Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6079
Anonym bruker
"Engstelig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vilkårene for prøveløslatelse er at man blandt annet må ha jobb eller skole. Hva med de som er ufør og for syke til dette, vil de ikke kunne få prøveløslatelse på grunnlag av god oppførsel?
Et annet vilkår er også at man har bolig, men hva med alle som måtte si opp leiligheten sin før soning og ikke har et sted å komme ut til, før de faktisk kommer ut og får gått på visninger osv på nytt igjen?
Hvor har du disse vilkårene fra, en bitter kompis?

Jeg klarer ikke lese noe annet enn at disse påståtte «vilkårene» er bestemmelser som gjøres individuelt der det er nødvendig.


«Dersom det fremstår som nødvendig for en sikkerhetsmessig forsvarlig gjennomføring, skal kriminalomsorgen i perioden med møteplikt fastsette at prøveløslatte skal:»

https://www.kriminalomsorgen.no/proe...244620.no.html
Sikker på at du ikke tenker på hjemmesoning av gjenværende dom? Da er det krav om jobb, men uføre skal da i utgangspunktet regnes som vanlig arbeidstaker? De får jo lån som vanlige folk?!
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hadde ikke jobb eller egen bolig da jeg slapp ut på 2/3

Spørs kanskje hvor lang straffen er? Er du drapsdømte er det kanskje større krav til tidlig løslatelse, men tør ikke uttale meg om det.

For meg har det aldri vært et problem å komme ut uten jobb, men du kan jo eneltl emlde deg på et kurs eller oppfølging. Fø
Eks psykolog du lover å følge opp så du har noe å gå til. Bruk fantasien litt så finner du nok et eller annet du kan følge opp...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
De fleste fengsler praktiserer krav om bolig og aktivitet (ikke nødvendigvis jobb/skole) for å få innvilget 2/3, så TS har rett her.

De jeg kjenner som er ufør og fengselsfugler, pleier å løse aktivitetsproblemet ved å få et frivillig engasjement hos Blåkors, Kirkens bymisjon, Fretex etc. Fengslene krever at du har en aktivitet på min 20 timer/uke.

Bolig får du hjelp av sosialkonsulenten i fengselet, i samråd med NAV til å fikse. Dog på dommer under ett år får man vel som regel lite hjelp til sånt. Men har du sittet mer enn 10-12 mnd, er det systemer i de fleste ordentlige fengsler for dette, du er ikke førstemann som sliter med den slags.

Fengsler som Hoff og Sandeid, som hovedsaklig driver med snu-i-døra-soning (under 6 mnd dom), har riktignok ikke like bra tilrettelegging for slikt, så fengselsvalg spiller jo inn...
Sist endret av Btyven; 15. juli 2019 kl. 01:56.