Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3517
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I min vesle serie om kryptografi fortsetter eg her med litt verre ting... vi tar som vanleg til med ein (enkel) transposition chiffer, oppkalla etter ein austeuropear. Det er rimelig enkel chiffer, men som har hatt ei viss militær utbredning i starten av forrige århundre.

Like fullt gir del ein et lite hint med viare på veg til oppgave 2. Rett nok nyttar RSA-krypteringa der seg av såpass små primtall at brute force burde vere gjort unna på sekunder... Men, brute force er uinteressant og kjedeleg.

Eg har her operert med eit ti-teikns nøkkelord der kvar bokstav har fått tilordna eit tal. Samme bokstav har samme tal om det førekjem fleire gongar i nøkkelordet. Nøkkelordet er forsåvidt rimeleg uinteressant, utover at det har to bokstavar som går igjen.

Chifferteksten er:

Kode

EMJEOY NLEIUTGMMITY KTDIØY ØNITNUELFFIY KPETRY RLOOMY EAELEY ERRTTY
Grupperinga er lagt der med vilje som eit lite hint. Bruk den for det den er verdt. Dersom den ikkje hadde vore der hadde chifferet vore hakket vanskelegare. Som dei smarte vil oppdage er det eit teikn i den der som er brukt som padding, og ikkje har noko meining.

Her vil du finne to små hint til neste oppgåve... For å hjelpe deg legg eg ved ei liste over primtal under 100:

Kode

2 3 5 7 11 13 17 19 23 29 31 37 41 43 47 53 59 61 67 71 73 79 83 89 97
Dei skal du nytte på del 2.

Del 2
RSA? Ja? Nei? JA!

e = 17.
n = 817.
c = m^e (mod n) = 731

Du veit e, som er gitt av totienten til p og q, som var gidde i forrige oppgave...

Finn klartekst m, gitt av m=c^d (mod n) der n=p*q.

Neste del tar utgangspunkt i klarteksten m, som er eit tresiffra tal.

Del 3 - enkel innmarsj

Kode

NRZØAN THRQFCG EGYEERYLVTÅY
Dette er eit gammalt cipher, frå den tida forsvar av verdiar var viktig i den relativt nye amerikanske føderasjonen, dog ikkje i krig med utlendingar. Rekkefølga har ein viss samanheng med klartekst frå førre oppgåve, så det vil hjelpe deg om du har gjort den.

Det er også her ein fordel å følje med på blokklengda. Oh, ja, det er sant, plukka fram ei anna algoritme her også.

Chiffera som er nytta i del 1 og 3 finn du på nodak.edu. Når det gjeld RSA har wikipedia alt du treng.

For fleire hint er følgande anbefalt lesning:
  1. Cryptochallenge del I
  2. Cryptochallenge del II
  3. Cryptochallenge del III

Svar kan sendast på PM til meg. Svar på alle tre deloppgaver er påkrevd for å få rett samla, sidan del 3 lar seg knekke utan å ha løyst dei andre delane.
Sist endret av vidarlo; 12. juli 2008 kl. 17:14.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hehe... Fant denne tråden nå. Du er gal slashdot. Virkelig gal

I og med at absolutt ingen svarer på denne, så betyr det jo at du ligger et par trappetrinn over oss vanlige dødelige...

Men, jeg har alltid vært interessert i kryptering - og tipper mange andre er det også. Kunne du ikke laget en superenkel krypterings-demo, som du kunne ha analysert (steg for steg) - hvordan man måtte ha gått frem for å cracke den?

Da ville jeg blitt takknemlig i hvert fall

Fordi i den forrige posten din, så mistet du meg på linje 2.

Beklager, jeg fikk ikke med meg at det var tidligere Cryptochallenges.. Tror jeg skal lese de litt først
Sist endret av Stormen; 9. september 2008 kl. 22:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Denne kryptochallengen her er faktisk pissenkel - det er det verste. Den første oppgava her var kanskje en tanke hard, men fortsatt ikkje meir enn det en kan forvente av en person som gidder lese et par sider.

Og andre oppgava var jo walk in the park for alle som har 3MX
Virker artig.. Skal ta en titt på denne når jeg kommer hjem fra jobb i morgen..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har løst oppgave 2, men nummer 1 sliter jeg med... Kan overhode ikke skjønne hvilken kryptering som er benyttet.. Har lest og lest for å finne ut av hva det kan være, samt prøvd å benytte ca 10 av de mest vanlige krypteringene, uten hell.. Nøkkel regner jeg med at jeg har funnet ut..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Cryptography
Har løst oppgave 2, men nummer 1 sliter jeg med... Kan overhode ikke skjønne hvilken kryptering som er benyttet.. Har lest og lest for å finne ut av hva det kan være, samt prøvd å benytte ca 10 av de mest vanlige krypteringene, uten hell.. Nøkkel regner jeg med at jeg har funnet ut..
Vis hele sitatet...
Hehe, send meg det du har på oppg. 1 på pm så skal eg komme med litt hint
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Stormen Vis innlegg
Men, jeg har alltid vært interessert i kryptering - og tipper mange andre er det også. Kunne du ikke laget en superenkel krypterings-demo, som du kunne ha analysert (steg for steg) - hvordan man måtte ha gått frem for å cracke den?

Da ville jeg blitt takknemlig i hvert fall
Vis hele sitatet...
Jeg fant en tråd på et annet forum hvor det var en person som hadde postet denne koden:

Kode

9043 1903 7308 82
9096 1558 8759 79 
9096 0904 9301 11
9096 2518 5406 09
9096 0905 0534 16
9097 0725 8363 83
9098 0566 8238 31
9098 0568 1616 87
9098 0568 2542 29
9098 0569 0488 25
9098 0569 7132 57
9098 0569 6453 44
9098 0565 9574 77
9098 0211 1865 67
9098 0569 2930 46
Denne var det ingen som klarte å finne ut av. Så slashdot, i et reelt tilfelle så er det kun dette man har å gå utifra, sant?

Jeg kan svært lite om kryptering/tallsekvenser/mønstre/algoritmer osv, men den eneste måten å finne ut av mønsteret i tallene jeg postet må vel være å manuelt prøve seg frem? Isåfall kan jeg tenke meg at dette må være en utrolig tidkrevende oppgave, og hvis personen som har generert denne har brukt en avansert formel så må man vel være ganske kapabel i matte også?

Eller finnes det teknikker som gjør prosessen raskere? Jeg kan tenke meg at folk kanskje har laget programmer som prøver ut forskjellige mønstre, stemmer det?
Jeg stemmer for det Stormen sier.
Jeg er langtifra noe matte geni, og kryptering er nok ikke min rettning.
Det hadde vært veldig fint om du kunne laget til en liten demo, som forkarer hvordan man måtte gå frem, for å finne en løsning. Etter at denne challangen er over såklart.

Det hadde vært veldig interesangt for flere en meg og Stormen tror jeg
Gjort unna på en times tid
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Evinyatar Vis innlegg
Gjort unna på en times tid
Vis hele sitatet...
Ja, det var heilt ærleg det eg hadde rekna med
Jeg skjønner så lite at jeg blir flau hehe