Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2880
Shady Banana
Quix's Avatar
Skal en tur ned til Amsterdam til uken og hadde lyst å hente med en flaske absint tilbake til fedrelandet. Er klar over alkoholgrensen på 60%, men er det noen andre ting ved som gjør det ulovlig å ta med? Si at jeg finner en flaske på 60%, vil jeg kunne ta den med tilbake, eller er gjelder det regler ved absint generelt?
Malurt er klassifisert som legemiddel, og kan derfor importeres fritt fra EØS-land, om jeg har forstått det riktig.


Legemiddelverket.no sier "Det er kun tillatt å importere reseptfrie legemidler som er godkjent i Norge (med norsk pakningsvedlegg og tekst på pakningen) fra EU/EØS-land. "
Litt kinkig, men siden dette først og fremst er en alkoholvare, så tviler jeg på at de er så nøye med det. For å være ærlig tror jeg ikke de tenker over det engang, men det kan jo hende.
Du får kjøpt absint på polet også, er kun dem typene som har mer enn 60% som ikke er lov i Norge.
Fattern fikk fint med seg en flaske med 80% absinth i kofferten når vi dro fra Tjekkia så ser ingen grunn til at du burde bli busta. Drar du til nederland i tillegg så er de nok ute etter folk med knark uansett og ikke noen som har med seg litt for sterk sprit.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Fattern fikk fint med seg en flaske med 80% absinth i kofferten når vi dro fra Tjekkia så ser ingen grunn til at du burde bli busta. Drar du til nederland i tillegg så er de nok ute etter folk med knark uansett og ikke noen som har med seg litt for sterk sprit.
Vis hele sitatet...
Dette må jo være årets gode råd...
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Malurt er klassifisert som legemiddel, og kan derfor importeres fritt fra EØS-land, om jeg har forstått det riktig.


Legemiddelverket.no sier "Det er kun tillatt å importere reseptfrie legemidler som er godkjent i Norge (med norsk pakningsvedlegg og tekst på pakningen) fra EU/EØS-land. "
Litt kinkig, men siden dette først og fremst er en alkoholvare, så tviler jeg på at de er så nøye med det. For å være ærlig tror jeg ikke de tenker over det engang, men det kan jo hende.
Vis hele sitatet...
Ja er i hovedsak dette jeg lurer på. Har funnet en del absint under 60% som kunne vært mulig å ta med hjem, men er usikker på lovverket rundt absinten selv mtp Malurt. Klarer ikke å finne noe konkret på at absint i seg selv er ulovlig av noen annen grunn enn at mye av det er over 60%.

Sitat av pensl Vis innlegg
Du får kjøpt absint på polet også, er kun dem typene som har mer enn 60% som ikke er lov i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, er klar over det, men har sjekket opp de typene de har på Vinmonopolet her til lands og de har fått generelt dårlig kritikk.
Det står klart og tydelig at det ikke er lov å importere alkoholvarer med over 60%(https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...PITTEL_9#§8-13). Sjangsen for å bli tatt derimot skal vel ikke være all verdens.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Det står klart og tydelig at det ikke er lov å importere alkoholvarer med over 60%(https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...PITTEL_9#§8-13). Sjangsen for å bli tatt derimot skal vel ikke være all verdens.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg spør om.
Oi, sorry for den. Leste nok tråden litt for fort.
Ta svart absinth på en colaflaske.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Ta svart absinth på en colaflaske.
Vis hele sitatet...
Veldig bra forslag om jeg hadde vært 14år.
Finner du absint med et alkoholnivå på 60% eller under, er det ok for tollerne. Mener å huske, at er alkoholprosenten på 70 eller mer, kan du bli tatt for å smugle narkotika.
Ellers så er malurt en plante som vokser vilt i sørlige og kalkrike områder. Så f.eks. Oslo burde ha en rekke steder med malurt. Jeg har sett den flere steder på Hedmarken også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mener å huske, at er alkoholprosenten på 70 eller mer, kan du bli tatt for å smugle narkotika.
Vis hele sitatet...
Nei, kan vi ikkje snart få avliva den myta ein gong for alle? Narkotika er narkotika. Alkohol er ikkje definert som narkotika, uansett om den er 2.5% eller 170%.

Forbodet mot alkohol over 60% er nedfelt i alkoholloven §8-13.