Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 4005
Igjen, jenta er mest sannsynlig ikke tilbakestående og virker interessert i å bruke maskina. Det man bruker lærer man.
Dan: Det finnes jo faktisk et GUI til unix også, søstera til CrazyWeb trenger nødvendigvis aldri og sitte og knote på en bash prompt.. han sa jo han skulle sette den opp selv og etc.
Selv bruker jeg fedora core 1, og det er forholdsvis enkelt. Vil anbefale deg å bruke gnome som DE, da gnome "bare virker" og ikke har så mange ting man kan knote med som kde har.

Amsn høres ut som en fin erstattning for msn, selv er jeg avhengig av flere protokoller og bruker gaim.

Vil anbefale deg å automatisere oppdateringene med en cron-jobb som kjører daglig, og ha anacron kjørende i siden søstra di sikkert slår av maskinen ofte. I fedora core gjøres dette ved å krysse av yum i serviceconf.

Til p2p ser apollon lovende ut, men har aldri prøvd det selv. Jeg bruker Nicotine som er en soulseek klient, fungerer til mitt bruk, men jeg er kanskje ikke så veldig lik den 13 år gamle søstra di.

Så gjelder det å passe på at printer, digitalkamera, mp3spillere osv. fungerer, dette blir kanskje den største utfordringen. Jeg liker dårlig å forklare min mor hvorfor printeren vår ikke fungerer. (den er ikke støttet, møkkaprinter fra canon).

Det viktigste er at alt bare funker, og at søstra di må gjøre minst mulig selv. Når hun putter i en cd må det skje noe, når hun vil tegne sin egen mobilogo på jippii.no må det fungere uten noe kluss.
Hun må kunne spille av filmer og musikk med et museklikk, og kunne se gjennom alle bildene av kjekke unge idol-deltagere fra Australia uten å tenke over hva hun gjør.

Bruk gnome, bruk mplayer, husk å sette mplayer som spiller for alt av filmer, og .bin filer (for svcd). Bruk xmms eller rhythmbox som musikkavspiller, xmms er kanskje bedre fordi det er så likt winamp2, som alle andre bruker. Bruk emblemene i nautilus, vis henne hvordan dette fungerer. Legg inn java, flash osv. til mozilla. Det kan være lurt å kjøre lignende tema overalt. I fedora core 1 kan du for eksempel bruke bluecurve tema både i gnome, kde og mozilla. Forklar henne openoffice, og pass på at når hun klikker på en .doc eller .xls fil i nautilus så hopper openoffice writer opp uten videre tukling.

Lykke til.


Når det gjelder alle de her som er så livende redde for rpm-systemet, ta å kom dere opp av det hullet dere lever i og innse hvor flott rpm er. Om man bruker rpm riktig fungerer det hele tiden, og nesten alt man trenger av pakker finnes om man vet hvor man skal lete, de pakkene man ikke finner kan man enkelt lage selv.
Hvordan gjør du det med e-post da? Bare bruke en enkel webmail? Jeg har ikke noen anbefalinger til formålet.

Jeg vet du har bestemt deg for os men har du vurdert skolelinux? det er jo nesten laget til det formålet...

Finnes det noen brukbare "barne filter" til linux? bør kanskje tenke litt på det...
Epost? finnes ganske mange gode mailklienter til linux. Sylpheed for eksempel. Skolelinux? bah, bare møkk. barnefilter til 13-årig jente? hva er vitsen?
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Trådstarter
Har proxyserver på serveren, med urlredir og en del annet, den burde da holde:P

Er faktisk blitt litt usikker på valg av distro nå, skal jeg velge knoppix som jeg selv er veldig fornøyd med, eller skal jeg velge fedora som dere sier er en god nybegynner distro.
Får prøve ut litt.
Epost: Hun bruker hotmail og derfor tenger hun ingen epostklient, hun bruker ikke noen epostklient på familiens maskin, så jeg tror ikke etterspørselen er der.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg hadde nok vært meget stolt om søstra mi hadde godtatt å kjøre nix. Søstra mi er bare åtte enda, men Win med Sims vil nok bli vanskelig å bli kvitt...

Men over til topic:
Har vært innom en god del av distroer, bare for å sjekke de ut, og hvis du kun skal kjøre desktop, så vil jeg nok ikke anbefale FreeBSD. BSDs fordeler er nok på serversiden.
Ellers vil jeg anbefale Mplaye til musikk og opera til mail og surfing.

Er det forresten noen som vet av en bra DC klient, veldig gjerne tekstbasert, slik at der er mulig å kjøre det i terminalvinduet.
Opprinnelig postet av Dan
Spørsmål: Min mor som aldrig har tatt i en datamskin før skal starte maskinen og installere et program..

a. Installere ved hjelp av klikk og pek funskjonen med hjelpetekst i Windows.

b. Kjøre commando linjer i *nix

(hun forstår ikke engelsk).
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du kjenner terminalen... hørt om gnome, KDE, waimea, enlightenment?

Den debian som nå ligger i testing skal faktisk være bedre enn MacOS X, uten at jeg kan bekrefte det selv.
Har hørt ett eller annet om at det skal komme noen program om rundt 2 år som gjør at Linux kan kjøre Windows-program og spill nesten 100%. Bare lurer på om noen av dere har hørt det samme.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Man har Wine og WineX. Hør her, vil du virkelig spille spill og kjøre programmer som er laget for Win32-plattformen, bruk Win32-plattformen.
Vet om Wine & WineX, men nå mener jeg noe annet...som er under utvikling..jeg syns no at Linux som kan kjøre win32 programmer hører best ut..da har man allt man trenger...
Opprinnelig postet av CrazyWeb
Jeg har lovet at jeg skal skaffe min søster en datamaskin, men på en betingelse, den skal ikke kjøre windows.
Jeg vet at dette kan medføre ekstra arbeid for meg, men jeg synes det er verdt det.
Min søster er 13år, og det er noen ting hun(som alle andre 13-14åringer vil ha) ønsker.
Vis hele sitatet...
vell om hun hadde starta med windows for så å gå over til linux hadde det kanskje blitt mer arbeid.. men om hun starter rett på linux og med noen som er flinke til å hjelpe kan hun vell lære rimelig fort.

når det gjelder progs hun skal/kan bruke er vell det etterhvert opp til henne/deg etter smak og behag