Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 950
Har kjøpt meg en PLS til privatbruk som jeg sitter og leker litt med. Jeg er utdannet elektriker, men har begrenset kunnskap rundt PLS. Tror det er ganske basic, men har ikke klart å finne noen god forklaring på nett. Jeg lurer på følgende funksjoner(bruker ladder): shift register bit, flag og open connectors.

Input:
Når jeg skal legge inn en inngang(make/break) kan jeg også velge å gjøre inngangen til en "shift register bit". Disse har ulike nummer foran seg f.eks. "S2.3 [shift register bit]"

Hva er funksjonen til disse?

Output:
Når jeg skal legge inn en output(relay coil) kan jeg i tillegg til å velge de utganger som finnes på min pls (1-8) også velge "flag" og "open connectors" som output. Disse er nummerert helt opp til 64.

Hva er funksjonen til disse?



Jeg bruker Soft Comfort 8 med en Logo! 8
Utfra ren gjetting, så vil jeg tro at «open connectors» er porter på moduler du kan attache på din Logo! 8 PLS. Og siden nummerene går opp til 64, så har den antagelig 6-bits adresse lengde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uansett har Siemens application examples for LOGO! som tar for seg dei ulike features den har. Det er gjerne greit å sjå gjennom.

(0xFF: adresselengdene til PLSer er abstrakte saker, og kan ikkje oversettast direkte til hardware-adresser. På Siemens sine større maskiner, f.eks. i 300-serien kan du i stor grad mappe det fritt, og har et process image av en gitt størrelse å jobbe med - men kan og aksessere ting utan for PI)