Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3988
Hei

La oss si jeg sitter her med alt for mye penger, og ikke vet hva jeg skal bruke dem på. Samtidig er jeg en stor fan av den norske staten, og ønsker å gi dem mer penger enn jeg betaler i skatt. Er det mulig?
Dersom du gir penger til staten, vil du antakeligvis betale for 1km motorveg eller noe sånn. En dråpe i havet dessverre. Du kan forøvrig donere noe til veldedighet? Vet ikke, men du kan godt få sette inn et par kroner på kontoen min - hilsen fattig student!
Hvorfor ikke ta en sydentur, en fyllekule eller kjøpe et lite lass kokain?

Nei alvorlig talt, jeg synes heller du bør gi penger til noen idealister som ikke har så mye penger. Røde kors eller turistforeningen er gode eksempler på dette. Den norske stat har vanvittig mye penger, og ikke så god økonomistyring. Du vil mest sannsynlig finansiere en NAV-ansatt som vanskjøtter oppgavene sine, eller en konsulent som drikker kaffe når han skal lage en infrastrukturplan. Røde kors består stort sett av frivillige. De hjelper til med redningsaksjoner når folk går seg bort i skog og fjell, har egne dykkere som søker etter mennesker hvis de skulle falle i elva, og ikke minst er i norske skianlegg på vinteren for å bistå med førstehjelp. Mine fem øre.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom du gir penger til staten, vil du antakeligvis betale for 1km motorveg eller noe sånn. En dråpe i havet dessverre. Du kan forøvrig donere noe til veldedighet? Vet ikke, men du kan godt få sette inn et par kroner på kontoen min - hilsen fattig student!
Vis hele sitatet...
Haha, kan han finansiere en hel kilometer motorvei, så skal vi være meget fornøyd. En 4-felts motorvei koster fort 200k per meter. Eller 200 millioner per kilometer. Du må gjerne kalle det en dråpe i havet, men hvis han faktisk skaffer oss en kilometer motorvei, så er det all grunn til å applaudere.
Må du absolutt bruke de opp? Hva med sparing? Gi til noen som virkelig trenger det, som noen fattige studenter, en fattig familie, organisasjoner som forvalter penger til akkurat dette?
Eller så kan investere for å få mer penger slik at du kan potensielt gi enda mer?

Kjøp et hus å lei ut før en symbolsk sum til noen som trengtrenger det? Å gi til staten er bare dumt..
Forøvrig synes jeg det høres litt for godt til å være sant. Skal sitte på ganske store summer om man ikikke tror man kan bruke de opp på noe.

Beklager rotete svar, sitter på mobilen..
Sist endret av hala; 15. oktober 2014 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Haha, kan han finansiere en hel kilometer motorvei, så skal vi være meget fornøyd. En 4-felts motorvei koster fort 200k per meter. Eller 200 millioner per kilometer. Du må gjerne kalle det en dråpe i havet, men hvis han faktisk skaffer oss en kilometer motorvei, så er det all grunn til å applaudere.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg hadde visst ikke sjekket prisene på motorvei! Poenget mitt var at det antakeligvis kommer til å være en drope i havet, og ikke utgjøre på langt nær en så stor forskjell som han gjør ved for eks. å gi pengene til veldedighet.
Sitat av hala Vis innlegg
Må du absolutt bruke de opp? Hva med sparing? Gi til noen som virkelig trenger det, som noen fattige studenter, en fattig familie, organisasjoner som forvalter penger til akkurat dette?
Eller så kan investere for å få mer penger slik at du kan potensielt gi enda mer?

Kjøp et hus å lei ut før en symbolsk sum til noen som trengtrenger det? Å gi til staten er bare dumt..
Forøvrig synes jeg det høres litt for godt til å være sant. Skal sitte på ganske store summer om man ikikke tror man kan bruke de opp på noe.

Beklager rotete svar, sitter på mobilen..
Vis hele sitatet...
For noen er ikke det å kjøpe dyre ting så veldig interesant. Ikke alle føler så veldig mye glede i stort hus, dyr bil og kul båt. Og penger som bare står på kontoen gjør ingen nytte.

Men støtter meg rundt forslaget å helle gi pengene til en (eller flere) saker du synes fortjener det. F.eks. barneavdelingen på sykehuset kan gjøre masse bra om de får litt penger. Man kunne kjøpt maskiner til sykehuset for bruk i behandling og lignende. Dette ville da hjulpet folk lokalt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jepp, du går Hit og får et KID-nummer som du bruker på nettbanken for å betale inn til skattedirektoratet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jepp, du går Hit og får et KID-nummer som du bruker på nettbanken for å betale inn til skattedirektoratet.
Vis hele sitatet...
Dette vil han vel bare få igjen på skatten av neste år?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette vil han vel bare få igjen på skatten av neste år?
Vis hele sitatet...
Du er jo selvfølgelig helt korrekt, da ber jeg trådstarter gjøre det som er mest fornuftig: Ta opp telefonen, ring skattekontoret og still spørsmålet, mye mer effektivt enn å spørre tilfeldige på nettet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du er jo selvfølgelig helt korrekt, da ber jeg trådstarter gjøre det som er mest fornuftig: Ta opp telefonen, ring skattekontoret og still spørsmålet, mye mer effektivt enn å spørre tilfeldige på nettet.
Vis hele sitatet...
Eventuelt før opp for høg inntekt i sjølvmeldinga, og betal inn skatt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt før opp for høg inntekt i sjølvmeldinga, og betal inn skatt.
Vis hele sitatet...
Det er vell direkte ulovlig er det ikke? Å gi falske skatteopplysninger?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt før opp for høg inntekt i sjølvmeldinga, og betal inn skatt.
Vis hele sitatet...
Om pengene skal skusles bort så ville dette forslaget gått av med seieren. Før opp en inntekt som tilsier baksmell på størrelsen med pengene til rådighet. Og er beløpet stort nok så vil det jo sikkert være gøy å komme på skattelistene den ene høsten Året etter alle penga borte


Men seriøst så er det faktisk endel frivillige organisasjoner som nesten har for mye penger i forhold til den oppgaven de utfører. Vart det ikke for en stund tilbake noe om røde krossen, enorme formuer investert fremfor å bli brukt til bistand. Samtidig økte utgiftene til lønninger for ledelse, styret etc hvert eneste år. Mens de som faktisk er selve motoren i organisasjonen, de frivillige jobber gratis.

Det var mange organisasjoner som hadde i overkant høye leder lønninger, fynsegoder etc. Og da blir det litt at noen få utvalgte skor seg på innsatsen til frivillige, gavemilde donorer og tunge testamenter.

Organiasjonsarbeid skal ikke være en industri og en plattform hvor enkelt personer skal fråtse av midlene og innsatsen av frivillige.

Sitat av hardrocktarzan Vis innlegg
Det er vell direkte ulovlig er det ikke? Å gi falske skatteopplysninger?
Vis hele sitatet...

Ja det er jo det. Men det ikke utenkelig at det ville vanket en saftig strafferabatt om saken noen gang skulle kommet opp. For aldri har vel noen oppgitt for høy inntekt? Det er vel heller andre veien folk trikser?
Sist endret av frtoretang; 15. oktober 2014 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det du er fornøyd med? Staten? Kan du være mer spesifikk?

Det går fint an å donere penger til ulike prosjekter. F.eks til en sykehusavdeling. Du kan også donere penger til et prosjekt for kommune, f.eks ballbinge, lekeapperater osv.

Ellers som nevnt er det mange organisasjoner som sponser ulike tiltak i samfunnet. Rus, diskriminering, helse, sykdom, ja det finnes uendelige.
Sikkerhetsklarert
Kjøp deg et par nye biler. Gjerne med stor bensinmotor. Beste måten å svi av en del kroner rett til staten.
Selg de videre med tap. Repeter til ønsket beløp er svidd av.
Du kan dø... Dersom du ikke har arveberettigede slektninger eller testamente vil arven gå til staten.
Eller du kan finne en bomstasjon og kjøre frem og tilbake - da vil du indirekte bidra til å betale for en veistrekning.

Forøvrig har staten i seg selv få, om noen, mekanismer for å motta gaver, men som flere er inne på kan du ofte gi penger til institusjoner eller organisasjoner i staten. Sykehus, skoler, universiteter med mer kan ta i mot gaver fra privatpersoner. Fordelen med dette fremfor å gi penger til staten generellt vil være at du kan støtte de spesifikke oppgavene staten utfører som du mener er nyttige.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Han spurte jo tross alt et hypotetisk spørsmål, så om han skal det eller ikke er rimelig uviktig.

"La oss si jeg sitter her med alt for mye penger"
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Jeg har absolutt ikke for mye penger. Spørsmålet er helt hypotetisk (mulig jeg var litt uklar her). Spørsmålet stilt på en annen måte: Jeg er helt hypotetisk en mange milliardær, og har veldig lyst til å gi statsbudsjettet noen ekstra kroner, kan jeg dermed gi penger til "den store pengesekken"? Jeg ønsker altså ikke å gi penger til noe spesiellt formål, men jeg ønsker å gi penger til staten, for at de skal kunne velge hva som er mest hensiktsmessig å bruke pengene på.