Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2214
Skriver dette innlegget for en venninne som er langt nede nå. Hun er i midten av 20 årene, var noen få år på kjøret ble sluset inn i Lar, men har vært rusfri uten dette i ca 5 år.

Nå ønsker hun og ta førerkort, og har skrevet seg ut av Lar, dvs at hun ikke lengre bruker Lar medisiner. Hun får utskrevet en lav dose med valium av lege grunnet angst.

Det er snart 5 mnd siden hun skrev seg ut av Lar, og hun har hele tiden levert rene urinprøver. Men så enkelt var det ikke, første lege hun oppsøkte lovet henne helseattest etter at hun hadde levert 3 rene urinprøver, for så å trekke lovnaden tilbake selv om hun overholdt sin del. Ny lege gjorde det samme. Hun bruker ingen andre rusmidler som cannabis eller alkohol Hvor lenge kan en lege holde på og herje med en pasient som har vist så god vilje at at hun har skrevet seg ut av Lar. For jeg kaller dette herjing. Det er kun Lar pasienter som må levere rene urinprøver et år før de kan ta førerkort. Hun er jo ikke lengre en Lar pasient og det kjører jo rundt hundrevis av folk som bruker valium i trafikken Jeg har øvingskjørt med henne endel og hun er en glimrende sjåfør.
Hun er naturlig nok langt nede nå for dette var jo gulroten for strevet og jeg er bekymret for henne Er det noen her som kan hjelpe med om de vet regelverket når det gjelder slike tilfeller? Alternativt om de vet om en lege som ikke er så fordomsfull?

Takknemlig for svar, send meg gjerne en pm.
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk..._15#shareModal

Paragraf 36 og trykk 'vis tabell' så kan du se kravene. Møter du kravene er det bare å ta det opp med legen og vise til relevant lovverk.
Trådstarter
5 0
Tusen takk for svar, var ikke så lett og forstå men forstår jeg det riktig at de maks kan kreve 6 mnd. med rene urinprøver av henne.
Synes jo selv det er lenge jeg da med tanke på at hun ikke lengre bruker Lar-medisin. Kun en liten dose med valium. Siste legen hun var hos mente hun burde slutte med valium også. Men meg bekjent kjører det rundt mange mennesker i Norge som bruker valium, så hvorfor hun skulle utgjøre en større risiko enn disse skjønner ikke jeg. Nå vurderer vi og gå til Volvat men vet ikke om det er godt nok. Men det verste med dette er denne herjingen legene driver med henne, lover henne helseattest for så og gå fra det selv om hun oppfyller sine vilkår. Det er jo heller ikke lett og vite hvilken lege hun skal velge når hun ikke vet noe om de, og nå har hun byttet med negativt resultat 2 ganger og man kan jo ikke bytte mer enn 3 ganger pr.år.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis legen synes du drikker for mye alkohol, tror jeg 6 mnder er minimum tid man mister førerkortet og må ta blodprøver, før man får det tilbake. Da må man også fortsette med prøver i inntil tre år for å fortsatt dokumentere edruelighet.

Jeg synes ikke det er noe å ta på vei for at hun fortsatt må dokumentere at hun ikke tar noe etter bare fem måneder ute av LAR, og i tillegg også tar diazepam. Diazepam i seg selv diskvalifiserer jo til førerkort hvis man tar mer enn 10 mg pr dag. Personlig synes jeg folk som tar valium ved behov, og så mye som 10 mg ikke burde få kjøre bil før det er ute av kroppen. For en uten toleranse er dette svært søvndyssende.

Dette er jo ikke noe legen gjør for å være slem med henne, men det er for å sørge for at førere av motorvogn med sikkerhet vil være skikket til det i fremtiden. Det er ikke noen menneskerett å ha førerkort.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Jeg går til privat lege for alt av attester. De er ute etter en høy timepris. Ca 550 kr for 10 min konsultasjon. De tør ikke å si nei med mindre det er noe helt vilt. Da slipper man å blande inn fastleger med ting de ikke bør ha noe med å gjøre.

Fsdt legen min er en engel, men av respekt for han så spør jeg aldri om slikt av han så vi slipper å bli uvenner å bruker han til ting som kan komprimere det gode samarbeidet....


På sørlandet har jeg en god lege som garantert gir henne attest om du ønsker tips. Send pm i så fall.


Høres veldig rart ut, men kan være pga valiumen. Da tenker jo at en misbruker som har valium på respekt er et faresignal. Det tenker jeg selv. Har vært i samme situasjon selv og tørr ikke deipsonere a preparater på egen hånd. Bruker heller ingen selv bortsett fra LAR.


Spander en privat lege du. Tror Volvat er løsningen for dere...
Dette skjer folk som røyker cannabis og møter feil lege, det er ikke forskjell på en lar pasient og en rusmisbruker i lovene. 3 år der det gis attest 1 år for gangen etter 1 år rene urinprøver, var 6 måneder før. Deretter får man attest for 5 år, etterpå det har man førerkort på lik linje med resten av befolkningen. Det stilles også krav til stikkprøver det første året man har fått attest.

Dette er ikke herjing med mennesker, er i samme greiene selv pga benzo og hasjmisbruk. Det å sette trafikksikkerhet høyt er positivt for personen det gjelder og alle andre trafikanter.
Sist endret av bullshit..; 29. mai 2019 kl. 18:38.
Trådstarter
5 0
Til anonym. Hun drikker ikke alkohol i det hele tatt. Skrev vel.innledningsvis at hun ikke bruker noen andre rusmidler enn en liten dose med benzo. Hvor det med alkohol kommer fra skjønner ikke jeg. Jeg poster ikke et innlegg og lyver hva skulle det være godt for. Uansett tusen takk til dere som.har svært.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol var brukt for å sammenligne ift overforbruk av rusmidler generelt. Hvilke konsekvenser det får å misbruke rusmidler. Mente ikke at din venninne drikker alkohol.
Tror anonym brukte alkohol for sette ting i sammenheng, der anonym forklarte hvordan det er for de som mister førerretten pga alkohol og hvor strengt det er før de får lappen tilbake. Og en som kommer inn i LAR har jo hatt sine utfordringer når det kommer til rus. Det foreskrives også benzo som i seg selv kan ekskludere fra å ha lappen avhengig av dose, hyppighet og ikke minst type. Så tror han forsøkte å vise at det er og skal være strengt i forhold til førerkort når rus har vært inne i bildet. Grunnen er jo å forsøke å hindre at et evt. tilbakefall til rus skal føre til ruskjøring. Og det er jo strengt tatt i alles interesse at folk er nyktre bak rattet.

Siden hun har forsøkt flere leger, tror jeg nok bare hun må bite tenna sammen og fortsette å levere rene prøver fremover mens hun forsøker å få til en dialog med legen om førerkort, hva som skal til, om vailumen spiller inn på legens valg, og om det evt. er andre medisiner hun kan forsøke mot angst som det ikke er like strengt mtp førerkort.
Hun må forholde seg til en lege, nytter ikke å starte oppfølging med en lege for så å bytte til en annen også skal den nye legen ta dokumentasjon på urinprøver fra annen lege for god fisk. De fleste leger liker å starte opp urinprøver selv. Opplevde selv at en innleggelse der det ble tatt urinprøver ikke var godt nok for fastlegen og jeg var tilbake på dag 1 med urinprøver hos fastlegen.n
Sist endret av bullshit..; 31. mai 2019 kl. 13:18.
Trådstarter
5 0
Hun må jo bytte lege når ingen klarer å gi henne et konkret mål og forholde seg til. Den siste legen mente hun burde slutte med valium også, og oppgav som grunn at han var redd for å miste forskrivningsretten. Da er det litt håpløst.

Hun har levert rene urinprøver lenge, og det er vel ikke noe problem og innhente informasjon om dette fra tidligere leger /lar-sentre vil jeg tro Jeg tror det hadde hjulpet henne mye å finne en lege som kan gi henne et konkret tidspunkt for når hun kan starte med å ta lappen. Men her er en av utfordringene også, og skjønner godt hun blir frustrert når ikke legen i det minste kan gi henne noe konkret som gulrot.

Takk til hun fra Sørlandet, vi bor dessverre ikke der. Men hun vil komme til å prøve å privat lege. Hvis det er noen her som er fra Bergen hadde vi vært takknemlig om dere kunne sende oss navnet på en redelig lege som i det minste kan fortelle henne når hun kan starte opp. Bare det vil være til stor hjelp. Nesten umulig og finne en lege som vil en vel i jungelen av leger når man ikke vet annet enn navn på de.

Vil bare føye til at når jeg brukte uttrykket herje, så er det naturligvis fordi det ikke er greit og si at hvis du leverer noen rene prøver noen uker så skal du få helseattest, for så å trekke det tilbake senere, dette skjedde 2 ganger. Hva med å være ærlig fra starten. Det er tross alt mennesker de har med og gjøre. Klart det finnes langt verre ting her i verden men ærlighet burde veie tungt også for leger.
Sist endret av Alperose; 4. juni 2019 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.