Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2946
Hvis filosofene var ferdig utdypet for 2400 år siden. Alle daværende retningslinjer var da såpass finforedlet at det har vært holdent frem til idag og for fremtiden. Forståelsen av jeget og av verden rundt oss. Alle eksisterende fenomener til den dypeste viten. Holdninger og den høyeste moral. Fortolkningens rette utforming. Finkjemmet i et forlik mellom mennesket og naturen. Ro og orden. Satt i system. Den evige sannhet.

Men hvis de sanne prinsipper skulle utøvd noen forskjell. Så ville vel denne visdom gitt ordre om handlekraft. Da ville det vel rett å rimelig vært å få herredømme over verden å innføre den evige lære. Men neida. Vi har nå levd 2400 år med krig og ødeleggelser. Vi har levd i en korrupt fanatisk tilstand helt siden. Men som i teorien kunne gått rett over til et utopia. Ikke en gang all visdom klarte å stoppe verden i å bli korrupt. Og vi på nytt ber etter høyere makter for å snu tidsklemma vi sitter godt inne i. Vi har ganske grundig lurt oss selv trill rundt. Fiasko.
Hva er det du vil frem til? At filosofer for 2400 år siden fremdeles har tanker som en kan implementere i dagens samfunn betyr ikke at vi har all verdens visdom og at dette skal forhindre krig. Ei heller er det noe etablert faktum at disse tankene er korrekte, de fleste store filosofer for 2400 år siden var også uenige i mye.
Kun fordi det fantes noen glupinger for 2.5k år siden betyr ikke det at de fikk alt riktig. Vi tror for eksempel ikke at all materie er produkter av fire elementer lengre, eller at Platons utdanningssystem er det beste. De var gode tenkere som forholdt seg til virkeligheten de levde i, en virkelighet som tilnærmet ikke kan sammenliknes med den komplekse verdenen vi lever i nå. Vi har lært mye av de gamle filosofene, men å tro at de hadde det perfekte svaret på alt er naivt.
Aztalon's Avatar
Trådstarter
Greit nok. Men ingen store tenkere hadde lav terskel for å gå til krig. Dette er nok ene og alene gunnen til at de ikke kom til makten. Mye har skjedd siden den gang men også veldig lite. Det gode mot det onde råder fortsatt som en besettelse. Ikke kom å si at 15.000 atomstridshoder ikke er sinnsykt. Vi kunne tilintetgjøre oss selv en gang om ikke flere. Da har jeg ikke nevnt noe av det gale som skjer. Vi er på mange måter tilbake til begynnelsen. Selv pissemaur har skjønt bedren oss. Hvis verden er så jævla fin å flott så er det noe meget snodig som er galt. Er det bedre å bli gladkristen kanskje.
Man kan lese definerte sannheter, føle at man har svaret på ting og at ting gir mening. Det er som religion, bare mer selvopphøyende.

Mange forstår mye, men ingen vet noe. Alt vi kan er basert på antagelser og omgivelser.
Du skal frem til et svar bare du har. Var datidens tenkere bedre enn nåtidens? 50/50. Finnes det bedre informasjon som kan tilsi at dagens tenkere er flinkere? Ja. Gå til krig over en lav terskel? Handler om makt og ikke om viten. Et nødig onde er et poeng her. Er det sinnssykt at det finnes våpen til å utslette alt som lever? Ja, men det er et nødig onde for at verdens makt-balanse skal være intakt, og ikke for at de skal brukes. Dette ned-rustes med årene, og vil aldri være et problem i dagens samfunn.

Vi er ikke tilbake til begynnelsen før det ikke finnes noe liv på jorda. Dagens samfunn er kanskje ikke best, men sannsynligvis ikke så galt allikevel mtp. antall atomvåpen som finnes/fantes ila. siste 50 årene.
La oss si Buddha fant den ultimate sannhet og gav en lære om veien å nå dit, gyldig også idag.

Hvis folk driter i hans lære og rettesnorer, meditasjon og streben, så kan man ikke forvente forandring.

Filosofien i seg selv gir ingen forandring - selv om den har aldri så mye sannhet i seg. Filosofi er bare tomme ord til man velger å bruke det som rettesnor i livet. Det hjelper heller ikke å annerkjenne filosofiens sannhet mens man ikke lever den ut.
Aztalon's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar. Det er nok av ville antagelser her i verden. Jeg venter på en vakker dag hvor det kommer en som retter ut snora å sier her er det. Her er det rette, her vil jeg være, fordi det gjør godt. Vi må tilpasse oss å dekke alles behov. Selv dette er en enkel oppgave. Men enda viktigere er å lære folk hva som er passelig og måtelig. Vi spiser oss selv ut av husene, vi kaster fra oss store verdier og bruker opp midlene våre. Dette trenger ingen spådom, vi ser dette med klare øyne. Det er sant, verden er bedre enn noen gang. Men det som er skremmende er hvor mange ganger vi skal tråkke i salaten før det går opp for oss at dette ikke er bra. Ufeilbarlig, hakkuna mattata. Æ skulle vørri konge.
Sitat av Aztalon Vis innlegg
Takk for gode svar. Det er nok av ville antagelser her i verden.
Vis hele sitatet...
Som f.eks antagelsen av at noe betyr noe som helst, ja annet enn subjektive meninger av betydning.

Sitat av Aztalon Vis innlegg
Jeg venter på en vakker dag hvor det kommer en som retter ut snora å sier her er det. Her er det rette, her vil jeg være, fordi det gjør godt. Vi må tilpasse oss å dekke alles behov.
Vis hele sitatet...
Redd du venter forgjeves, men det er jo ditt liv så om du vil bruke det på å vente er jo det helt i orden og valgfritt.

Sitat av Aztalon Vis innlegg
Selv dette er en enkel oppgave. Men enda viktigere er å lære folk hva som er passelig og måtelig. Vi spiser oss selv ut av husene, vi kaster fra oss store verdier og bruker opp midlene våre. Dette trenger ingen spådom, vi ser dette med klare øyne. Det er sant, verden er bedre enn noen gang. Men det som er skremmende er hvor mange ganger vi skal tråkke i salaten før det går opp for oss at dette ikke er bra. Ufeilbarlig, hakkuna mattata. Æ skulle vørri konge.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne tenkt meg å høre hvordan du som konge ville gjort verden til et bedre sted, ja da selvfølgelig uten å trø på andres frihet.
Hæ? Filosofi har ikke gått noen vei og stiller de samme vanskelige spørsmålene den alltid har gjort. Den overskygges idag av en millitant ateisme og vitenskapelig dogma, som i seg selv har blitt den nye religionen, men ingen har noen gode svar på spørsmålene som ble stilt for over 2000 år siden.

Noe som irriterer meg grenseløst er at selv folk med universitetsutdannelse ikke kan logikk og da spesiellt logiske feilaktigheter. Folk som ikke kan logikk er ubrukelig for kritisk tenkning. Les Aristoteles, han grunnla logikk. Jeg mener det. Les Aristoteles og slutt å være ubrukelig.
Selv om man har en håndfull med vise mennesker hjelper det lite når du også har milliarder av idioter.