Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6988
Kan man hermetisere på Norgesglass ved å bruke trykkoker. Vil gummipakningen tåle det og må man evt. bytte denne pakningen for hver gang man hermetiserer på denne måten?
Norgesglasset fungerer ved at glasset fylles av damp med atmosfærisk trykk, som etterpå kondenserer og danener et undertrykk. Det er dette som holder lokket på plass. Dessuten fortrenger det mesteparten av oksygenet i glasset.
I en trykkoker kommer dampen ikke å kunne ta seg ut under kokingen, ettersom trykket både utenfor og inni er det samme som vannets damptrykk ved den gitte temperaturen. Har du uflaks kan damp og vann fra utsiden presse seg inn istedet.
Når du slipper på trykket kommer dampen ut, men skjer det for fort kan det du konserverer følge med og sette seg i gummiringen.

Hva gummien tåler vet jeg ikke, men det går sikkert å kjøpe ringer som tåler ekstra varme.

Hvorfor vil du bruke trykkoker? Hvis det bare kommer an på størrelsen, kan du bruke den som kjele uten å spenne fast lokket.
Sitat av GalFisk Vis innlegg

Hvorfor vil du bruke trykkoker? Hvis det bare kommer an på størrelsen, kan du bruke den som kjele uten å spenne fast lokket.
Vis hele sitatet...
Mange sider på nettet anbefaler å bruke trykkokere til hermetisering. Bl.a. denne.
Uvaksinert 👍
Ja, og gummien vil tåle det.
Jeg har ikke sett på lenken din dessverre, men er det kanskje autoklavering du tenker på? Det er to effekter her. Den ene er å få utstyret og maten bakteriefrie ved oppvarming. Den andre er, som nevnt over, å danne et undertrykk inni beholderen slik at lokket holdes tett på plass og kontaminering underlagring minimeres.

Basert på litt praktisk erfaring med farmasi, så tenker jeg at den relevante årsaken til å bruke trykkoker er å bli kvitt sporedannende bakterier i maten du tilbereder. Disse sporene er noen hardføre jævler, og du må opp i godt over hundre grader celcius for å få has på de. En del sporedannende baktierier er i tillegg ganske kjipe. Dersom du tilbereder maten som skal hermetiseres i en trykkoker burde du bli kvitt de aller fleste, og således minimere sjansene for anaerob bakteriutvikling - det hjelper lite om glassene er rene hvis det fortsatt lever uhumskheter i maten du putter oppi.

Det er imidlertid ingen grunn til å autoklavere selve glassutstyret. Vask det rent og kok det. Sporene får ikke godt feste på glass, og det er heller ikke der bakteriene de trives og formeres. Sørg for god håndhygiene, ha en ren arbeidsplass og rent utstyr. Trykkokeren tar livet av nesten alt som lever i maten du tilbereder og det er det som vil være den største utfordringen. Ta maten rett fra trykkokeren og opp i de nykokte glassene og forsegl. Det burde være mer enn bra nok for vanlig hjemmeproduksjon og adskillig enklere enn å styre med norgesglass i trykkokeren.

Autoklavering i profesjonelt øyemed foregår forøvrig ved enda høyere temperatur og trykk enn en trykkoker kan levere. Du skal imidlertid ikke produsere medisiner som tilfredsstiller GMP-krav fra legemiddelverket, og du har uansett ikke tilgang på renrom. Skikkelig autoklavert glassutstyr på en vanlig kjøkkenbenk gir like lite mening som å påspandere en manuell og kunstferdig lakkeringsjobb på kjølen et sovjetisk lasteskip med femten graders slagside: Sikkert pent, men i den store sammenhengen er det bare bortkasta tid og ressurser. Tiltak bør stå litt i stil til helheten, så sett inn kreftene der det er viktigst.
Uvaksinert 👍
Det anbefales å bruke trykkoker når man skal hermitisere for å unngå botulisme. Men trykkoker er jo noe de fleste ser på noe skummelt som bestemor hadde stående gjemt unna. Men skal man hermitisere så kjøp en skikkelig trykkoker og sett i gang. På en skikkelig trykkoker så blir det som regel også oppgitt hvor mange glass den har plass til. Det finnes mange billige glass i dag med ett tynt lokk istedenfor gumistrikk opplegget som på norgesglass, disse lokkene kan man kun bruke en gang og de får man kjøpt løse. Men har man norgesglass med strikk så kan de brukes flere ganger. Google how to can fruit eller hva du skal hermitisere, det finnes utrolig mange instruksjoner der ute som viser hvordan man skal gjøre det.
Det er utrolig hvor mye mer effektivt økning av temperatur under trykk tar knekken på bakterier i forhold til vanlig pasteurisering som vel skjer på ca 85 grader. Se på langtidsholdbar melk kontra ordinær pasteurisert melk. Den vanlige melka holder seg vel en ukes tid om den lagres kaldt nok, langtidsholdbar melk pasteuriseres under trykk på ca 140 grader iirc og den kan stå i romtemperatur i et halv år uten å forringes eller få bakterievekst.

Når jeg en sjelden gang brygger øl, så bruker jeg star san rensemiddel på alt som kommer i kontakt med kokt vørter. Og flaskene får en runde i stekeovn før de går på flasketre. Siden jeg ikke drikker noe særlig lengre så trenger jeg at ølet tåler lang langring for at det skal være poeng i å orke all jobben med hjemmebrygging, og har drukket brownale som er noe over 2 år siden brygging. Smaker fortsatt helt ok.

For hermetisering av mat så er du nok trygt i havn om du følger rådene til myoxo.
Uvaksinert 👍
Å ikke gjøre det riktig kan være livsfarlig. Hva man skal hermitisere spiller jo også en rolle.

https://wellscan.ca/high-acid-vs-low-acid-food/
Har det noen fordeler ved å hermetisere framfor å fryse ned maten når man skal bruke den i løpet av 2-3 mnd. uansett? Jeg tenkte på å konservere kyllingkjøtt i kraften de er kokt på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Har det noen fordeler ved å hermetisere framfor å fryse ned maten når man skal bruke den i løpet av 2-3 mnd. uansett? Jeg tenkte på å konservere kyllingkjøtt i kraften de er kokt på.
Vis hele sitatet...
Nei. Frysing har i tillegg den fordelen at det funker sjølv om ikkje alt er heilt sterilt, ettersom det er temperaturen som hindrer bakterievekst. Med hermetisering er du avhengig av heilt korrekt utført sterilisering, mens frysing kun er avhengig av stabilt låg temperatur.

Kort sagt kan ikkje eg tenke meg en grunn i verden til å hermetisere kylling om du har tilgang på frysar.
Det er plass i nevnte fryser og tid for å bruke som ev taler for hermetisering.

Hvis du hermetiserer kjøtt og ikke skal varme det opp til bruk må du ta forhåndsregler mot botulisme. Skal det varmes opp til 70-80 grader kjerne er det ikke så viktig.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det er plass i nevnte fryser og tid for å bruke som ev taler for hermetisering.

Hvis du hermetiserer kjøtt og ikke skal varme det opp til bruk må du ta forhåndsregler mot botulisme. Skal det varmes opp til 70-80 grader kjerne er det ikke så viktig.
Vis hele sitatet...
Litt riktig, litt feil.
Du vil ikke ta livet at clostridiumsporer ved så lav temperatur. Faktisk vil du ikke bryte ned botulintoksinene i tilstrekkelig grad heller; det anbefales at man går opp til minst 85 grader i minst fem minutter. Dersom du koker maten skikkelig før du spiser den, og du spiser alt eller kaster restene, så skal jeg være tilbøyelig til å være litt enig. Det vil i alle fall være tryggere å koke den kontaminerte maten før man spiser den enn å ikke gjøre det. Likevel fremstår det som en gastronomisk variant av russisk rullet. Botulin er et av de farligste toksinene vitenskapen kjenner, og andre sporedannende bakterier er kjipe på annet vis. Man bør helt enkelt unngå anaerob bakterieutvikling.