Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 8734
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har en venn som ofte tar diverse rusmidler som hasj , kokain , mdma, lsd og xanax. I seg selv ser jeg ikke noe problem med at han ruser seg og ødelegger livet sitt fordi det er jo hans valg, men i tilleg til at han ruser seg kjører han bil i beruset tilstand.

Å snitche på folk til politiet fordi de ruser seg er jo bare dumt Men jeg vil ikke at han kommer til å skade seg selv eller noen andre i trafifkken. Burde jeg tipse politiet eller skal jeg bare håpe på at han aldri havner i et trafikk uhell?

Dersom jeg skulle tipse politiet er det en sak de prioriterer eller kommer de ikke til å gjøre noe med? Jeg bor i en relativ liten by hvor det ikke skjer så mye.
Jævelig kjipt om han mister lappen for at «kompis» tyster. Også jævelig kjipt om han kjører på og dreper et barn. Spørs hvor fucka han er. Hvis han bare er litt påvirket og kjører forsiktig.....tyster du på folk om de trykker på mobilen?Det er mye farligere uten særlig rettslige konsekvenser
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av smetti Vis innlegg
Jævelig kjipt om han mister lappen for at «kompis» tyster. Også jævelig kjipt om han kjører på og dreper et barn. Spørs hvor fucka han er. Hvis han bare er litt påvirket og kjører forsiktig.....tyster du på folk om de trykker på mobilen?Det er mye farligere uten særlig rettslige konsekvenser
Vis hele sitatet...
Han har alerede ttidligere kjørt av og skadet bilen . Han bare fortsetter , kanskje han bare lærer etter han har drept noen og er gjeldslave for resten av livet ?
Anonym bruker
"Avhengig Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han har alerede ttidligere kjørt av og skadet bilen . Han bare fortsetter , kanskje han bare lærer etter han har drept noen og er gjeldslave for resten av livet ?
Vis hele sitatet...
Så å la han kjøre rusa til han dreper noen er et alternativ her? Denne fyren har _INGENTING_ å gjøre bak rattet! Gjør oss alle en tjeneste, meld en bekymringsmelding på vedkommende.
Send en bekymringsmelding. Det er grenser for hva man skal tillate folk å gjøre. Hans frihet stopper der andres frihet begynner.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snitch. En dag så smeller det, dumt hvius noen skal dø før kompisen din våkner opp.
Send inn en bekymringsmelding. Dersom du er passiv nå, og han kjører på noen og dreper noen, så vil du angre deg resten av livet.
Jeg ville tystet... Jeg er i mot at så mange blir fratatt lappen pga inaktiv rus-bruk, så det bør være en veldig høy terskel for å angi noen. Men når noen bruker flere rusmidler på en gang, og har kjørt av veien på grunn av det, så bør vedkommende miste lappen...

Kanskje hans offer blir din egen familie for alt du vet.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er mulig å være anonym også når du leverer en bekymringsmelding. Ring fra en telefonkiosk om det er det som må til.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du tyster nå ikke på kompis vel?

Da lager du heller dårlig stemning, ta nøklene med makt osv.
Hvis ikke du ruser deg, hvordan vet du hvor rusa han er når han kjører bil?
Hvordan vet du at det er på grunn av rus han kjørte utfor?
Hvordan vet du at han pakker i seg hva som helst før han kjører bil?

Nei, han skal selvfølgelig ikke kjøre bil rusa, men jeg lukter en som er litt biased og fantaserer.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Du tyster nå ikke på kompis vel?

Da lager du heller dårlig stemning, ta nøklene med makt osv.
Vis hele sitatet...
Han er ikke kompis mer siden han velger dop over vennskap , i en ideal situasjon for meg kan han være gjeldslave for resten av livet. Jeg kan ikke leke barnevakt for han
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Han er ikke kompis mer siden han velger dop over vennskap , i en ideal situasjon for meg kan han være gjeldslave for resten av livet. Jeg kan ikke leke barnevakt for han
Vis hele sitatet...
Du er ikke særlig kompis du heller, istedenfor å ta praten med han så velger du et annen løsning som er å la noen andre ta ansvaret.
En ordentlig kompis ville ha snakket vett i fyren, eller som carmex sier, tatt nøklene.

Du høres rett ut som en dårlig og egoistisk kompis, vurderer tyst fremfor å gå rett til saken kjerne, kanskje han trenger en kompis som ta han i nakkeskinnet, eller kanskje han bare ruser fordi han har dårlige kompiser.

Hør på deg selv, først kutter du han som kompis også skal du tyste på han.
Om du tror det hjelper situasjonen hans så må du tenke om igjen.
Sist endret av Kjelldriver; 25. august 2018 kl. 13:59.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du er ikke særlig kompis du heller, istedenfor å ta praten med han så velger du et annen løsning som er å la noen andre ta ansvaret.
En ordentlig kompis ville ha snakket vett i fyren, eller som carmex sier, tatt nøklene.

Du høres rett ut som en dårlig og egoistisk kompis, vurderer tyst fremfor å gå rett til saken kjerne, kanskje han trenger en kompis som ta han i nakkeskinnet, eller kanskje han bare ruser fordi han har dårlige kompiser.

Hør på deg selv, først kutter du han som kompis også skal du tyste på han.
Om du tror det hjelper situasjonen hans så må du tenke om igjen.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om dårlig kompis men komme videre i livet. Jeg har droppet venner som sløser bort livet med rus, de holder meg tilbake og gir ingen glede i hverdagen.

"Hei, skjer idag?"
- Nei fyre opp en, festing senere.

Av og til må du være egoistisk for ditt eget beste, kompiser er ikke psykolog eller barnevakt. Jo vi støtter hverandre i tøffer situasjoner, men alltid passe på en person som velger rus eller skylde på fortiden, neinei.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du er ikke særlig kompis du heller, istedenfor å ta praten med han så velger du et annen løsning som er å la noen andre ta ansvaret.
En ordentlig kompis ville ha snakket vett i fyren, eller som carmex sier, tatt nøklene.

Du høres rett ut som en dårlig og egoistisk kompis, vurderer tyst fremfor å gå rett til saken kjerne, kanskje han trenger en kompis som ta han i nakkeskinnet, eller kanskje han bare ruser fordi han har dårlige kompiser.

Hør på deg selv, først kutter du han som kompis også skal du tyste på han.
Om du tror det hjelper situasjonen hans så må du tenke om igjen.
Vis hele sitatet...
er ikke vits hvis du ser på det sånn. får bare håpe han gunner på og krasjer inni et tre eller noe sånt. en narkoman kan man ikke slutte å tvinge, ikke med ressursene jeg har. Verden er nok bedre med en narkoman mindre.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
tvinge og slutte *
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Dette handler ikke om dårlig kompis men komme videre i livet. Jeg har droppet venner som sløser bort livet med rus, de holder meg tilbake og gir ingen glede i hverdagen.

"Hei, skjer idag?"
- Nei fyre opp en, festing senere.

Av og til må du være egoistisk for ditt eget beste, kompiser er ikke psykolog eller barnevakt. Jo vi støtter hverandre i tøffer situasjoner, men alltid passe på en person som velger rus eller skylde på fortiden, neinei.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg at når man står i det og vil videre så må man la noen kompiser være igjen, men det er ikke TS sin situasjon, han fremstår nykter og virker ikke å ha noe med miljøet å gjøre så han er allerede på en bra plass i livet, men han har en kompis som har havnet litt utpå og han vil heller se han dø enn å skaffe han hjelp, politi hjelper ingen, de gjør livet surere og kompis kan havne enda dypere i det fordi han føler seg sviktet av TS og velger deretter å glemme det med rus.

Les holdingen til TS, han fremstår jo som en drittsekk.

"får bare håpe han gunner på og krasjer inni et tre eller noe sånt." -TS
Sist endret av Kjelldriver; 25. august 2018 kl. 15:42.
Ikke snitch, men heller si det til han at du kommer til å snitche om han ikke roer seg til helvette ned og skjerper seg.
Om han faktisk da roer seg så har du påført han minst mulig skade
Sist endret av Alge; 25. august 2018 kl. 15:59.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
er ikke vits hvis du ser på det sånn. får bare håpe han gunner på og krasjer inni et tre eller noe sånt. Verden er nok bedre med en narkoman mindre.
Vis hele sitatet...
Du synes det er kjipt å tyste på vennen din, men du håper han kjører seg ihjel? Litt av en kompis du er da. Håper han finner seg bedre venner.
Sist endret av Relevant; 25. august 2018 kl. 16:24.
Politiet tar mest sannsynligvis slike tips dønn seriøst, blir innhenta samme dag.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg at når man står i det og vil videre så må man la noen kompiser være igjen, men det er ikke TS sin situasjon, han fremstår nykter og virker ikke å ha noe med miljøet å gjøre så han er allerede på en bra plass i livet, men han har en kompis som har havnet litt utpå og han vil heller se han dø enn å skaffe han hjelp, politi hjelper ingen, de gjør livet surere og kompis kan havne enda dypere i det fordi han føler seg sviktet av TS og velger deretter å glemme det med rus.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor er livet til denne narkomane ex-kompisen til TS viktigere enn livet ditt? Eller mitt, eller hvem som helst sitt? Når man triller halvannet tonn med stål i høy hastighet ute blant folk, så må man være skjerpa i huet. Er man ikke det, så er det bare et spørsmål om tid før noen blir drept eller kvesta. Det går kanskje bra én gang. Og to, tre og ti. Det går bra hver gang, helt til den gangen det ikke går bra mer. Da får man en liten notis i lokalavisa om at "En sytten år gammel jente ble alvorlig skadet i en trafikkulykke tirsdag morgen". Leser man ingressen også får man kanskje vite at sjåføren jagde drager bak rattet. Det man sjelden får vite er hvordan det går med offeret senere. Alvorlig skada? Det betyr gjerne at vedkommende må tilbringe de seksti neste årene i rullestol, og nokså ofte som mental grønnsak. Å frata noen førerkortet er å påføre de en ulempe - ja. Men er ikke den ulempen mindre enn den du påfører uskyldige mennesker som ellers kunne ha levd et normalt og verdig liv ved å la det være?

Du er fryktelig bekymra for hvordan det skal gå med denne vennen på kjøret når han mister lappen. Det er fint at du viser denne medmenneskeligheten, særlig for folk mange andre avskriver som søppel. Men hvorfor føler du ikke det samme for oss andre?
Sist endret av Myoxocephalus; 29. august 2018 kl. 20:40.
Det er påtagelig hvordan personen(e) som vurderer å si i fra om ting som er direkte farlig for vedkommende som bedriver dette så vel som samtlige som ferdes rundt h*n er egoisten her, ikke vedkommende som faktisk bedriver galskapen. Er svært enig med trådstarter og Myoxocephalus som IMHO påpeker det åpenlyse her.

Alltid noen som klager over moralisering, egoisme og tysting i alle disse sammenhenge. Hykleriet lenge leve.


Ellers er jeg helt med på at livet mitt er mitt liv, og hva jeg driver med skal du stort sett bare gi faen i, men kanskje ikke akkurat om jeg stuker nedover gata i flere tonn med stål på bærtur på kjøret på kjøretur..
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men hvorfor er livet til denne narkomane ex-kompisen til TS viktigere enn livet ditt? Eller mitt, eller hvem som helst sitt? Når man triller halvannet tonn med stål i høy hastighet ute blant folk, så må man være skjerpa i huet. Er man ikke det, så er det bare et spørsmål om tid før noen blir drept eller kvesta. Det går kanskje bra én gang. Og to, tre og ti. Det går bra hver gang, helt til den gangen det ikke går bra mer. Da får man en liten notis i lokalavisa om at "En sytten år gammel jente ble alvorlig skadet i en trafikkulykke tirsdag morgen". Leser man ingressen også får man kanskje vite at sjåføren jagde drager bak rattet. Det man sjelden får vite er hvordan det går med offeret senere. Alvorlig skada? Det betyr gjerne at vedkommende må tilbringe de sektsi neste årene i rullestol, og nokså ofte som mental grønnsak. Å frata noen førerkortet er å påføre de en ulempe - ja. Men er ikke den ulempen mindre enn den du påfører uskyldige mennesker som ellers kunne ha levd et normalt og verdig liv ved å la det være?

Du er fryktelig bekymra for hvordan det skal gå med denne vennen på kjøret når han mister lappen. Det er fint at du viser denne medmenneskeligheten, særlig for folk mange andre avskriver som søppel. Men hvorfor føler du ikke det samme for oss andre?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at siden TS ikke har noen erfaring selv med hva som foregår miljøet så driver han bare å synser i hva kompis gjør bak rattet, om han har sett kompis sette seg i bilen helt tilbakestående på benzo så er han jo like uansvarlig som kompisen, han sier ingenting om han faktisk har vært vitne til dette og det får meg til å tenke om det han sier kanskje bare er ting han fantasert opp i hode sitt mens han sittet hjemme og ikke visst hvor kompis var eller gjorde.

Og det at TS trenger bekreftelse fra oss gjør det bare enda mer fishy.

Det er faktisk ikke alle som kjører rusa selv om de har et problem med rus. Jeg sett hvor det går når folk på kjøret mister lappen, det hører sjeldenhetene til at de tar seg selv i nakken og order opp i livet sitt, tvert imot så går de som oftest ennå dypere og det tar år før de tar seg sammen, om de noen gang gjør det.

Det sagt, om TS vet med sikkerhet at han faktisk kjører rundt rusa på hasj, kokain, mdma, lsd eller xanax, eller flere på en gang så må han jo bare melde han inn.

Men disse stoffene hver for seg hjemme i stua, til fest eller behag ser jeg ikke problemet med?

Jeg baser uttalelsene mine på at TS ikke vet hva han snakker om fordi det kommer ikke klart nok frem i innleggende hans.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av smetti Vis innlegg
Jævelig kjipt om han mister lappen for at «kompis» tyster. Også jævelig kjipt om han kjører på og dreper et barn. Spørs hvor fucka han er. Hvis han bare er litt påvirket og kjører forsiktig.....tyster du på folk om de trykker på mobilen?Det er mye farligere uten særlig rettslige konsekvenser
Vis hele sitatet...
Wtf????? Du høres ut som en av de idiotene som syns det er kjipt at noen blir anmeldt for voldtekt også fordi da får de liksom dårlig rykte på seg ånei buhu så drit i å voldta da. Hva er værst en rusmisbruker og idiot av en uforsvarlig sjåfør mister lappen, eller denne sjåføren dreper seg selv og andre uskyldige folk eller familier i trafikken?

Ta deg sammen mann!!!!

Ja tysting er noe man bør unngå når det kommer til å få strafferabatt osv selv men når det er avgjørende for andres liv varsler man selvsagt politiet !
Sitat av smetti Vis innlegg
Jævelig kjipt om han mister lappen for at «kompis» tyster. Også jævelig kjipt om han kjører på og dreper et barn. Spørs hvor fucka han er. Hvis han bare er litt påvirket og kjører forsiktig.....tyster du på folk om de trykker på mobilen?Det er mye farligere uten særlig rettslige konsekvenser
Vis hele sitatet...
Nå er det kanskje vanskelig å finne god statistikk på akkurat hvilke som er farligst. Fikle med mobil mens en kjører eller kjører i påvirket tilstand. Begge deler har potensiale til å ta flere liv, og begge tilfellene vil det skyldes særdeles dårlig dømmekraft fra sjåføren.

Strengt tatt skulle jeg ønske det var reagert langt strengere på mobilbruk. Idag er det vel 1500 kr i bot? Burde vært inndragning av førerkort på stedet. Og ja folk burde gjerne "snitche" på tullinger som taster mens de kjører. Tipper du ville tenkt annerledes om du var utsatt for en ulykke der sjåføren var uaktsom og tastet, slik at du feks ble lam fra livet og ned.

Folk som kjører ruset enten det er alkohol eller droger bør ikke ha førerkort, så enkelt er det. De er en fare først og fremst for uskyldige mennesker som ferdes på eller langs veiene. At de også utsetter seg selv for dødsfare er jo grunn til å faktisk reagere.

Jeg synes folk burde ha langt lavere terskel for å reagere når det er helt åpenlyst at en person ikke er skikket til å ha førerkort. Det handler ikke om å "snitche", det handler om å ta ansvar. Ansvar for en venn uten dømmekraft, ansvar for tilfeldige mennesker som i verste fall kan bli meid ned og drept eller kvestet for livet pga tullinger som kjører i ruset tilstand.

Når en person gjentatte ganger kjører ruset så viser det ikke bare dårlig dømmekraft, men mangel på respekt for medmennesker. Og slike folk har ingenting bak rattet å gjøre. Kanskje et opphold bak lås og slå får dem på bedre tanker? Eller så blir de uansett til mindre fare for andre folk når de ikke lengre har retten til å føre kjøretøy.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du er ikke særlig kompis du heller, istedenfor å ta praten med han så velger du et annen løsning som er å la noen andre ta ansvaret.
En ordentlig kompis ville ha snakket vett i fyren, eller som carmex sier, tatt nøklene.

Du høres rett ut som en dårlig og egoistisk kompis, vurderer tyst fremfor å gå rett til saken kjerne, kanskje han trenger en kompis som ta han i nakkeskinnet, eller kanskje han bare ruser fordi han har dårlige kompiser.

Hør på deg selv, først kutter du han som kompis også skal du tyste på han.
Om du tror det hjelper situasjonen hans så må du tenke om igjen.
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide å bli voksen? Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Og når folk utsetter seg selv og andre for livsfare og gjør det gjentatte ganger så bør noen reagere. Det er alle tiders om fyren mister lappen. Kanskje det gir ham en lærepenge? Han må bort fra veien før han tar liv.
Sist endret av random67489; 25. august 2018 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kanskje på tide å bli voksen? Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Og når folk utsetter seg selv og andre for livsfare og gjør det gjentatte ganger så bør noen reagere. Det er alle tiders om fyren mister lappen. Kanskje det gir ham en lærepenge? Han må bort fra veien før han tar liv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg sier, det jeg sier er at jeg tror ikke på TS sine utsagn og derfor kan ikke jeg gå god for å melde kompis inn.

TS virker lite troverdig og har ikke skrevet et ord som kunne fått han til å høres seriøs ut, tvert imot så har han stilt seg i like dårlig lys som kompisen med de få linjene han har skrevet.

Bli voksen?
Hvorfor?
Jeg ville ikke ha tystet
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke tyst. Si heller ifra. Hvis han ekke hører etter? Ikke tyst da heller. Du har gjort ditt.
Jeg hadde nok ikke brydd meg mye om jeg mister en venn, hvis det hjelper til å redde et liv.

Moralen er som flere påpeker at dersom vedkommende dreper noen i trafikken som følger av at du ikke melder fra, da kommer du aldri til å tilgi deg selv.

Vær fornuftig å send en anonym melding. Om vennen din finner ut at det er du som meldte om det, så får du vel bare vise til at du er redd for at han kan skade/drepe noen i trafikken som følge av hans uaktsomhet, og at du heller vil miste en venn enn å se på at han dreper noen.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kunne ikke vært mer enig i det kjelldriver sier.

«Verden er nok bedre med en narkoman mindre»
Du høres ut som tidenes dårligste kompis.
Drit i hva noen av folka her skriver. Du snitcher ikke om det er fare for liv. Hvorfor skal du bry deg om han må ta beina fatt heretter? Du kan godt si ifra, men hva er sannsynligheten for at en knarker kommer til å lytte?
Det er situasjoner jeg kan være enig i at man ikke skal snitche, men her syns jeg folk ligger det vel høyt. Ikke bare kan fyren drepe noen andre - han kan miste eget liv og aldri få sjansen til å oppleve noe bedre enn å suse rundt i evig rus før han eventuelt kræsjer og dør momentant. Ergo er det ikke bare argumentet for andres liv her, men også hans eget. Virker som det kan være det beste for han også nå å ikke ha førerkort. Skjønner at førerkort og bil (spesielt hvis du bor visse steder her i landet) er viktig for mange, men det finnes grenser. Er man ruset ofte nok så tar man ansvar og bruker kollektiv transport eller beina - uansett hvor kjipt det måtte være.
Lest gjennom kommentarene, og jeg må bare bla. poengtere at det er irrelevant om TS er en dårlig venn og kommer med stygge ord om sin tidligere kompis.
For casen her handler ikke om det. Uavhengig om det er et familie medlem eller en bekjent, så lenge man vet at vedkomne har av vane å kjøre i betydelig ruset tilstand så må man ta tak. Og dersom ulykken han var i tidligere skjedde pga. ruskjøring, og dette er bekreftet og ikke kun er en teori/et rykte, så gi politiet en anonym bekymringsmelding. For hvis den kollisjonen ikke var en stor nok wake-up call, og du vet med sikkerhet at han per idag enda kjører betydelig ruset og hensynsløst, hjelper ikke tilsnakk.

Hvis alle ser for seg den personen i livet de bryr seg aller mest om - hvordan føles det om man så skal se for seg at nettopp denne personen blir blinken i hans neste ulykke pga. uaktsom ruskjøring. Ville du da bedt TS varsle om bekymring, dersom du kunne snudd tiden tilbake? Hva som er rett og galt her er sole klart. Uavhengig av relasjon mellom TS og denne personen, og uavhengig av hvordan TS fremstår som person.

Det handler heller ikke om å straffe vedkomne, men forebygge en alvorlig ulykke som skader/dreper han selv og/eller andre. Og dermed også ødelegger livene til de som har både han selv, og eventuelle ulykkes offere nært i hjertet.

Men som sagt; viktig at TS vet at fakta stemmer.
Sist endret av Cocktail; 26. august 2018 kl. 02:11.
Å involvere politiet gjør livet surt for én, men bedre for mange. I hvert fall sånn som jeg ser det.

For å svare deg, TS, så skjønner jeg at du sitter i en kjip situasjon. For meg er vennene mine verdt livet mitt, om ikke mer. Derfor ville jeg aldri ringe politiet på de for noe som bare vil gjøre det vondt verre. Derimot ville jeg personlig satt grensen når det går utover andre tilfeldige personer, heldigvis har det aldri kommet så langt.

En bil i normal hastighet bærer med seg mer energi enn hva oss skjøre mennesker tåler. Det skal virkelig ikke så mye til for at en rutinemessig tur bli til en skjebnesvanger tur hvor man plutselig står i sjokktilstand, lent opp mot grøfta langs veien, og sakte uten å tro det selv trykker inn 113 på telefonen sin.

Som andre sier så er dette ditt valg. Du må selv vurdere sannsynligheten for at din venns oppførsel går galt og hvor ille du ville følt deg om det skjedde. Ingen andre som kan ta dette valget for deg
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Jeg ville ikke ha tystet
Vis hele sitatet...
Neivel? Du bare driter i venna dine? Jeg bryr meg om mine venner, og jeg ville anmeldt ham for å unngå at han blir morder eller at han selv mister livet i trafikken pga av rus.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke tyst. Si heller ifra. Hvis han ekke hører etter? Ikke tyst da heller. Du har gjort ditt.
Vis hele sitatet...
Så du mener altså en slags misforstått "brocode" er viktigere enn om vennen din er levende? Eller at brocode er viktigere enn livet til andre uskyldige mennesker? Se nå for deg at din beste venn støtt kjører bil griseruset. Til tross for advarsler, nestenulykker og faktiske trafikkuhell i ruset tilstand så ser du ingen endring i hans væremåte og han fortsetter å kjøre ruset. På vei bort til deg så kjører han på kjæresten din, og deres felles barn. Resultatet blir at din venn selv blir alvorlig skadet, din kone dør og barnet ditt blir multihandikappet og vil aldri klare seg selv. Hvordan tror du at du vil få det fremover? Du må leve med et barn som alltid vil være sterkt pleietrengende, den venn er lam og din kone er død. Alt for at du skulle være "kompis" og ikke levere bekymringmelding.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Hvis ikke du ruser deg, hvordan vet du hvor rusa han er når han kjører bil?
Hvordan vet du at det er på grunn av rus han kjørte utfor?
Hvordan vet du at han pakker i seg hva som helst før han kjører bil?

Nei, han skal selvfølgelig ikke kjøre bil rusa, men jeg lukter en som er litt biased og fantaserer.
Vis hele sitatet...
Hvor rusa han er? Så du tenker at det er greit å kjøre bil om du bare er "litt" rusa? Og tror du det hjelper de som evt. blir påkjørt av denne fyren? Den dødelige effekten av å bli truffet av et kjøretøy på nært to tonn avtar ikke proporsjonalt med mengden rusmidler som blir inntatt.

Vil du være en god venn? Da leverer du bekymringsmelding. For da tar du ansvar når kompisen ikke er istand til å selv ta ansvar. Husk at kompisen din kan dø som følge av ruskjøring, selv om ingen andre er innblandet.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært en banditt hele mitt voksne liv. Har hatt å gjøre med masse sprø folk opp igjennom. Og jeg mener at folk får gjøre akkurat hva faen de vil, så lenge de ikke skader andre i prosessen. Og jeg hadde ikke nølt en gang, jeg hadde blåst ham uten å ofre det en tanke...

Tenk deg selv hvis du får telefonen om at mora/kona di har blitt meid ned av en kar i pillerus. Er tysting fortatt teit da?
Meld fra. Rusa folk har ingenting bak rattet å gjøre punktum.
Spiller ingen rolle om det er en "kompis" eller en vilt fremmed, det er bare ren fornuft.

"Tyste" meg her og "tyste" meg der - folk har sett for mye på gangsterfilm når de i det hele tatt bruker den slags språk.
Gjør man idiotiske ting som setter liv og/eller helse i fare så sier ansvarlige voksne ifra.

Sitat av Cocktail Vis innlegg
Men som sagt; viktig at TS vet at fakta stemmer.
Vis hele sitatet...
Nei, holder at han har en mistanke om det. Så får de som følger opp bekymringsmeldinga gjøre en fagvurdering om hvorvidt TS har rett eller ikke.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nei, holder at han har en mistanke om det. Så får de som følger opp bekymringsmeldinga gjøre en fagvurdering om hvorvidt TS har rett eller ikke.
Vis hele sitatet...
Sorry, du har helt rett i det
Tenkte rett og slett ikke på at om det ikke skulle stemme, så kan også politiet komme frem til den konklusjonen Var litt for ivrig med farten utpå natten, og da er det ikke alltid logikken henger med tyte/skrive engasjementet Så siste linjen min trekker jeg herved tilbake
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hvor rusa han er? Så du tenker at det er greit å kjøre bil om du bare er "litt" rusa? Og tror du det hjelper de som evt. blir påkjørt av denne fyren? Den dødelige effekten av å bli truffet av et kjøretøy på nært to tonn avtar ikke proporsjonalt med mengden rusmidler som blir inntatt.
Vis hele sitatet...
Jeg blir litt rusa av en øl og har fortsatt lov å kjøre bil.
Hva med alle de som røyker seg en joint på kvelden og kjører på jobb dagen etter?
Du kan være bakis en hel dag uten å ha høy nok thc-promille til å miste lappen.
Du kan bli litt rusa av å løpe langt også hopper du i bilen og kjører hjem.
Om du tar morgenrøyken på tur til jobb så kan du få nikotinsjokk mens du kjører bil og da er du virkelig rusa...

Alt dette er innenfor regelverket og sosialt akseptert.

Du skumleser jo bare innleggende mine, det står klart og tydelig at hvis TS vet med sikkerhet, det vil si har vært vitne til dette så er han gull, da må han si ifra. Men jeg tror ikke det er tilfellet.
Sist endret av Kjelldriver; 26. august 2018 kl. 13:55.
Kjelldriver: Selv om du ligger innenfor grensa, så skal du ikke kjøre når du ikke er skikket til det! Det vil si når man er påvirket på de måtene du beskriver.
Kokain, MDMA, psykedelia og piller + regelmessig bruk og regelmessig bilkjøring uten å ta hensyn til rus bruken.. Når du sidestiller dette med tilstanden man får fra en joggetur om man kjører rett etterpå er du enten et regelrett troll, eller rett og slett på grensen til å ikke kunne klare å vurdere denne situasjonen korrekt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du rir denne hesten så hardt Kjelldriver, treffer det en nerve? Kjører du mye ruset selv? Ser du forskjellen mellom å kjøre etter en pils etter noen timer og å kjøre i pillerus og coke?

Vi har stadig vekk tråder her hvor folk er helt fortvilet over at de har kjørt og dummet seg i rus påvirket tilstand, da mister de gjerne lappen uansett- men på verst tenkelige måte. Har man kommet så langt at man ikke klarer å avstå fra å føre bil ruset så er man ganske langt ute alikevel, for å være helt ærlig setter man "ærlige redelige" rusmisbrukere og rus brukere som sådan i et dårlig lys og er en fare for både seg selv og andre. Om det at man mister lappen fører til en forværring i rusbruken får så være, da var det bare et tidspørsmål uansett.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Kjelldriver: Selv om du ligger innenfor grensa, så skal du ikke kjøre når du ikke er skikket til det! Det vil si når man er påvirket på de måtene du beskriver.
Vis hele sitatet...
Lovverket sier at jeg er skikket til å kjøre litt rusa, mellom 0-0.2% promille er du litt rusa og lovverket sier det er greit, er det slik at man kan miste førerkortet da?

Nei vanligvis ikke, du kan faktisk ha opp til 0,5 og bare få bot om du ikke har noen historie med promille kjøring.

Hvorfor er lovverket slik?
Om det er så ille, hvorfor er det ikke nulltoleranse og inndragning av førerkort med en gang?

Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Kokain, MDMA, psykedelia og piller + regelmessig bruk og regelmessig bilkjøring uten å ta hensyn til rus bruken.. Når du sidestiller dette med tilstanden man får fra en joggetur om man kjører rett etterpå er du enten et regelrett troll, eller rett og slett på grensen til å ikke kunne klare å vurdere denne situasjonen korrekt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du rir denne hesten så hardt Kjelldriver, treffer det en nerve? Kjører du mye ruset selv? Ser du forskjellen mellom å kjøre etter en pils etter noen timer og å kjøre i pillerus og coke?
Vis hele sitatet...
Ahh dere leser ikke hva jeg skriver.
Scroll litt opp tråden så ser hva jeg har skrevet angående kjøring og piller, coke, whatever. Det er ikke greit.

Og siden du spør så ja, jeg har kjørt ruset på cannabis og mistet førekort i et år på grunn av det, det var en kostbar lekse lært og jeg gjør ikke det igjen.

Men jeg tror ikke på utsagnene til TS fordi han fremstår som en totalt useriøs person så hvorfor skal jeg tro på det han sier?
Derfor sitter jeg på hesten min.
Sist endret av Kjelldriver; 26. august 2018 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg blir litt rusa av en øl og har fortsatt lov å kjøre bil.
Hva med alle de som røyker seg en joint på kvelden og kjører på jobb dagen etter?
Du kan være bakis en hel dag uten å ha høy nok thc-promille til å miste lappen.
Du kan bli litt rusa av å løpe langt også hopper du i bilen og kjører hjem.
Om du tar morgenrøyken på tur til jobb så kan du få nikotinsjokk mens du kjører bil og da er du virkelig rusa...

Alt dette er innenfor regelverket og sosialt akseptert.
Vis hele sitatet...

Er ikke innenfor regelverket eller sosialt akseptert å kjøre i fylla, uansett om det er 1 øl eller 10.
En øl gjør deg rusa?
Det tilsier at det er uforsvarlig av deg å kjøre bil og at du skal holde deg langt unna rattet.

Å bli rusa på alkohol er noe helt annet en å bli rusa av å løpe.
Når man blir ruset av trening er dette pga endorfiner som slippes løs i blodkretsløpet.
Endorfiner gjør deg ikke ute av stand til å konsentrere deg, det gjør derimot alkohol.
I store doser kan endorfiner gi oss en følelse av ekstase eller eufori, ikke noe mer en det.

Nikotinsjokk er noe man får de første gangene man prøver eller når man får i seg mer nikotin en hva kroppen er vandt til, så for en "erfaren" røyker/snuser vil ikke nikotinsjokk ha noe som helst å si.



Til dere som mener TS ikke skal si ifra, skam dere.
Plutselig så er det en av dine familiemedlemmer eller venner som blir utsatt for nettopp denne personen som er uforsvarlig bak rattet.
TS har muligheten til å forhindre fremtidige ulykker, men å være "snitch" er vist verre en det å potensielt ta flere menneskeliv er....
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Er ikke innenfor regelverket eller sosialt akseptert å kjøre i fylla, uansett om det er 1 øl eller 10.
En øl gjør deg rusa?
Det tilsier at det er uforsvarlig av deg å kjøre bil og at du skal holde deg langt unna rattet.
Vis hele sitatet...
En øl gjør meg LITT rusa fordi det er alkohol i den.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Nikotinsjokk er noe man får de første gangene man prøver eller når man får i seg mer nikotin en hva kroppen er vandt til, så for en "erfaren" røyker/snuser vil ikke nikotinsjokk ha noe som helst å si.
Vis hele sitatet...
Den logikken der tilsier at godt innkjørte stonere og kan kjøre bil fordi at det vil ikke ha noe å si at de er høye, de er jo vandt med det?

Neidu, ofte har jeg ikke mulighet til å ta en røyk/snus iløpet av en arbeidsdag og jeg fikk støtt å stadig nikotinsjokk i den grad at jeg får dårlig balanse, svimmel og små kvalm, mine 10år med nikotin har tydeligvis ikke gitt meg nok erfaring.
Nå har jeg sluttet med snus og røyk så det er ikke tilfelle lenger, men det kunne skje hver dag.

Folk er forskjellig og noen tåler mye mindre enn andre og burde selvfølgelig ta det i betraktning før de setter seg i en bil.

Ditt bilde av rusa er kanskje ikke det samme som mitt.
Fordi det finnes oss som ikke får lov å kjøre bil uten å være medisinert på amfetamin preparater.
Jeg har adhd og merker at kroppen er ikke den samme når den er medisinert, eneste måten jeg kan beskrive det på er en slags rus, likevell får jeg ikke lov å kjøre bil uten å ha inntatt amfetamin preparater.

I skrivende øyeblikk er jeg rusa på kaffe, klamme og skjelvende hender og skikkelig gira, hvis ikke det er rus så vet ikke jeg, fortsatt er det ingen lov mot å kjøre bil på kaffe.
Sist endret av Kjelldriver; 26. august 2018 kl. 15:01.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg

I skrivende øyeblikk er jeg rusa på kaffe, klamme og skjelvende hender og skikkelig gira, hvis ikke det er rus så vet ikke jeg, fortsatt er det ingen lov mot å kjøre bil på kaffe.
Vis hele sitatet...
Om du ikke klarer å forstå forskjell på å være ruset på alkohol og ruset på kaffe så er det like greit at du ikke har lappen.

Alkohol gjør deg først blid, avslappet og mindre hemmet, samtidig som
du føler deg selvsikker, men du er faktisk blitt dårligere til å ta gode beslutninger. Koordinasjonen din er dårligere og du har høyere smerteterskel. De vanlige varselssignalene kroppen din gir når noe er galt fungerer ikke lenger.

Når du drikker kaffe så skjer ingenting av dette.
Koffein gir deg høyere puls og gjør deg mer våken, altså bedre i stand til å følge med i trafikken.

Koffein er også et rusmiddel ja, men det virker på en helt annen måte en hva alkohol gjør, det svekker ikke dømmekraften din, det gjør ikke at du ser dobbelt, ikke klarer å holde balansen osv.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1) Ta det opp med ham. Fortell at det er uansvarlig å sette andres liv i fare osv.

No dice?

2) Skjær opp dekkene hans.

No dice?

3) Ring politiet.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Om du ikke klarer å forstå forskjell på å være ruset på alkohol og ruset på kaffe så er det like greit at du ikke har lappen.
Vis hele sitatet...
Du får bare komme å ta førerkortet mitt da, sleng meg en pm så får du vite hvor det ligger.

Du sier kaffe er en annen rus, ja det er helt korrekt, men speed og cola gir omtrent samme virkning som kaffe, bare sterkere. Det er vell greit å kjøre på det da.

Nå funker ting forskjellig på folk og jeg får helt lik form på kaffe som jeg gjør på adhd medisinen og det regnes som et rusmiddel i andres hender.

Om du tror jeg ikke vet forskjellen på alkohol og kaffe så er du like hjerneskadet som meg, det jeg sier er at man blir rusa uansett hvordan man ser på det, hvorfor en noen grei og andre ikke, som for eksempel sentralstimulerende stoffer?
Sist endret av Kjelldriver; 26. august 2018 kl. 17:13.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du får bare komme å ta førerkortet mitt da, sleng meg en pm så får du vite hvor det ligger.
Vis hele sitatet...
Skrev jeg at jeg skulle ta førerkortet ditt noe sted?


Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Om du tror jeg ikke vet forskjellen på alkohol og kaffe så er du like hjerneskadet som meg, det jeg sier er at man blir rusa uansett hvordan man ser på det, hvorfor en noen grei og andre ikke, som for eksempel sentralstimulerende stoffer?
Vis hele sitatet...
Fordi loven har bestemt det slik, verre en det er det ikke.
Du kan si hva du vil om det, men det endrer fortsatt ikke lovene og reglene vi har for dette i landet her.
Sist endret av Ghettoclown; 26. august 2018 kl. 17:20.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg blir litt rusa av en øl og har fortsatt lov å kjøre bil.
Hva med alle de som røyker seg en joint på kvelden og kjører på jobb dagen etter?
Du kan være bakis en hel dag uten å ha høy nok thc-promille til å miste lappen.
Du kan bli litt rusa av å løpe langt også hopper du i bilen og kjører hjem.
Om du tar morgenrøyken på tur til jobb så kan du få nikotinsjokk mens du kjører bil og da er du virkelig rusa...

Alt dette er innenfor regelverket og sosialt akseptert.

Du skumleser jo bare innleggende mine, det står klart og tydelig at hvis TS vet med sikkerhet, det vil si har vært vitne til dette så er han gull, da må han si ifra. Men jeg tror ikke det er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Nei du tar feil, det er jo nettopp det som er greia. Det er ikke andre folk sin plikt å vite 110% sikkert om det faktisk ER ruskjøring. Det holder at du tror at kompisen din kjører rusa, da er det din plikt å melde fra. Både for å være god kompis og ivareta kompisens beste interesser om han ikke makter det selv, men også fordi du faktisk har et samfunnsansvar om du mistenker at noen kjører ruset. Når du har meldt ifra har du gjort din plikt. Da er det opp til snuten å finne vedkomne, ta en rusprøve og evt følge opp med beslag av førerkort og rettsak eller lappen tilbake fordi prøven er negativ.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
En øl gjør meg LITT rusa fordi det er alkohol i den.

Den logikken der tilsier at godt innkjørte stonere og kan kjøre bil fordi at det vil ikke ha noe å si at de er høye, de er jo vandt med det?

Neidu, ofte har jeg ikke mulighet til å ta en røyk/snus iløpet av en arbeidsdag og jeg fikk støtt å stadig nikotinsjokk i den grad at jeg får dårlig balanse, svimmel og små kvalm, mine 10år med nikotin har tydeligvis ikke gitt meg nok erfaring.
Nå har jeg sluttet med snus og røyk så det er ikke tilfelle lenger, men det kunne skje hver dag.

Folk er forskjellig og noen tåler mye mindre enn andre og burde selvfølgelig ta det i betraktning før de setter seg i en bil.

Ditt bilde av rusa er kanskje ikke det samme som mitt.
Fordi det finnes oss som ikke får lov å kjøre bil uten å være medisinert på amfetamin preparater.
Jeg har adhd og merker at kroppen er ikke den samme når den er medisinert, eneste måten jeg kan beskrive det på er en slags rus, likevell får jeg ikke lov å kjøre bil uten å ha inntatt amfetamin preparater.

I skrivende øyeblikk er jeg rusa på kaffe, klamme og skjelvende hender og skikkelig gira, hvis ikke det er rus så vet ikke jeg, fortsatt er det ingen lov mot å kjøre bil på kaffe.
Vis hele sitatet...
Kan virke som du fortsatt ikke er voksen nok eller moden nok til å ha sertifikat. Om du tenker tilbake til da du tok lappen så husker du sikkert "sekkeparagrafen" §3? Om du føler deg uskikket til å føre bil så skal du la bilen stå, uavhengig av hva som er årsaken.

Det betyr at du har løpt deg så "høy" at du føler det påvirker dine kognitive evner, eller at du har fått nikotinsjokk etter dagens første snus eller har drukket så mye kaffe at du er i ubalanse så SKAL du ikke sette deg bak rattet. Helt uavhengig av om dette er lovlige substanser eller ikke. Her er det førerens evner til å selv å vurdere situasjonen som vil begrense skadepotensialet. Men om du kjører ihjel andre mennesker og ditt forsvar er at du var snusskjeiv så vil du nok bli dømt for brudd på §3, det kan bety at du mister lappen, og det kan også påvirke straffeutmåling og hva du dømmes for. Selv det å kjøre bil med feber kan være nok til at du mister lappen, selv om det ikke er noen lov mot å kjøre bil med feber. Men blir du stoppet i kontroll og virker redusert og feks blir tatt inn til kontroll og du så sier at du har høy feber det kan årsaken til å du virker sløv så kan igjen §3 benyttes.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Om du tror jeg ikke vet forskjellen på alkohol og kaffe så er du like hjerneskadet som meg, det jeg sier er at man blir rusa uansett hvordan man ser på det, hvorfor en noen grei og andre ikke, som for eksempel sentralstimulerende stoffer?
Vis hele sitatet...

Fordi en aldri ville klart å bake inn alle tenkelige forbud i veitrafikkloven. Rus er godt definert, vi har masse dommer å se til så det er ikke vanskelig å vite hva som fører til førerkortbeslag.

Utover rusmidler som direkte medfører tap av førerrett så har igjen § 3.
Den dekker opp alt du savner.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vis hele sitatet...
Sist endret av random67489; 26. august 2018 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det eneste forsvarlige er å melde fra.

Folks holdning til "tysting" her er hysterisk morsom. Jeg hadde sett poenget dersom det gjelder en offerløs handling, men dette er bokstavelig talt en situasjon der liv står på spill. Dere er ikke i noen jævla mafia, bruk huet og dropp denne wannabe gangster-mentaliteten.

Hvis en person kjører over en familie fordi han fortsatt har lappen fordi TS ikke "tyster på" en person som helt klart har 0 dømmekraft og er en konkret fare for seg selv og andre i trafikken, er TS etisk delansvarlig for skadene som oppstår.