at du vil bruke bash som serverside script på f.eks en apacheserver?

Å lage et script for uploading av filer i php er ikke spesielt vanskelig, fant et eksempel på google. Om det er så lurt å gjøre noe sånt i bash tviler jeg på, ettersom du bruker så mange systemkommandoer i scriptet. Du bør i så fall være sikker på at input du kjører i kommandoer ikke inneholder noe muffens.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Det sistenevte er korrekt, vil bruke bash som serverside script. Det er bare et prosjekt jeg tenkte å mekke på.
Jeg er neimen ikke sikker på om det er enkelt å laste opp filer med bash. PHP, Perl, Python og lignende har alle biblioteker som gjør dette enkelt for brukeren, men om bash har det samme tviler jeg på. Jeg har hvertfall ikke funnet noe på de 4-5 googlesøkene jeg foretok.