Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3898
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det har seg slik at jeg snart må flytte til Oslo pga. jobb.
Jeg er ikke særlig kjent i Oslo og kunne derfor ha trengt tips om hvor det er best å bo i min situasjon.

Arbeidsplassen ligger på Fornebu. Jeg har tenkt å kjøre bil til jobb, så boplassen kan liksom ikke være mer enn 40 min - 1t. fra eventuell boplass.

Videre har jeg så å si ingen preferanser, annet enn at det må være en parkeringsplass ved boligen og at det er en viss str. på leiligheten, da vi er 2 stk. som skal bo der.

Så må jo prisen også være overkommelig i forhold til lønn. Jeg tenker rundt 10k i mnd.

Setter pris på tips fra dere!
Ville sett på Skøyen. Da har du kort vei til jobb, samt gode offentlige transportmuligheter og rimelig kort vei til byen.

Mulig du må litt opp i pris, men du kan også være heldig og finne noe passe stort til den prisen.
Sist endret av mentalmelt; 2. september 2017 kl. 16:56.
Var ikke nye info du kom med. På generelt grunnlag så vil jeg si at med tak på max 10.000 per måned og parkeringsplass så regn ikke med at du finner noe særlig mer enn hybel eller studioleiligheter sentralt i Oslo. Sannsynligvis <30 kvm.

Hvor langt utenfor byen du er villig til å bo vil hjelpe på prisen, men da mister du jo en stor fordel mtp på enkel deltakelse i kulturtilbud, cafe og restauranter samt konserter og denslags.

Er det deg pluss kjæreste slik at dere ikke trenger 2 soverom blir valget straks mye enklere. Da kan dere fint bo på 30-35 kvm, ha nærhet til byen etc.

Personlig ville jeg nok sterkt vurdert å droppe bil og heller legge mer penger i en bedre bosituasjon. Selg bil, kvitt deg med lån eller andre kjipe bilutgifter og reis kollektivt. Er enkelt å billig å reise kollektivt til Fornebu og du sparer deg masse kostnader, bompenger, parkeringskostnader og hodepine.
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kanskje det var litt manglende info ja. Vi er et ungt par, slik at vi kun trenger 1 soverom. Jeg tenker nå ikke et tak på maks. 10k, men heller rundt 10k (11-12). Det er ganske uaktuelt å kvitte seg med bilen (ingen lån på den tho), da det vil være kjekt å faktisk kunne reise til andre plasser på fritiden og i helgene. Kanskje det er bedre å ta kollektivt til jobb, men trenger da fortsatt en parkeringsplass til å ha den stående hjemme.

I og med at man har bil, så er det ikke så alt for viktig for meg hvor langt utenfor sentrum man bor, men det er heller den totale tiden til jobb som jeg nevnte i førstepost som er viktig her.
Du kommer nok ikke til å ha lyst til å kjøre bil til sentrum. Med mindre du er helt bilfreak så kommer du til å sette pris på god tilgang til offentlig transport. Fornebu er dessuten godt betjent av busser som kjører forbi trafikken i kollektivfeltet på e18. Men bil eller ikke, Skøyen og Ullern er steder jeg ville lett på Oslo-siden. Så har du Jar og Stabekk på Bærum-siden, men Bærum er ikke akkurat et rimelig sted å leie bolig. Ikke Oslo Vest heller, for den saks skyld, men du kan være heldig. Det aller korteste ville jo så klart vært å bare bo på Fornebu eller Snarøya.
Igjen se på bolig feks på skøyen eller fornebu på finn og sjekk hva du må betale for bolig med parkeringsplass. Det blir fort veldig mye billigere å leie bil de gangene dere skal på tur, evt. reise kollektivt da også. Det er egentlig slik at bilhold i Oslo er veldig kostbart. Er du på ærend i Sentrum så regn med ca 100 kr timen i parkering. Bompenger. Piggavgift. Rushavgift. Og masse tid og leting for å finne parkering. Den friheten bilhold gir, den kommer med en premium kostnad i hovedstaden. Og mtp på at real life ofte blir annerledes enn det en tenker seg mtp hvor ofte en reiser på turer, så ville jeg personlig sett på leiemarkedet også tatt en ny runde på behovet for bil, eller om det kan løses via nabobil.no eller leiebil ved behov. Feks så kan el-sykkel dekke det daglige transportbehovet om du hater kollektiv.

Forresten så hadde det vært enklere å komme med mer konkrete tips om du hadde sagt mer om hva dere ønsker. Er dere satt på minst 1 soverom? Hva med hvitevarer, evt. møblering, umøblert, balkong, etc?

Du kan jo titte litt her, den første er inkludert parkeringsplass den andre linken uten.

https://www.finn.no/realestate/letti...t&radius=20000


https://www.finn.no/realestate/letti...00&radius=6000
Sist endret av frtoretang; 2. september 2017 kl. 17:15.
Du kan vurdere Ullern/Lilleaker/Røa området om du må ha parkeringsplass. Blir nok lettere å finne både parkeringsplass og litt større bolig enn om du bor midt i sentrum (til prisen i det minste). Det er i tillegg nærme til Fornebu, og er et rolig område (om det er slikt dere leter etter).
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tipsene så langt!

Det ville ha vært en stor fordel med møblert ja. Kan jo alltids gå til anskaffelse av ting som sofa, bord og andre småting, hvis leiligheten det gjelder er mye finere/bedre pris osv. Vi trenger ikke mer enn ett soverom pr nå. En løsning med stue/kjøkken og ett soverom går vel bra.

Vi har ikke noen preferanser angående rolig/ikke rolig. Jeg ser jo at det vil være en fordel å bo sentralt mtp. uteliv/konserter osv, men samtidig tenker jeg jo at jeg først og fremst vil ha kortest mulig vei til jobb og at leiligheten er innenfor de kriteriene som jeg har listet opp. Så et rolig område kan også passe helt fint.
Avhengig av når du starter og slutter på jobb så kan bilpendling i 40-60 min være langt kortere enn du faktisk forestiller deg. Treffer du værste rush'n så kommer du ikke veldig langt på 1 time. Og da endre du opp med masse kostnader til bilhold pluss at du må betale premium for nærhet til sentrum.
Vil heller anbefale Asker-Heggedal området, får mer for pengene(større leilighet) og ca 15 til 30 min med bil til Fornebu utenom rushtid. Ulempen er rush trafikk mot Oslo om morgenen når du bruker bil da kan du regne ca 50-60 min i tidsrommet kl 0630-0900. Men kollektivt er godt bygget ut. Tog fra Asker til Lysaker. Buss i 5 min fra Lysaker til Fornebu.
Ekstremt mange i Asker området som pendler denne strekningen.
Sist endret av downlow; 2. september 2017 kl. 17:46.
Trafikken fra sentrum til Fornebu på morgenen er ikke noe stress. Jeg brukte 40 min fra Sofienberg til Drammen. Dro 0750 og var på jobben i Drammen 0830.
Men hvis du bor forbi Fornebu, mot Drammen, så ville jeg revurdert bil.
For trafikken inn til Oslo-området på morgenen er et helvete.
Sist endret av Stone1; 2. september 2017 kl. 18:27.
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vil det være noe stress med f.eks Bekkestua, Jar osv? Hvis trafikken flyter sakte i retning Oslo på morgenen, vil jo de områdene være bedre enn f.eks Asker eller?
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Når jeg ser på leieprisene, selv i områder som er sentrumsfjerne, så ligger de likevel på 12k ca. for en grei leilighet + en liten formue i depositum. Det spørs om det faktisk ikke er bedre å bare kjøpe en bolig. Betaler vel mindre i mnd for et lån, og samtidig betaler man jo ned egen leilighet.
Jar og Bekkestua er først og fremst bedre enn Asker fordi det er mye nærmere, men du vil i likhet med mange andre bærumsfolk kjøre ned Gamle Drammensvei eller Vollsveien, folk som skal ut på E18 for å kjøre inn til Oslo. Men det er snakk om såpass korte strekk her at det kun vil legge til noen få minutter på kjøretiden din tror jeg.

Du kan sjekke selv i google maps. Legg inn startpunkt og destinasjon, og sett tiden til rushtid på en hverdag.
Sist endret av mentalmelt; 2. september 2017 kl. 23:42.
Har snakket med flere som hadde urealistiske forventninger til bo og levekostnader når de flyttet inn til Oslo. Mange plasser utenfor storbyene så kan en leie hele eneboliger eller store leiligheter for 6-9000 per måned. Da er det fort å bli godt vant, en har plass til parkering av bil og motorsykler, og skal man til sentrum eller på kino så er det kanskje tilogmed gratis parkering.

Om en da forventer samme størrelse og standard sentralt i Oslo så kan det fort bli litt av en realitetssjekk for mange. Feks kan man glemme å bo billig på 80-90 kvm + parkering, i Oslo eller umiddelbar nærhet. Klarer man seg med halvparten av arealet så kan man være heldig å finne bra standard til en ok pris. Kan man gå ned ennå en tre del så er det bra utvalg.

Om du klarer å skrape sammen egenkapital til bolig så ville jeg helt klart vurdert egen bolig.
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har kun erfaring ifra andre byer. Og selv byer som er studentbyer, der prisene presses nettopp av det at det er mange som vil leie, har ikke de samme prisene som er i Oslo. Jeg forventet ikke å få 80-90 kvm for de pengene selvfølgelig. Er nå bare ute etter ca 45-50-55 kvm. Men føler likevel at det å ta f.eks 36k i depositum for en umøblert leilighet er å ta "litt" i. Kanskje det bare er noen år siden sist jeg var og letet etter leilighet til leie, og at det er det som er vanlig nå, men det gjør jo ikke saken lettere.

Skal absolutt vurdere det med å kjøpe selvfølgelig, om jeg greier å løse dette med egenkapital på ett eller annet vis.

Uansett, takk for innspill alle sammen! Har nå blitt litt klokere på bo/transportsituasjonen i hovedstaden.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøre bil til og fra jobb på Fornebu er ifølge min erfaring et helvete. Det står bom fast både morgen og ettermiddag. Har ved flere anledninger brukt halvannen time bare fra ca telenor arena og ut til motorveien, særlig på vinteren.
Et annet spørsmål rundt bilkjøring er jo om arbeidsplassen har parkeringsplass ? (Mange har jo det ikke, eller kun forbeholdt de med spesielle behov). Har arbeidsgiver sagt ja til at du kan parkere der ?
Området Stabekk, Jar har mange eneboliger så å leie kjellerleilighet der er nok ikke så umulig for rund 10k.
Det er vel fremdeles bare en vei inn og ut av Fornebu, og en god del tusen arbeidsplasser. Kombinert med bompengene høres daglig kjøring ut dit "mindre optimalt" ut.
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har ikke direkte spurt etter en parkeringsplass, men er 99% sikker på at det er tilgang på det ja. Men når det gjelder kjøringen fra e18 og innover: Det kan være at jeg husker feil, men mener at det ikke var en bussfil inn dit. Vil ikke man i såfall være like langt med å sitte like lenge på en buss da?

Greia med bil er at jeg i løpet av studenttiden (hvor jeg droppet bil) har fått avsmak for alt som heter kollektivt. Det er kanskje greit nok på sommeren, men på vinteren er mitt inntrykk at man stadig venter på for sene busser, busser som er fulle og bare kjører forbi osv. Dessuten har jeg ved flere anledninger sluttet på jobb på et tidspunkt som gjorde slik at jeg gjerne måtte vente 30-40-60 minutter på neste buss ute i kulden på vinteren. Da foretrekker jeg heller å sitte i en varm bil og høre på musikken min, og samtidig kjøre dør til dør fra hjem til jobb.

Til og med hvis man skal se vekk ifra bil til jobb, er det fortsatt veldig mange andre grunner til å beholde bilen. Sverige er ikke langt unna og noe harryhandel må vel til. Vi disponerer en hytte på Sørlandet som vi gjerne vil reise til. Det finnes mange andre plasser å reise til i nærområdet. En handletur (spesielt hvis det er snakk om Ikea) er jo et helvete uten bil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til og med hvis man skal se vekk ifra bil til jobb, er det fortsatt veldig mange andre grunner til å beholde bilen. Sverige er ikke langt unna og noe harryhandel må vel til. Vi disponerer en hytte på Sørlandet som vi gjerne vil reise til. Det finnes mange andre plasser å reise til i nærområdet. En handletur (spesielt hvis det er snakk om Ikea) er jo et helvete uten bil.
Vis hele sitatet...
Vurder bildelering. Koster eit par hundrelapper per måned, og eit par kroner kilometeren, men til gjengjeld har du ingen faste utgifter, og du slepp å tenke på parkeringsplass, dekkskifte, vedlikehald etc.

Dei turane til Sverige, og helgeturer... leig bil, eller bruk bildelering. Du får leigebil for 3-400,- i døgnet. Bilhald koster fort 30000,- i forsikring, verditap, vedlikehald, årsavgift etc. før du har flytta bilen ein meter. For den summen kan du leige bil i 125 døgn til 400,- døgnet. Og då har du fordelen at du har småbil når du ikkje har behov for meir - og varebil når du skal på Ikea.

Og om du greier deg utan bil, så tilsvarer 30000 rentene på ein million ekstra i gjeld - så ved å kutte ut bilen kan du effektivt sett ha råd til bortimot ein million ekstra i lån!

Du nevner Ikea. Dei skal ha 690,- for å levere møblane dine på døra til deg. Det er faktisk veldig billig - om det fører til at du kan greie deg utan bil. Elles kan du sikkert finne en polakk på finn som fikser biffen for halve prisen, om du vil.

Kort sagt - å kvitte seg med bil, og heller gå for enten leigebil eller bilkollektivet vil, om du reduserer bruken din til det nødvendige frigjere rimeleg store summer. Så kan du heller vurdere å busettje deg slik at kollektivtrafikken vil dekke behova i kvardagen.

Sjølv har eg ikkje tatt meg råd til bil. Objektivt sett kunne eg utvilsomt hatt bil om eg ville, men blidelering og buss funker bra nok. Skal eg på Ikea hekter eg tak i ein bil som er tre minutter gange unna. Skal eg på jobb i gokk hekter eg tak i en bil - og tener meir på kilometerane arbeidsgiver betaler enn bilen koster...

Og eg bur i Bergen. Mi erfaring er at Oslo har eit vesentleg betre kollektivtilbod enn Bergen, spesielt på grunn av T-banen. Men like fullt greier eg meg heilt utmerka utan eigen bil.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bærum er ikke akkurat et rimelig sted å leie bolig. Ikke Oslo Vest heller, for den saks skyld, men du kan være heldig.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå så er det i snitt billigere å leie i vest enn mange steder i øst. Selv Sagene er dyrere enn Frogner.
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vurder bildelering. Koster eit par hundrelapper per måned, og eit par kroner kilometeren, men til gjengjeld har du ingen faste utgifter, og du slepp å tenke på parkeringsplass, dekkskifte, vedlikehald etc.

Dei turane til Sverige, og helgeturer... leig bil, eller bruk bildelering. Du får leigebil for 3-400,- i døgnet. Bilhald koster fort 30000,- i forsikring, verditap, vedlikehald, årsavgift etc. før du har flytta bilen ein meter. For den summen kan du leige bil i 125 døgn til 400,- døgnet. Og då har du fordelen at du har småbil når du ikkje har behov for meir - og varebil når du skal på Ikea.

Og om du greier deg utan bil, så tilsvarer 30000 rentene på ein million ekstra i gjeld - så ved å kutte ut bilen kan du effektivt sett ha råd til bortimot ein million ekstra i lån!

Du nevner Ikea. Dei skal ha 690,- for å levere møblane dine på døra til deg. Det er faktisk veldig billig - om det fører til at du kan greie deg utan bil. Elles kan du sikkert finne en polakk på finn som fikser biffen for halve prisen, om du vil.

Kort sagt - å kvitte seg med bil, og heller gå for enten leigebil eller bilkollektivet vil, om du reduserer bruken din til det nødvendige frigjere rimeleg store summer. Så kan du heller vurdere å busettje deg slik at kollektivtrafikken vil dekke behova i kvardagen.

Sjølv har eg ikkje tatt meg råd til bil. Objektivt sett kunne eg utvilsomt hatt bil om eg ville, men blidelering og buss funker bra nok. Skal eg på Ikea hekter eg tak i ein bil som er tre minutter gange unna. Skal eg på jobb i gokk hekter eg tak i en bil - og tener meir på kilometerane arbeidsgiver betaler enn bilen koster...

Og eg bur i Bergen. Mi erfaring er at Oslo har eit vesentleg betre kollektivtilbod enn Bergen, spesielt på grunn av T-banen. Men like fullt greier eg meg heilt utmerka utan eigen bil.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener. Eneste er at jeg ikke får det regnestykket ditt til å gå helt opp i min situasjon. Har kun ansvarsforsikring på bilen (375,- i mnd.). Verditap er noe jeg ikke tenker noe på siden jeg nok er siste eieren av denne. Det meste av slitedeler er alt byttet ut, og diverse filterskifte og småting gjør jeg bare selv (ca 500,- pr 10000 km), og noen få ting som vindusviskere, luftfilter og andre småting som byttes ut skjeldnere. Jeg har allerede dekk liggende, og selv om jeg ikke skulle ha hatt det, får jeg en meget hyggelig pris på dekk. Da er det bare årsavgiften som gjenstår (hvis man skal regne med utsagnet om at det er det den koster uten å flytte den en meter). Vil jo heller ikke trenge å bytte diverse ting hvis den står stille.

Det er vel også vanskeligere å kjøre bil hver dag i Bergen mtp. det partall-oddetall systemet som er der?

Når det er sagt, så skal jeg nok vurdere det å kun bruke den på fritiden (utenom rush) og i helgene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener. Eneste er at jeg ikke får det regnestykket ditt til å gå helt opp i min situasjon. Har kun ansvarsforsikring på bilen (375,- i mnd.). Verditap er noe jeg ikke tenker noe på siden jeg nok er siste eieren av denne. Det meste av slitedeler er alt byttet ut, og diverse filterskifte og småting gjør jeg bare selv (ca 500,- pr 10000 km), og noen få ting som vindusviskere, luftfilter og andre småting som byttes ut skjeldnere. Jeg har allerede dekk liggende, og selv om jeg ikke skulle ha hatt det, får jeg en meget hyggelig pris på dekk. Da er det bare årsavgiften som gjenstår (hvis man skal regne med utsagnet om at det er det den koster uten å flytte den en meter). Vil jo heller ikke trenge å bytte diverse ting hvis den står stille.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mulig å få det ned mot 15000,- om du har billeg bil - men da må du til gjengjeld rekne med å måtte kjøpe ny bil innan relativt kort tid. Uansett er 15k ein månad med leigebil. Samt at du slepp å bruke pengar på parkeringsplass.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er vel også vanskeligere å kjøre bil hver dag i Bergen mtp. det partall-oddetall systemet som er der?
Vis hele sitatet...
Det har vel vore i bruk... 4 dager siste 10 åra eller noko i den duren. Så det er unntakstilstand i ekstremt sjeldne tilfeller.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når det er sagt, så skal jeg nok vurdere det å kun bruke den på fritiden (utenom rush) og i helgene.
Vis hele sitatet...
Og i så fall - kvifor ikkje gå for bilkollektiv og leigebil? Då slepp du å tenke på parkeringsplass, og du sparer ein del faste utgifter.
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og i så fall - kvifor ikkje gå for bilkollektiv og leigebil? Då slepp du å tenke på parkeringsplass, og du sparer ein del faste utgifter.
Vis hele sitatet...
Det er personlig flere punkt for meg.
1. Jeg er glad i å kjøre bil. Selv etter ca 250 000 km kjørt i løpet av 3 år.

2. Jeg liker ikke å være avhengig av andre folk og liker å ha det friheten til å kunne sette meg i bilen og kjøre hvor jeg vil, uansett tid på døgnet.

3. Jeg har tidligere opplevd hvor vanskelig det kan være å komme seg rundt med buss på kvelden (trening og div. andre aktiviteter).

4. Det kommer ikke til å gå flere år før man også har fått barn, og bil er vel noe som gjør livet litt enklere da. Selv om vi da skulle droppe bil nå, er vi jo likevel avhengig av å ha en bolig med en parkeringsplass i denne situasjonen, da vi egentlig ikke ønsker å flytte alt for mye rundt hvis vi får tak i en bolig vi blir glad i.

5. Jeg blir bilsyk i buss og hvis jeg ikke selv er sjåfør i en bil.

I fremtiden vil jeg også investere i en hybrid, noe som betyr at de kortere kjøreturene (4-5 mil) vil foregå uten å bruke en dråpe bensin.

Alt dette, i tillegg til det jeg allerede har nevnt får meg til å tenke på at det å beholde bilen vil være en grei løsning.
Ts tbh så tror jeg ikke du skjønner hva det faktisk koster å ha bil i en storby. Jeg kan garantere deg at når du har økonomi som tilsier leie på max 10-12 000 per måned og er i en situasjon hvor egenkapital til boliglån ikke er bankers så vil du aldri i livet ha muligheten til å klare å kjøre 250 000 km på tre år når du bor i Oslo. Det vil du rett og slett ikke ha økonomi til.

For at det skal bli enklere å bruke reelle tall som igjen kan gjøre at du får en bedre forståelse av hva folk forsøker å fortelle deg så ville det vært nyttig i vite hva du forventer i årsinntekt, hvilke andre utgifter du har, feks studielån, annen gjeld som kredittkort, abb på tjenester osv.

Om du sjekket de linkene jeg la ut i tidligere i tråden så ser du jo at straks du trenger parkeringsplass så blir det relativt magert utvalg på bolig. Om du hater kollektiv så er kanskje løsningen å flytte nærme jobben, i gang eller sykkelavstand? Da slipper du daglig kollektivbruk. Og du bor likevel sentralt nok til at du kan bruke byens tilbud.

At du foretar valg for hvordan du tror/håper situasjonen er flere år frem i tid virker litt - naivt? Du snakker om å unngå flytting om du finner en bolig dere liker. Samtidig så ønsker du å vurdere muligheten for kjøp. Så er det snakk om barn. Hele ideen om bilhold i byen vil effektivt jobbe mot ideen om familie og egen bolig fordi kostnaden ved bilhold i realiteten vil bli så stor at bilen i seg selv vil være en så stor kostnad at det vil føre til manglende spareevne.

Og realistisk, hvor ofte tror du dere vil benytte hytten på sørlandet? Eller dra på harrytur? Og hvorfor skal du dra på harrytur når det å ha bil gjør at du i realiteten faktisk ender opp med en effektiv pris på varene i sverige som er høyere enn de samme varene kjøpt lokalt i Oslo?
Det skjer veldig mye med økning av bompenger i forbindelse med Oslo. Hvordan du blir påvirket kommer an på hvor du velger å bo.

Nær dobling påståes det her

https://www.dn.no/nyheter/2017/05/13...mpenger-i-oslo
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ts tbh så tror jeg ikke du skjønner hva det faktisk koster å ha bil i en storby. Jeg kan garantere deg at når du har økonomi som tilsier leie på max 10-12 000 per måned og er i en situasjon hvor egenkapital til boliglån ikke er bankers så vil du aldri i livet ha muligheten til å klare å kjøre 250 000 km på tre år når du bor i Oslo. Det vil du rett og slett ikke ha økonomi til.

For at det skal bli enklere å bruke reelle tall som igjen kan gjøre at du får en bedre forståelse av hva folk forsøker å fortelle deg så ville det vært nyttig i vite hva du forventer i årsinntekt, hvilke andre utgifter du har, feks studielån, annen gjeld som kredittkort, abb på tjenester osv.

Om du sjekket de linkene jeg la ut i tidligere i tråden så ser du jo at straks du trenger parkeringsplass så blir det relativt magert utvalg på bolig. Om du hater kollektiv så er kanskje løsningen å flytte nærme jobben, i gang eller sykkelavstand? Da slipper du daglig kollektivbruk. Og du bor likevel sentralt nok til at du kan bruke byens tilbud.

At du foretar valg for hvordan du tror/håper situasjonen er flere år frem i tid virker litt - naivt? Du snakker om å unngå flytting om du finner en bolig dere liker. Samtidig så ønsker du å vurdere muligheten for kjøp. Så er det snakk om barn. Hele ideen om bilhold i byen vil effektivt jobbe mot ideen om familie og egen bolig fordi kostnaden ved bilhold i realiteten vil bli så stor at bilen i seg selv vil være en så stor kostnad at det vil føre til manglende spareevne.

Og realistisk, hvor ofte tror du dere vil benytte hytten på sørlandet? Eller dra på harrytur? Og hvorfor skal du dra på harrytur når det å ha bil gjør at du i realiteten faktisk ender opp med en effektiv pris på varene i sverige som er høyere enn de samme varene kjøpt lokalt i Oslo?
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd. Kommer nok til å ta til meg mye av dette. Diskusjonen har vel glidd litt for langt i retning "min personlige økonomi" (som jeg gjerne også har bidratt til). Utgangspunktet for tråden var mer spm. om lokale forhold i Oslo. Jeg har i grunn fått bra med info angående kollektivtilbud, reiseavstander og reisetider til forskjellige tider av døgnet. Setter pris på all info!
Anonym bruker
"Definert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ts tbh så tror jeg ikke du skjønner hva det faktisk koster å ha bil i en storby. Jeg kan garantere deg at når du har økonomi som tilsier leie på max 10-12 000 per måned og er i en situasjon hvor egenkapital til boliglån ikke er bankers så vil du aldri i livet ha muligheten til å klare å kjøre 250 000 km på tre år når du bor i Oslo. Det vil du rett og slett ikke ha økonomi til.
Vis hele sitatet...
Men bare for å svare deg. Jo, jeg har bodd i flere større byer i Norge og utlandet. 250k var bare en illustrasjon på at jeg ikke fikk lappen i går, men likevel fortsatt er glad i å kjøre (noen folk liker det bare med en gang de får lappen og blir ganske passive til det etterhvert). Jeg håper jo for all del å ikke kjøre like mye i Oslo, men har liksom ikke likt å parkere bilen i de årene jeg har vært student og brukt kollektivt. Men igjen - det er mine personlige preferanser, ikke nødvendigvis det viseste valget. Noen foretrekker å kjøpe dyre merkeklær, andre gjør andre ting for å føle seg mer behagelig i sin hverdag.

Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men hvis 12k i mnd er lommerusk for deg - thumbs up! I alle fall når dette er penger som går "ut i luften" / inn i lommen på utleier.

Når det er sagt, så kommer vi nok til å ta oss en runde til med diskusjon og kartlegge behov.
Du kommer til å bli overrasket over hvor godt kollektivtrafikken i Oslo fungerer. Jeg har bodd en del år i Oslo, og da var bil helt unødvendig for meg. Nå bor jeg i en av de andre større byene i Norge, og jeg er 100 % avhengig av bilen for å komme meg rundt. I oslo finnes det alltid en trikk, buss eller bane du kan hoppe på, og avgangene er så ofte at man vanligvis ikke behøver å sjekke rutetabellen, men bare tusle bort til holdeplassen. For eksempel går 31-bussen til Fornebu hvert 6. minutt fra kl 0600 til 2130 (https://ruter.no/globalassets/ruteta...l-14082017.pdf).

Selvfølgelig skal du ikke flytte til ne kjellerleilighet i Asker eller på Bekkestua. Du er ung og fri (lytt til en småbarnsfar), og selvfølgelig fortjener du å bo sentralt i Oslo. Spør du meg er det utrolig deilig å bo sentralt i en storby (verdens minste storby sådan), og når du går ut døra er det masse menneske og liv. Er det finvær en dag tusler du bort til nærmeste park, hvor folkelivet blomstrer. Kan ikke sammenlignes med å bo i et etablert boligfelt i Bærum. Og hvis du vil ta deg en tur i i marka er det en liten svipptur men banen, så har du hele Nordmarka foran deg.

Mitt tips er at du flytter en plass sentralt i Oslo i nærheten av 31-bussen. Da har du kjapp vei til jobb (31-busssen bruker 20 min fra Rådhuset til IT Fornebu) ved normaltrafikk. Stor plass trenger du ikke nå i denne fasen i livet ditt, let heller etter en koselig plass med soverom ut mot en rolig bakgård. Hvis du vil litt opp i standard eller størrelse, så kvitter du deg med bilen (den kommer til å bli overflødig for deg uansett), og bruk de sparte tusenlappene på å bo i stedet.

Lykke til med livet i hovedstaden, det er en flott fase i livet som kommer til å gi deg mange minner!
Nei 12K er på ingen måte lommerusk for meg, men jeg ville heller betalt 12K per måned sentralt i Oslo med alle de fordeler som GotCandy lister og droppet bilen enn å bo i bærum til 8000 per måned med bil-pendling, evig kø og store drivstoffutgifter.
Ikke bosett deg så du må kjøre i rushen hver dag. Jeg brukte 1.75t på en strekning som tar 45 min på kvelden idag tidlig. Det er grusomt.