Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5221
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg har nettopp begynt i LAR, er i midten av 20-årene itillegg til at jeg prøver å slutte med rus. Etter at jeg kom i LAR har jeg gjort det jeg kan for å holde meg mest mulig rusfri.. selv om dette ikke er enkelt siden jeg bor med min samboer som ikke er i LAR ennå så det er ganske slitsomt akkurat den biten.

Jeg har søkt ny kommunal bolig siden jeg er for tiden uten fast bolig og grunnen til det, er at jeg bodde for et par år tilbake på omsorgsbolig tilknyttet til base, de som jobbet der skulle passe på meg.. den gangen da var jeg utrolig på kjøret psykisk så fikk ikke søkt om sosialstønad på NAV.. og nå har det seg sånn at jeg har fått 40.000kr i gjeld i utestående husleie , som jeg sannsynligvis må betale selv før jeg kan få ny bolig.. dette mener jeg er helt høl i hodet siden de på basen skulle ha passet på at dette var i orden siden jeg var ute av stand til å ta vare på meg selv.

Jeg har blitt temmelig deppa ovenfor min situasjon og en smule demotivert til å fortsette med å holde meg unna rusmidler siden jeg helst skulle ønske jeg kunne bo for meg selv.. noe fritidsaktiviteter har jeg heller ikke fått implentert i hverdagen min selv om jeg vurderer det sterkt, så det blir jo til at jeg kun ser på tv dagen lang samt drar på apoteket for å hente subuxonen. Jeg har ei bestemor som jeg har mye kontakt med men hun bor i et annet fylke og vet heller ikke om jeg kunne vært hos henne siden jeg er tilknyttet LAR midt norge. Er det noen som vet hva jeg muligens kan gjøre for å bedre situasjonen min sånn at ting blir litt lettere?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
.. og nå har det seg sånn at jeg har fått 40.000kr i gjeld i utestående husleie , som jeg sannsynligvis må betale selv før jeg kan få ny bolig.. dette mener jeg er helt høl i hodet siden de på basen skulle ha passet på at dette var i orden siden jeg var ute av stand til å ta vare på meg selv.
Vis hele sitatet...
Førsteprioritet for deg burde være å kvitte deg med den mentaliteten der, eller så er du bare et steg unna å havne i hølet igjen, gang etter gang.

Du er jo i midten av 20-årene. Hvordan kan du ikke holde orden på husleie på egenhånd?
Nå er du nedlatende, du kjenner jo ikke situasjonen hans. Han skriver han har bodd i omsorgsbolig, det er gjerne er grunn til at folk er i omsorgsbolig. Da er summen av utfordringer så stor at omsorgsbolig blir det beste valget. Nå er det jo ikke likt for alle, men vet at noen som bor i omsorgsbolig også har fått nedsatt verge som er økonomisk ansvarlig. Om ts hadde verge så er han faktisk ikke ansvarlig for manglende husleie. Og hadde han ikke verge så kan det ha vært en dårlig vurdering fra støtteapparatet og det kan dermed være at det kan brukes som et argument for å dekt skyldig husleie.

Alle mennesker er forskjellige. Noen fikser alt andre har større utfordringer. Og noen få sliter faktisk med å klare praktiske ting slik som feks å betale husleie. For noen er det ikke engang et valg de kan ta, for de har for mange utfordringer til at de klarer å følge opp ting over tid. Alder spiller ikke inn. Det er folk som sliter med slike ting i alle aldre. Det er ikke sikkert situasjonen forblir slik for bestandig men det er noe med å akseptere tingenes tilstand og gi seg selv nødvendig aksept, ro og tid til å sakte finne tilbake til balansen og få på plass rutiner. Om ts føler kommunal bolig er den beste løsningen nå så skal ikke du eller jeg disse ham for det valget.

du vet heller ingenting om ts inntekter. Er ikke sikkert han har utbetalinger store nok til å klare å dekke opp 40 000 i skyldig husleie.
Sist endret av random67489; 13. mai 2019 kl. 17:22.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjeld er kjipt og det kan være drit belastende med dårlig økonomi men sånn er voksenlivet og voksenlivet innebærer også å ikke skyve skylden på andre. Førti lapper er lite forhold til mange hundre tusen og Nav har folk ala Luksusfellen som hjelper deg å gå gjennom all gjeld og sette opp en nedbetalingsplan, de hjelper deg å ringe osv. Men de betaler ikke gjelda di.
Det er ingens feil at penga dine går til rus og det burde være en stor motivasjon til å stoppe helt også, at du trenger de penga på andre ting eller fucker du bare mer opp for hele framtida di.

Ser du skriver at du er samboer med en rusmisbruker og må være ærlig her å si at jeg har aldri sett det fungere at et kjærestepar blir nyktre og får ordnen på livet sammen når de er vant med å ruse seg sammen. Kjenner til ett par som klarte det en lengre periode når begge bodde på institusjon men de sprakk så fort de hadde vært noen uker hjemme igjen. Hver gang den ene bestemte seg for å slutte igjen varte det max en måned før de satt sammen å rusa seg igjen. Det beste du kan gjøre er å slå opp og flytte langt vekk fra alle du kjenner som bruker rus, å skifte omgangskrets og miljø er helt vesentlig for å klare det og det kommer ditt fremtidige jeg til å takke deg for! Om du får lov av bestemora di å bo der bare snakker du med Lar om det så blir du fulgt opp av en annen Lar , det ekke no problem sånn sett jeg bytta kommune selv og gikk fint forhold til Lar.

Ellers så er hobby viktig da som du veit, meld deg som frivillig på noe så du føler deg nyttig og bra som menneske. Røde kors kurs, mental helse chat, besøksvenn, spør blomster butikk om du kan få vanne blomstene gratis, tømme søpla, hjelpe bestemora di , what ever men noe nyttig for det inspirerer deg til å finne mer ved livet enn rus og hjelper både på selvfølelsen og livsgnisten.

Men en ting, ikke flytt til bestemora di om du innerst inne veit at du kommer til å fortsette å ruse deg litt eller sprekke. Det er det værste for noen som er glad i noen å se dem rusa foran øyna sine. Kun andre misbrukere klarer det og drar man hverandre ned i et misbruk så er man heller ikke så glad i hverandre at man burde være et par, da er man bare glad i at man har en som er like glad i ruslivet som en selv.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nå er du nedlatende, du kjenner jo ikke situasjonen hans. Han skriver han har bodd i omsorgsbolig, det er gjerne er grunn til at folk er i omsorgsbolig. Da er summen av utfordringer så stor at omsorgsbolig blir det beste valget. Nå er det jo ikke likt for alle, men vet at noen som bor i omsorgsbolig også har fått nedsatt verge som er økonomisk ansvarlig. Om ts hadde verge så er han faktisk ikke ansvarlig for manglende husleie. Og hadde han ikke verge så kan det ha vært en dårlig vurdering fra støtteapparatet og det kan dermed være at det kan brukes som et argument for å dekt skyldig husleie.

Alle mennesker er forskjellige. Noen fikser alt andre har større utfordringer. Og noen få sliter faktisk med å klare praktiske ting slik som feks å betale husleie. For noen er det ikke engang et valg de kan ta, for de har for mange utfordringer til at de klarer å følge opp ting over tid.

du vet heller ingenting om ts inntekter. Er ikke sikkert han har utbetalinger store nok til å klare å dekke opp 40 000 i skyldig husleie.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet ingenting om TS sine inntekter.

Og ja, folk er forskjellige. Noen hjelper til med å støtte et tafatt liv hvor man skylder på andre, mens noen hjelper til med å sy puter under armene på mennesker - og føre dem dypere og dypere ned i hølet.

Alt jeg vet er at jeg har jobbet på minstelønn i gud vet hvor mange år, og jeg har slitt og grått og hatt det jævlig med inkasso-regninger, helt nødvendige regninger som MÅ betales for å opprettholde "livsstilen" - som allerede var dass.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde 40k på konto, og kan ikke huske å ha klart å spare mer enn en tusenlapp eller to - måned etter måned.

Hvorfor skal TS få misbruke narkotika, skrive 100% kompetent norsk, få gratis omsorg og bo-muligheter. Mens jeg må i ørten jobbintervjuer, betale skatt, bli deprimert av å være blakk og sliten måned etter måned.

Slutt å vær en sutrekjerring og lær folk å fiske for seg selv
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Nei, jeg vet ingenting om TS sine inntekter.

Og ja, folk er forskjellige. Noen hjelper til med å støtte et tafatt liv hvor man skylder på andre, mens noen hjelper til med å sy puter under armene på mennesker - og føre dem dypere og dypere ned i hølet.

Alt jeg vet er at jeg har jobbet på minstelønn i gud vet hvor mange år, og jeg har slitt og grått og hatt det jævlig med inkasso-regninger, helt nødvendige regninger som MÅ betales for å opprettholde "livsstilen" - som allerede var dass.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde 40k på konto, og kan ikke huske å ha klart å spare mer enn en tusenlapp eller to - måned etter måned.

Hvorfor skal TS få misbruke narkotika, skrive 100% kompetent norsk, få gratis omsorg og bo-muligheter. Mens jeg må i ørten jobbintervjuer, betale skatt, bli deprimert av å være blakk og sliten måned etter måned.

Slutt å vær en sutrekjerring og lær folk å fiske for seg selv
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet var jeg enig i første kommentaren din jeg, men ut fra det du skriver nå så virker det som at det kom fra sjalusi og bitterhet og ikke "tough love" for å inspirere til å ta ansvar for eget liv. Ehh livet er ikke en konkurranse om å ha det værst og å være bitter på andre som får hjelpen man kanskje selv ikke fikk. Det ekke sånn at fordi man har hatt det dritt selv og slitt så fortjener andre å slite like mye det er holdninga til et pessimistisk rasshøl. Den største sutregubben i tråden her blei faktisk deg nå.
Du kan ikke sitte og sutre over gjeld og samtidig hive vekk pengene dine på rusmidler.
Når pengene du bruker til kriminelle ulovligheter i tillegg kommer ut av lomma på stat, kommune og ærlige skattebetalere så blir det dobbelt så frekt.

Nei, har fint lite sympati med folk som deg , TS.
Synd du "sliter" men man sier ikke 'takk for maten' med å drite på gulvet.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjeld er kjipt og det kan være drit belastende med dårlig økonomi men sånn er voksenlivet og voksenlivet innebærer også å ikke skyve skylden på andre. Førti lapper er lite forhold til mange hundre tusen og Nav har folk ala Luksusfellen som hjelper deg å gå gjennom all gjeld og sette opp en nedbetalingsplan, de hjelper deg å ringe osv. Men de betaler ikke gjelda di.
Det er ingens feil at penga dine går til rus og det burde være en stor motivasjon til å stoppe helt også, at du trenger de penga på andre ting eller fucker du bare mer opp for hele framtida di.

Ser du skriver at du er samboer med en rusmisbruker og må være ærlig her å si at jeg har aldri sett det fungere at et kjærestepar blir nyktre og får ordnen på livet sammen når de er vant med å ruse seg sammen. Kjenner til ett par som klarte det en lengre periode når begge bodde på institusjon men de sprakk så fort de hadde vært noen uker hjemme igjen. Hver gang den ene bestemte seg for å slutte igjen varte det max en måned før de satt sammen å rusa seg igjen. Det beste du kan gjøre er å slå opp og flytte langt vekk fra alle du kjenner som bruker rus, å skifte omgangskrets og miljø er helt vesentlig for å klare det og det kommer ditt fremtidige jeg til å takke deg for! Om du får lov av bestemora di å bo der bare snakker du med Lar om det så blir du fulgt opp av en annen Lar , det ekke no problem sånn sett jeg bytta kommune selv og gikk fint forhold til Lar.

Ellers så er hobby viktig da som du veit, meld deg som frivillig på noe så du føler deg nyttig og bra som menneske. Røde kors kurs, mental helse chat, besøksvenn, spør blomster butikk om du kan få vanne blomstene gratis, tømme søpla, hjelpe bestemora di , what ever men noe nyttig for det inspirerer deg til å finne mer ved livet enn rus og hjelper både på selvfølelsen og livsgnisten.

Men en ting, ikke flytt til bestemora di om du innerst inne veit at du kommer til å fortsette å ruse deg litt eller sprekke. Det er det værste for noen som er glad i noen å se dem rusa foran øyna sine. Kun andre misbrukere klarer det og drar man hverandre ned i et misbruk så er man heller ikke så glad i hverandre at man burde være et par, da er man bare glad i at man har en som er like glad i ruslivet som en selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har sikkert ikke forklart hvorfor jeg lett ''skylder'' på nav og kommunen selv om jeg ikke gjør det, det bare har seg sånn at jeg har vært svært uheldig og blitt behandlet veldig dårlig.. det er jo bare sånn som skjer.. jeg er fullt klar over at det ikke er lurt å fortsette forholdet med min samboer med mindre hun hører på mitt ultimatum, jeg har fortalt henne at hun kan bo hos meg i min nye kommunale leilighet når den tid kommer visst hun har søkt seg inn i LAR og har klart seg uten rus i en måned eller to. Jeg har ikke noe ønske om å flytte til et annet fylke grunnet det hjelpeapparatet jeg har her jeg bor nå. Jeg har aldri vært overstadig beruset foran bestemor såpass respekt har jeg for henne, ikke lyver jeg eller stjeler heller.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Førsteprioritet for deg burde være å kvitte deg med den mentaliteten der, eller så er du bare et steg unna å havne i hølet igjen, gang etter gang.

Du er jo i midten av 20-årene. Hvordan kan du ikke holde orden på husleie på egenhånd?
Vis hele sitatet...
Noen slite mer psykisk enn andre, de på basen skulle hjelpe meg med å fikse sånne typer ting, jeg er heldigvis bedre istand til å ta vare på meg selv nå når jeg ikke ruser meg i den grad som jeg gjorde før.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Du kan ikke sitte og sutre over gjeld og samtidig hive vekk pengene dine på rusmidler.
Når pengene du bruker til kriminelle ulovligheter i tillegg kommer ut av lomma på stat, kommune og ærlige skattebetalere så blir det dobbelt så frekt.

Nei, har fint lite sympati med folk som deg , TS.
Synd du "sliter" men man sier ikke 'takk for maten' med å drite på gulvet.
Vis hele sitatet...

Skrekkelig gjengmentalitet her da. Er det om å gjøre å sparke en som alt ligger nede?

Ts skriver han er ferdig med rus. Gjelden kommer fra en periode han slet psykisk.

Synes det er du som er frekk som sitter på din høye hest og sparker nedover.

Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Nei, jeg vet ingenting om TS sine inntekter.

Og ja, folk er forskjellige. Noen hjelper til med å støtte et tafatt liv hvor man skylder på andre, mens noen hjelper til med å sy puter under armene på mennesker - og føre dem dypere og dypere ned i hølet.

Alt jeg vet er at jeg har jobbet på minstelønn i gud vet hvor mange år, og jeg har slitt og grått og hatt det jævlig med inkasso-regninger, helt nødvendige regninger som MÅ betales for å opprettholde "livsstilen" - som allerede var dass.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde 40k på konto, og kan ikke huske å ha klart å spare mer enn en tusenlapp eller to - måned etter måned.

Hvorfor skal TS få misbruke narkotika, skrive 100% kompetent norsk, få gratis omsorg og bo-muligheter. Mens jeg må i ørten jobbintervjuer, betale skatt, bli deprimert av å være blakk og sliten måned etter måned.

Slutt å vær en sutrekjerring og lær folk å fiske for seg selv
Vis hele sitatet...
Så bra for deg og dine at du har klart deg, og det gagner jo faktisk også samfunnet at du bidrar.

Det sagt så er narkoen et tilbakelagt stadie i livet til ts. I en periode der han var psykisk syk. At du som er frisk og rask sammenlikner deg med en som var psyk og nedbrutt og avhengig av narkotika er litt merkelig. Når skal folk få hjelp fra offentlige? Er det nok at en fot er kuttet av? Eller må kanskje begge ben mangle og en arm også før du synes det er greit å få hjelp framfor å forgå i rennesteinene?

Synes ikke noe om måten du måler ditt opp mot ts sitt liv og i ren misunnelse rakker ned på han og er forbannet over at han er narkoman når han jo som han skriver er ferdig med rus og er i et behandlingsopplegg.

Gi folk en sjanse, og gi de tid til å bli friske og komme seg ovenpå. Det gagner ikke samfunnet om vi kutter hjelpen til de som trenger hjelp, selv om noen har problemer som for andre kan virke som de er selvpåførte. Det er jo uansett problemer og de trenger hjelp.

Ts ikke la deg trykke ned i dritten av folk slenger surmagede kommentarer uten å tenke årsak/virkning. Det står respekt av at du er i LAR og jobber med å få livet på rett kjøl. Fortsett med det og sjekk om det finnes et tilbud i din kommune med ombudsmann. Du kan evt. sjekke med fylket. Der kan du få veiledning og assistanse i hvordan du jobber videre mot nav, og ikke minst mot kommunen får å få på plass kommunal bolig.

Ts det er styrke i be om hjelp når hjelp faktisk trengs. Jeg heier på deg og ønsker deg alt godt.
Sist endret av random67489; 13. mai 2019 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Intolerant Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har sikkert ikke forklart hvorfor jeg lett ''skylder'' på nav og kommunen selv om jeg ikke gjør det, det bare har seg sånn at jeg har vært svært uheldig og blitt behandlet veldig dårlig.. det er jo bare sånn som skjer..
Vis hele sitatet...
Det er helt vanlig å bli uheldig og dårlig behandla av nav og kommunen så det gjør deg ikke noe mere berettiget til å få gjelden sletta eller mer penger å bruke på rus. Man må ta konsekvensen av det livet man velger å leve, sånn er det.

Bare som en kommentar til det random67489 skriver så lurer jeg egentlig på hvorfor du går så hardt ut for å forsvare rusmisbrukere og folk som har valgt å fucke livet sitt? Jeg mener ikke at de fortjener angrep, men det får de heller ikke. Mange av oss her inne har vært der selv og som en annen i tråden skriver burde folk tåle å få litt "tough love" og tilsnakk. Har sett deg i andre tråder også hvor du til og med har forsvart partnervold og et så ødeleggende rusmisbruk at kjæresten i desperasjon søker råd her inne, hvor det ikke er noen tvil om at det beste for henne å komme seg ut fra forholdet. Der har du svart at det er mere synd på den aggressive narkiskjæresten som misbruker henne og at hun bør være mer tolmodig og snill med han. Det er iblandt uforsvarlige tips du gir her inne og jeg lurer på hvorfor du har så stort behov for å forsvare og hvitmale personer som kan takke seg selv,kan spekulere i om det er fordi du kjenner deg igjen i å ikke mestre eller gidde å ta deg sammen så du får et bedre liv som ikke skader deg selv og andre men uansett årsak er vi andre her for å hjelpe og har erfart at det nytter ikke å bli/pakke inn folk i bomull og gå frem med silkehansker i situasjoner som dette.


Er forøvrig enig i de andre postene her, trådstarter, gjelda er din egen feil og ditt eget problem. Det svir, men er faktisk ikke verdens undergang. Om du bestemmer deg for å ta ordentlige grep i livet ditt og går all in for det så vil ting løse seg men så lenge du fortsetter misbruket og omgås med andre misbrukere vil du nok ikke komme på en bedre vei desverre. Man er sin egen lykkes smed og selvom du er motløs og nede nå må man ta ansvar for eget liv, ingen andre kan gjøre det for deg!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Bare som en kommentar til det random67489 skriver så lurer jeg egentlig på hvorfor du går så hardt ut for å forsvare rusmisbrukere og folk som har valgt å fucke livet sitt? Jeg mener ikke at de fortjener angrep, men det får de heller ikke.

Har sett deg i andre tråder også hvor du til og med har forsvart partnervold og et så ødeleggende rusmisbruk at kjæresten i desperasjon søker råd her inne, hvor det ikke er noen tvil om at det beste for henne å komme seg ut fra forholdet. Der har du svart at det er mere synd på den aggressive narkiskjæresten som misbruker henne og at hun bør være mer tolmodig og snill med han.
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer gjerne alle folk som sliter og forsøker å ikke dømme eller være nedlatende, uansett om det er hjertefeil, kreft, avhengighet eller psykiske lidelser og jeg synes alle fortjener en sjanse til og den hjelpen som kreves for å komme seg på rett kjøl. Jeg skiller ikke selvpåførte lidelser og andre lidelser, for det kan bli veldig tåkete veldig fort. Og da er vi brått der at tjukkaser ikke får helsehjelp fordi det er selvpåført, selv om det kanskje er en tvangslidelse eller psykiske årsaker til at de har blitt fete.

En grunn til at jeg sier fra når jeg ser tråder jeg føler dreier feil vei er en tråd fra sist sommer. Ei dame har et innlegg der hun åpner seg om hva hun sliter med. Psykopat-samboer, psykiske problemer, dårlig økonomi og hun forteller at hun ikke klarer å finne en vei ut. Jeg leser innlegget hennes og tenker jeg skal skrive noen oppmuntrende ord når jeg ser et par stykker drar den gamle "de som snakker om selvmord jakter bare sympati" strofen. For det er jo helt feil, og den damen trengte virkelig ikke å føle at hele forumet ble til en lynsjemobb. Long story short, jeg glemte av tråden og kom over den noen dager senere. Skrev svar og sendte faktisk også en pm til ts. Hun logget ut samme dag som innlegget ble postet. Dessverre er det en stor sjanse for at hun logget ut for godt for hun har aldri vært logget inn på freak siden den dagen . Ingen her kan jo vite hva som skjedde med henne, om det evt. var krasse tilbakemeldinger på forumet som evt. dyttet henne over kanten, men jeg har nok tenkt et par ganger at jeg skulle ønske jeg faktisk sa fra med en gang.

Så ja, ser jeg ting jeg mener er feil så sier jeg fra. Fikser du deg ikke så kan du jo bare velge å trykke på "ignore knappen" så slipper du å lese innlegg fra meg.

At ingen andre har reagert på at det er flere poster i tråden som virkelig disser ts staten ikke skal betale for narkoen hans er jo skikkelig frekt i mine øyne. Fyren er ferdig med dop.

Du har sett meg forsvare partnervold? Det stemmer virkelig ikke, det ville jeg aldri gjort. Enten bare forsøker du å slå under beltestedet nå eller så tror jeg du har lest feil, eller tatt ting ut av kontekst. Du må gjerne vise meg det innlegget.

Jeg er dyslektiker med add så jeg kan skrive krøkete om jeg blir for ivrig for da glemmer jeg å lese korrektur å da kan det kanskje være vanskelig å skjønne hva jeg egentlig mener. Link til den tråden så skal jeg mer enn gjerne forklare det innlegget for deg.
Sist endret av random67489; 14. mai 2019 kl. 00:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
TS har bare godt av å høre det.
Blahblahblahblah
Nå har vi (enda) en tråd gående på forsida der de siste ørten-og-førti innleggene er kondolanser, så du må tilgi meg om jeg driter i den typiske freak.no-holdninga med "ikke gidd å moralisere" rundt rus.
Vis hele sitatet...
Det er fordi å moralisere virker totalt mot sin hensikt. Det er ingenting annet enn å sparke løs på en som allerede ligger nede i søla og kaver.
Jeg har vært omtrent der som TS er nå. "Tough love" og annet piss i den gata er så totalt unødvendig. Folk i slike situasjoner er allerede fulle av selvhat. Ihvertfall for meg var det en form for selvavstraffelse at jeg rusa meg i fillebiiter og fucka opp økonomi og alt mulig annet.
Sånt som du (og andre) sier her er ingenting annet en ved på det hatske bålet som viderefører slik destruktiv oppførsel.
Ønsker man en forandring må man støtte opp om personen og akseptere at ting i fortiden er nettopp det og ta det derfra. TS er på vei til å forandre på livet sitt. Ja, han har gjort dumme ting. Det betyr ikke at han ikke kan ha blitt sviktet av de som er rundt ham. "Frivillig forvaltning" har rota til min økonomi også.
Rus i den forstand vi snakker om her er ikke "tjo og hei og moro i helga". Det er en alvorlig form for psykisk sykdom. Veldig ofte ender den i døden. At TS nå velger å kjempe imot denne lidelsen fordrer ingenting annet enn støtte, og du kan bare holde kjeft og dra til helvete, din dust!

Ja, innlegget jeg svarte på ble sletta. Jaja...
Sist endret av Splooge999; 14. mai 2019 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flott splooge999. Skikkelig bra. Skulle svare selv også i de sene nattetimer med da var innlegget slettet og jeg klarte ikke huske essensen og heller ikke huske hvem som skrev den. Veldig godt formulert det du sier ang selvhat og straff, og faktisk et viktig poeng å få fram i en trådn som denne. Narko rett i blodåra er for de aller færreste gøyalt og noe de virkelig nyter. Nåla i åra er et helvete de ikke klarer å komme ut ifra.

Ja det ER virkelig all respekt for TS. For det er ham som må gjøre jobben med å snu livet. Og det å ha på plass de mest elementære ting i livet som bolig er essensielt, det er jo helt Maslow.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I utgangspunktet var jeg enig i første kommentaren din jeg, men ut fra det du skriver nå så virker det som at det kom fra sjalusi og bitterhet og ikke "tough love" for å inspirere til å ta ansvar for eget liv. Ehh livet er ikke en konkurranse om å ha det værst og å være bitter på andre som får hjelpen man kanskje selv ikke fikk. Det ekke sånn at fordi man har hatt det dritt selv og slitt så fortjener andre å slite like mye det er holdninga til et pessimistisk rasshøl. Den største sutregubben i tråden her blei faktisk deg nå.
Vis hele sitatet...
Det er der du tar grundig feil. Jeg kan virke toxic og være litt på kanten her på freakforum. Men jeg er den minst sutrete personen i virkeligheten. Jeg har tatt alle mine lekser på strak arm, og lært av dem.

Og det var absolutt ikke av sjalusi det jeg skrev. Jeg har aldri, aldri skyldt på noe annet menneske for min "situasjon", for jeg vet at de aller fleste oppegående mennesker har det slik også. De står opp, drar på jobb og hater livet i noen timer før de returnerer hjem og gjør akkurat det samme.

Mens folk som får gratispenger til å utvikle seg selv og passe på seg selv mens de leter etter jobb, trenger penger til å overleve osv. bruker disse pengene på alt annet enn akkurat det, så går tilbake og skylder på disse menneskene for at de ikke holdt orden på husleia hans på 40 000? Det er jo flere måneder med husleie. Det er ikke noen unnskyldning for det.



"Det er bare sjalusi og bitterhet" - med din logikk, tror du moren din var sjalu på deg når hun ba deg få en jobb? Eller rydde rommet?

Tenk heller to ganger neste gang du føler for å være passiv-aggressiv

Sitat av random67489 Vis innlegg
Flott splooge999. Skikkelig bra. Skulle svare selv også i de sene nattetimer med da var innlegget slettet og jeg klarte ikke huske essensen og heller ikke huske hvem som skrev den. Veldig godt formulert det du sier ang selvhat og straff, og faktisk et viktig poeng å få fram i en trådn som denne. Narko rett i blodåra er for de aller færreste gøyalt og noe de virkelig nyter. Nåla i åra er et helvete de ikke klarer å komme ut ifra.

Ja det ER virkelig all respekt for TS. For det er ham som må gjøre jobben med å snu livet. Og det å ha på plass de mest elementære ting i livet som bolig er essensielt, det er jo helt Maslow.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke gøy nå lengre, når alt går til helvete. Det er liksom hovedgrunnen til at folk flest ikke driver med tung narkotika - for å unngå å havne i grøfta mentalt og sosialt.

Mens han hadde det lættis med hva som helst av narkotika var vi på jobb og spiste brødskiver så vi kunne ha penger til husleia i slutten av måneden. Mens han var på kurs med rådgivere og veiledere som skulle hjelpe han å kvitte seg med rusen inkl gratis penger så han slapp å slite finansielt, så var jeg på jobbintervjuer uten mange kronene i lomma.

Han ble ikke narkoman igår. Han har sikkert hatt uttallige kvelder med narkotika med dama si og vennene sine, og sovet ut til ettermiddagen - kjøpt mer dop og gjort det samme.

Ingen som synes synd på folk som går på jobb, hvorfor i alle dager skal man da synes synd på folk som har prioritert fest og moro og narkotika foran jobb? Skjerp deg med den irrasjonelle forsvaringen av alle mulige mennesker som har forårsaket sin egen undergang.

Vi skal ikke sparke en som ligger nede og ber om hjelp, men du overdriver jo helt.

Hadde det ikke vært for konseptet ANSVAR hadde jeg hengt på hasj-klubben i Amsterdam hver eneste dag, og bare fått vippsa penger fra NAV hver gang jeg trengte litt påfyll. Og sagt til dem at jeg trengte en spirituell cleansing med litt good ol' hash oil fra amster og en liten sykkeltur. Og at jeg nekter å komme hjem før de har betalt husleia mi i minst 6 måneder framover.
Sist endret av MrLoveYouAll; 14. mai 2019 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan virke toxic og være litt på kanten her på freakforum. Men jeg er den minst sutrete personen i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men her på freak virker du å være veldig sutrete. Eller det er nå slik du fremstår når man leser det du skriver.

Men igjen, kudos for at du fikser livet. Men at du har funnet en oppskrift som virker for deg, betyr ikke at den samme oppskriften vil vike for alle til enhver tid.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Blablablabla, og du kan bare holde kjeft og dra til helvete, din dust!
Vis hele sitatet...
Dine valg, dine konsekvenser.

At det ikke er morro å slite med burde du tenkt på da.
Det er nok av informasjon ute rundt temaet.

Samme går for TS.
Samme går for alle som havner "på kjøret".

Slutt å skylde på omstendigheter og andre folk når det alltid er du selv som velger hva du putter i deg. Ditt eget ansvar, punktum.

At "støtte og heiagjeng" liksom virker får du dra lenger ut på landet med.
Du kan se i "Hvordan skyte"-tråden, tråden til Tøffetom og flere andre oppfølgingstråder her inne hvor godt det "funker".
Sist endret av Neptunia; 14. mai 2019 kl. 15:02.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Du kan ikke sitte og sutre over gjeld og samtidig hive vekk pengene dine på rusmidler.
Når pengene du bruker til kriminelle ulovligheter i tillegg kommer ut av lomma på stat, kommune og ærlige skattebetalere så blir det dobbelt så frekt.

Nei, har fint lite sympati med folk som deg , TS.
Synd du "sliter" men man sier ikke 'takk for maten' med å drite på gulvet.
Vis hele sitatet...
Enig i at skattebetalers penger ikke burde bli brukt til et hyppig rusbruk. Er i grunn uenig i at TS ikke skal få sympati.

Ser ikke helt logikken ved å vektlegge at pengene blir brukt på "kriminelle ulovligheter", da det er helt irrelevant om h*n er puttet i omsorgsbolig på grunnlag av rusmisbruk, spiseforstyrrelser, alderdom, funksjonshemning, psykiske lidelser eller hva enn det skulle være. Omsorgsboliger blir gitt til de som samfunnet mener trenger hjelp og omsorg for å komme seg på beina igjen. Den reisen fra å trenge omsorgsbolig til å komme seg på beina igjen er ikke så lett som du kanskje tenker at den er, og mange havner i gamle adferdsmønstere fra tid til annen. Det er ganske menneskelig.

Igjen, jeg påstår ikke at dette er en grei oppførsel og ha, og jeg skjønner det er vanskelig å vise sympati til mennesker som driver med en slik adferd. Men husk at mennesker som har havna på et slikt kjør har ofte blitt behandlet såpass dårlig, og med såpass lite sympati at de nettopp er der de er i dag. Mennesker trenger hjelp, og da er det oftest lettere å hjelpe dem med å vise forståelse og omsorg, ikke en nedlatende og moraliserende finger.

Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Det er kanskje ikke gøy nå lengre, når alt går til helvete. Det er liksom hovedgrunnen til at folk flest ikke driver med tung narkotika - for å unngå å havne i grøfta mentalt og sosialt.
Vis hele sitatet...
Det du ikke har forstått er at mennesker som havner på tung narkotika er ikke en del av den vanlige befolkningen av mennesker. Mennesker som havner på tung narkotika misbruk er mennesker som lider psykisk og ikke aner hvor de skal gjøre av seg. Det er mennesker som veldig ofte har hatt en røff start på livet - for å si det mildt. Der de har hatt et liv preget av bl.a. mistillit, mishandling, hat, angst, vold og lite omsorg. Selvfølgelig har du de som, tilsynelatende, har hatt alt helt bra, men som havner i et liv med nåla som 1. prioritering. Men, dette er ikke nødvendigvis vanlig. Mengden av mennesker som har det relativt greit sliter sjelden med sterkt rusmisbruk.

Uansett hva slags kår man kommer fra, så skal man fortsatt få hjelp når man sliter med en såpass forferdelig sykdom som avhengighet. Det kunne vært deg og selv om du kom deg opp, så er det ikke slik at alle klarer det på lik linje som deg. Så vær takknemlig for hva du har og slutt med moralisering ovenfor de som ikke er like heldige.

Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Mens han hadde det lættis med hva som helst av narkotika var vi på jobb og spiste brødskiver så vi kunne ha penger til husleia i slutten av måneden. Mens han var på kurs med rådgivere og veiledere som skulle hjelpe han å kvitte seg med rusen inkl gratis penger så han slapp å slite finansielt, så var jeg på jobbintervjuer uten mange kronene i lomma.
Vis hele sitatet...
Okay?
Det var det også flere mennesker som var. Så hele som 67,2% av hele befolkning i Norge var det. Det er normalt sett livet til de fleste i verden. Det at TS har en helt annen livssituasjon preget av mye komplikasjoner gjør at han er et unntak av mengden mennesker som lever det "vanlige" liv.

Kanskje din rusbruk ble karakterisert med "lættis", så kan det hende TS sin bruk har en helt annen historie.

Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Han ble ikke narkoman igår. Han har sikkert hatt uttallige kvelder med narkotika med dama si og vennene sine, og sovet ut til ettermiddagen - kjøpt mer dop og gjort det samme.

Ingen som synes synd på folk som går på jobb, hvorfor i alle dager skal man da synes synd på folk som har prioritert fest og moro og narkotika foran jobb? Skjerp deg med den irrasjonelle forsvaringen av alle mulige mennesker som har forårsaket sin egen undergang.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ble han ikke narkoman igår. Ingen blir det over kvelden. Det viser bare at han har slitet i lang tid og ikke klart å komme seg på beina enda. Igjen, kan godt hende din rusbruk er karakterisert med "fest og moro", men det er ikke nødvendigvis slik for alle. Ihvertfall ikke de som sliter av tung bruk.

Den som er irrasjonell her blir nok deg. Som et samfunn har vi godtatt og erkjent at rusproblemer er et kollektivt problem og noe som må bli håndtert. Dermed har vi fått ordninger som skal hjelpe de som havner i rusproblemer, samt enkelte tiltak for å minske bruken av narkotika.

Man synes ikke oftest synd på mennesker som drar på jobb fordi jobb fungerer som en plattform for videre utvikling - og det er ikke nødvendigvis negativt. På jobb så kan man bidra til å gjøre en forskjell, man kan møte nye mennesker, løse problemer og selvsagt tjene penger. Fundamentalt sett, så er det ikke negativt. Selv om du kanskje føler det slik.

Man synes ofte synd på syke mennesker fordi de lider. Ingen liker å se på lidelse (så sant du ikke er psykopat), derfor så føler vi oss ofte ille når vi ser noen som har det skikkelig dårlig. Avhengighet er ikke noe unntak. Det er oppriktig trist å se mennesker ligge på gata, uten noe sted å gå og med tydelige sprøytemerker. Disse menneskene trenger hjelp, og det er fint at resten av oss har begynt å innse at dette er også mennesker som fortjener hjelp.

Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Vi skal ikke sparke en som ligger nede og ber om hjelp, men du overdriver jo helt.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det du driver med.

Mennesker som lider av sterk avhengighet ligger nede. De trenger hjelp og TS er en av de som har prøvd å ta tak i livet og søkt etter hjelp. Etterpå, så har du sittet her og skjelt han ut for å søke etter hjelp. Det er nøyaktig det det vil si å sparke noen som ligger nede.

Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Hadde det ikke vært for konseptet ANSVAR hadde jeg hengt på hasj-klubben i Amsterdam hver eneste dag, og bare fått vippsa penger fra NAV hver gang jeg trengte litt påfyll. Og sagt til dem at jeg trengte en spirituell cleansing med litt good ol' hash oil fra amster og en liten sykkeltur. Og at jeg nekter å komme hjem før de har betalt husleia mi i minst 6 måneder framover.
Vis hele sitatet...
Jeg skal si meg helt enig i at ansvar står til grunn for å ha et bra liv.

Nå skal det være sagt at mennesker som sliter mye, pleier som regel å slite med og se hensikten i å ta ansvar. Nettopp fordi det kan virke nytteløst. Da er det viktig å vise disse menneskene at via. å ta ansvar, så vil man faktisk få det bedre. Det er veldig mye lettere sagt enn gjort. Kan imidlertid si at å drive med "tough love"-strategier går totalt imot sin hensikt.

"Tough love" er det motsatte av å ta ansvar. Om du skal hjelpe noen, så må du vise en smule medlidenhet og forståelse for å i det hele tatt få et overblikk over ens situasjon. Dermed så er du ansvarsfull om du klarer å se ens situasjon fra deres perspektiv og handler ut ifra det.
Sist endret av Sopphuet; 14. mai 2019 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@MrLoveYouAll må si at mest av alt så blir jeg trist og nedstemt når jeg leser innleggene dine. Det du skriver er en fæl påminnelse om hvor mye søppelfolk det faktisk er i verden som viser null forståelse og medmenneskelighet og som forherliger seg selv og sine valg helt uten tanke for at andre som har tatt andre valg kanskje har vært fratatt nødvendig lærdom, trygghet og sosiale ferdigheter til å klare å takle livet og livets utfordringer. Og det som gjør meg trist er at du med dine meninger ikke er alene. Det er for mange av dere. Og dere har en egen evne til trenge gjennom å få taletid og bli hørt. Da skinner dere som solen mens dere disser undermenneskene som er så hjelpeløse, og som ifølge deg bare har å skjerpe seg.

Heldigvis så er det folk som @Sopphuet i verden som viser at ikke alle er like kyniske og kalde.
Sist endret av random67489; 14. mai 2019 kl. 18:42.
Det er hardt arbeid å bli rusfri. Man må kutte ut vennekretsen som er forbundet med rus for å unggå fristelsen bl.a. Veldig bra du har kontakt med hvertfall bestemoren din for det å ha noen å prate med når ting kanskje er litt ekstra tungt er alfa omega.. Når jeg sluttet så meldte jeg meg som frivillig hos fretex/frelsesarmeen, og fikk da igjennom nav noe som heter kvalifiseringsstønad som er 16500 ca før skatt.

I frelsesarmeen har du også innebandy og fotballlag som kan gjøre at du kan komme litt i aktivitet og møte folk som har slitt med det samme som deg. Da får du litt fylde i hverdagen og kanskje tilogmed noen du kan bli kjent med, det gjorde jeg. Dette hjalp meg utrolig langt på veien. Nå et år senere jobber jeg deltid og forsøker å finne meg en jobb til for å komme meg ut av det frustrerende nav-systemet for å få fast lønningsdato og stabiliteten jeg trenger for å kunne leve og ikke bare overleve som er det man gjør på nav. Og dette var etter en 15 års rusperiode av og på.

De er der for å hjelpe deg, og det gjør de. De fleste som jobber der også har en del erfaring med folk med litt fortid.

Det hjalp for meg, så jeg råder deg til å kanskje gi det et forsøk. For det å sitte forran tvn døgnet rundt å kjede seg er noe av det farligste du kan gjøre da fristelsen ofte er tilstedet.
Sist endret av Coffern; 16. mai 2019 kl. 22:30.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Flott splooge999. Skikkelig bra. Skulle svare selv også i de sene nattetimer med da var innlegget slettet og jeg klarte ikke huske essensen og heller ikke huske hvem som skrev den. Veldig godt formulert det du sier ang selvhat og straff, og faktisk et viktig poeng å få fram i en trådn som denne. Narko rett i blodåra er for de aller færreste gøyalt og noe de virkelig nyter. Nåla i åra er et helvete de ikke klarer å komme ut ifra.

Ja det ER virkelig all respekt for TS. For det er ham som må gjøre jobben med å snu livet. Og det å ha på plass de mest elementære ting i livet som bolig er essensielt, det er jo helt Maslow.
Vis hele sitatet...
Herlig og lese deres støtte til ts. Slike duster som han fyren uten empati og sosiale antenner får folk til å forlate freak som ellers er et flott forum til og få nye perspektiv og oppbakking.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Samme går for TS.
Samme går for alle som havner "på kjøret".

Slutt å skylde på omstendigheter og andre folk når det alltid er du selv som velger hva du putter i deg. Ditt eget ansvar, punktum.
Vis hele sitatet...
La oss ta eit litt meir kvardagsleg døme.

Kjæresten og sambuaren til Ole har nettopp døydd av leukemi, 24 år gammal. Ole vert liggande søvnlaus, på grunn av sorg og usikkerheit om kvardagen.

Tidlegare har Ole opplevd at alkohol fører til at han sovner kjappare, og følelser vert dempa med alkohol. Ole går på butikken og kjøper ein sekspakning Hansa fatøl, for å få sove, slik at han kan gå på jobb neste dag.

Problemet er at eit halvår seinare så får Ole fortsatt ikkje sove. Han må ha alkohol for å sovne. Og utan søvn, ingen jobb.

Presto, Ole er alkis.

Å legge skulda på individet slik du gjer er alt for lettvint.
Hm. Mulig det er nevnt tidligere i tråden.
Men folkens, er det virkelig slik at man bare bestemmer seg for å bli narkoman..?

De som havner i grøfta er ofte de som har slitt mest i livet. Det vet da dere også, freaks.. Kan ha vært f.eks misbruk, mishandling, rusavhengige foreldre, mobbing eller bare rett og slett havnet med feil folk. Hva vet dere om TS? Svært lite. Skjerpings.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ikke så mye annet å tilføre annet enn at du må stå på Ts. Dette klarer du. Ting vil bli bedre, det vil være hardt, men du klarer dette.

Til Neptunia og Mr Loveyouall: litt av noen svart hvitt tenkende dårlige unnskyldninger for mennesker dere er. Hva i alle dager får dere til å tro at å si noe sånt som dere gjør er nødvendig? «Det er bare og» og «skjerp deg». Virkelig? At Ts ikke har tenkt på å bare skjerpe seg før. For et godt råd( sarkasme). Han trengte bare å høre det fra to idioter på et forum. Bra jobba( mer sarkasme)
For å si det veldig enkelt:

Hvis du tar ut penger, setter deg i bilen og kjører til en undergrunnsdealer, kjøper en uregistrert pistol, setter deg tilbake i bilen, kjører til Per og skyter ham i skallen er det overlagt drap.
Ikke tilfeldigheter, ikke handlingsaffekt, ikke selvforsvar og ingen bryr seg om hvor slem mammaen din var når du var 6.

Men når en rusmisbruker tar ut penger, setter seg på toget fra "bøgda" inn til byen, tar trikken til dealern sin, kjøper et skudd, sniker seg inn på en dass et sted og setter det- da er det liksom alle andre utvendige faktorer sin skyld?

Nei. Det er overlagt. Planlagt. Et valg.
Ja, så svart/hvitt er det, og om du mener jeg er et rævhøl for å tenke slik så gjerne for meg.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her - jeg vet selvsagt at det er min egen skyld og at jeg nå må fikse opp i mitt eget liv og ta ansvar for mine egne handlinger, og til alle dere som støtter meg, så har jeg intet annet å si enn tusen takk for støtten og gode råd! Jeg vet at det ikke er alle her inne på forumet som kanskje ikke forstår eller innehaver nok kunnskap, men nå er det da sånn at jeg ønsker råd fra folk som kan muligens hjelpe meg videre på den måten. Det er dumt at enkelte her inne i tråden tror jeg bare får penger fra NAV for å ruse meg på deres skattebetalers regning..for sånn er det nemlig ikke! jeg ønsker meg et bedre liv enn jeg har nå og det finnes såklart mange faktorer for at folk starter med rus og for min del så kan jeg bare si at det ikke var fordi jeg syntes det var morsomt, tvert imot.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Coffern Vis innlegg
Det er hardt arbeid å bli rusfri. Man må kutte ut vennekretsen som er forbundet med rus for å unggå fristelsen bl.a. Veldig bra du har kontakt med hvertfall bestemoren din for det å ha noen å prate med når ting kanskje er litt ekstra tungt er alfa omega.. Når jeg sluttet så meldte jeg meg som frivillig hos fretex/frelsesarmeen, og fikk da igjennom nav noe som heter kvalifiseringsstønad som er 16500 ca før skatt.

I frelsesarmeen har du også innebandy og fotballlag som kan gjøre at du kan komme litt i aktivitet og møte folk som har slitt med det samme som deg. Da får du litt fylde i hverdagen og kanskje tilogmed noen du kan bli kjent med, det gjorde jeg. Dette hjalp meg utrolig langt på veien. Nå et år senere jobber jeg deltid og forsøker å finne meg en jobb til for å komme meg ut av det frustrerende nav-systemet for å få fast lønningsdato og stabiliteten jeg trenger for å kunne leve og ikke bare overleve som er det man gjør på nav. Og dette var etter en 15 års rusperiode av og på.

De er der for å hjelpe deg, og det gjør de. De fleste som jobber der også har en del erfaring med folk med litt fortid.

Det hjalp for meg, så jeg råder deg til å kanskje gi det et forsøk. For det å sitte forran tvn døgnet rundt å kjede seg er noe av det farligste du kan gjøre da fristelsen ofte er tilstedet.
Vis hele sitatet...
Jeg har kuttet ut vennekretsen som driver med rus, jeg er heller ikke i noe aktivt rusmiljø- ikke oppsøker jeg det heller. Det eneste jeg gjør i hverdagene er regelrett bare å sitte hjemme å se på tv hele dagen, det kan høres litt vel kjedelig ut, men akkurat nå syntes jeg alt er bedre enn det livet jeg hadde før Jeg var også på møte hos LAR denne uka, de skal se om de kan opprette et samarbeidsmøte med en organisasjon som baserer seg på fritidsaktivitetstilbuder for de som ønsker å komme seg ut av rus. Problemet mitt nå er bare at min samboer ruser seg, dette gjør ting ekstra vanskelig for meg akkurat nå.. Kommunal bolig er søkt som sagt, men vurderer enten nødbolig eller kanskje sjekke om jeg kan bo hos bestemor i mellomtiden selv om hun bor i et annet fylke, når det er sagt har jeg ikke noe ønske om å flytte fra det fylket jeg bor i nå grunnet det gode hjelpeapparatet rundt meg. Kanskje det er noen som har erfaring med eller tips til det jeg grubler på ang. nødbolig og det andre jeg lurte på ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nei. Det er overlagt. Planlagt. Et valg.
Ja, så svart/hvitt er det, og om du mener jeg er et rævhøl for å tenke slik så gjerne for meg.
Vis hele sitatet...
Ja, på linje med at folk vert overlagt alkis når dei kjøper ein sekspakning på butikken?

Folk er forskjellige. Folk er i forskjellige situasjoner. Enkelte har null problem med å kontrollere rusbruken sin, og kan skyte heroin tre helger i året. Med heroin er det få, men du finn dei.

Om du sjekker med junkier så tipper eg ingen av dei hadde som mål å verte junkie. Analysane dine er litt vel overfladiske og tynne.
Sist endret av vidarlo; 18. mai 2019 kl. 10:09.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Neptunia Vis innlegg
For å si det veldig enkelt:

Hvis du tar ut penger, setter deg i bilen og kjører til en undergrunnsdealer, kjøper en uregistrert pistol, setter deg tilbake i bilen, kjører til Per og skyter ham i skallen er det overlagt drap.
Ikke tilfeldigheter, ikke handlingsaffekt, ikke selvforsvar og ingen bryr seg om hvor slem mammaen din var når du var 6.

Men når en rusmisbruker tar ut penger, setter seg på toget fra "bøgda" inn til byen, tar trikken til dealern sin, kjøper et skudd, sniker seg inn på en dass et sted og setter det- da er det liksom alle andre utvendige faktorer sin skyld?

Nei. Det er overlagt. Planlagt. Et valg.
Ja, så svart/hvitt er det, og om du mener jeg er et rævhøl for å tenke slik så gjerne for meg.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en haug med nyanser mellom svart og hvitt. Vi opplever ikke ting likt og vi preges ikke av de samme opplevelsene likt.
Det som fører til rus og rusmisbruk er en så jævlig sterk kraft at dersom du ikke har opplevd det selv så kan du aldri vite hvordan det er.

Rusavhengige er ikke svake mennesker. De fleste av dem er faktisk ekstremt sterke mennesker. De må tåle fordommer og uvitenhet som du legger fram her. Og ikke bare fra deg men fra store deler av samfunnet. De blir sett ned på og i mange tilfeller ikke tilbudt den samme kvaliteten på hjelp som andre «streite» folk får.

De har hørt alt. Det er interessant at du føler et behov for å si det du sier, fordi det er ikke akkurat revolusjonerende tankegang du kommer med her. Det er bare oppgulp som er hørt tusenvis av ganger. Kanskje du i ditt simple sinn tror at du kommer med noe nytt, men dessverre.

Derimot og høre at andre har vært i samme situasjon og møter deg med respekt og forståelse kan faktisk være med på å motivere og skape tro på at personen kan klare å komme seg ut av det. Og bli hakka på eller snakka ned til gjør ikke annet enn å få personen til å føle mer avstand til samfunnet og det å klare å bli rusfri i det hele tatt.

Skjønner du ikke såpass, så anbefaler jeg deg å lese litt. Og hold deg unna sånne tråder her inne. Du har ingenting å komme med
Hei!
Nødbolig vet jeg ikke noe om, men om du sjekker Finn.no for steder til leie og klarer gå på visninger og få en leiekontrakt, så skal jo NAV betale husleie. De har maksbeløp PR. Mnd de dekker, men vet om noen som har fått dekket noen lapper over maksbeløp også, etter samtaler med saksbehandler.

Du er på god vei allerede høres det ut som, ting tar tid men tror du kommer til å klare deg fint! ��

Og hey; går du på en sprekk, så gjør du det. Men man trenger ikke sprekke flere dager, uker, osv i strekk og fullt kjør igjen, går faktisk an å klare å la det bli med den ene smellen el hva du nå gjør når du ruser deg...
Mvh Bobben
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Hei!
Nødbolig vet jeg ikke noe om, men om du sjekker Finn.no for steder til leie og klarer gå på visninger og få en leiekontrakt, så skal jo NAV betale husleie. De har maksbeløp PR. Mnd de dekker, men vet om noen som har fått dekket noen lapper over maksbeløp også, etter samtaler med saksbehandler.

Du er på god vei allerede høres det ut som, ting tar tid men tror du kommer til å klare deg fint! ��

Og hey; går du på en sprekk, så gjør du det. Men man trenger ikke sprekke flere dager, uker, osv i strekk og fullt kjør igjen, går faktisk an å klare å la det bli med den ene smellen el hva du nå gjør når du ruser deg...
Mvh Bobben
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Problemet er vel bare det at jeg er redd at kommunen kommer til å bruke enda lengre tid med søknaden til bolig visst de ser at jeg har tak over hodet.. det er en grunn til at jeg ikke har folkeregistrert meg hos der min samboer og jeg bor siden de sannsynligvis kommer til å bruke enda lenger tid.

Ja jeg skal innrømme at jeg har hatt 2-3 sprekker når det kommer til inntak av røykings, men det har bare blitt med det, jeg orker ikke å lyve om det til folk rundt meg.. det blir det samme som å lyve til seg selv også. Når det er sagt, så er det ikke veldig enkelt å holde seg på matta med en samboer som er rusavhengig..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare som en kommentar til det random67489 skriver så lurer jeg egentlig på hvorfor du går så hardt ut for å forsvare rusmisbrukere og folk som har valgt å fucke livet sitt?
Vis hele sitatet...
Det er da for faen ingen som velger å fucke opp livet sitt! Man sitter ikke og vurderer om man vil ha et fint og lykkelig liv eller om man heller skal gå for et trist og jævlig et, og ender med å gå for sistnevnte.

Det ligger åpenbart noen dårlige valg bak i løypa et sted når man ender som narkoman, men de er tatt i en kontekst, med et personlig utgangspunkt og noen mer eller mindre håpløse alternativer. Du, Neptunia, MrLoveYouAll, dere aner ikke hva dere selv hadde valgt i akkurat samme situasjon.

At de "trenger å høre det", hva tror dere egentlig narkomane hører hele tiden? Hva tror dere de tenker om seg selv? Tror dere helt alvorlig at det er mangel på fordømmelse som gjør at de ikke kommer seg ut av det? Eller er det bare deilig å føle seg bedre enn noen?

Sitat av Neptunia Vis innlegg
At "støtte og heiagjeng" liksom virker får du dra lenger ut på landet med.
Vis hele sitatet...
At støtte og omsorg virker når det gjelder livskvalitet og psykisk helse er temmelig ukontroversielt.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Folk glemmer gjerne at det er ikke helvete fra dag en. Det er himmel i en kort periode. Honeymoon tendenser. Du har funnet noe nytt og det virker å løse alle dine problemer.

Fjerner alle skavanker du føler du har, og lar deg gi faen i hva folk mener så du kan leve lykkelig i din sannsynligvis elendige tilværelse. Men de fleste lever lenge nok til at det biter dem i ræva, heldigvis.

Fjellvettreglene gjelder her. Forhør deg med lokale kjentfolk og grav deg ned i tide. Det er ingen skam å snu, det er bare jævlig vanskelig.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Kanskje du i ditt simple sinn tror at du kommer med noe nytt, men dessverre.
Vis hele sitatet...
Summa summarium sånn ca det jeg tenker om det dere fortsetter å gjenta tilbake her.

At støtte og omsorg virker når det gjelder livskvalitet og psykisk helse er temmelig ukontroversielt.
Vis hele sitatet...
Det som er mer kontroversielt er hva støtte og omsorg innebærer.
Ansvarsfraskrivelse og enabling er ikke så populært.
Sist endret av Neptunia; 18. mai 2019 kl. 21:13.
@Neptunia jeg tror jeg begynner å forstå hovedbudskapet ditt. Du mener vi er alle ansvarlige for vår egen fremtid. Og det er jo greit. Vi må ta tak selv om vi skal endre livet til det bedre, uansett hva som holder oss tilbake fra å leve det livet vi ønsker. Men det jeg føler du også mener er alle også er ansvarlige for fortiden. Slik du mener ts skal ta fullstendig ansvar og eierskap over sine problemer, også de økonomiske selv om de stammer fra et tilbakelagt stadie i livet hans.

Da tenker jeg at vi må se på hva som er viktigst her og ikke gå oss blinde i en form for rettferdighetsfølelse, følelsen av at folk skal steke i eget fett om de gjør noe galt. Er det viktigste at ts blir tilbakeført til samfunnet som en velfungerende person som kanskje får lagt bak seg alt som har pint ham tidligere slik at han på sikt kan bo for seg selv, forsørge seg selv og kan leve livet sitt helt på egenhånd uten bistand.

Om tilbakeføring er viktigere enn rettferdighet så bør man faktisk forsøke å se på hva kan man forvente en person på rock bottom klarer å takle av motgang. En person som ikke bare har psykiske plager, men som også har vært tung narkoman. Men som nå virkelig forsøker å endre livet sitt. For meg å deg er 40 000 kr ingenting å betjene. For en som kanskje lever på sosialstønad eller AAP så kan 40 000 kr i gjeld være umulig å betjene. Dvs at om det faktisk ikke er mulig å betale ned så bør faktisk gjelden slettes, slik at det ikke står å akkumulerer og vokser seg stadig større.

Jeg er enig med deg at vi må faktisk selv ta ansvar for en best mulig fremtid. Men jeg er ikke enig i at vi også skal holde folk personlig ansvarlig for deres fortid. Ting som har skjedd tidligere har som regel en årsak. Alle vet at Jeppe drikker, men hvorfor drikker Jeppe? Og det er her jeg mener at ting utenfor personers kontroll spiller inn. Vold, grov mobbing over tid, misbruk, omsorgssvikt, eller dårlige oppvekstvilkår, psykiske problemer etc. Det kan være så mangt som gjør at en person faller sammen eller havner i rushelvete. Og det er ikke vår jobb å dømme. Vi burde vise mer aksept og forståelse.

Tough love. Hva skal man si til det. Kanskje virker det på ungdommer som er på vei ut i en uheldig livsstil, der ungdommene velger dette av makelighet, latskap eller manglende ork til å ta tak i ting, eller til å fokusere mot et bestemt mål over tid. Men jeg har liten tro at tough love vil virke på de som allerede har opplevd omsorgssvikt, sliter med traumer, eller har forskjellige diagnoser. For det er jo ikke slik at de bare kan bestemme seg for å få det bedre. De kan ikke bare ta seg sammen. En ungdom som bare er så glad i spilling at det opptar for mye tid kan nok ta seg sammen. Mens en som spiller fordi det er den eneste merstringsstrategien de har som virker kanskje ikke klarer det uten at spillingen erstattes med noe annet. Altså er personen like langt, selv om kanskje selve spillingen er redusert så er det likevel noe som banker på og vil ut som personen forsøker å holde nede. Og kanskje blir neste strategi selvskading, rus eller noen annet ekstremt som kan døyve indre smerte.

Og her tror jeg det er viktig å forstå at det er forskjell på indre smerte. Alle har indre smerter nå og da. Det er kjipt om dama drar til fordel for en annen. Eller om du ikke får opprykk. Men likevel håndterbart og til å leve med. En som har indre smerte grunnet voldtekt, omsorgssvikt eller psykiske lidelser sliter på en måte som vel nesten må sies å være umulig for oss vanlige å forstå og fatte rekkevidden av. Den kan bli altoppslukende og ta over alt av mental kapasitet.

Så ja om vi kan gjøre livet til ts bedre og samtidig bedre hans sjanser til å få et bedre liv med å slette hans gjeld på 40 000 kr så er det en svært lav pris å betale for hjelpe et medmenneske opp av gjørma og få ham tilbakeført. Se stort på det så vil han ha nærmere 50 år i arbeidsfør alder å betale tilbake for den hjelpen via skatteseddelen om vi nå bare gir han den hjelpen han trenger. Det å slette gjelden hans og på den måten bidra til gjøre hverdagen han lettere akkurat nå når det stormer som verst er rett og slett en investering i fremtiden og en investering for hele samfunnet som sannsynligvis vil kaste av seg svært bra over de neste 50 år.
Sist endret av random67489; 18. mai 2019 kl. 22:21.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
For det første,, 40. 000 kroner er ikke mye. Snakk med lar om det og ha en samarbeidsmøte med lege, Lar, psykolog, nav osv. Forklar legen at dette stresser deg og kontaktpersonen hos lar. Prøv å finne en løsning.

Angående dama di så burde du ta et tak. Ikke lett kan jeg tenke.

Var i samme situasjon som deg, minus en dama som. ruste seg.. Dama mi ahr altid vært nykter men andre problemer i forholdet.
. Flrste året på lar bodde jeg aleine. Ble mye tv titting og spilling, men begynnte sakt å rolig med løping, så styrke trening. Bygde meg opp både fysisk og mentalt og følte meg mer og mer normal jo bedre formen ble. Slår de fleste streitinger både på 10km,21km løp og sterkere enn de fleste i styrke. Alle sånne ting hjelper med psyken.
. Begynnte å jobb igjen etter et år men har jobbet mye med psyken osv.

Be om psykolog pørv å finne noen fritidsinteresser du synes virke interessante og utfordre deg selv med å finne litt streite venner.

Elsker dama deg forstår hun at du må ta avstand.
. Jeg tok frivillig avstand fra ni dame og barn da jeg var i rus. Jeg fortalte tilogmed hun kunne finne en ny siden jeg hadde vært mye av og på viss det var det hun ville, viss ikke kunne jeg bli nykter og stabil også flytte sammen igjen slik vi gjør nå.


Kan være godt å snakke med folk i samme situasjon, men du blir ikke friskere av å bare sitte hjemme. Du må utfordre deg selv litt for å komme tilbake igjen.

Nå 2 år etter jeg begynte på lar igjen føler jeg meg som den samme personen jeg var før rusen og har ikke lyst på rus. Drakk litt øl i helgen en periode men kuttet det ut og byttet til alkoholfri øl nå.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Nei, jeg vet ingenting om TS sine inntekter.

Og ja, folk er forskjellige. Noen hjelper til med å støtte et tafatt liv hvor man skylder på andre, mens noen hjelper til med å sy puter under armene på mennesker - og føre dem dypere og dypere ned i hølet.

Alt jeg vet er at jeg har jobbet på minstelønn i gud vet hvor mange år, og jeg har slitt og grått og hatt det jævlig med inkasso-regninger, helt nødvendige regninger som MÅ betales for å opprettholde "livsstilen" - som allerede var dass.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde 40k på konto, og kan ikke huske å ha klart å spare mer enn en tusenlapp eller to - måned etter måned.

Hvorfor skal TS få misbruke narkotika, skrive 100% kompetent norsk, få gratis omsorg og bo-muligheter. Mens jeg må i ørten jobbintervjuer, betale skatt, bli deprimert av å være blakk og sliten måned etter måned.

Slutt å vær en sutrekjerring og lær folk å fiske for seg selv
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur på NAV! Jeg tror du kan få hjelp med gjeld der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av iamaddict Vis innlegg
For det første,, 40. 000 kroner er ikke mye. Snakk med lar om det og ha en samarbeidsmøte med lege, Lar, psykolog, nav osv. Forklar legen at dette stresser deg og kontaktpersonen hos lar. Prøv å finne en løsning.

Angående dama di så burde du ta et tak. Ikke lett kan jeg tenke.

Var i samme situasjon som deg, minus en dama som. ruste seg.. Dama mi ahr altid vært nykter men andre problemer i forholdet.
. Flrste året på lar bodde jeg aleine. Ble mye tv titting og spilling, men begynnte sakt å rolig med løping, så styrke trening. Bygde meg opp både fysisk og mentalt og følte meg mer og mer normal jo bedre formen ble. Slår de fleste streitinger både på 10km,21km løp og sterkere enn de fleste i styrke. Alle sånne ting hjelper med psyken.
. Begynnte å jobb igjen etter et år men har jobbet mye med psyken osv.

Be om psykolog pørv å finne noen fritidsinteresser du synes virke interessante og utfordre deg selv med å finne litt streite venner.

Elsker dama deg forstår hun at du må ta avstand.
. Jeg tok frivillig avstand fra ni dame og barn da jeg var i rus. Jeg fortalte tilogmed hun kunne finne en ny siden jeg hadde vært mye av og på viss det var det hun ville, viss ikke kunne jeg bli nykter og stabil også flytte sammen igjen slik vi gjør nå.


Kan være godt å snakke med folk i samme situasjon, men du blir ikke friskere av å bare sitte hjemme. Du må utfordre deg selv litt for å komme tilbake igjen.

Nå 2 år etter jeg begynte på lar igjen føler jeg meg som den samme personen jeg var før rusen og har ikke lyst på rus. Drakk litt øl i helgen en periode men kuttet det ut og byttet til alkoholfri øl nå.
Vis hele sitatet...
Når i første omgang er det viktigste for meg med rutiner, lære å holde avtaler som blir møtt meg noen ganger i uka og opprettholde dette. Jeg går til gjevnlige møter med Lar, psykolog, fotballtreninger på fredager og gjeldsrådgivning, det er nok for meg akkurat nå føler jeg, tenker det er viktig og ikke være for hard mot seg selv for å unngå tilbakefall igjen. Angående dama har hun fått streng beskjed om at hun har pent nødt til å vise motivasjon for så å søke seg inn i lar før hun eventuelt kan bo med meg på sikt, hun forstår også at hun helst bør skaffe seg subutex illegalt.. visst ikke hun får til å skaffe dette- har hun lov å skyte minus på badet så fremt at jeg ikke får vite om dette. Tenker at klatring eller boksing er noe jeg kunne tenkt meg å holde på med.

Hilsen TS