Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4323
Er en selvbygd stasjonær pc fra januar 2017. for litt siden startet det med at pcen plutselig skrudde seg av imens jeg spilte et spill. Deretter måtte jeg ofte trykke start knappen 2-3 ganger før den gikk på. Nå er den helt død og får ingen start på pcen. Desverre har jeg svært begrenset pc ferdigheter og har ingen aning om hva årsaken kan være.

Bør jeg ta ut alle delene og sett dem inn igjen? altså del for del. Hvor mye kan en anta reparasjon koster?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sannsynligvis død PSU (strømforsyning). Du kan jo ta en annen og teste med den?
Umulig å si noe om kostnader basert på hva du har gitt av informasjon så langt.

Forsøk dette:

1: Sett strømkabel i en stikk-kontakt du vet virker. Dvs dobbelt sjekk med feks en lampe, etc.
2: Koble strømkabel til PC.
3: Sjekk at vippebryter bak på pc er i ON posisjon.
4: Trykk på start-knapp.
5: Observer hva som skjer.
6: Om ingenting skjer åpne kabinettet og legg samtidig merke til om du hører feks vifte fra strømforsyningen, der alle ledninger kommer ut ifra, ofte øverst i pc'n på baksiden.
7: Om strømforsyning virker sjekk om du har noen lys i hovedkort.
8:Sjekk evt. kabler intern i kabinettet. Sitter alle i, er de festet skikkelig?
9: Skriv ned her hva du observerte og det vil være enklere for folk å gi noen tips eller komme med pris.

Slik saken står kan det være løs ledning/kabel, død strømforsyning, dødt hovedkort, feil i selve av/på knapp på fronten av pc.
Uten mer info blir det vill gjetting og umulig å komme med fornuftig svar.
Sist endret av random67489; 2. juni 2019 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er pc-en helt død eller starter den opp litt også skrur den seg av? Er det noen lamper, vifter elns som starter når du forsøker på skru på pc-en? Lyser lampa til hovedkortet? Som nevnt over kan det være mye forskjellig. Begynn med det mest åpenbare/letteste først også tar du det derfra.

Sist jeg hadde tilsvarende problem så tok jeg batteriet til hovedkortet ut også satte det på plass igjen.
Gjør som han her så finner du ut om psu er toast https://youtu.be/YRhaI4W8d9s
"Øko-Terrorist"
Høres ut som Kondensatorer som led en sakte død. Mest sannsynlig i strømforsyningen, men kan også være på Hovedkort(dog lite sannsynlig).