Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  535 60578
problemet med mainstream vitenskap idag er att de er en en type vitenskap som fungerer som fasit som ikke blir gjort unntak for. tilfelle er att vist eller rettere sagt nårr de paranormale blir "påvist" vil de bety store endringer på alle nivåer i sammfunnet over hele kloden. og de som ville skje nårr en ny vitenskap paragime er i gang er att de er mange religioner som ville begynne og slite på grunn av alt for dårlig faktagrunnlag, fosielt brensel ville vært historie på grunn av tillgang til gratis uendelig energi,de som sitter med makten og pengene ville tapt, men de vill de ikke tillate. the cutting edge i kvantefysikk har funnet ut att imellom atomer er de ikke mer en tomrom, de mener att hele universet er tomt, ingenting nada. så vi kan ikke påvise att noe faktisk eksisterer i fast form, eksistere vi? vi har alle en sjel, som knyttes til kroppen ved fødelsen og da glemmer man alt om tideligere liv o.s.v av den grunn for og kan erfare denne virkeligheten og lære av den. livet er en skole.
Eneste seriøse paranormale tv-showet jeg har sett er Ghost Hunters / Ghost Hunters Int. .. er f.eks et show som går på tv4 tror jeg som heter 'det spøker' ..fanken for noe møl
Sitat av menime Vis innlegg
problemet med mainstream vitenskap idag er att de er en en type vitenskap som fungerer som fasit som ikke blir gjort unntak for.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du vet mye om vitenskap. Akkurat hva er det du mener vi burde gjøre unntak fra?

Sitat av menime
tilfelle er att vist eller rettere sagt nårr de paranormale blir "påvist" vil de bety store endringer på alle nivåer i sammfunnet over hele kloden.
Vis hele sitatet...
Det paranormale blir påvist? Alt som er paranormalt? Fra UFOer til aura, gjenferd og nisser på loven? Så du mener ikke at det er noe spesifikt som kommer til å bli påvist, men alt? Høres vel ikke akkurat særlig sannsynlig ut. Mesteparten av det har dessuten blitt forsøkt påvist utallige ganger, men merkelig nok har man aldri klart å påvise noen av de vanlige paranormale fenomenene.

Sitat av menime
og de som ville skje nårr en ny vitenskap paragime er i gang er att de er mange religioner som ville begynne og slite på grunn av alt for dårlig faktagrunnlag,
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig religionene har særlig godt faktagrunnlag i dag? De baserer sin religion på tro, og går som regel på tvers av fakta. At man eventuelt har påvist krystallhealing vil nok ha minimalt å si for de religiøses tro.

Sitat av menime
fosielt brensel ville vært historie på grunn av tillgang til gratis uendelig energi,de som sitter med makten og pengene ville tapt, men de vill de ikke tillate.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skulle påvisning av noen paranormale fenomener medføre uendelig gratis energi?


Sitat av menime
the cutting edge i kvantefysikk har funnet ut att imellom atomer er de ikke mer en tomrom, de mener att hele universet er tomt, ingenting nada.
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke "cutting edge". At det er vakuum mellom partiklene har man da visst i snart hundre år.

Sitat av menime
så vi kan ikke påvise att noe faktisk eksisterer i fast form, eksistere vi?
Vis hele sitatet...
At det er vakuum mellom partiklene medfører ikke at vi ikke kan påvise at partiklene selv eksisterer.

Sitat av menime
vi har alle en sjel, som knyttes til kroppen ved fødelsen og da glemmer man alt om tideligere liv o.s.v av den grunn for og kan erfare denne virkeligheten og lære av den.
Vis hele sitatet...
Har du noe for hånden som beviser at dette er tilfelle? Så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at vi innehar noen udødelig sjel.

Sitat av menime
livet er en skole.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Og du har fortsatt en del igjen å lære om vitenskap. Hvis du synes vitenskap og kvantefysikk er interessant, så foreslår jeg at du prøver å lære hva det egentlig går ut på. Du kan for eksempel studere fysikk.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du skjønte tydeligvis ikke poenget, da. Det er ikke noe bevis på at det ikke kan finnes videoer av ekte fenomener. Det er eksempler på hvor lett det er å forfalske videoer. Og så lenge hvem som helst kan lage falske videoopptak av paranormale fenomener hjemme på gutterommet så kan ikke slike videoer anses som hverken bevis eller indikasjon på at fenomenene er ekte.
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg siktet til. Men, selvom det er så enkelt å forfalske, så skal man ikke se bortifra at en film i verden kan være ekte og kan brukes som bevis. Selvom den dagen ikke har kommet enda :P Og nei, jeg er ikke ironisk.

Sitat av Provo Vis innlegg
Teoretiske bevis? Hva mener du med det? "Vitenskapen" er ikke en levende entitet som krever sterke bevis før den lar seg overbevise – vitenskap er i hovedsak et tankesett; en måte å anvende logikk og kritiske innfallsvinkler for å komme nærmest mulig den objektive virkeligheten. Det tankesettet har alle godt av å bruke i det daglige, og det er ikke forbeholdt forskere i lab-frakk.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva vitenskap er, og nei man burde ikke ha bare slike tankesett. Når mennesket har kommet så langt innen vitenskap at de vet nesten alt, da skal man vurdere å bruke vitenskapen som daglig. Men, så langt som vi har kommet nå, skal man ikke se bortifra at det er paranormale ting rundt oss. Vi lever på jorda, atmed sola og månen, mennesket kom med veldig stor intellekt. Man skal ikke se bortifra at dette kan finnes.

Sitat av Provo Vis innlegg
Definer "i mot det". Jeg er ikke "mot" det paranormale. Og jeg har aldri sagt at "det finnes ikke, punktum". Det jeg har sagt er at de paranormale fenomenene folk påberoper seg – slik som gjenferd, kommunikasjon med døde, synskhet, telepati, fjernsyn, healing osv – i høyeste grad burde ha latt seg bevise nå. Hvis de eksisterer har de eksistert minimum så lenge det har eksistert mennesker, og den vitenskapelige metode har eksistert i drøyt 2000 år. Man skulle da tro at noen hadde klart å bevise eksistensen av disse fenomenene i løpet av den tiden når det i prinsippet er så enkelt – for det har blitt prøvd utallige ganger, men aldri lykkes. Det medfører at sannsynligheten for at fenomenene er ekte krymper stadig nedover mot null, og den har passert "ekstremt lite sannsynlig" for lenge siden. Derfor forholder jeg meg ikke til det som umulig, men som ekstremt lite sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Greit nok at vitenskapelig metode har eksistert i drøye 2000 år, men tror du vi hadde nok vitenskap til å lande på månen for 2000 år siden? Nei, og det er fortsatt mye som må oppdages og det oppdages nye ting vær dag. Så poenget at det har eksistert i 2000 år var jo litt drøyt?

Sitat av Provo Vis innlegg
På individnivå føler jeg ikke jeg har noe jeg skulle sagt angående folks tro på religion eller paranormalitet, med mindre de tar det opp til diskusjon – det er hver enkelts business. Men på samfunnsnivå synes jeg det er synd at så mange ikke tar i bruk sin kritiske og logiske sans og stiller seg spørsmål ved sine oppfatninger. De er kritiske til hva myndighetene sier, og tror gjerne de lyver om alt mulig rart, men at krystallhealeren de bruker, som tar 2000 kr i timen for å svinge en stein i en tråd over brystet deres, kanskje ikke har rent mel i posen – eller i det minste at han eller hun kanskje tar feil – det faller de ikke inn. Det er snakk om å prøve å være kritisk og analysere seg frem til hva som er mest sannsynlig at er riktig i stedet for å bare anta ting man har lyst til å tro på, samt å forstå at subjektive oppfatninger og sanseinntrykk ikke nødvendigvis er akkurat det de først ser ut til å være.
Vis hele sitatet...
Det som er mest sannsynelig, er jo at det finnes noe der ute som dagens vitenskap ikke kan få øye på. Derfor, har det ikke vært bevist enda. Vi får vel vente med tiden og se. Det finnes så mangt der ute, så skal ikke se bortifra at det finnes noe mer enn det vitenskapen kan takle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det var jo det jeg siktet til. Men, selvom det er så enkelt å forfalske, så skal man ikke se bortifra at en film i verden kan være ekte og kan brukes som bevis. Selvom den dagen ikke har kommet enda :P Og nei, jeg er ikke ironisk.
Vis hele sitatet...
Du misser stadig poenget fullstendig. Ja, det kan godt finnast ekte filmer. Men når en ikkj har kontrollerte omgivelser er det klin umulig å sei om den er ekte eller ikkje, og dermed verdiløs som meir enn anekdotisk forteljing.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg vet hva vitenskap er, og nei man burde ikke ha bare slike tankesett. Når mennesket har kommet så langt innen vitenskap at de vet nesten alt, da skal man vurdere å bruke vitenskapen som daglig. Men, så langt som vi har kommet nå, skal man ikke se bortifra at det er paranormale ting rundt oss. Vi lever på jorda, atmed sola og månen, mennesket kom med veldig stor intellekt. Man skal ikke se bortifra at dette kan finnes.
Vis hele sitatet...
Kvifor kan ikkje vitenskapleg metode nyttast for paranormale fenomener? Vitenskapleg metode vil stortsett sei at ein har eit ope sinn, og ser etter fakta som kan peike i eine eller andre retninga, og dokumenterer fakta og metoden som vart nytta for å observere fakta. Det er eit tankesett som har vist seg å fungere ekstremt godt overalt.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Greit nok at vitenskapelig metode har eksistert i drøye 2000 år, men tror du vi hadde nok vitenskap til å lande på månen for 2000 år siden?
Vis hele sitatet...
Vitenskap er ikkje kunnskap. Vitenskap er en metode for å skaffe og verifisere kunnskap. Du kan utmerka godt bruke vitenskapleg metode for å finne frysepunktet til vatn, sjølv om det er almennkunnskap. Vitenskap seier kort sagt kun noko om metodikken, ikkje kven som har utført det, om det er original forskning, eller om det er nyttig. Heller ikkje kva nivå det er på det. CERN er vitenskap, men det er også vitenskap om du bruker et termometer og leser av utetemperaturen og innetemperaturen for å finne en sammenheng.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Nei, og det er fortsatt mye som må oppdages og det oppdages nye ting vær dag. Så poenget at det har eksistert i 2000 år var jo litt drøyt?
Vis hele sitatet...
Nei, poenget til provo er at det er et tankesett som har vist seg å vere ekstremt effektivt i møte med det ukjente.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det som er mest sannsynelig, er jo at det finnes noe der ute som dagens vitenskap ikke kan få øye på.
Vis hele sitatet...
Igjen; vitenskap er ikkje menn i kvite labfrakker. Det er et tankesett. En metodikk for å oppdage og dokumentere!
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Derfor, har det ikke vært bevist enda. Vi får vel vente med tiden og se. Det finnes så mangt der ute, så skal ikke se bortifra at det finnes noe mer enn det vitenskapen kan takle.
Vis hele sitatet...
Igjen; vitenskap er ikkje menn i kvite labfrakker. Det er et tankesett. En metodikk for å oppdage og dokumentere!
Hvorfor tror dere ikke det finnes noe paranormalt rundt oss? Greit nok at det ikke er bevist og det skulle sikkert vært bevist rundt dette årshundre. Men, det finnes jo alt mulig rart på jorda og universet. Man skal ikke se bortifra at dette finnes. Og jeg vil si at det er en realistisk tekning at det kan finnes.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvorfor tror dere ikke det finnes noe paranormalt rundt oss? Greit nok at det ikke er bevist og det skulle sikkert vært bevist rundt dette årshundre. Men, det finnes jo alt mulig rart på jorda og universet. Man skal ikke se bortifra at dette finnes. Og jeg vil si at det er en realistisk tekning at det kan finnes.
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du definerer som paranormalt. Jeg føler meg veldig sikker på at klassiske paranormale fenomenene ikke eksisterer fordi de i så tilfelle burde være påvist under kontrollerte forhold for lenge siden. Men at det eksisterer ting vi per i dag ikke har noen fullgod forklaring på er både åpenbart og velkjent (mørk energi, mørk materie, TOE, etc) – jeg tror likevel ikke noe av det faller inn under det folk flest mener med "paranormalt".
Sist endret av Provo; 22. november 2010 kl. 13:38.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvorfor tror dere ikke det finnes noe paranormalt rundt oss? Greit nok at det ikke er bevist og det skulle sikkert vært bevist rundt dette årshundre.
Vis hele sitatet...
Der svarer du på spørsmålet ditt selv.

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Men, det finnes jo alt mulig rart på jorda og universet. Man skal ikke se bortifra at dette finnes.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at det finne mye rart på jorda og i universet - men det betyr IKKE at alt rart som kan tenkes finnes. Vi VET at mye av det som blir påstått til å være paranormalitet er rene løgn og illusjoner. Vi VET også at mennesker ofte gjør feil, tenker feil, husker feil osv. Derfor kan vi ikke hoppe på enhver påstand og godta det uten videre.

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Og jeg vil si at det er en realistisk tekning at det kan finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det begrepet der betyr så veldig mye. Skal du finne ut om noe er "realistisk" må du vel ha beviser for det - noe du lengre oppe sier ikke finnes.

Greia er at hvis du skal ha et åpent sinn må du også ha et åpent sinn til at fenomener IKKE kan eksistere. Det er ikke å ha et åpent sinn for alle påstander om paranormalitet og aldri knapt bry seg om tingene som taler imot.
Sist endret av Kinseek; 22. november 2010 kl. 13:41.
Ja, mye er løgn og illusjoner, men selvom mye er løgn og illusjoner, skal man sette alt under en kam?

Derfor er begrepet realistisk tenkning verd noe, man skal ikke se bortifra at det kan finnes.

Jeg har åpent sinn for begge deler, men jeg er mest for at det finnes paranormale ting i denne underlige verden vi lever i.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvorfor tror dere ikke det finnes noe paranormalt rundt oss?
Vis hele sitatet...
Har vi sagt vi ikkje trur det?

Men nei. Du har fullstendig korrekt. Problemet er at dei som påstår dei har paranormale evner, uten unntak feiler grovt i kontrollerte forsøk. Ofte tyr dei til 'special pleading' - som f.eks. at kontrollen tilfører negativ energi som hindrer evnene i å fungere. Trass i at dei på førehan har signert forsøksprotokoll som seier at det er en objektiv test, og at dei er overbevist om at dei har evnene. Les boka Flim-Flam av James Randi for detaljer om slike forsøk.

Kort sagt er det så mange som hevder det, og så mange kontrollerte forsøk som er gjort, at det er påfallande at samtlige er negative om det faktisk er folk der ute med paranormale evner.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Greit nok at det ikke er bevist og det skulle sikkert vært bevist rundt dette årshundre. Men, det finnes jo alt mulig rart på jorda og universet. Man skal ikke se bortifra at dette finnes. Og jeg vil si at det er en realistisk tekning at det kan finnes.
Vis hele sitatet...
Relistisk tenking er å kreve positive bevis. Du kan aldri bevise at noko ikkje eksisterer, men når ein har gjort så mange forsøk, og samtlege kjem opp med negativt resultat så er det ein sterk indikator. Den dagen nokon kjem med eit positivt forsøk vil det bli snudd på hovudet.

Inntil det gjer det er det mest fornuftige og best underbygde standpunktet å anta at det ikkje eksisterer. Og iallefall ikkje prøve å bruke det som forklaring, all den tid det meste kan forklarast på andre måter.

En må også ta med psykologi - mennesker ser mønstre overalt, sjølv om dei ikkje eksisterer. Og vi er jævla dårlige på å oppdage andre ting enn det vi fokuserer på... Kort sagt har vi et svært begrensa sanseapparat. Hadde du hatt et digitalkamera med samme skarphet som augene våre hadde du kasta det og kjøpt et nytt.

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Ja, mye er løgn og illusjoner, men selvom mye er løgn og illusjoner, skal man sette alt under en kam?
Vis hele sitatet...
Når du har testa tusen personer som hevder dei har paranormale evner, og samtlige tusen prøver seg på triks eller feiler i testen, så er det vel en grei indikasjon.

Eller trur du meg når eg hevder eg kan fly? Eg nekter å vise deg at eg kan det, men eg kan faktisk fly! Men kun når eg er åleine. Om nokon ser på kan eg ikkje fly.
Sist endret av vidarlo; 22. november 2010 kl. 14:26.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
man skal ikke se bortifra at det kan finnes
Vis hele sitatet...
Man skal ikke se bortifra at det ikke finnes, heller.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har vi sagt vi ikkje trur det?

Men nei. Du har fullstendig korrekt. Problemet er at dei som påstår dei har paranormale evner, uten unntak feiler grovt i kontrollerte forsøk. Ofte tyr dei til 'special pleading' - som f.eks. at kontrollen tilfører negativ energi som hindrer evnene i å fungere. Trass i at dei på førehan har signert forsøksprotokoll som seier at det er en objektiv test, og at dei er overbevist om at dei har evnene. Les boka Flim-Flam av James Randi for detaljer om slike forsøk.

Kort sagt er det så mange som hevder det, og så mange kontrollerte forsøk som er gjort, at det er påfallande at samtlige er negative om det faktisk er folk der ute med paranormale evner.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel tro at mennesker ikke har evner til å få fram paranormal. Men, vi har sansene til å merke at det er noe paranormalt rundt oss. Bilde og video opptak, vet jeg ikke helt kan få fram noe paranormalt, men det skal man ikke se bortifra.

Selv om ikke mennesker kan se noe paranormalt, kan fortsatt andre arter muligens se de? Ja, jeg synser litt nå, men jeg tror fortsatt at det er noe paranormalt rundt oss, selvom vi ikke har fått det ned svart på hvit. Muligens fordi jeg har opplevd noe lignende selv, eller rett og slett fordi jeg er ganske så overbevist, da det ikke er noe grunn til at det ikke skal finnes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg vil vel tro at mennesker ikke har evner til å få fram paranormal. Men, vi har sansene til å merke at det er noe paranormalt rundt oss. Bilde og video opptak, vet jeg ikke helt kan få fram noe paranormalt, men det skal man ikke se bortifra.
Vis hele sitatet...
Så vi har evner til å observere det, men ikkje framskaffe det? I så fall er jo samtlige som hevder dei har paranormale evner løgnere etter din målestokk. Eg er tilbøyelig til å vere einig.

Forøvrig er kamera og lydopptaksutstyr ufattelig mykje betre enn våre sanser. Augene våre er uskarpe utanfor eit svært lite område, dårleg djubdefokus, trege, lav oppdateringsrate, varsome for svingninger i lysstyrke og ekstremt lite nøyaktige. Kort sagt rimelig uegna. Heldigvis har vi en hjerne som er pokker så god på å emulere klart syn... Samme gjeld i stor grad hørselen.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
da det ikke er noe grunn til at det ikke skal finnes.
Vis hele sitatet...
La meg stille deg spørsmålet på ny: trur du eg kan fly? Eg kan det, men kun når ingen ser på.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg vil vel tro at mennesker ikke har evner til å få fram paranormal. Men, vi har sansene til å merke at det er noe paranormalt rundt oss. Bilde og video opptak, vet jeg ikke helt kan få fram noe paranormalt, men det skal man ikke se bortifra.

Selv om ikke mennesker kan se noe paranormalt, kan fortsatt andre arter muligens se de? Ja, jeg synser litt nå, men jeg tror fortsatt at det er noe paranormalt rundt oss, selvom vi ikke har fått det ned svart på hvit. Muligens fordi jeg har opplevd noe lignende selv, eller rett og slett fordi jeg er ganske så overbevist, da det ikke er noe grunn til at det ikke skal finnes.
Vis hele sitatet...
Se på hva du selv skriver. Se hvordan du selv griper etter selv de minste halmstrå. Du vet slashdot og provo har overbevist deg om at det ikke er noen som helst logisk grunn til å tro det eksisterer spøkelser, det eneste du har igjen er din utrolige lyst på at det skal eksistere noe paranormalt.
Sist endret av Gamgee; 22. november 2010 kl. 17:30.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Tok dette bildet idag..
Se nøye på det

http://picz.no/l/869




[COLOR="Silver"]Dette er faket på iPhone[/COLOR]

Neida, jeg tror ikke på spøkelser eller noe sånt.jeg kan se dem, da skal jeg tro på dem.
Vis hele sitatet...
Fake dyu får det fra ghost capture og EDIT: så ikek at du skrev fake
Sist endret av stinkdyr; 22. november 2010 kl. 17:41.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så vi har evner til å observere det, men ikkje framskaffe det? I så fall er jo samtlige som hevder dei har paranormale evner løgnere etter din målestokk. Eg er tilbøyelig til å vere einig.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro vi har evner til å observere det, noen bedre enn andre. Ikke spør meg hvorfor, men jeg har lagt merke til det. Om det er paranormal eller noe annet vi observerer, vet jeg ikke. Men, jeg går utifra at man kan bruke ordet paranormal.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er kamera og lydopptaksutstyr ufattelig mykje betre enn våre sanser. Augene våre er uskarpe utanfor eit svært lite område, dårleg djubdefokus, trege, lav oppdateringsrate, varsome for svingninger i lysstyrke og ekstremt lite nøyaktige. Kort sagt rimelig uegna. Heldigvis har vi en hjerne som er pokker så god på å emulere klart syn... Samme gjeld i stor grad hørselen.
Vis hele sitatet...
Sant nok, så derfor kan det hende via et kamera, at man faktisk kan få noe på et bilde som ikke egentlig skal være der.


Sitat av slashdot Vis innlegg
La meg stille deg spørsmålet på ny: trur du eg kan fly? Eg kan det, men kun når ingen ser på.
Vis hele sitatet...
La meg heller omformulere det spørsmålet, du så noen fly og tusen andre så det samme som deg eller har sett noe lignende, tror jeg deg da?

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Se på hva du selv skriver. Se hvordan du selv griper etter selv de minste halmstrå. Du vet slashdot og provo har overbevist deg om at det ikke er noen som helst logisk grunn til å tro det eksisterer spøkelser, det eneste du har igjen er din utrolige lyst på at det skal eksistere noe paranormalt.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde eksistert noe paranormalt, hadde det jo vært sykt spennende, spør du meg. En hel ny verden vi kunne fått greie på.

Slashdot og provo har overbevist meg? Rart jeg fortsetter å diskutere, og jeg synes dette er interessant. Beklager hvis du tar deg nært av at jeg faktisk tror på at det kan finnes noe paranormalt rundt oss.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg vil tro vi har evner til å observere det, noen bedre enn andre. Ikke spør meg hvorfor, men jeg har lagt merke til det. Om det er paranormal eller noe annet vi observerer, vet jeg ikke. Men, jeg går utifra at man kan bruke ordet paranormal.
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt å forklare fenomenet? Har du brukt Occams razor (den forklaringa med færrast ukjente er som regel korrekt)? Har du stilt det enkle spørsmålet om det kan forklarast utan å måtte forutsettje paranormale fenomener?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Sant nok, så derfor kan det hende via et kamera, at man faktisk kan få noe på et bilde som ikke egentlig skal være der.
Vis hele sitatet...
Og når en undersøker seg viser det seg å vere optikken som spiller en et puss
Sitat av eskil2k Vis innlegg
La meg heller omformulere det spørsmålet, du så noen fly og tusen andre så det samme som deg eller har sett noe lignende, tror jeg deg da?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det som er spørsmålet her - for det er ingen som har sett paranormale effekter under kontrollerte former. Det er kun mange som hevder dei kan det, og ikkje får til å replisere det i kontrollerte former.

Av grunnane eg nevnte over er folk sine sanser rimelig unøyaktige og dårlige til å observere slikt...
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvis det hadde eksistert noe paranormalt, hadde det jo vært sykt spennende, spør du meg. En hel ny verden vi kunne fått greie på.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje så himla interessant når en ser at haugevis av folk bruker det som påskot for å lure penger av andre. Då blir det hovedsakleg tragisk.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Slashdot og provo har overbevist meg? Rart jeg fortsetter å diskutere, og jeg synes dette er interessant. Beklager hvis du tar deg nært av at jeg faktisk tror på at det kan finnes noe paranormalt rundt oss.
Vis hele sitatet...
Du hopper fra halmstrå til halmstrå
Bare en ting å gjøre for å finne ut om sånt her finnes, invester i et ojja-brett eller hva det nå heter... = PROFIT
Om det er noe paranormalt eller om det er en verden som vi ikke ser, så er det jo selvfølgelig interessant å få greie på det.

At jeg hopper fra halmstrå til halmstrå, for så være. Jeg har teori, dere har den grunnen at det ikke er bevist. Så ja, dere vinner på grunn av det.

Men, jeg står fortsatt på at det kan finnes noe paranormalt. Ikke på grunn av videoer og bilder, selvom noen av de kan være ekte. Men, på grunn av man kan føle at det er noe rundt oss, som egentlig ikke er der til vanelig. Hva er dette? Jeg tar meg ikke tid til å skrive hvordan den følelsen er osv, de som vet det vet det.
Jeg tror at det er mer mellom himmel og jord, etter denne hennelsen:

Jeg var i Valldal (ja, du kan google plassen), og lekte hjemselv med søskenbarnet mitt (var ca. 6-7år). Jeg klatret ned en sån steinmur bak en busk. Nedenfor meg var det en trestubbe, noen steiner, og tornebusker. Så dum som jeg var, holdte jeg meg fast i gresset, og selvfølgelig slet det, og jeg falt bakover. Jeg lukket øynene, og ventet på smellet... Jeg så et hvitt lys...Men det kom ikke! Jeg sto der fortsatt og holdt i gresset. Jeg skyntet meg selvfølgelig opp, men sa ingen ting.

Er 210% sikker på at gresset slet. Du velger å tro meg eller ikke.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Om det er noe paranormalt eller om det er en verden som vi ikke ser, så er det jo selvfølgelig interessant å få greie på det.

At jeg hopper fra halmstrå til halmstrå, for så være. Jeg har teori, dere har den grunnen at det ikke er bevist. Så ja, dere vinner på grunn av det.

Men, jeg står fortsatt på at det kan finnes noe paranormalt. Ikke på grunn av videoer og bilder, selvom noen av de kan være ekte. Men, på grunn av man kan føle at det er noe rundt oss, som egentlig ikke er der til vanelig. Hva er dette? Jeg tar meg ikke tid til å skrive hvordan den følelsen er osv, de som vet det vet det.
Vis hele sitatet...
Din synspunkter er ikke teorier, men vås og overtro.

Wikipedia: En teori er en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen, som har blitt utsatt for mange og kritiske tester uten at disse har resultert i at den kunne falsifiseres (motbevises). Formuleringen av antatte naturlover er for eksempel teorier.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
At jeg hopper fra halmstrå til halmstrå, for så være. Jeg har teori, dere har den grunnen at det ikke er bevist. Så ja, dere vinner på grunn av det
Vis hele sitatet...
Siden vi snakker om dette i en vitenskapelig setting, så må jeg få korrigere deg og påpeke at du ikke har en teori, men en hypotese. Og det er den samme hypotesen som utallige andre har hatt før deg, og som ingen noensinne har klart å bekrefte på tross av iherdige forsøk.

Men siden du tydeligvis ikke vil la det gå inn over deg at mangelen på bevis etter så lang tid og så mange og iherdige forsøk gjør eksistensen av fenomenene forsvinnende lite sannsynlig, så la meg stille deg noen spørsmål.

Finner du det ikke noe påfallende at praktisk talt samtlige paranormale og religiøse fenomener er utelukkende positive for de som tror på det? Synes du ikke det er rart at det later til å være en voldsom mangel på påstander om paranormalitet som er rett og slett kjedelige eller negative for de det gjelder? Alt dreier seg om positive og spennende ting som evig liv i ren lykke, gjenføding, helbredende krystaller, beskyttende engler, superintelligente utenomjordiske vesener, guddommelig tilgivelse av amoralsk oppførsel, kommunikasjon med døde venner og slektninger, at man kan se ting på andre steder, tankeoverføring, gratis energi, osv., osv. Jeg kan nevne side opp og side ned. Klart, mange kristne tror på et helvete, men ikke på at de selv havner der – og enkelte som tror på ånder tror på demoner, men også at de selv har det som trengs av evner og kunnskap for å ikke plages av de.

Felles for omtrent samtlige hypoteser om paranormalitet er voldsomt spektakulære, veldig positive og/eller spennende for de det gjelder, og setter de som tror på det i en særegen og overlegen posisjon som mer opplyste mennesker med innsikt i en helt annen og mer omfattende verden. Hvor mange er det som tror at de selv kommer til helvete? Hvor mange tror at det ikke finnes engler, men bare demoner, og at de selv i all essens er sjanseløse? Hvor mange tror at etter de dør overlever bevisstheten, men ender i isolasjon fra alt og alle? Hvor mange tror at "UFOene" er lys som dukker opp fra absolutt ingenting og bare er der uten mål og mening? Hvor mange tror at nøklene stadig blir borte fordi de skifter posisjon helt tilfeldig uten inngripen fra noen eller noe annet, hverken normalt eller paranormalt? Svært få, om noen i det hele tatt.
Roe ned litt her nå - gjenføding, helbredende krystaller, beskyttende engler, hvor får du fra at jeg tror på den slags ting? Jeg har ikke nevt noen plass at jeg tror på det finnes gode eller onde demoner, engler ja you name it. De fleste er bare ord som folk bruker som beskrivelse for møtene med det paranormale, men det kan også være oppspinn for å utnytte andre for penger.

Jeg har bare sagt at det finnes noe rundt oss som ikke vi kan se, om dem er slemme eller gode, eller om dem flyr eller går, skal jeg ikke si noe på. Men, at man kan føle det paranormale ved sanser, skal jeg være god troende til. La oss si at jeg ser på det paranormalet som en usynelig rase
Sist endret av eskil2k; 22. november 2010 kl. 20:34.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Roe ned litt her nå - gjenføding, helbredende krystaller, beskyttende engler, hvor får du fra at jeg tror på den slags ting? Jeg har ikke nevt noen plass at jeg tror på det finnes gode eller onde demoner, engler ja you name it. De fleste er bare ord som folk bruker som beskrivelse for møtene med det paranormale, men det kan også være oppspinn for å utnytte andre for penger.
Vis hele sitatet...
Noen ganger kan jeg ikke annet enn å lure på om du gjørs på å misforstå. Jeg mener ikke at du tror på alt det der. Det jeg sier er at det er en påfallende overvekt av spennende og positive konsekvenser av de påståtte paranormale fenomenene, noe som burde få det til å ringe en advarende bjelle.

Sitat av eskil2k
Jeg har bare sagt at det finnes noe rundt oss som ikke vi kan se, om dem er slemme eller gode, eller om dem flyr eller går, skal jeg ikke si noe på. Men, at man kan føle det paranormale ved sanser, skal jeg være god troende til. La oss si at jeg ser på det paranormalet som en usynelig rase
Vis hele sitatet...
Føle det? Følelser er den bevisste oppfatningen av kjemiske reaksjoner i hjernen som følge av produksjon av spesifikke hormoner og nevrotransmittere. Hvis du plutselig "føler" noe du ikke kan se, høre, lukte, smake eller kjenne, hvordan kan du da ha noen formening om at følelsen likevel kommer som direkte konsekvens av noe utenfra, og ikke bare er en tilfeldig reaksjon eller en konsekvens av interne prosesser? Sistnevnte høres da ekstremt mye mer sannsynlig ut, og det ville være fullstendig umulig for deg å merke noen forskjell på de to scenarioene.
Sist endret av Provo; 22. november 2010 kl. 20:48.
Men Slashdot å dere som er skeptiske til Pananormale evner. Jeg vil bare høre, men har dere ikke noen gang hvert borti noe som dere ikke kan forklare? som for eksempel så enkelt som at et lys har slått seg på uten at dere har rørt det eller at noen andre har gjort det? ett eller annet? som sagt så bare lurer jeg, jeg forstår at dere tviler og aksepter det så er ikke ute etter noe diskusjon om det, men er rett å slett bare nyskjerrig på om dere aldri at opplevd noe dere ikke kan forklare?
Fetter og kusiner, tanter og resten av det der på min mors side er så på dette med spøking og folk som går igjen. Men nå skal det også nevnes at de er schizotype alle sammen og.
Sitat av MrLee Vis innlegg
Men Slashdot å dere som er skeptiske til Pananormale evner. Jeg vil bare høre, men har dere ikke noen gang hvert borti noe som dere ikke kan forklare? som for eksempel så enkelt som at et lys har slått seg på uten at dere har rørt det eller at noen andre har gjort det? ett eller annet? som sagt så bare lurer jeg, jeg forstår at dere tviler og aksepter det så er ikke ute etter noe diskusjon om det, men er rett å slett bare nyskjerrig på om dere aldri at opplevd noe dere ikke kan forklare?
Vis hele sitatet...
Nei, det er som regel folk som allerede tror på spøkelser som opplever slikt. Jeg har heldigvis selvinnsikt til å skjønne at hvis en kopp står et annet sted enn der jeg husker å ha satt den, så har jeg mest sannsynlig bare glemt at jeg flyttet den. Sånt skjer, nemlig.

I eksempelet ditt med et lys som plutselig slår seg på, så ville jeg heller gått ut i fra at bryteren ikke var trykket ordentlig inn og at den har stått og vippet mellom av og på, til den plutselig vipper over på 'på'. Sånt skjer óg innimellom, nemlig.
Sist endret av Gamgee; 24. november 2010 kl. 23:38.
Sitat av MrLee Vis innlegg
som for eksempel så enkelt som at et lys har slått seg på uten at dere har rørt det eller at noen andre har gjort det?
Vis hele sitatet...
Det interessante er ikke om vi har opplevd noe slik, men at du mener dette er eksempel på noe paranormalt eller "uforklarlig".

At noe er uforklarlig betyr ikke at det er veldig interessant.

Det er mulig noen tror at lyset går på uten at de tar på det, men årsakene kan være kjedelige som at bryteren stod halveis på, ledninger er dårlig koblet, noen driver lureri osv.

Sitat av MrLee Vis innlegg
men er rett å slett bare nyskjerrig på om dere aldri at opplevd noe dere ikke kan forklare?
Vis hele sitatet...
Jeg opplever hver dag ting jeg ikke kan forklare. Jeg kan ikke forklare bra hvordan en prosessor i datamaskinen min fungerer - men det betyr ikke at den er paranormal eller "uforklarlig".

Misforståelser og informasjonsmangel er dagligdags ting.

Skal man mene noe er virkelig paranormalt er bevisbyrden på den som hevder det. Og den bevisbyrden bør være virkelig bra og ikke dårlige videopptak eller andre difuse ting som ikke kan "forklares". Beviset bør stå i stil til det som hevdes.
Sist endret av Kinseek; 24. november 2010 kl. 23:46.
På rommet mitt flyr det en flodhest i taket som liker å ta på bananer og spise honning med grillkrydder. Men det er bare jeg som ser han, det finnes en paranormal verden. I våres hoder.

Det jeg akkurat skrev er akkurat like relevant som det er å si at det er døde folk som går igjen, enten er du fukka i huet eller så prøver du å skaffe deg makt og profit! basta.

@Slashdot Må si jeg elsker å se deg eie folk i diskusjoner, du gjør det med stil.
Stereoanlegget mitt skrur seg ofte på, gjerne midt på natta, uten noen åpenbar forklaring. Ganske irriterende når det skrur seg på og det er innstilt på radio. Hadde jeg vært overtroisk så hadde jeg sikkert trodd at det var et spøkelse som skrudde det på, men siden jeg ikke er det så tenker jeg at det sikkert er strømblink eller noe slikt. Nøyaktig hva som er årsaken aner jeg ikke, og jeg bryr meg egentlig ikke så voldsomt heller. Det skjer såpass sjeldent at jeg ikke ser at det er verd å bruke mye tid på å finne ut hva det er.
Det dem prøver å si mrlee, er at hvis det mest utenkelige skjer, så er det alltid et logisk svar.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det dem prøver å si mrlee, er at hvis det mest utenkelige skjer, så er det alltid et logisk svar.
Vis hele sitatet...
Du mener det er helt utenkelig at en lysbryter kan stå halvveis på?
Jeg har ett spørsmål til dere som tror på ånder/spøkelser/nisser/spagettimonstre/eller lignende paranormale vesener og krefter. Er det ikke kognitivt slitsomt å alterere verdenssynet sitt ved å finne opp forklaringer som ikke har grunnlag i noe som helst hele tia?
Om så alle lysene i hele byen hadde skrudd seg på plutselig; så ville jeg fortsatt ikke trodd det var spøkelser som sto bak. Det skaper rett og slett alt for mange oppfølgningsspørsmål til at jeg orker bryet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrLee Vis innlegg
Men Slashdot å dere som er skeptiske til Pananormale evner. Jeg vil bare høre, men har dere ikke noen gang hvert borti noe som dere ikke kan forklare?
Vis hele sitatet...
Poenget er at mykje er ikkje spesielt uforklarlig. Det er bare folk som hopper til forklaringa paranormalt, utan å undersøkje fenomenet, og utan å prøve å forstå det.

Og sjølv om en ikkje kan forklare det så er det ikkje gitt at det ikkje kan forklarast. Sannsynligvis har en bare for lite info.
Sitat av MrLee Vis innlegg
som for eksempel så enkelt som at et lys har slått seg på uten at dere har rørt det eller at noen andre har gjort det?
Vis hele sitatet...
En lysbryter kan stå i midtstilling uten problemer...
We got machetes!
Redd??.. La dem komme, tviler på at mannen med jåen kommer å hakker deg opp...
Jeg tror ikke på det... Foreløpig hvertfall! Jeg og en kompis har planer om å teste oujia-brett for å teste det ut. Får vi noe fra "den andre siden" tror jeg på det, hvis ikke. Så er det fortsatt bullshit
Du sier at du er villig til å la deg overbevise av ett "oujia brett"? Det er ikke noe å støtte seg på, å du burde ikke ta noen avgjørelser etter noe brett.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis du lar et Ouija-brett avgjøre om det finnes paranormale fenomener eller ikke er du ganske lettlurt: http://en.wikipedia.org/wiki/Ouija_board#Academic
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Får vi noe fra "den andre siden" tror jeg på det, hvis ikke. Så er det fortsatt bullshit
Vis hele sitatet...
Før du tolker for mye ut av eventuelle "beskjeder fra den andre siden", så vær sikker på at du forstår hva ideomotoriske bevegelser er.

Merkelige setningsoppbygninger du hadde der, forresten..
Tenkte eg skulle dele ein link med dykk:

http://www.forskning.no/artikler/2010/november/270724

Artikkelen omhandlar nettopp det som blir diskutert her, og tar for seg ein del paranormale fenomen og prøver å finne normale forklaringar.

Christopher French tror mange av de som opptrer som medier på TV, og som formidler det de sier er beskjeder fra døde, blant annet kan kunsten å stille smarte spørmål.

- De for eksempel spørre: Faren din – var han av den ryddige typen? Uansett hva du svarer, kan de følge opp på en overbevisende måte. Du kan si nei. Da kan de si: Nei, han la fra seg tingene sine over alt, gjorde han ikke?

Hvis du sier ja, kan de si; Ja, jeg får en følelse av det, ja...
Vis hele sitatet...
- Hvis halvparten av det disse menneskene hevder de klarer hadde vært sant, hadde vi nå visst at det gikk an å være synsk, ikke bare lurt på det, sier French.

Selv om forskningen bare har eksistert i ganske kort tid, har det gjennom forsøk kommet fram en rekke mulige forklaringer innenfor rammen av det normale.

- Det kan være hukommelsesforstyrrelser, hallusinasjoner, i tillegg til at vi mennesker kan bli sterkt påvirket av hva andre sier til oss, sier han.
Vis hele sitatet...
Sitat av madsen339 Vis innlegg
Eneste seriøse paranormale tv-showet jeg har sett er Ghost Hunters / Ghost Hunters Int. .. er f.eks et show som går på tv4 tror jeg som heter 'det spøker' ..fanken for noe møl
Vis hele sitatet...
Off-topic:
Hva har du røyka mann?
Seriøst fuck GH og sjekk ut Ghost Adventures
Sitat av Provo Vis innlegg
Før du tolker for mye ut av eventuelle "beskjeder fra den andre siden", så vær sikker på at du forstår hva ideomotoriske bevegelser er.

Merkelige setningsoppbygninger du hadde der, forresten..
Vis hele sitatet...
Ja.. Jeg veit at det kan skje. Jeg sier ikke at jeg kommer til å tro på det etter å prøvd en gang. Jeg kommer jo selvfølgelig til å lese mye mer om det før jeg begynner med det

Haha,, Jeg veit. Jeg skreiv det i farta

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Du sier at du er villig til å la deg overbevise av ett "oujia brett"? Det er ikke noe å støtte seg på, å du burde ikke ta noen avgjørelser etter noe brett.
Vis hele sitatet...
Kanskje det blei litt dumt.. Jeg mente ikke at jeg kommer til å tro på det. Heller begynne å tenke litt mer over det. Bli litt mer skeptisk til det med andre ord
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Ja.. Jeg veit at det kan skje. Jeg sier ikke at jeg kommer til å tro på det etter å prøvd en gang. Jeg kommer jo selvfølgelig til å lese mye mer om det før jeg begynner med det
Vis hele sitatet...
Sett deg med stolen heilt inntil en vegg, og plasser hendene pressa mot veggen, med et postkort bak kvar albue. Om postkortet faller ned så er det rimelig åpenbart at du har flytta hendene dine. Da har du enkelt og greit sørga for at dine bevegelser blir registrert på en god måte...

(Forøvrig er forsøket gjort før, og resultatet var at bevegelser som var tydelige når personane satt midt på golvet forsvant når dei måtte sitte med albuane mot veggen.)
Michael Faraday fant også på en smart måte for å se om glasset blir skjøvet av de som holder på det. Ved å legge noen pappskiver på toppen av glasset (egentlig bunnen, ettersom det står opp ned) som har noe, men begrenset bevegelsesfrihet, kan man, ved å se hvilken vei pappskivene flytter på seg under seansen, se om glasset blir skjøvet av fingrene eller ikke.

Forklart med video her: http://www.youtube.com/watch?v=cma5Zn7xrWU#t=3m29s
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg trodde ikke på engler/nisser/troll før jeg fikk anledning til å møte noen. Sommeren for noen år siden møtte jeg tre grønne kvinner som ikke var mennesker. Jeg vil kalle de ånder. I deres form minnet de sterkt om mennesker. De var uendelig kloke og fortalte meg at verden var et fantastisk sted og at det var helt perfekt. De ga meg støtte og lo masse. Jeg liker å se på de som de tre musene. Det var i en transe at jeg fikk dette møtet. Jeg tror transen er essensiell for å ha et slikt møte, det sier også gamle sagn; man må være i transe for å se yetien(den avkyelige snømannen, sjamanen i fra skogen). Det er vanskelig å si helt hva jeg sanset den kvelden. Hvem var de grønne damene? Det var ihvertfall vesener som hadde egne legemer. De ble veldig påvirket av hvordan jeg forholdt meg til de. De ville ha meg med, lære meg noe. De tre grønne kvinnene kan ha vært et billedlig språk for min bevisthet, meg selv som gir en beskjed til meg selv, eller så hadde jeg et reelt møte med en annen bevissthet. Kanskje de tre grønne kvinnene var våre forfedre? Jeg har flere spørsmål enn svar etter denne opplevelsen, men den var ihvertfall interessant og gøy å ha med seg videre i livet. Hei og hå.
Sitat av DC89 Vis innlegg
Uten å ha lest gjennom alle 11 siden i tråden vil jeg bare si at jeg har sett AKKURAT samme greia du snakker om sammen med 2 venner som vitne og ikke bare en, men mange spredd utover himmelen! sykt spessielt, noen som vet hva dette fenomenet kan være?

Også vil jeg si at jeg ikke tror direkte på spøkelser slik man ser på film, men jeg tror på gode og dårlige energier som kan henge igjen om man har fått en brå død f.eks mord, selvmord eller en tragisk ulykke eller noe sånt.. eller om det har vært mye elendighet i ett hjem f.eks så vil det henge igjen dårlige energier som man føler på seg TROR jeg da... Jeg mener også at himmel helvette gud satan osv... egentlig er beskrivelsen på gode og dårlige energier som er i verden her. Eller kansje vi alle allerede er døde og blitt dømt til ett så så langt liv i helvette (jordkloden) før vi kan komme opp igjen til det paradiset vi alle skulle ønske vi kom til når vi døde hvem vet, mye spennende i verden her vi ikke vet, det er HELT sikkert.
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett akkurat det samme! Men kan ikke si at det virket som noe overnaturlige greier eller romvesen akkurat. Det så veldig naturlig ut. Litt morsomt at flere har sett det samme
Vel, jeg har ikke særlig trua på spåkoner og sånt - men jeg tror at det finnes et knippe mennesker som har en mye bedre intuisjon enn andre ("synsk" som man kaller det). Snakker ikke om de som tar 50 kr pr minutt for å mumle om når du blir gift og hvilken jobb du skal velge, men foreksempel mennesker som Snåsamannen og andre "tanter" som føler ting og veileder folk fordi de ønsker å hjelpe og ikke tjene penger.

Jeg tror også på at det finnes andre vesner her. Noen kaller det spøkelser, noen kaller det jesus, noen kaller det aliens og noen kaller det ånder. Kjært barn har mange navn, men det er der ja. (Og i mine øyne er det "aliens" enten man har valgt å kalle dem Gud, engler eller romvesner)

Når det kommer til gode/onde ånder osv har jeg ingen formening foreløpig, tror ikke på det i den forstand folk tenker hva en "ånd" er, selvom jeg har opplevd rare ting som f eks i et hus på en gård for mange år siden hadde noen hengt seg i 2. etg mange år før, og et speil som lå i rommet rett under det andre rommet lå plutselig knust i rommet ved siden av ca to-tre meter lenger bort. Vi hørte det knuste og det var etter vi hadde gått ut av døra (null sjanse for at døra har smelt og fått det ned fra benken) og ingen andre var i huset.

Jeg har også en litt spennende teori om søvnparalyse. Det jeg skal skrive nå strider veldig i mot hva jeg nettopp har sagt om at jeg ikke tror på gode/onde ånder, men hva om søvnparalyse (at man er halvvåken og kan ha øynene åpne og se omgivelsene rundt deg helt tydelig og høre lyder, mens hjernen "sover" og du drømmer et mareritt og fellestrekkene for disse er at personen opplever det som fælt til traumatisk fordi det er et vesen eller noe som blir beskrevet som en ånd som vil noe vondt og hvis du "drømmer" at den drar deg i armen for eksempel kjenner man dette like tydelig fysisk som om noen faktisk skulle stått å dratt deg å armen og når man "drømmer" dette er man ganske våken og tror at dette skjer og når søvnparalysen er over kjennes det hele like virkelig ut) - så hva om søvnparalyse egentlig er besøk av onde ånder? Enten der fysisk i virkeligheten eller i underbevisstheten din/andre dimensjoner... Jeg syns det er ganske spesielt og interessant at det som heter søvnparalyse kun har med disse type "onde skapningene" og at det oppleves såpass ekte som det gjør både visuelt og fysisk.

Hadde søvnparalyse en gang og visste ikke hva det var. Grubla lenge på om jeg hadde blitt gæren fordi jeg faktisk trodde det var et spøkelse som kom på rommet mitt og snakka til meg og dytta meg rundt i senga. Jeg så rommet mitt men klarte ikke presse øynene helt opp, og så skygger fra "spøkelset" og kjente det brukte makt mot meg og jeg brukte makt tilbake. Så mine egne armer, sengetrekk osv og kunne titte rundt i rommet. Følte meg våken men slags neddopa i og med at jeg ikke bare kunne sprette opp av senga. Det som også var veldig spesielt med det hele var at rommet mitt under et punkt forandret seg til å være en slags vaskekjeller hvor det var en stor gammeldags kum på veggen og klær som hang på snor i taket, og der og da så "kjente jeg" at det var sånn det så ut før i tiden og dette var et spøkelse som hadde noe med det og gjøre og ville meg vondt. Noen uker senere da jeg spurte mamma om det hadde vært noe annet på rommet mitt før sa hun at det var vaskekjeller i starten når huset var nybygd...
Sitat av fab123 Vis innlegg
Klart det finnes! Vi finnes jo, det vi ser eksisterer. kanskje ikke spøkelser, eller det vi tror er spøkelser av det navnet vi har gitt det men MASSE vi ikke aner.. for vi aner jo ingenting!! og jeg vil vel si, det skal litt til å få fram alt det vi ser og vår naturbevisthet eller hva
Vis hele sitatet...
Akuratt det samme jeg tenker også! Det er like utrolig at vi er til, hvorfor skulle det ikke finnes noe annet?
Tror ikke på det i det hele tatt.
Vel, jeg tror ikke på spøkelser og ånder.

Men jeg er åpen for å bli overbevist om det utenomjordiske, og ser på det som fult mulig, og ganske garantert eksisterende. Tenker da hovedsaklig på annet liv, eventuelt intelligent liv. Verden er ever expanding, og det er bevis fult mulig for liv å evolvere på andre planeter, så jeg ser ikke bort ifra at dette allerede eksisterer, om ikke så er i hvertfall grunnlagene for det der. Jeg mener ikke at jeg tror på menneskelignende intelligente vesner som kommer for å drepe oss, men jeg er åpen for mulighetene om det.

Det har forøvrig vært mange uforklarlige hendelser i amerikans historie som tilsier at det finnes noe der ute, som passer på oss. (Les: Ikke en Guds figurativ sammenheng) Kan blandt annet nevne observasjoner av arbeidere ved atom-utvinning, testing. Samt USA's forsøk på å sende raketter ut for detonasjon på månen(? husker ikke helt, bare noe som lå bak i hjernebarken?) der de på mysisk måte ble disarmert sekundet de forlat våres atmosfære.