Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4367
Når jeg kommer inn på linux, får jeg ikke startet internettet.

Nettverkskortet er slått av og jeg får ikke slått det på, tror jeg må få oppdatert det, men har ingen aning om hvordan jeg gjør det..

Her er driveren:
Broadcom STA wireless driver
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Når jeg kommer inn på linux, får jeg ikke startet internettet.

Nettverkskortet er slått av og jeg får ikke slått det på, tror jeg må få oppdatert det, men har ingen aning om hvordan jeg gjør det..

Her er driveren:
Broadcom STA wireless driver
Vis hele sitatet...
Post gjerne output fra lspci \ lsmod hit, eventuelt hvis kortet er USB-basert hiv også med lsusb.
Skjønner ikke helt hva du mener?

Litt mer info:
Broadcom Corporation BCM43224
Subsystem: Hewlett-Packard Company Deviice 1510
64-bit

(Jeg har ikke usb-boota, linux er installert på pcen)
Sist endret av oppned5; 12. mars 2011 kl. 22:50.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
oppned5: Åpne terminal (googl.it), skriv inn lspci og deretter lsmod. Da får du sikkert en del output. Om det ser ut som veldig mye, så putter du det i en pastebin (googl.it-v2) og lenker til dem i en ny post.

Da kan folk lese dem og finne ut mer om systemet ditt for å hjelpe deg.
Problemet er jo det at jeg kjører linux på en pc, og er på en annen pc nå..
Jeg får ikke overført data på minnepenn siden usb-portene ikke fungerer i linux heller..

Edit: Jeg har funnet NDISWRAPPER som gjør at jeg kan lete etter drivere som er på windows 7 og sannsynligvis få installert dem i linux. Noen informasjon om hvor jeg kan finne driveren?
Sist endret av oppned5; 12. mars 2011 kl. 23:07.
Puppy linux google it, du vil glemme windows i løpet av en et kvarter. you will be blown away.

ikke vær pussy heller kjør en full formatering av hardisken.
Tror ikke jeg skal formatere hele harddisken på en skole-pc heller,da..
Jeg får ikke til å koble meg til internett selv med kabel, er det noen som vet hva jeg skal gjøre`?
Nettverkskortet ditt fungerer vel ikke 'out of the boks'.
Som nevnt tidligere, gå inn i en terminal (Mener å huske det er "Meny -> Tilbehør/Accessories -> Terminal. Evt Alt+F2 også skriver du gnome-terminal.)

Kopier hva som står når du skriver lspci, lsmod, om kortet ditt er et usb kort poster du også lsusb.

Broadcom driverne er vel ikke det som er best støttet i Linux, mener jeg å ha hørt, men du får det nok til å funke til slutt skal du se :-) Worst case scenario så blir du vel nødt til å bruke ndiswrapper.

Hvis du evt. vet nøyaktig hvilket kort det er du har så finner du helt sikkert plenty med guider gjennom google. Ubuntu/mint bruker å være vanvittig godt dokumenter.


Offtopic: btw. pacman -Syu FTW!
Ahh, funker nå. Hvertfall med kabel, så nå oppdaterer jeg driverene og aktiverer trådløs'n!

herlig!

Takk for hjelpen!

Sitat av dollzii Vis innlegg
Nettverkskortet ditt fungerer vel ikke 'out of the boks'.
Som nevnt tidligere, gå inn i en terminal (Mener å huske det er "Meny -> Tilbehør/Accessories -> Terminal. Evt Alt+F2 også skriver du gnome-terminal.)

Kopier hva som står når du skriver lspci, lsmod, om kortet ditt er et usb kort poster du også lsusb.

Broadcom driverne er vel ikke det som er best støttet i Linux, mener jeg å ha hørt, men du får det nok til å funke til slutt skal du se :-) Worst case scenario så blir du vel nødt til å bruke ndiswrapper.

Hvis du evt. vet nøyaktig hvilket kort det er du har så finner du helt sikkert plenty med guider gjennom google. Ubuntu/mint bruker å være vanvittig godt dokumenter.


Offtopic: btw. pacman -Syu FTW!
Vis hele sitatet...

Nå funker det, restarta pcen med kabelen i og sånt..
Tusen takk for hjelpen!
Fatter ikke kan Linux mint erstatte feks Windows? Jeg har brukt Linux mint nå på laptoppen min å prøvd ut litt av vært men ikke kommet til noe konklusjon om at jeg skal skifte å hoved dataen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Fatter ikke kan Linux mint erstatte feks Windows? Jeg har brukt Linux mint nå på laptoppen min å prøvd ut litt av vært men ikke kommet til noe konklusjon om at jeg skal skifte å hoved dataen.
Vis hele sitatet...
Det har vel mye med bruksmønsteret ditt, jeg har byttet endel mellom windows\linux på arbeidsstasjonen de siste 10 årene, men nå har jeg bestemt meg at jeg skal kjøre linux i overskuelig framtid.

Har enda ikke funnet en applikasjon jeg mangler (som var endel problem før når jeg jobbet med videoredigering etc, men som visstnok finnes nok av applikasjoner til idag).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det har vel mye med bruksmønsteret ditt, jeg har byttet endel mellom windows\linux på arbeidsstasjonen de siste 10 årene, men nå har jeg bestemt meg at jeg skal kjøre linux i overskuelig framtid.

Har enda ikke funnet en applikasjon jeg mangler (som var endel problem før når jeg jobbet med videoredigering etc, men som visstnok finnes nok av applikasjoner til idag).
Vis hele sitatet...
Jeg bruker vell dataen hovedsaklig til spilling. Se film etc. Ikke noe mer fancy enn det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Jeg bruker vell dataen hovedsaklig til spilling. Se film etc. Ikke noe mer fancy enn det.
Vis hele sitatet...
- Se film - Null problem
- Spille - Kommer an på spillet.

Veldig mange av de store spillene fungerer ganske smertefritt idag på linux.
Sist endret av AtXbYeA; 13. mars 2011 kl. 22:47.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Da spørs det veldig på hvilke spill det er snakk om. Jeg spiller kun ett spill, og da funker GNU/Linux knakende bra.

Spill generelt går under «fancy», så du kan for eksempel fortsette med dualboot om det er det du kjører nå. Evt. GNU/Linux på laptop og MSW på desktop. Hvem vet? Kanskje spillene du spiller støtter GNU/Linux? Google er en fin bil.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Da spørs det veldig på hvilke spill det er snakk om. Jeg spiller kun ett spill, og da funker GNU/Linux knakende bra.

Spill generelt går under «fancy», så du kan for eksempel fortsette med dualboot om det er det du kjører nå. Evt. GNU/Linux på laptop og MSW på desktop. Hvem vet? Kanskje spillene du spiller støtter GNU/Linux? Google er en fin bil.
Vis hele sitatet...
Men det blir jo for dumt og ha 2 OS'er kun fordi man skal spille?
Windows 7 er jo ikke så dårlig.

Nå har ikke jeg kommet så langt i testingen men går det feks ann og spille Wow. Eller Rift?
Må man bruke Wine?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Men det blir jo for dumt og ha 2 OS'er kun fordi man skal spille?
Windows 7 er jo ikke så dårlig.

Nå har ikke jeg kommet så langt i testingen men går det feks ann og spille Wow. Eller Rift?
Må man bruke Wine?
Vis hele sitatet...
Jeg spiller selv WoW på linux, via Wine, har tilogmed bedre FPS i linux enn jeg hadde i Windows.

Rift ? Si det, sjekk winehq sin spilldatabase.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg spiller selv WoW på linux, via Wine, har tilogmed bedre FPS i linux enn jeg hadde i Windows.

Rift ? Si det, sjekk winehq sin spilldatabase.
Vis hele sitatet...
Åssen er det med drivere i Linux mint?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Åssen er det med drivere i Linux mint?
Vis hele sitatet...
Linux mint == same shit som alle andre linux-varianter.

Kort fortalt, drivere finnes i massevis og flere varianter til det meste.
Jeg føler jeg er i noen lunde samme båt som OP. Jeg hadde lyst til å prøve Linux, og installerte Ubuntu på skolepcn jeg fikk på videregående. Etter det har jeg trivdes mye bedre i Ubuntu enn Windows. Dette kan ha noe med å gjøre at jeg liker måten man kan customize alt.

Men skal sies at jeg alltid har hatt litt problemer med gaming i Ubuntu, uten at jeg vet hvorfor. Det gjelder spill som kjørte fint i Windows XP som jeg hadde da. Gå for Ubuntu, og lær deg gjerne terminalen så fort som mulig om du er keen på å lære noe nytt, for den er ganske grei å vite litt om. Men den er ikke livsnødvendig å kunne ut og inn da, sånn som jeg ser det
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Blendik Vis innlegg
Men skal sies at jeg alltid har hatt litt problemer med gaming i Ubuntu, uten at jeg vet hvorfor. Det gjelder spill som kjørte fint i Windows XP som jeg hadde da.
Vis hele sitatet...
Poster du detaljer kan det være noen her kan hjelpe deg. Etter at du har googlet det såklart (:
Gå for Ubuntu, og lær deg gjerne terminalen så fort som mulig om du er keen på å lære noe nytt, for den er ganske grei å vite litt om. Men den er ikke livsnødvendig å kunne ut og inn da, sånn som jeg ser det
Vis hele sitatet...
Skriver jeg "learn shell" i adressebaren i Firefox, og trykker enter, kommer jeg rett hit. En fin intro til terminal.

For andre ting googler jeg noe som "how GUGUG terminal linux", der GUGUG er det jeg leter etter.