Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2944
Fant en annonse på en Berlingo på finn.no hos en forhandler. Den så veldig grei ut og jeg dro for å prøvekjøre tidligere i dag. Da jeg først så bilen, så jeg mye som ikke syntes på annonsen, blant annet; knust sidespeil, bøyd takstativ, ødelagte låser og dårlige nøkler. I tilegg fikk jeg beskjed om at den måtte EU-godkjennes neste måned. Problemet var at selgeren ville at jeg skulle kjøpe bilen før den skulle på EU-godkjenning (men at de skulle betale for evt. reperasjoner). Jeg vil da helst se hva de finner på EU-kontrollen før jeg kjøper bilen. Er ganske fersk når det gjelder bilkjøp så lurer på om dette er vanlig praksis eller om de prøver seg på noe lurt?

Dette er en 2009 Berlingo, 1,6 HDI 75 hk som har gått ca 111 000 km, og er lagt ut til litt over 50 000 kr. Hvor mye burde en slik bil gå for, og hvor lurt er det å kjøpe en brukt arbeidsbil?
Ta den på naf kontroll og be selger om å evnt utbedre alt dei finner før en evnt skal si hva det er verd. Når bilene er såpass gamle så kan status være alt fra helt ok til nesten istykkerrustet osv)

Arbeidsbiler (spesielt fellesbiler) er veldig dårlig behandlet. Det vi ser på dei på jobb er at når dei runder rundt 150' så blir det ekstremt mye og dyre reparasjoner (Detter er dog på VW Caddy).

Men hele konseptet med å kjøpe før den har vært på EU kontroll virker rart. Hadde ikke turt kjøpe den selv (men det er nå bare meg som har kun kjøpt 2 biler i mitt liv)
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Helt enig med rfa om at en ikke bør kjøpe bilen før etter at den har vært på EU-kontroll.
Arbeidsbiler blir vel ofte behandlet litt hardere enn andre biler.
Er det denne du har sett på ?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97040576
Om det er samme bilen UrbanFreak86 linker til så synes det at takstativet er bøyd på de 2 første bildene, det synes ikke så mye, men man ser det.
Resten virker jo noe rart at de ikke nevner noe om, samt at de vil du skal kjøpe bilen før Eu-kontrollen.
I mine øyne tilsier det at det er stor sannsynlighet for enda flere feil ved bilen enn selger, TS og annonse sier.
Ikke kjøp før du evt har vært på en NAF kontroll som rfa sier. Alle er hyggelige når det gjelder salg helt til det plutselig skulle dukke opp noe. Tror det koster rundt 1000kr for en NAF test. Bilverksted ligger på rundt 1250 for en time, pluss deler så det sparer du fort inn i motsetning av å kjøpe katta i sekken. Det er ufattelig mange krangler og rettssaker i Norge som omhandler bilkjøp vært år.

Kjedelig å bruke ett år på og krangle med selger for evt heving av kjøp og skriv for Guds skyld en kontrakt det finnes på nettet vist du søker på kontrakt bruktbil.
Lykke til. Oppdater gjerne tråden vist du går på NAF å tar en test
Trådstarter
7 0
Er denne bilen UrbanFreak86 linker til ja! Stemmer at takstativet synes på bildene, sier sitt om at bilen har vært litt for tungt lastet.. Tenkte å by en skampris og se hva jeg får til svar, men tror egentlig jeg bare driter i det og leter litt videre.